Toon posts:

[VB6] Ontwikkelen en licenties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na het zoeken op internet en nalezen van verschillende documentatie kon ik niets vinden over de licentierechten en conversierechten van Visual Basic 6.0.

Het gaat om hetvolgende; Ik heb in de werktijd van mijn stagebedrijf een software ontwikkeld in Visual Basic 6.0 Enterprise Edition. Ik ben zelf in het bezit van de orginele versie hiervan. Maar hoe zit dat nu precies met de gebruikers rechten na conversie naar een uitvoerbaar bestand?

Mijn stagebedrijf maakt gebruik van deze geschreven software en nu komt er een ander bedrijf “helpen” met de licentierechten bij mijn stagebedrijf. Nu willen ze dat ik de licentie rechten verantwoord, maar ik kan niets vinden hierover. (de werking/procedures hierbij)

Wie weet toevallig waar ik iets kan vinden of hoe dit precies zit? (Nederlandstalig aub)

Ps Ik heb geprobeerd mijn versie van Visual Basic te registreren bij Microsoft, maar helaas als ik dat probeer dan kom ik op een onbestaande internetpagina van Microsoft terecht.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 08:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Alles dat je met VB (welke versie dan ook) maakt is royalty vrij. Tenzij je er zelf een licentie voor uit gaat geven.
De enige licentie die je nodig hebt is die van VB zelf. En dan alleen als je VB op je systeem hebt draaien.

[ Voor 32% gewijzigd door sopsop op 26-10-2004 09:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Royalty vrij? kan je dat onderleggen voor me?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 09:50:
Alle programma's die je zelf maakt, mag je mee doen wat je wilt. Dat je niet alle programma's mag maken met een bepaalde VB-versie is een tweede.

Ik mag met VB6 een prachtig pakket maken en deze gratis weggeven. Als student met studentenlicentie mag ik geen commercieel pakket maken. De studentenlicentie van VB6 verbiedt dat.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Freeware, zolang jij geen licenties ervoor uitgeeft en er geen geld voor vraagt is het programma wat jij maakt freeware. Maar ik neem aan dat je het programma voor, en in opdracht van, je stagebedrijf hebt geschreven, dus is het programma van hun. Ik denk dat het bedrijf zich dus maar eens over de licentie moet buigen.

Verder heb je ook een studentenversie van VB, alle programma's die je daarmee maakt moet je als freeware verspreiden, maar het is onmogelijk om te compileren met die versie. Dus als je gaat verspreiden moet je de source meegeven en dan is licensiering zowiezo als een ondoenlijke zaak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 09:50:
Als jij legaal VB6 hebt mag je de daarmee geschreven applicaties verspreiden zonder verdere verplichting richting Microsoft. (Dit geldt natuurlijk niet voor bijvoorbeeld databases die je meeleverd etc.)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gorgi_19

gorgi_19

P_de_B schreef op 26 oktober 2004 @ 09:54:
Als jij legaal VB6 hebt mag je de daarmee geschreven applicaties verspreiden zonder verdere verplichting richting Microsoft. (Dit geldt natuurlijk niet voor bijvoorbeeld databases die je meeleverd etc.)
Ook MSDE mag je in sommige gevallen meeleveren :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn versie van Visual Basic 6 is apart gekocht (ben geen student informatica ofzo), dus ik heb geen studenten licentie. Sterker nog, ik heb alleen de orginele CD`s en niet meer of minder (lees: mislukte registratie -verhaal).

De aanvullende modulen voor bijvoorbeeld databases en het exporteren naar Excel heb ik ondergebracht op basis van de licenties en mogelijkheden op de PC zelf. Dus als de PC bijvoorbeeld geen Excel heeft dan kan de export ook niet. Hierdoor hoef ik volgens mij dus ook geen rekening met deze licentie rechten te houden.

Even aanvullend (heeft hier niets mee te maken, maar is een wilde vraag);
Is het mogelijk om het betaalde freeware te maken, bijvoorbeeld als freeware verspreiden en indien er een vrijwillige donatie wordt gedaan de gebruiker te voorzien van een soort licentie waardoor hij/zij er meer mee kan doen? (lees: manier om licentierechten, patentrechten en belasting te ontduiken)

• gorgi_19

gorgi_19

Mijn versie van Visual Basic 6 is apart gekocht (ben geen student informatica ofzo), dus ik heb geen studenten licentie. Sterker nog, ik heb alleen de orginele CD`s en niet meer of minder (lees: mislukte registratie -verhaal).
Een licentie is alleen het papiertje waarop staat dat je het gekocht hebt. Registratie staat daar los van; ik heb mijn Windows ook niet geregistreerd (wel geactiveerd; weer wat anders 8)7 ), maar heb wel een geldige licentie er voor.
De aanvullende modulen voor bijvoorbeeld databases en het exporteren naar Excel heb ik ondergebracht op basis van de licenties en mogelijkheden op de PC zelf. Dus als de PC bijvoorbeeld geen Excel heeft dan kan de export ook niet. Hierdoor hoef ik volgens mij dus ook geen rekening met deze licentie rechten te houden.
Hoe je sowieso niet. Je mag bepaalde zaken als 'aanwezig' veronderstellen, zogenoemde System Requirements. Je vereist MS Excel voor een goede werking van je applicatie; hoef jij je niet zorgen te maken of er een geldige licentie aanwezig is of niet.
lees: manier om licentierechten
welke licentie dan? Je beschrijft nu min of meer shareware, btw.
patentrechten
Die is niet gebonden aan of je een bedrag en voor betaald of niet. Dit is afhankelijk van het product zelf.
belasting te ontduiken
Je hebt een post inkomsten uit overige werkzaamheden, als ik het goed heb. Hoe zou je daar onderuit kunnen komen?

[ Voor 62% gewijzigd door gorgi_19 op 26-10-2004 10:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 oktober 2004 @ 10:09:
[...]

Hoe je sowieso niet. Je mag bepaalde zaken als 'aanwezig' veronderstellen, zogenoemde System Requirements. Je vereist MS Excel voor een goede werking van je applicatie; hoef jij je niet zorgen te maken of er een geldige licentie aanwezig is of niet.

[...]

welke licentie dan? Je beschrijft nu min of meer shareware, btw.

[...]

Die is niet gebonden aan of je een bedrag en voor betaald of niet. Dit is afhankelijk van het product zelf.

[...]

Je hebt een post inkomsten uit overige werkzaamheden, als ik het goed heb. Hoe zou je daar onderuit kunnen komen?
Het is even een wilde gedacht die bij me opkwam, wat ik bij mijn stagebedrijf geschreven heb staat hier natuurlijk los van. Aangezien ik natuurlijk wel meer programmatjes schrijf. :Y)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bedenk wel dat als je bepaalde componenten (ActiveX Controls, DLL's etc) gebruikt dat daar wel weer redistributie licenties aan verbonden kunnen zijn! Controleer je applicatie dus goed op het gebruik van 3rd party componenten die je meelevert met je installer.

Bedenk daarbij dat ook bepaalde MS componenten wel degelijk licenties vereisen. Posters hierboven gaan waarschijnlijk uit van het feit dat je "alleen maar" de standaard componenten van VB gebruikt, en ja, die zijn inderdaad gratis om verder te verspreiden.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Alles wat je met VB maakt is royalty vrij tenzij je werkt met onderwijsversie/educatieve/slimme rom versie van VB. Dan mag je niets verdienen aan wat je maakt met VB, je moet dan eerst een volledige versie kopen.

Quote uit http://msdn.microsoft.com...d/gsbenefits/default.aspx
The software tools and technologies provided by MSDNAA are restricted to instructional use and non-commercial research only.
The software that is part of the MSDNAA program may not be used to run the infrastructure of the department or the school. Prohibited uses of MSDNAA software include storing student records, hosting e-mail servers, and running actual e-commerce applications.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 00:36:
Alles wat je met VB maakt is royalty vrij tenzij je werkt met onderwijsversie/educatieve/slimme rom versie van VB. Dan mag je niets verdienen aan wat je maakt met VB, je moet dan eerst een volledige versie kopen.

Quote uit http://msdn.microsoft.com...d/gsbenefits/default.aspx

[...]
Hou nou eens op met "Alles", want dat klinkt een stuk "zonniger" dan het is. Je dient dus écht wel rekening te houden met 3rd party OCX's, DLL's en zelfs MS spul dat je gebruikt waar géén redistributie licentie op zit. Die gebruik je voordat je het in de gaten hebt hoor.

Voor de TS: Controleer precies wat je wel en niet gebruikt (kijk in je Components lijst, en daarna in je References lijst) en controleer van ieder onderdeel of je 't wel of niet mag redistribueren.

Meer info vind je in:
C:\Program Files\Microsoft Visual Studio\Common\Setup\1033\EULA.TXT (Paragraaf 3!)
C:\Program Files\Microsoft Visual Studio\Redist.txt
..en damned, ik had nog een mooi linkje maar kan 't niet meer vinden.

En ook handig maar wellicht offtopic:
http://msdn.microsoft.com/library/.../vbcondeterminingfilesyouneedtodistribute.asp
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;830761

Waarschijnlijk is er niks aan de hand, maar dit zijn dingen die je écht wel effe wil controleren en op orde hebben voordat je je applicatie gaat "verspreiden".

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 27-10-2004 02:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1