[Lidl] Externe USB HD 250GB, is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 23:13
Nieuwe Lidlaanbieding vanaf do 28 oktober:
Externe 250GB USB HD voor 199 euro...
http://www.lidl.nl/nl/ind...terne_250_GB_harde_schijf

Dacht eerst dat het om deze ging:
http://www.targa.de/cms/targa_1_546.php?produkt_id=289

Maar het gaat volgens mij om deze:
http://www.targa.de/cms/targa_1_546.php?produkt_id=315
Dus met Western Digital WD2500JB, 7200 rpm, 8 MB Cache

Volgens de pricewatch kost deze schijf:
pricewatch: Western Digital WD2500JB, 250GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
168,25 ex verzendkosten.

Dus dat is volgens mij absoluut geen slechte koop! Toch?
Alleen jammer dat er geen Firewire opzit. Valt dat er niet aan te tweaken?

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Hij is niet super goedkoop, voor 200 heb je een laCie 250 gig 7200 rpm met usb 2 alleen heeft hij maar 2 MB cache.
Of een 200 gig maxtor met 7200 rpm 8 MB cache en usb2/firewire.
De maxor met 250 gig 7200 rpm 8MB cache met usb2/firewire is er van af 230 (invlusief verzend kosten).

Het hangt er denk ik maar net vanaf wat belangriker voor je is, als je ook op oudere pc´s een beetje normaale snelheid wilt hebben moet je usb2 en firewire hebben omdat de oudere iets betere bakken wel firewire hebben maar geen usb 2.

Als je zelf usb2 hebt en verder de schijf niet op andere( OUDERE) pc´s aan gaat sluiten kun je hem nemen.

Specs

Verwijderd

Ik zie geen USB 2.0 staan, dus kon wel 'ns ''ff wachte'' worden, ALS het USB 1.0 is...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DJ_Squtshi schreef op 25 oktober 2004 @ 22:15:
Hij is niet super goedkoop, voor 200 heb je een laCie 250 gig 7200 rpm met usb 2 alleen heeft hij maar 2 MB cache.
Of een 200 gig maxtor met 7200 rpm 8 MB cache en usb2/firewire.
De maxor met 250 gig 7200 rpm 8MB cache met usb2/firewire is er van af 230 (invlusief verzend kosten).
De chache is nauwelijks van belang bij deze toepassingen De snelheid wordt vnl door de US bepaald. Het zou ook geen enkel probleem zijn als het een 5400 tpm schijf is. Die si ook al sneller dan USB.
Het hangt er denk ik maar net vanaf wat belangriker voor je is, als je ook op oudere pc´s een beetje normaale snelheid wilt hebben moet je usb2 en firewire hebben omdat de oudere iets betere bakken wel firewire hebben maar geen usb 2.
Dat hangt helemaal van de PC af. Ik heb een oudere PC waar wel USB2 op zit, maar waar firewire niet te vinden is.

Het snelheidsverschil? USB2 is theoretisch sneller dan FireWire (480 en 400) Maar Firewire is efficienter. In de praktijk merk je weinig verschil. Behalve als je extreme dingen gaat doen als:
Doorlopend files van 1+ Gig heen en weer copieeren of 10000000 filetjes van 1 k copieren

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Op duitse sites staat dat hij usb 2 is.
Op duitse ebay staat hij zelfs voor € 135,50 , wel snel wezen want de auctie duurt nog maar 3 uur :P

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

[quote]
De chache is nauwelijks van belang bij deze toepassingen De snelheid wordt vnl door de US bepaald. Het zou ook geen enkel probleem zijn als het een 5400 tpm schijf is. Die si ook al sneller dan USB.
[quote]

7200 is beter ivm de toegangstijden.
Cache is van belang als je veel kleine files gaat wegschrijven en al helemaal met een 5400 rpm schijf.

Specs

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 14:41:
7200 is beter ivm de toegangstijden.
Cache is van belang als je veel kleine files gaat wegschrijven en al helemaal met een 5400 rpm schijf.
Dat geld alleen bij een interne schijf. Zelfs als je disk toegangstijden van 1 microseconde heeft heb je er nog niets aan. Je USB lijn is de snelheidsbepalende stap.

Vergelijk het maar met een Mazarati en een oude lelijke eend. Is er snelheidsverschil tussen die twee? Op een race circuit wel, maar niet als ze op een kronkelige rivierdijk achter een tractor rijden. Sterker nog, de Eend kan wel eens sneller zijn omdat die gewoon door kan tuffen en de Mazarati moet steeds optrekken en weer hard remen omdat het dan weer te snel gaat.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

Jrz

––––––––––––

Ortep schreef op 28 oktober 2004 @ 14:48:
[...]

Dat geld alleen bij een interne schijf. Zelfs als je disk toegangstijden van 1 microseconde heeft heb je er nog niets aan. Je USB lijn is de snelheidsbepalende stap.

Vergelijk het maar met een Mazarati en een oude lelijke eend. Is er snelheidsverschil tussen die twee? Op een race circuit wel, maar niet als ze op een kronkelige rivierdijk achter een tractor rijden. Sterker nog, de Eend kan wel eens sneller zijn omdat die gewoon door kan tuffen en de Mazarati moet steeds optrekken en weer hard remen omdat het dan weer te snel gaat.
USB2 gaat tot 480 Mbps = 60MBps, dus dat valt reuze mee

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jrz schreef op 28 oktober 2004 @ 14:51:
[...]
USB2 gaat tot 480 Mbps = 60MBps, dus dat valt reuze mee
Ik klaag ook niet over de snelheid van USB2, ik ben er dik tevreden mee. Maar het is een beetje zinloos om er (dure)snelle disken aan te hangen met veel cache. Net zo goed als het geen zin heeft om banden onder een lelijke eend te zetten die geschikt zijn voor 250 km/h. Je gaat er echt niet sneller mee rijden.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

het voordeel van 7200 tegenover 5400 is ook niet zozeer de overdrachts snelheid maar de toegangs tijden en vooral bij kleine bestands grote en bestands fragmentatie.

Specs

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 15:20:
het voordeel van 7200 tegenover 5400 is ook niet zozeer de overdrachts snelheid maar de toegangs tijden en vooral bij kleine bestands grote en bestands fragmentatie.
Juist, en dan heeft hij die (eerste) file in 6 ms gevonden ipv in 8 ms. En wat dan nog? Je zit niet op een ATA 133 bus maar op een USB bus. Usb is in de praktijk nl een fors eind langzamer dan zijn theoretische maximum. Er is immers ook behoorlijk wat overhead. Die USB poort doet er zo lang over om die file op je PC te krijgen dat de disk met twee vingers in zijn neus de volgende file kan ophalen. Hij moet nl gewoon wachten tot die file verstuurd is voordat de volgende over die lijn kan. Je wint dus alleen op de eerste file. En persoonlijk merk ik niet zo of die een paar milliseconden eerder aanwezig is.

Fragmentatie maakt ook niets uit. De kop heeft tijd zat om over de schijf te bewegen en de rotational delay is ook onbelangrijk tov de overdachtssnelheid

Ik heb hier twee USB disken, de een een Maxtor met 250 Gig en 7200 toeren en een IBM van 20 gig met slechts 4200 toeren. En raad eens: Ze zijn exact even snel.

Je kan wel met 150 km/h op de afslag van een rijksweg afrijden, maar als onderaan de afslag een haakse bocht en een 50/km weg zit kan je daarna niet harder. En als er dan nog 50 auto's met 150 km/h aan komen dan staat in een record tijd de afslag vol en met een beetje pech ook de rijksweg. Ze kunnen nl onderaan gewoon niet weg. De (uiteindelijke) snelheid is gewoon 50 voor de hele rij. Kom je rustig aanrijden met 80 km/h merk je er veel minder van. Met een beetje geluk kan jezelfs gewoon doorrijden omdat de file de kans heeft om op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 28-10-2004 16:02 ]

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

En wat is dus het antwoord op de vraag van de poster?

Ik heb geen usb schijven dus zei ik wat je normaal zou kunnen verwachten.
Als jij zegt dat die schijven van je net zo snel zijn dan zal het wel zo zijn.

Reageren ze ook net zo snel? lijkt me niet.

Specs

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 16:09:

Reageren ze ook net zo snel? lijkt me niet.
Dat heb ik dus al een keer of 4 uitgelegd...Ja de eerste reageert sneller. De eerste file begint de volle 2 milliseconden eerder te lopen. En daarna is het dus gelijk.

Want file 2 moet gewoon wachten tot file 1 klaar is.

De Eend moet wachten op de tractor en kan er niet voorbij, De Mazarati ook.

De auto's onder aan de snelweg kunnen met maar 50 door rijden, dus als met 150 op de file afstuift, sta je hooguit eerder in de file, maar je bent er niet eerder uit.

Wil je 10 Gig overhalen ben je zo 30 minuten bezit. Tel uit je winst...2 hele milli seconden eerder klaar

Het antwoord aan de poster is dus: Het maakt geen zier uit wat voor schijf het is...pak de goedkoopste. Maar ik neem aan dat hij dat al begrepen had.

En firewire kan je natuurlijk niet maken van USB. Net zo goed als je van een diesel motor geen benzine motor kiunt maken

Bovendien maakt ook dat geen zier uit. Ze zijn in de praktijk ongeveer even snel. Lees voor de verklaring maar een stukje terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 28-10-2004 20:07 ]

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Ik ben het eens met Ortep.

Niet zo zeuren over wat voor disk erin zit, voor de snelheid is toch de interface (in dit geval USB) bepalend.

PUNT.

Verwijderd

En 20 december ligt deze weer bij de Lidl in de schappen.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 23:13
Bommetje heeft inside info? Weet je dan ook al welke prijs eraan gaat hangen?
Pagina: 1