Nieuwe schijf rammelt als je hem schudt maar werkt prima.

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Topicstarter
Ik heb voor me pa´s laptop een nieuwe fujitsu 40 gig hdd gekocht.
Toen ik hem uitpakte heb ik hem ff geschudt om te kijken of er niet wat los zat(heb ik al vaker mee gemaakt).
Als ik hem zacht heen en weer schud ramelt er iets en van boven naar beneden ratelt het ERG hard, alsof de koppen los zitten of zow.
Het geluid is altijd hetzelfde dus er zal wel niet iets echt in rond slingeren.

De schijf werkt wel, heb er zow windows op gekregen maar hij wordt toch teruggestuurd omdat dit niet goed kan komen.

Ook heb ik een seagate 20 gig schijf(gereviseerd) terug gekregen en deze heeft dat dus ook maar alleen bij op en neer schudden, het geluid is ook altijd gelijk.

ik heb nog niet gekeken of deze werkt(kan best werken maar ik denk dat hij na een tijdje de geest begeeft).
ik denk dat hij meteen dood gaat als ik hem draaiend op en neer beweeg.

heeft iemand enig idee of het de koppen zijn of wat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:37

gatlarf

So say we all...

Heb ik bij mijn toshiba-schijf ook en die gaat al jaren mee. Volgens mij is dit normaal hoor.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Dat lijkt me niet, al me andere schijven doen dit niet.
De oude seagate die kapot was deet dat niet.
De kapote toshiba uit me pa´s laptop doet het niet.
Me raptor doet het niet.
me pa´s raptor doet het niet.
me pa´s seagate doet het niet.
me oude( inmidels overleden ) maxtor deed het niet.

Bij de shop waar ik de schijf gekocht heb zeiden ze ook dat het niet goed is.

[ Voor 11% gewijzigd door DJ_Squtshi op 25-10-2004 21:11 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Sommige schijven hebben idd een rammelgeluidje, ik herinner me een seagate 20gb 5400 rpm slimline hd die ook een geluidje maakte als je hem schudde, maar dat hadden ze allemaal en ze deden het perfect.Het ligt dus aan het merk en type lijkt me :) , maar als ze bij de computershop zeggen dat het niet o.k. is, dan zou ik gewoon een gratis rammelloze nieuwe hd in ontvangst nemen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 09:06
DJ_Squtshi schreef op 25 oktober 2004 @ 21:09:

Bij de shop waar ik de schijf gekocht heb zeiden ze ook dat het niet goed is.
Als zij zeggen dat het niet hoort, gewoon terugbrengen zou ik zeggen O-)
weet maar nooit of ie later opeens stuk gaat door iets dat nu al los zit.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

TheBorg

Resistance is futile.

Kan ook het luchtfiltertje zijn, zit er vaak gewoon los in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04 21:29
dit hoort gewoon hoor bij die fuijtsu's. Heb er al meerdere in mijn handen gehad die dit deden. werken allemaal nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Lucht filtertje is zou je nieteens horen als je hem van de eifel toren liet vallen.
Het geluid is altijd gelijk , ik vermoed dat het de actuator is die op en neer rammelt of zo maar dat lijkt me niet gezond voor de koppen.

Weet iemand wat het precies is?

ik durf het bijna niet te vragen maar wie wil ff z´n hdd die ook zoiets heeft voor mij open maken en zeggen wat het is? :*) _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door DJ_Squtshi op 27-10-2004 19:17 . Reden: TYPO ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

ehm mensen herinnert iemand zich nog de laptop harddisks van toshiba ???

met daarop de sticker : 'rattle noise is normal'

Dat DOEN gewoon veel 2,5" harddisks... is normaal...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
volgens mij is dat een G meter. :?
Hieraan kunnen ze in de fabriek zien of de schijf is blootgesteld een extreme G krachten ofzo?

Of hij voelt hiermee of er een schok heeft plaatsgevonden zodat hij de laatste paar weggeschreven bits moet verifieren?

De mijne rammelt en hij werkt probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Metro2002

Memento mori

dat laptop hdd's rammelen als je ze schud is volstrekt normaal
ik heb er nog nooit 1 gehad die dat niet deed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 24-04 22:51
Ik heb er wel eens eentje gehad die niet rammelde, het was een 40 GB model van hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Nou het is dus echt harde onzin dat er iets mag rammelen, ik heb die schijf opgestuurd en ik krijg een nieuwe omdat volgens komplett(web shop) het dus niet zo hoort.

Maar nu weet ik nog steeds niet WAT het eigenlijk is dat zo ramelt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
* Gman pakt meerdere Fujitsu-Siemens laptop's -die Rammelen
Ook een sharp notebook
Ook een losse Fuji-Siem 2.5" HD
Ook een splinternieuwe Hitachi 80gig 2.5" HD

Dit is dus doornormaal voor een 2.5 inch harddisk, het zijn de koppen die op en neer rammelen.
Een vergelijking met een 3.25" schijf is appels met peren vergelijken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Hoezow mogen of moeten ze dan ratelen?
Ik vergelijk niks maar ik heb hier dus ook een desktop hdd die ramelt zoals die laptop geval en hij werkt wel.

Ratelen ze ook als de schijf aan staat?

Lijkt me funest voor de schijf als je er tegen aan stoot en de koppen " scheuren " langs de platers.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 14:30:
Nou het is dus echt harde onzin dat er iets mag rammelen, ik heb die schijf opgestuurd en ik krijg een nieuwe omdat volgens komplett(web shop) het dus niet zo hoort.
En wie zegt jou dat die mensen daar ook geen idee hebben of het wel/niet zo hoort en maar gewoon voor de zekerheid ('op hun gezonde boerenverstand vertrouwend') die schijf hebben opgestuurd?

Tenzij jij een technische onderbouwing hebt over wát er dan volgens jou niet goed aan die schijf zou kunnen zijn terwijl je wél proefondervindelijk hebt vastgesteld dat hij goed werkt, vind ik dit nogal spijkers op laag water zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 28-10-2004 15:33 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

titelfix "ramelt" -> "rammelt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 15:31:(...)

Lijkt me funest voor de schijf als je er tegen aan stoot en de koppen " scheuren " langs de platers.
En waar leid je uit af dat het de koppen zijn die langs de platters schuren? Heb je de white papers erop nagekeken? De kans is groot dat het gewoon gaat om een mechanisme dat pas dempt als hij aanstaat - immers, de actuator van een gewone schijf zit ook zo los als wat. Het is een plastic palletje dat hem tegenhoudt als de schijf uitstaat. Als hij aanstaat is het het magnetische veld dat door de actuatorspoel wordt gegenereerd dat hem tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 14:30:

Maar nu weet ik nog steeds niet WAT het eigenlijk is dat zo ramelt.
The IBM Hitachi tech support's response is "It is normal for all drives that incorporate load/unload technology to make a rattling sound. There is no need to be concerned. The drive will function as designed."

Tohisba's response to this question is to put "Rattle is Normal" on the label

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Kijk ik hoef als koper niet vast te stellen of hij werkt of niet als er iets in ramelt.
En als zij ook zeggen dat het niet zo hoort zal het wel zo zijn, er gaan daar wel meer schijven in en uit.

De oude schijf die in de laptop zat ramelt niet en als er niet rammelende en wel rammelende schijven zijn van de zelfde fabrikant en model nog wel dan zet ik mij geld toch echt op de niet rammelende.

Die oude toshiba van de laptop rammelt NIET, het is een fujitsu die rammelt, dus.

[ Voor 10% gewijzigd door DJ_Squtshi op 28-10-2004 15:39 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 20:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Hitachi is IBM en dit rammeltje is volkomen normaal bij die schijven :) (al jaren)

Hoef je je echt geen zorgen over te maken.

(oeps, je hebt Fujitsu... kopen die toevallig bij Hitachi in? 8)7)

[ Voor 22% gewijzigd door Exirion op 28-10-2004 15:40 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:14
Zit er geen sticker op "Ratling noise is normal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 15:38:
Kijk ik hoef als koper niet vast te stellen of hij werkt of niet als er iets in ramelt.
En als zij ook zeggen dat het niet zo hoort zal het wel zo zijn, er gaan daar wel meer schijven in en uit.
Zoals jij zegt is het enige dat voor jou als koper van belang is, het feit dat die schijf goed werkt. Je hebt betaald en hebt een werkende schijf gekregen, wat wil je nog meer? Al speelt dat ding de horlepiep als hij opstart, hij werkt toch goed?

Dat het 'wel zo zal zijn' omdat een of andere webshop bereid is hem terug te sturen is natuurlijk een dikke drogreden. Als jij die schijf recent gekocht hebt en je komt terug met de melding dat er een rammel in zit, dan sturen ze hem zonder te testen terug naar hun leverancier, die hem weer doorstuurt naar de fabrikant. En vanuit daar krijg jij gewoon een nieuwe schijf, waarvan ik het zeer waarschijnlijk acht dat hij precies diezelfde rammel heeft.
De oude schijf die in de laptop zat ramelt niet en als er niet rammelende en wel rammelende schijven zijn van de zelfde fabrikant en model nog wel dan zet ik mij geld toch echt op de niet rammelende.
Dat ligt dan voornamelijk aan jouw perceptie van een 'veilige schijf'. Ik geef toe dat over het algemeen een krakend of rammelend geluid niet goed is, maar schijven klinken niet allemaal hetzelfde. En zeker als de fabrikant zelf in zijn technische documentatie en FAQs omschrijft dat dat geluid normaal is, dan moet je wel een enorm hardhoofd zijn om nog te beweren tégen de opgave van de fabrikant in, dat die schijf stuk is.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 28-10-2004 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

In m;n Vaio zit een harddisk die klikt zo af en toe. Doet het verder prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Man ik zeg toch dat het de fujitsu is die rammelt niet de toshiba en toshiba zegt dat het normaal is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wel, blijkens de ervaringen van jouw medetweakers (wiens antwoord jij blijkbaar graag wilt horen, anders post je hier niet) is dat ook voor Fujitsu-schijven normaal.

Maar we zullen eens zien wat er gebeurt, je hebt hem immers opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 15:46:
Man ik zeg toch dat het de fujitsu is die rammelt niet de toshiba en toshiba zegt dat het normaal is.
Ik vraag me af waarom je hier een topic opent als je toch niet geloofd wat er dan als antwoord gegeven wordt. :/ |:(

Ik heb 5 jaar technical support gedaan, letterlijk HONDERDEN schijven in portables vervangen. 99.9999% RAMMELT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadbeard
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 01:22
"Dokter, sinds ik geboren ben klopt mijn hart. Is dit normaal??? "Zeg, op de site van vele harddiskfabrikanten staat dat de 2,5" schijven rammelen als je ze schudt, en dat dit normaal is. Als je dit niet kunt accepteren, en te rade gaat bij de verkopers, die ook lang niet alles weten, blijf je ermee zitten. Advies: als je geen rammeltje wilt horen koop dan een externe 3,5" schijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Hoedan ook vraag ik me af wat er precies rammelt( heb al gehoord in dit topic dat het iets met G krachten meting te maken kon hebben en/of de koppen) en waarom een van me desktop schijven dit ook doet( dit is een gereviseerde schijf)

het is ook niet dat ik het niet geloof maar een beetje onderbouwing kan geen kwaad en als iemand zegt dat 99.9999% dat doet en er ook nog bij kan vertellen wat er rammelt en waarom dan is het wat anders.

De schijf is voor me pa´s laptop en er komt belangrijke data op die ik niet elke dag wil backupen of de schijf weer vervangen omdat hij het begeeft dus was ik nogal bezorgd.

[ Voor 46% gewijzigd door DJ_Squtshi op 28-10-2004 16:02 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
het is ook normaal. Neem dat nou maar gewoon aan.
Vroeger (toen je dacht dat een digitaal horloge super hip en z'n tijd ver vooruit was) moest je de Heads van een harde schijf parkeren als je hem wilde verhuizen/verplaatsen.
Je had er zelfs een standaard commando voor in DOS.
Tegenwoordig raken de heads de platters niet meer in een Harddisk, en dus hangen ze er maar wat bij.
Sommige fabrikanten hoor je niks, omdat die de koppen evensgoed wegtrekken als de schijf uitgaat, of omdat er geen veersysteem wordt gebruikt voor de koppen, maar een motortje met een tandwieltje.

Is er wel een veersysteem (da's electrisch en werkt volgens het magnetisch principe) dan kan je je koppen heen en weer horen gaan als je rammelt.

That's all.
Snappie het nou ?

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
Weet ik wel van parkeren in dos en zow maar als de schijf uit staat raken de kopen de plater gewoon aan, ze hangen er niet zo maar wat bij zoals jij dat zegt.
Pas als de schijf begint te draaien gaan ze boven de platers zweeven.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 16:33
Die dingen rammelen ALTIJD ( zoals 99 % van de users in deze thread je al duidelijk heeft proberen te maken ) heb er ook al massa's vervangen in laptops, en nog nooit 1 gehad die NIET rammelde, gewoon inbouwen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DJ_Squtshi schreef op 28 oktober 2004 @ 16:05:
Weet ik wel van parkeren in dos en zow maar als de schijf uit staat raken de kopen de plater gewoon aan, ze hangen er niet zo maar wat bij zoals jij dat zegt.
Pas als de schijf begint te draaien gaan ze boven de platers zweeven.
Dat is gewoon pertinent niet waar. Ten eerste hebben lang niet alle schijven dezelfde constructie dus kun je dat niet zomaar voor alle schijven stellen. Ten tweede is het onzin om te denken dat bij alle schijven de koppen op de platter rusten. Eerder is het juist zo dat de koppen verder worden weggeloodst van de platters zodra de schijf stilstaat. Daarom kan een schijf in ruststand ook altijd veel grotere schokken verdragen dan in draaiende toestand.

Verder zie mijn eerdere uitleg. Het kan best een schoksysteem zijn dat gewoon niet actief is zolang de schijf uitstaat, omdat het magnetisch werkt en een spoel pas een magnetisch veld genereert als er stroom doorheen loopt. Het kan best zijn dat er in ruststand ruimte zit waarbinnen de kop of de actuator kan bewegen en dat is wat je hoort. Nog nooit een schijf van de binnenkant gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78083

Dat ramelen is gewoon normaal. Op werk test ik dagelijks 2.5 hd's en die ramelen allemaal. Sommige merken ramelen minder dan de anderen.

Trouwens mijn Fujitsu hd ( in fujitsu laptop ) rammelt ook :D

geenc crisis dus :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Laptop schijfjes rammelen bijna altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Topicstarter
OK OK i get the picture, ze zullen bij Komplett wel hartstikke inkompetent zijn om mij te vertellen dat dit niet zo hoort :X .
Es kijken of de nieuwe schijf rammelt(volgens jullie Motie wel ramelen dus doetie dat waarschijnlijk ook wel :| ), hij komt woensdag of zow binnen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51132

Laptop hds van Hitachi doen dat ook, geen idee waarom. Klinkt net alsof er iets los ligt in de HD.
Maar dat doen ze allemaal dus is normaal
Pagina: 1