Computer wil niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb hier een server, die krijg ik. Maar ik moet wel eerst de schijven formatteren.

Specs: (acer altos nogwat)
- Intel pentium III 600mHz
- 3*9,1 gb harde schijf
- 256 mb ram geheugen
- raidcontroller
- netwerkkaart
- Videokaartje
- cdromspeler
- Groot moederbord! typenummer weet ik niet, kan ik zo niet zien. En ik kan de computer niet opstarten, dus ik kan ook niet te weten komen wat het typenummer is.

Probleem is het volgende: Ik krijg een server, die heeft een tijdje stil gestaan. Ze hebben de tape-streamer eruit gehaald omdat die nodig was in een andere server. Ik moet eerst de schijven formatteren. Dit lukt echter niet, want de computer wil niet aan.
Als ik de computer aan probeer te zetten dan flitsen de lampjes even, de fan slaat heel even aan, maar verder gebeurd er niks.

Ik heb nu even alle kabels die van de voeding afkwamen losgehaald en ja! Hij doet het. Daarna alle kabels er weer in gedaan, maar dan werkt het weer niet. Nu ben ik dus zo ver dat ik heb ontdekt waaraan het ligt. Ik weet alleen niet wat ik er mee moet doen, want zo veel weet ik hier niet vanaf:

Er lopen vanaf de voeding drie kabelbundels naar het moederbord:

1) Dit is een kabel met aan het uiteende een plug met 12 afzonderlijke gaatjes, 6 boven, 6 onder (dit is tevens ook de dikste kabelbundel van de drie). Deze zit onder kabel nummer 2 en 3 in het moederbord.
2) Dit is dezelfde als kabel nummertje 3. Deze heeft een plugje waar 6 kleine gaatjes op een rijtje zitten. Deze kabel met plug zit boven nummer 1 in het moederbord.
3) Deze is dus hetzelfde als nummertje 2. Deze 2 kabels zitten naast elkaar, ze zitten op een rijtje met 12 pinnetjes geplugd.

Als ik kabel nummer 2 en 3 uit het moederbord haal, is er niks aan de hand (lijkt het). De computer gaan aan, de harde schijven gaan draaien, de fans gaan aan etc. Maar de processor doet niks. Als ik kabel 2 en 3 erin doe, dan gebeurd er helemaal niks. Probleem is dat ik niet weet waar ze voor zijn...

Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen :'(

EDIT1: kabel 1 is de atx kabel
EDIT2: Type = Acer Altos 1100E

• Double J
Hier zijn enkele foto's om het geheel te verduidelijken:

De hele pc:
Afbeeldingslocatie: http://img96.exs.cx/img96/7470/123-2372_IMG.jpg

De kabels nummer 2 en 3:
Afbeeldingslocatie: http://img65.exs.cx/img65/1630/123-2373_IMG.jpg

Het slot waar de kabels in moeten: (het is dus de bovenste met 12 pinnetjes op een rijtje)
Afbeeldingslocatie: http://img96.exs.cx/img96/6483/123-2370_IMG.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Double J op 25-10-2004 21:55 ]

Verwijderd

ziet eruit alsof je moederbord zowel at als atx aankan en je een vreemde voeding hebt met zowel een at als atx stekker :?
Werkt 't toevallig ook als je de ATX eruit haalt en die 2 stekkers erin mikt?

edit:
resize die pics trouwens, ze verneuken de layout

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 21:42 ]

• Double J
De drie stekkers zaten er alledrie in. Als ik die 2 stekkers eruit haal dan gaat de pc aan, maar de processor en de fan daarvan werkt niet. Als ik de atx eruit haal en die andere erin doe, dan gebeurd er niks...

Ik heb de handleiding gevonden. Daar staat in dat de bovenste "power connector" zijn, en de onderste is "powerconnector (auxiliary)". Maar dat is dan gewoon AT en ATX?

EDIT: van de twee bovenste kabels de rechter erin stop + natuurlijk de onderste (atx) kabel, dan werkt het wel. Als ik echter de linker (linksboven) erin stop, dan werkt het niet meer. Kan dit kortsluiting zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Double J op 25-10-2004 21:59 ]

Verwijderd

DoubleJ, Voor zover ik het kan inschatten lijkt het met dat je processor niet in orde is. Bij jouw systeem heeft het moederbord een aparte voeding nodig voor de processor, iets wat tegenwoordig vaak voorkomt. Kabel 1, zoals je al ondervonden had, moet er altijd in. Dit is de voeding van je moederbord. Zonder deze kabel heeft je systeem geen stroom. Kabels 2 en 3 voeden je processor. Al geprobeerd om misschien 1 van deze 2 erin te doen? Wat je ook kunt proberen is met kabels 2 en 3 eruit eens proberen om in je bios te komen, misschien kun je daar wat settings veranderen. (bijv. performance van je proc lager instellen)

Waarom ik dit antwoord geef is eigenlijk een heel gemene:
Ik heb jouw hulp nodig. Een tijd terug opende je dit forum:
[rml][ XP] Kan niet in gedeelde map zonder wachtwoord[/rml]

Hierin omschijf je een probleem over de windows beveiliging. In mijn netwerksituatie wil ik exact hetzelfde als jij in dat forum, maar krijg het niet voor elkaar. Op het eind zeg je dat het je gelukt is metdat boek, zou je deze oplossing met mij willen delen want ik krijg wurgneigingen van de logica die ik niet snap.

Sorry dat ik op deze manier contact zoek, maar wist geen andere manier om je te bereiken en je was de enige die precies mijn probleem had opgelost.

grtz Daan

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25
Geeft hij geen problemen omdat er maar 1 processor op het moederbord zit.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 16:18

Bergen

Spellingscontroleur

Afbeeldingslocatie: http://img65.exs.cx/img65/1630/123-2373_IMG.jpg

Bij die AT-stekkers is de regel dat de 2 zwarte draadjes aan de binnenkant moeten, maar ik zie bij die linkerstekker helemaal geen zwart draadje... Is dat misschien de oorzaak? Dat er geen min-aansluiting op die plug zit? :? (gokje..)

Verwijderd

Ja en dat je daarom dan maar 1 van je voedingskabels (van 2 en 3 dan) moet aansluiten. Had nog niet gezien dat er 2 opkonden, maar natuurlijk is dat de reden dat er 2 aparte voedingen nodig zijn voor de processor. Vond het al vreemd :)

[Edit] Sluit dus die zonder zwarte draad niet aan, en probeer die andere met zwarte draad op beide aansluitingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 20:42 ]

• Double J
Iedereen bedankt voor de reacties! Zoveel had ik er niet verwacht, want het is volgens mij een best lastig probleem!

Voor de laatste 2 posts, de zwarte kabeltjes zijn niet te zien op de foto maar die zitten er wel aan. De kabels nr 2 en 3 kunnen er maar op 1 manier in, dus ik kan ook niks wisselen of zo.

@daankroese: Ik zal je wel helpen met het probleem dat jij hebt, maar dan moet ik even gaan zoeken, want dat is alweer een half jaar geleden... Ik kom er zo snel mogelijk op terug. Mijn email adres staat in mijn profiel.

Maar weer even ontopic: Ik zat te denken, toen ik de server kreeg zaten kabel nummer 1, 2 en 3 gewoon op het moederbord ingeplugd. Als ik hem dan aanzette gebeurde er niks.
Als ik kabel nr 3 (kabel linksboven) eruit haal. Dan gaat de pc wel aan, alleen de processor doet niks. Dus kan het misschien zijn dat er kortsluiting ontstaat of zo?

Want hoe kan het anders dat als ik er een kabel uithaal het hele systeem wel ineens aan gaat? En als ik hem er dan in doe, dan doet niks het meer. Dit vind ik dus een beetje curieus. Anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door Double J op 27-10-2004 00:30 ]

Verwijderd

Dat zou dus kunnen komen door je cpu. Als die niet goed is, doorgebrand of whatever kan je systeem vastlopen. Als je je cpu geen voeding geeft, omzeilt ie de cpu en zegt ie doodleuk dat de cpu niet werkt. Misc es met een andere cpu proberen als je die nog in een andere pc hebt ofzo, of misc kun je er een lenen. Wat je ook kan proberen is de cpu in de andere socket te zetten.

• Double J
Ik denk niet dat mijn cpu kapot is, want als ik de stekker linksboven er wil in zet en ik druk op de powerknop, dan gaat de fan van de cpu wel heel eventjes aan. Terwijl als ik die stekker erin doe de fan niet aan gaat.

Overigens zegt de computer niet dat de cpu niet aan gaat. Ik krijg gewoon geen beeld.
Ik kan niet een andere cpu proberen en ik kan hem ook niet in een ander moederbord stoppen, die heb ik niet.
Ik geloof ook niet dat de cpu ineens kapot is, want de laatste keer dat ie aan ging deed ie het nog als een zonnetje.

Kan het misschien zijn dat de voeding kapot is? of dat ie kortsluiting maakt? Kan ik dit misschien testen? Of ligt het eraan dat de tapestreamer eruit is?

Verwijderd

Krijg je het nou voor elkaar om alles aan de gang te krijgen (CPU, fans, etc), maar krijg je geen beeld? Probeer dan de memory chips eens eruit te halen en er een voor een weer in te stoppen (dacht gisteren mijn MB gesloopt te hebben na memory upgrade, bleken de oude chips waarschijnlijk geen goed contact meer te maken...

Verwijderd

precies eenzelfde probleem gehad waarbij de fan wel even aanging en LEEK alsof tie het nog deed. Geloof me, dit is niet het geval.

Beetje overbodig daar er al weer gepost was.

Heb je niet geprobeerd je proc te overklokken? Want er is volgens mij echt iets met je proc nu.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 14:32 ]

• Double J
Nee, misschien heb ik het fout geformuleerd. Ik krijg niet alles aan de gang. De cpu en de fan daarvan werkt niet, daardoor krijg ik geen beeld.

Maar als ik de stekker linksboven erin doe, dan gaat de cpu en de fan wel aan, maar dat is maar een fractie van een seconde. En daarom denk ik dat ze niet kapot zijn, maar dat het aan mijn voeding ligt. Is dat mogelijk? Of is er kortsluiting?

Edit: @advil, hoe kan het dan dat als ik kabel nummer 3 erin doe dat dat helemaal niks meer aan gaat, en als ik hem eruit haal dat dan alles aan gaat behalve cpu en fan?

[ Voor 20% gewijzigd door Double J op 28-10-2004 14:33 ]

Verwijderd

zou kunnen, probeer het eens met andere voeding of haal deze processor eruit en stop die in een andere computer, dan weet je het meteen zeker
:*)

conclusie is dus dat je cpu de bottleneck is.

Zonder stroom functioneerd je com niet en met stroom doet ie helemaal niets meer.

Kortsluiting lijkt me ook een kleine mogelijkheid, maar kan het me niet echt voorstellen, daar de symptonen die zijn van een kapotte cpu

Probeer het handmatig. Haal de cpu eruit en sluit die aan op een andere computer, en als die het doet is je voeding waarschijnlijk inderdaad defect

suc6 :+

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 14:39 ]

Verwijderd

...en vergeet vooral de troubleshooter bij PMG niet te gebruiken

edit: this one Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 14:44 ]

• Double J
Beetje laat misschien, maar ik vind het zelf altijd handig als er in een topic altijd een antwoord gevonden is... Zodat mensen die hetzelfde probleem hebben zich misschien suf zoeken...

Achteraf bleek dus dat het moederbord kapot was.
Maar gelukkig voor mij komt er nog een zelfde systeem vrij, dus zo'n server voor hier thuis komt er wel. Ik hoop dat ik hier de zoekers een beetje help.
Pagina: 1