Toon posts:

Chello modem vervangen; geen inet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is mijn Terayon modem omgeruild voor een Thomson eurodocsis ding. Toen ik de doos openmaakte kwam mij eerst een CD tegemoet waarop stond "USB Drivers" :X Gelukkig was dat optioneel ;)

Dus ik heb het modem aangesloten zoals voorheen mijn oude modem ook aan zat gesloten, doe een keer ifdown eth0; ifup eth0, en krijg van 10.133.128.1 het IP 24.132.46.29. Nou weet ik niet of dit een UPC IP is, want in die range heb ik het nog nooit gezien. Om te testen ping ik altijd www.frikadel.nl (ja da's verkeerd gespeld maar het is niet anders), maar die kon hij niet resolven, toen pingde ik de bak waarvan ik dat ip had gekregen en ik krijg het volgende:
code:
1
2
3
# ping 10.133.128.1
sendto: operation not permitted
wrote to ...hier nog wat irrelevante blabla

Ik kan wel 24.132.46.29 pingen...

Hij doet het dus niet. Mijn route table is in grote lijnen:
code:
1
2
192.168.0.0/24 eth1
default gw 192.168.0.1 eth0

Ik heb niet de exacte route tabel hier, maar dit is waar het op neer komt.

ifconfig geeft verder ook niets vreemds, en alles werkte voordat het nieuwe modem zijn intrede maakte, dus ik pakte de handleiding erbij. Daarin stond dat ik na het verbinden van het modem gewoon de browser op moest starten en naar provisioning.upc.nl moest gaan. Okee, maar ik heb linux dus ik ping gewoon provisioning.upc.nl. Kon hij niet resolven...

Het lijkt wel of er iets tussen de modem en eth0 niet goed zit? De lampjes op het modem geven aan dat alles goed en wel is. Als ik de UTP-kabel eruit trek krijg ik helemaal geen IP meer, dus hij heeft wel degelijk contact met dat ding (of de buitenwereld?). Onderop het modem staat een MAC adres, maar is dat nu van het modem of van welke netwerkkaart ik kan gebruiken om erop te komen? Ik heb in ieder geval met ifconfig al het hardware adres van de kaart veranderd, maar dat hielp ook niks.

Maar voorheen liep het dus allemaal prima, en nu krijg ik bij ping een vage error :? Het is een beetje een rommelig verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tis ff lastig met het aanmelden op dat ding, heb hem nu ook een paar weken. je moet in iedergeval beginnen zonder router of wat dan ook er tussen anders gaat het niet lukken. Kale pc erop aan sluiten, naar die upc page. Lukt dat al niet is je modem off line, ook al zijn alle lampjes ok en knipperen vrolijk dat maakt bij dit ding niet uit.

Soms wil het helpen om hem helemaal los te halen vd stroom en coax en opnieuw te beginnen. Meestal is het zo dat het kreng door upc gereset moet worden en daarna opnieuw de procedure starten.

Ik had er na 2 weken hier opeens ook last van, ding lag eruit en wou nix meer. Na reset en opnieuw aanmelden werkt het weer. MAAR eerst routers enzo ertussen uit want hij bindt zich aan het 1e mac adres, daarna gewoon clone maken natuurlijk en je netwerk loopt weer :))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er geen router (geen kant-en-klaar ding dan) tussenhangen, wel een server die ook voor router speelt. Maar die server is ook gewoon een computer, en ik wil juist dat het hij het MAC-adres van mijn routers netwerkkaart pakt, anders moet ik weer gaan goochelen met netwerkkaarten en MAC-adressen en daar heb ik helemaal geen zin in..

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dan zul je het aanmelden op die pc moeten doen. dus rechtstreeks op die bak, niet op een netwerk pc, daarna kan je hem gewoon weer als server gebruiken

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:45
Ik heb het ook gewoon gedaan met mijn linux router ertussen, ging gewoon zonder problemen.

Het probleem bij jou is denk ik dat je meteen een "internet" ip krijgt. Toen ik mijn nieuwe modem aangesloten had kreeg ik eerst een soort tijdelijk ip van de modem, waarmee ik alleen op de upc pagina kon om mijn mac adres te bevestigen middels mijn login naam en wachtwoord.

Daarna was het de bedoeling om de modem af te sluiten, 30 seconden te wachten en toen weer aan te sluiten.

Toen kreeg ik wel een ip uit de 24.* range. Probeer eens of je de modem kunt resetten, en anders bellen met de Helpdesk. (gaat vrij vlot de laatste keer dat ik gebeld had, en dat nog wel midden in het modemswitch tijdperk)

...

Verwijderd

Topicstarter
/me moet niet lullen, maar zijn iptables opnieuw vullen :P

Ik was dus vergeten om m'n firewall script opnieuw te draaien, dat is nodig na een nieuw IP O-)

• DiedX
  • Laatst online: 15-02 12:43
Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 09:22:
nog nooit gezien. Om te testen ping ik altijd www.frikadel.nl (ja da's verkeerd gespeld maar het is niet anders),
Off-topic: dat is niet verkeerd gespeld, maar een Indonesisch gerecht :)

Ik was heel even bang dat je last had van MAC-Omwisselen. Dan trapt UPC alles eruit, maar gelukkig was dat het niet!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

DiedX schreef op 26 oktober 2004 @ 21:06:
[...]

Off-topic: dat is niet verkeerd gespeld, maar een Indonesisch gerecht :)
Verder off-topic: Ze liggen als frikadel en als frikandel in de winkel, 't hangt dus van 't merk af ofzo. Volgens woordenboek.nl mag 't beide. En anders vraag je 't gewoon in de hk aan sjef. :P

Is het frikadel of frikandel?
frikadel of frikandel ?????
Frikandellen of frikadellen ??

...en nog een plaotje.

On-topic: als je niet op provisioning.upc.nl kunt komen, kun je 't ook op IP proberen: http://172.29.11.36

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 26-10-2004 21:28 ]

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 16:52
Vandaag ook de nieuwe modem gehad .
gewoon met de router ertussen naar het door chello opgeven IP.
gegevens ingevult , modem 30 sec stroomloos en hoppa alles werken.
zit nu wel opeens bij A2000 ?
en merk nog niets van de snelheidsverhoging.

kortom was een eitje

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

fazertje schreef op 26 oktober 2004 @ 21:28:
zit nu wel opeens bij A2000 ?
Neh, is gewoon een IP-range die vroeger bij A2000 hoorde... Je had net zogoed een compleet ander adres kunnen krijgen.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Bergen schreef op 26 oktober 2004 @ 21:23:
[...]
Verder off-topic: Ze liggen als frikadel en als frikandel in de winkel, 't hangt dus van 't merk af ofzo. Volgens woordenboek.nl mag 't beide. En anders vraag je 't gewoon in de hk aan sjef. :P

Is het frikadel of frikandel?
frikadel of frikandel ?????
Frikandellen of frikadellen ??

...en nog een plaotje.

On-topic: als je niet op provisioning.upc.nl kunt komen, kun je 't ook op IP proberen: http://172.29.11.36
Nog ietsje verder offtopic:
Het Nederlandse rolletje is een Frikandel en in Duitsland verkopen ze Frikadellen. Dit zijn platgeslagen balletjes gehakt. :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 26 oktober 2004 @ 21:23:
Dat ging ook niet, die Operation not permitted dingeskes kwamen dus door mijn IP-tables :)
blij dat we het eens zijn over frikandel/frikadel
Pagina: 1