[WIN98] Geen system files na het booten van gateway restore*

Pagina: 1
Acties:

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Laat ik bij het begin beginnen. :P :P

M'n vader wil adsl opz', oude gateway computer (windows 98,p400Mhz, 6Gb harde schijf,64 MB intern geheugen).Dus ik dacht dat het wel handig zou zijn om met een schone lij te beginnen en windows opnieuw te installeren.Nou stonden er nog een paar gegevens op de harde schijf die nog even moesten worden bewaard,ik wist niet welke maar ik had in de handleiding van gateway gelezen dat "het opnieuw installeren van windows 98"een fluitje van een cent zou zijn dus ik dacht laat ik de stoute schoenen aantrekken en kijken of ik bij de setup optie van de installatie-software kan komen.Als dat gebeurd annuleer ik en weet ik hoe de vork inde steel zit. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

In de gate way handleiding staat dat je bij het opstarten van de computer met de systeem cdvanzelf in de windows set komt,dat gebeurde alleen niet.Bij het opstarten met de systeem cd werd alleen gezocht in de a: schijf(floppy drive). Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn want dat kun je aanpassen in de set up.
Bij first boot device heb ik de cdrom ingevuld en ik heb de computer opnieuw opgestart.EN TOEN BEGON DE ELLENDE.
De cd werdt niet herkent,waarschijnlijk is het geen oopstartcd. dacht ik.Ik heb toen in de setup alles weer naar normaal gezet en de computer weer opgestart.
M aar nu krijg ik de volgende melding:

Windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT32 - partitie gevonden op station C er zijn verschillende oorzaken hiervoor:
1 Het station moet gepartitioneerd .Voer FDISK ui inde mMS_DOS pronmpt om een partitie te maken.
2 U gebruikt partitioneringssoftware van derden.Verwijderde noodhersteldiskette en....(Deze optie is het volgends mij niet omdat de opstartdiskette is gemaakt met de gateway computer)
3.Gatat over virussen. Ik denk dat het deze optie niet is, aangezien deze computer niet is aan geslotaen op het internet.

Ik heb alleen in de set-up gewijzigd welke drive moest worden aangesproken,maar ik kan nu niet meer bij m'n normale C (dus)windows 98 komen de C schijf wordt niet meer herkent.Het is toch onzin om dan de hele schijf iopnieuw te installeren.

Ik heb trouwens al op de site gezocht maar dan gaat het overr hetzelfde probleem maar blijkt dat ze de hele computerkast uit elkaar hebben getrokken, en adt daarmee iets fout is gegaan.Ik heb allen maar wat veranmderd inde set-up.

Wat moet ik nu doen wanneer ik de C schijf "heel" wil laten zonder deze opnieuw ter partitioneren.Want dan gaan alle gegevens volgens mij verloren.
Ik heb alleen maar iets inde setup veranderd.Diet moet je toch gewoon weer terug kunnen zetten???

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:32
Al eens onder DOS gekeken of er wat op C:\ staat?

• werphengel
zetje01 schreef op 26 oktober 2004 @ 01:00:
Al eens onder DOS gekeken of er wat op C:\ staat?
Ja ik kan wel zien wat er "op C staat",maar Ik wil gewoon de "C" schijf wakker schudden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sys c:

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je wilt vanaf C:/ booten
Deze melding komt 9/10 x voor als je vanaf een win98 cd/flop boot, met GEEN NTFS ondersteuning, en dus krijg je die melding.

Ga naar je BIOS (set-up) en verander je boot settings weer naar normaal, dus je HD, of haal al jou cd-roms/floppy's eruit......zou ook wel kunnen helpen denk ik ;)

gigre

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Ik pas even je topic titel aan, zodat deze duidelijker is. Tevens heb ik je andere topic op slot gedaan, dat is niet nodig hier. :)

• werphengel
Wacht,wacht,wacht ff,wat ik eerder zei is niet helemaal waar, de computer staat nl op een ander adres.
Ik kan wel gewoon op d: en c: komen maar op c: kan ik de drectory's NIET zien maar de andere bestanden wel (systeembestanden?).
Ik heb in de setup alles weer teruggezet. Dus:

first boot device : floppy
second boot device :1st IDE-HDD
third boot device :ATAPI CD-ROM

Zo stond het ook.Maar dan krijg ik bij het opstarten de melding DRIVE NOT READY insert bootdisk in a: press any key.Wanneer ik het gevraagde doe, dus opstartschijf erin, enter,krijg ik de melding bootdisk failure. :'( :'(

Wanneer ik type "sys c:" krijg ik "er is een ongeldige functie."

Kan het nou kwaad als ik FDISK uitvoer.Wat ik begrepen heb is dat daarmee de schijf in partities word gezet.Bij XP heb je dat ook, daar is 1 harde schijf in drieen gedeeld(partities?) C,D,E.Als ik dat nou doe wordt op de harde schijf(6 GB) 1 partitie gezet,hij is nl niet gedeeld zoals in XP. :? :? Of lal ik nou maar wat?
Raak ik gegevens kwijt met FDISK?

Trouwens bedankt voor de reacties :*) :*)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:32
Zet je ide-hdd als first, en blijf van fdisk af want dan ben je je data kwijt...

• werphengel
Ik heb ide-hdd als first gezet maar nog steeds krijg ik na het opstarten,na zo'n 4 sec. de melding "boot failure".Ik kan wel de systeem bestanden zien na opstarten met de floppy maar geen derectory's. :(

Heeft iemand nog een suggestie of issie stuk. :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou zeggen: probeer het eens met een winPE of bartPE CD, desnoods Knoppix.

Dan kun je zonder direct aan die schijf wat te doen kijken of je daar wel de partitie nog kan benaderen of dat ie inderdaad vernaggeld is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• werphengel
Ik heb een paar dingen geprobeerd met knoppix maar ik kom er totaal niet uit(programma's ondersteunen geen windows98).Bovendien heb ik vandaag gehoord dat de gegevens op de harde schijf toch niet zo belangerijk zijn. :X :) :)

quote]zetje01 schreef op 26 oktober 2004 @ 22:24:
Zet je ide-hdd als first, en blijf van fdisk af want dan ben je je data kwijt...[/quote]

Ik heb fdisk geprobeerd maar dan krijg ik de melding "er zijn geen vaste schijven".
Wanneer ik in DOS op de D: scijf kijk en daar de opstart-cd van gateway wil starten krijg ik de melding "must be run under win32" of zo iets

Wat ik nu graag zou willen is de software van gateway opnieuw installeren maar dat installatieprogramma werkt alleen maar als je een werkende windows versie hebt,en dat heb iknie. |:( |:(

Wat nu te doen? :?
Pagina: 1