[Processor]PIII 800mhz -> FSB + prijs

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi luitjes,

Weer ff een vraagske van mijn :+
Ik wil mijn trouwe ouwe PackardBelletje weer eens een niveautje hoger tillen door de processor dit keer onder handen te nemen (eerder al gedaan: 128mb ram erbij, 2 x 80gb 8mb cache schijven, netwerkkaartje, geluidskaart, cooler, cdbrander, usb2.0 controller).

Ik heb weldegelijk research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat op mijn Gigabye GA-6WMM7 moederbord maximaal een Pentium3 800mhz geplant kan worden (multiplier 3.0~8.0x100, Socket 370). Maar nu is eigenlijk mijn vraag: ik heb er nu een Celeron 466mhz op zitten die heeft een FSB van 66mhz. Bij de specs van het mobo staat dat het moederbord FSB's van 66 en 100mhz ondersteunt. Is het niet zo dat een P3 standaard op 133mhz loopt en zo ja: heeft dit veel gevolgen voor mijn mobo die 100mhz max detecteert of schakelt de processor automatisch om naar een lagere FSB?

Dan nog iets: Ik heb een P3 800mhz incl. cooler gespot voor €32 (weet niet of dit incl. verz. kosten is). Ik vind dat best veel geld (toch weer 70 piek :/). Weet iemand mij ongeveer te vertellen wat een redelijke prijs is? Het is (uiteraard) 2e hands en bij (zo lijkt het) een particulier die wel vaker wat spul verkoopt dus te onderhandelen valt er zeker >:)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:16

DaRoot

Some say...

Volgens mij is dat wel een normale prijs hoor. Heb laatst voor 2 stuks PIII 733 € 25 per stuk betaald. Wel met koelers. Je kunt proberen het iets lager te krijgen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je op de Balus C site kijkt. klik!
Zie je dat er een pentium 3 800 is met een fsb van 100 en 1 met een fsb van 133.

edit: Abbadon: Dragonball Z fan? :P

[ Voor 41% gewijzigd door Satch op 25-10-2004 21:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoeveel is dit nog waard deel XIX
voor de prijs.

Dat bordje dat jij daar hebt heb ik hier ook liggen, is de welbekende houston. Die gaat officieel maar tot 100Mhz, maar op mijn ding stond nog wel iets vermeld van een 133Mhz jumper (die er overigens niet opzit, maar wellicht erop te solderen valt.).

Vraag is echter waarvoor je het ding gebruikt. Gezien je of de onboard vga gebruikt of een PCI kaart zal het niet het meest snelle zijn wat je hebt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
De multiplier is geen issue want dat wordt volledig door cpu geregeld, het bord heeft wat dat betreft geen grenzen. Maar de P!!! dient over een 100MHz FSB te beschikken omdat dat i810 bord van je officieel geen 133MHz FSB ondersteund (je kunt 'm geloof ik wel overclocken naar die stand maar ik durf niet te vertellen of dat wel of geen succes wordt).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Acolyte
Terw_Dan schreef op 25 oktober 2004 @ 21:04:
Hoeveel is dit nog waard deel XIX
voor de prijs.

Dat bordje dat jij daar hebt heb ik hier ook liggen, is de welbekende houston. Die gaat officieel maar tot 100Mhz, maar op mijn ding stond nog wel iets vermeld van een 133Mhz jumper (die er overigens niet opzit, maar wellicht erop te solderen valt.).

Vraag is echter waarvoor je het ding gebruikt. Gezien je of de onboard vga gebruikt of een PCI kaart zal het niet het meest snelle zijn wat je hebt.
Allereerst: ik waag mij er niet aan om met een soldeerbout aan de gang te gaan daar het risico een heel stuk groter wordt dat ik mijn mobo de dood in jaag. Dus sowieso al geen hardmods voor mij...

Die laatste zin/vraag vat ik niet helemaal :?. Ik gebruik nog steeds de onboard vga (Intel Graphics, shared) en ik gebruik de computer nu nog voor (voor de pc dan) intensief internetgebruik (downloaden :+) en sinds kort veelvuldig films kijken, rippen, converteren en splitsen. Dit vergt nogal wat van de pc en aangezien er nog geen hoop is op ook maar een tientje voor een nieuwe PC zal ik het voorlopig nog even moeten uitzingen met deze klassieker van '99.
Nu doet dit beestje nog zo'n 11 uur over een volwaardige divx om te toveren in een MPEG van 1,5Gb. Ik hoopte eerlijk gezegd door de oude Celeron466 te vervangen voor een P3 800 (definately het hoogste wat erop kan) het allemaal een stuk sneller zou gaan (ik verwacht geen halvering of wat dan ook maar op z'n minst een 2 uur afsnoepertje ofzo).

@Abbadon
De multiplier doet er weldegelijk toe omdat, zoals ook te zien is in het overzicht van BalusC (overigens nog bedankt daarvoor :Y)), de P3 800 for instance een mp van 8,0 heeft en een P3 850 een mp van 8,5 wat dus te hoog is voor mijn mobo. In dat opzicht doet het er weldegelijk toe :).

Dus, nu komt er een nieuwe vraag bij mij op: hoe kan ik die kerel laten controleren of het een 100mhz variant is of toch een 133mhz variant zonder dat de beste man hem zelf zou moeten installeren? Is er iets in het S/N dat het verklapt of een pinnetje meer of minder :?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Hier
staat
GA-6WMM7

Intel 810 chipset
DualBIOS technology and Suspend-to-RAM Ready

PROCESSOR
Socket 370 for Intel® PPGA Celeron™ Processor
Clock Ratio 3.0~9.5 for future Processor supported
66/70*/75*/83*/90*/95*/100 /105*/115*/120*/124*/133*/140*/150* MHz System Bus
Auto-detect CPU voltage

Weet je zeker dat je mobo maar 100fsb ondersteunt?
HEb je de nieuwste bios erop staan ?
hier staat volgens mij de nieuwste PB bios van je bord. (Helaas zonder uitleg van wijzigingen) http://support.packardbel.../REFBIOS00511100.asp?c=ap
Misschien zijn er wel andere biossen verkrijgbaar.
een 100fsb piii is te herkennen aan de letter E achter de kloksnelheid. bv 800E
een 133fsb piii is te herkennen aan de leeters EB achter de kloksnelheid bv 933EB

[ Voor 12% gewijzigd door under-world op 25-10-2004 23:14 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Acolyte schreef op 25 oktober 2004 @ 22:56:
[...]
Dus, nu komt er een nieuwe vraag bij mij op: hoe kan ik die kerel laten controleren of het een 100mhz variant is of toch een 133mhz variant zonder dat de beste man hem zelf zou moeten installeren? Is er iets in het S/N dat het verklapt of een pinnetje meer of minder :?
Ja er staat een sspec nummer op het randje van de processor zoiets als: SL3XV (nummer van pIII 650/100) en dan kan je op de site van intel kijken op fsb hij draait.

kijk anders ook in deze lijst
Hier staan alle pentium III processoren met hun snelheid en welke fsb ze draaien.
Zover dat ik kan zien zouden de volgende processoren werken:
code:
1
2
3
SL4CE   800.00 MHz  100 MHz     0.18 micron     cC0     256 KB  370 pin PPGA
SL463   800.00 MHz  100 MHz     0.18 micron     cB0     256 KB  370 pin PPGA
SL4MA   800.00 MHz  100 MHz     0.18 micron     cC0     256 KB  370 pin PPGA

Zoals je ziet moet de processor een van de volgende codes moeten hebben SL4CE SL463 of SL4MA .

No signature found

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Als je die pentium 3 erin stopt zul je een wereld van verschil zien, Aangezien jij vooral veel dingen doet met je comp die veel cache geheugen vragen(rippen converteren) was de celeron een slechte keus met zijn 128kb cache en 66mhz bus ;( tegenover de pentium 3 256kb cache (of 512kb maar die gingen gloof ik tot p3 600mhz Maar dan liep je cache geheugen wel weer op half je cpu speed) en 100mhz FSB, en dat is best een goede prijs, het mag dan wel een oude CPU zijn, maar is zeker nog wel geld waard zeker als je een 100mhz versie hebt die kom je niet zo heel vaak tegen :9 suc6

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Acolyte
En hier --> http://tw.giga-byte.com/M...cts/Products_GA-6WMM7.htm staat toch echt duidelijk

code:
1
2
3
4
5
6
Processor

1. Socket 370 for Intel® PPGA PentiumIII Celeron™ Processor
   2. Clock Ratio 3.0~8.0 for future Processor supported
   3. 66/100 MHz System Bus
   4. Auto Detect CPU Voltage

En Gigabyte zelf lijkt me toch wel redelijk juiste info te verstrekken :? Of is System Bus ineens wat anders dan FSB :/

Btw: ja ik heb de nieuwste bios erop zitten (nja nieuw, 2001 daarna zijn er volgens mij geen updates meer gereleased, ook dit volgens de GB site...

@Schapie
Thx! Dat zal ik hem morgen direct mailen om ff te checken.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

HIer staat dat de houston 4 wel 133 doet. De oudere doen volgens PB ook 11x100 met de nieuwste bios. Ik denk dat je even moet kijken welke revisie je precies te pakken hebt.
http://support.packardbel...ent=platform_symphonyclub

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Upgradeware Socket 370 FCPGA -> FCPGA2 (Tualatin) convertor met een P3 Tualatin Celeron 1400 erop :)

1400 Mhz, 100 FSB, 256KB fullspeed cache.

Gokje: 30 euro voor de convertor, en dan nog een tweedehands Celeron Tualatin van 1000 a 1400MHz zoeken voor een paar tientjes?

EDIT: en die multiplier doet er volgens mij echt niet toe. 8 of 8.5x maakt gewoon geen fluit uit voor je mainboard, wellicht alleen wat BIOS meldingen over unsupported CPUs ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door roelio op 26-10-2004 00:17 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Revisie is dus van groot belang hier. Er zijn in PB-speak een oeverloze reeks Houstons:

Houston 1 (nooit in het wild gezien iirc)
Houston 2
Houston 3 Hard audio
Houston 3 Soft audio
Houston 1+ (evenmin gesignaleerd, al was dit wel 1337 met i810DC133 chipset)
Houston 3+
Houston 4

Die PB onderscheiden kun je negeren (tenzij je echt een AMR modem wilt plaatsen 8)7 ), wat van belang is, is de PCB revisie:

3.1/4: i810e chipset, een FC-PGA socket

Eerdere revisies (1.x 2.x) en je hebt een i810 chipset en een PPGA socket

PPGA: max een Celeron 533 Mendocino
FC-PGA: max een P3-1000EB CuMine

Multilpier doet er iig geen steek toe, de CPU negeert toch wat mobo evt in probeert te stellen.

Als je al een Celly 466 hebt vermoed ik dat je een Houston 3 soft audio hebt, revisie 1.5 en dus PPGA, dus kun je deze upgrade vergeten :'(

Heb je zin om avontuurlijk te zijn? Een PPGA socket is om te bouwen tot een FC-PGA socket, dan zou je in theorie de boel kunnen draaien met een 100MHz FSB P3, maar BIOS support is een lastig punt (CuMine CPU support is er pas vanaf de PCB rev 3.1 en die heeft een totaal ander (incompatible!) BIOS dan de oudere versies.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 26-10-2004 00:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Acolyte
Was ik weer even. Net een mailtje terug van de man en het blijkt wel eentje met een FSB van 133mhz te zijn. Bummer. Het enige wat hij momenteel nog heeft liggen is een P3 450mhz met FSB 100mhz, that's it.

@dion_b
Hmm, hoop technisch gepraat, ik heb de site gecheckt en toch maar de BIOS update gedownload. Vrees niet, ik heb nog niets geflashed (zeker niet nadat ik jouw stukje las over incompatibiliteit van versies). Totdat ik min of meer overtuigt ben van dat het geen kwaad kan of dat ik op z'n minst met een backup/reset weer terug kan mocht het verkeerd uitpakken, update ik lekker niets :).

SiSoftware Sandra zegt het volgende over het moederbord en de chipset:
Moederbord
Fabrikant : Giga-Byte Technology Co., LTD
MP Ondersteuning : Geen
Model : i810-47B27X
Systeem BIOS : 12/29/2000-i810-47B27X-6A69MG0BC-00
Chipset : Intel 810 (Whitney)

Chipset 1
Model : Intel Corporation 82810 810 Chipset Memory Controller Hub
Bus(sen) : ISA PCI USB i2c/SMBus
'Front Side Bus' Snelheid : 1x 67MHz (67MHz data rate)
Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 1x 100MHz / 1x 100MHz
DataBreedte : 64-bit
'IO Queue Depth' : 4 verzoek(en)
Ik weet niet of je er wat mee kunt (revisie bepalen oid) maar ik dachht ik zeg het ff.

En liever houd ik het uitsluitend bij softmods zoals bios flash en dus liever iet aan de gang met soldeerbouten of doorgesneden connectoren weer verbinden.
Ook heb ik niet zo'n trek in ook nog een converter aan te schaffen/te maken zodat ik een P3 800mhz toch kan draaien. Dan wordt het wel een erg duur grapje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sandra kan niet de PCB revisie bepalen, maar om 133MHz te ondersteunen zou je i810e moeten hebben en dat zie ik hier niet, kortom ik ben voor 99% zeker dat mijn eerste gok klopt en dit een PPGA socket heeft, dus dat je helaas nauwelijks meer erop kunt zetten dan er nu op geprikt is :'(

Om zeker te zijn: kast open, mobo bekijken, de revisie staat erop vermeld (vlak bij het 'Gigabyte' merkje)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

http://www.giga-byte.com/...USupportList_GA-6WMM7.htm

PS, ik heb hier een Celeron 533 en 633. Die lopen alletwee op standaard voltage op een FSB van 100Mhz ipv 66. 850 en 950 MHz dus. Lekker goedkope processor en met wat knutselen kun je nog wel hoger komen. Die van mij zijn dus neit te koop :)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 01:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 01:18:
http://www.giga-byte.com/...USupportList_GA-6WMM7.htm

PS, ik heb hier een Celeron 533 en 633. Die lopen alletwee op standaard voltage op een FSB van 100Mhz ipv 66. 850 en 950 MHz dus. Lekker goedkope processor en met wat knutselen kun je nog wel hoger komen. Die van mij zijn dus neit te koop :)
Werkelijk geniaal, de TS is hier zelf meer dan 24u eerder mee gekomen :Z

Lees de draad enzo... :o

Oslik blyat! Oslik!

• Acolyte
dion_b schreef op 27 oktober 2004 @ 04:02:
[...]

Werkelijk geniaal, de TS is hier zelf meer dan 24u eerder mee gekomen :Z

Lees de draad enzo... :o
Nou moet ik toch een beetje opkomen voor de beste jongen. Dit is weldegelijk een andere pagina dan die ik aangedragen had. Maar het feit blijft dat het meer info is waar we gaandeweg wel achter zijn gekomen (nl dat elke proc op 133mhz fsb niet zal draaien op mijn mobo :'()

Ik kwam op 2ehands.nl overigens deze advertentie tegen. Ik citeer:

"P3 Celeron 866MHz (PPGA -- socket 370) + heatsink en fan."

Hartstikke mooi natuurlijk, ik heb die gast dan ook gelijk een mailtje gestuurd met daarin de vraag of het geen foutje is en dat het toch een FC-PGA is...
Vraag: bestaat er een P3 866Mhz met socket 370/PPGA? In het overzicht van BalusC zie ik geen vermelding van een dergelijke processor of ik moet er grandioos overheen kijken :/
Nog een vraagje: mocht het wel een ppga zijn is het dan per definitie zo dat hij op 100mhz draait of is dat dan nog niet eens zeker?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acolyte schreef op 27 oktober 2004 @ 12:01:
[...]

Hartstikke mooi natuurlijk, ik heb die gast dan ook gelijk een mailtje gestuurd met daarin de vraag of het geen foutje is en dat het toch een FC-PGA is...
Vraag: bestaat er een P3 866Mhz met socket 370/PPGA? In het overzicht van BalusC zie ik geen vermelding van een dergelijke processor of ik moet er grandioos overheen kijken :/
Bestaat niet. PPGA is alleen gebruikt voor Celeron Mendocino CPU's van 300-533MHz.
Nog een vraagje: mocht het wel een ppga zijn is het dan per definitie zo dat hij op 100mhz draait of is dat dan nog niet eens zeker?
Niet zeker om een simpele reden: er zijn geen 100MHz FSB PPGA CPU's, dus is het ook niet getest ermee natuurlijk.

Maar kijk voor de zekerheid toch op de PCB om te zien of het gaat om rev. 1.5 of juist om een hogere :z

Oslik blyat! Oslik!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is slimmer om een gewone P3 800 te nemen in plaats van een celeron. Dan heb je een stuk meer peformance denk ik.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

metal14 schreef op 27 oktober 2004 @ 15:39:
Het is slimmer om een gewone P3 800 te nemen in plaats van een celeron. Dan heb je een stuk meer peformance denk ik.
Maar dan moet hij wel werken op dat bord. En dat is juist de grote vraag van Acolyte.

Verwijderd

Hier even een ervaringspost...

Heb een exotisch plankje van Abit (WF-22L) met dezelfde i810 chipset erop.

Toen ik er mee begon werd mij verteld dat je er een P3 1GHz (7.5x 133) op kon draaien. Dat heb ik toen gedaan, dat kon wel, maar het hele systeem werd daardoor veel te heet.
Later na het installeren van een P3 733 (5.5x 133), en daarna een Celeron 500 (7.5x 66), bleek dat juist het draaien op een FSB van 133 MHz de oorzaak was van de verhitting.

Er draait nu een P3 800 (8x 100) op naar volle tevredenheid.
133-MHz processoren kunnen wel op deze chipset draaien, mits je de boel echt heel goed koelt. In mijn geval huist het plankje in een vrij krappe behuizing, waardoor er geen ruimte is voor extra koel-mogelijkheden.

Als je wil proberen of een dergelijke processor op jouw plankje wil draaien, mail me maar, dan kun je t uitproberen. Ik kan je niet vertellen waar je nog zo'n P3 kunt vinden... Ben zelf ook nog steeds op zoek naar een tweede :p

edit:
PS: vrijwel 99% van de op dit moment op 2de hands sites aangeboden P3 800's zijn de 133MHz versie. Let daar op, zolang je niet zeker weet of je moederbordje de 133 wel aan kan. Heb hier eventueel ook nog andere P3's, waarmee je kan testen wat er wel/niet mogelijk is met jouw plankje. Maar dat kan verder via de mail :+

edit:
#2: Het gaat hier dus om een FCPGA bordje... dionb ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 17:04 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 17:49:
Hier even een ervaringspost...

Heb een exotisch plankje van Abit (WF-22L) met dezelfde i810 chipset erop.

Toen ik er mee begon werd mij verteld dat je er een P3 1GHz (7.5x 133) op kon draaien. Dat heb ik toen gedaan, dat kon wel, maar het hele systeem werd daardoor veel te heet.
Later na het installeren van een P3 733 (5.5x 133), en daarna een Celeron 500 (7.5x 66), bleek dat juist het draaien op een FSB van 133 MHz de oorzaak was van de verhitting.

Er draait nu een P3 800 (8x 100) op naar volle tevredenheid.
133-MHz processoren kunnen wel op deze chipset draaien, mits je de boel echt heel goed koelt. In mijn geval huist het plankje in een vrij krappe behuizing, waardoor er geen ruimte is voor extra koel-mogelijkheden.

Als je wil proberen of een dergelijke processor op jouw plankje wil draaien, mail me maar, dan kun je t uitproberen. Ik kan je niet vertellen waar je nog zo'n P3 kunt vinden... Ben zelf ook nog steeds op zoek naar een tweede :p

edit:
PS: vrijwel 99% van de op dit moment op 2de hands sites aangeboden P3 800's zijn de 133MHz versie. Let daar op, zolang je niet zeker weet of je moederbordje de 133 wel aan kan. Heb hier eventueel ook nog andere P3's, waarmee je kan testen wat er wel/niet mogelijk is met jouw plankje. Maar dat kan verder via de mail :+
Wederom, opletten dat dit gehele verhaal gaat over een FC-PGA bord, totdat je dat op je eigen bord hebt opgezocht weet je niet of dit van toepassing is.

Op zich verbaast dit me weinig omdat de i810 chipset alleen maar tem 100MHz FSB ondersteunt, het is de i810e die 133MHz ondersteunt :7

Evt kun je de GMCH (northbridge) met een simpel heatsinkje koelen- het zou niet nodig horen te zijn, maar als je overhitting vreest kan het allerminst kwaad- z'n ouder BX en ZX broertjes en de i815 van dezelfde generatie worden allemaal wel standaard voorzien van heatsink, dus is het geen gek idee dat ook te doen als je op meer dan 66MHz FSB wil draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• Acolyte
Ok, weer een tegenslag :9

Dan is mijn volgende beredenatie: nieuw mobo dan maar (2e hands uiteraard) die minimaal 815E ondersteunt. Andere eisen zijn:

- MicroATX formfactor
- Socket 370
- FC-PGA
- FSB van tenminste 133MHz (66/100/133)

Verder maakt het me geen ruk uit, geheugen moet 100 en 133mhz SDram ondersteunen en minimaal 3PCI sloten. That's it really.

Zelf heb ik al wat speurwerk gedaan bij Gigabyte zelf dan maar (weet dat dat niet noodzakelijk is) en mijn eerste kandidaat is de GA-6IEM.
Het is lastig een goed mobo te vinden die aan alle eisen voldoet. Vooral de formfactor is vaak een struikelblok. Er zijn genoeg ATX bordjes te vinden...

Iemand verder nog ideeën? Ik weet dat het moeilijk zal zijn een dergelijk mobo te vinden maar ja, ik heb niet veel keus lijkt me?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08

makje

Professioneel prutser

Als je toch én een nieuwe moederbord én en nieuwe processor neemt, waarom zou je je dan nog beperken tot oude pentium3 processoren??

Vermoedelijk heb je enkel de volgende eisen:

m-atx
onboard VGA
SDRAM

Dan kun je met veel moederbordjes toe, inclusief die voor oude Pentium4's en AMD Athlon's

edit:
bijv een Asus A7v133-vm, dezen kunnen allemaal tot een AMD Athlon 1400Mhz en revisie 2.0 kan zelfs tot AMD XP 2100+

of een Asus P4B-M die tot een Pentium 4 2,6Ghz (400QDR FSB) kan (ik kan alleen geen onboard VGA vinden)

Zoek voor moederborden met de VIA KT133 chipset voor AMD of de eerste Pentium 4 chipsets (geen Rambus)

[ Voor 45% gewijzigd door makje op 27-10-2004 21:58 ]

9800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Acolyte schreef op 27 oktober 2004 @ 21:27:
Ok, weer een tegenslag :9

Dan is mijn volgende beredenatie: nieuw mobo dan maar (2e hands uiteraard) die minimaal 815E ondersteunt. Andere eisen zijn:

- MicroATX formfactor
- Socket 370
- FC-PGA
- FSB van tenminste 133MHz (66/100/133)

Verder maakt het me geen ruk uit, geheugen moet 100 en 133mhz SDram ondersteunen en minimaal 3PCI sloten. That's it really.

Zelf heb ik al wat speurwerk gedaan bij Gigabyte zelf dan maar (weet dat dat niet noodzakelijk is) en mijn eerste kandidaat is de GA-6IEM.
Het is lastig een goed mobo te vinden die aan alle eisen voldoet. Vooral de formfactor is vaak een struikelblok. Er zijn genoeg ATX bordjes te vinden...

Iemand verder nog ideeën? Ik weet dat het moeilijk zal zijn een dergelijk mobo te vinden maar ja, ik heb niet veel keus lijkt me?
P3 plankjes zou ik je niet aan kunnen helpen.
Maar als het een AMD Athlon/duron plankje zou mogen zijn dan is er misschien nog wel wat te regelen. :)

Maar mail of ICQ me daar even over, hoeven we het forum niet zo te vervuilen :).

Want een P3 plank zoeken die uatx is en ook nog eens 133FSB trekt gaat lastig worden denk ik.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we dit niet tot een 'welk mobo moet ik nemen?' topic verwateren :o

Acolyte, heb je definitief die PCB revisie opgezocht :? Zo nee, doe dat eens, tot we dat weten is de rest speculatie.

Verder zijn FC-PGA borden met 133MHz support zeer veel te vinden, ook in uATX, waarbij de meeste Via 693A (ApolloPro133) of 694X (ApolloPro133A) chipsets hebben. Gewoon even op V&A sites kijken dus. Of gaan voor een SoA als je toch een nieuwe zoekt...

Oslik blyat! Oslik!

• Acolyte
makje schreef op 27 oktober 2004 @ 21:46:
Als je toch én een nieuwe moederbord én en nieuwe processor neemt, waarom zou je je dan nog beperken tot oude pentium3 processoren??
Omdat ik anders wel gelijk ook een nieuwe kast kan kopen (want: ATX mogelijkheid :P) en een nieuw mobo en een nieuwe processor. Dat wordt me allemaal veel te duur man :). Ik heb net een dvd speler van €70 gekocht en wilde derhalve eigk niet meer dan let's say €40-€50 aan het hele zooitje uitgeven.

Tuurlijk weet ik ook wel dat ik niet gebonden ben dan aan een Intel laat staan aan een P3 of celeron. Maar de prijs moet wel een beetje redelijk zijn.

@Terw_Dan
Ok, contact wel ff via mail. Khad ook al enige interesse getoont in een offtopic stukje van het taxatietopic :+. Miss niet de meest handige plek maar ja :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acolyte, aub on-topic blijven. Heb je PCB revisie nagekeken :? Als je dat niet bereid bent te doen heeft deze topic geen zin en gaat hij dicht :o

Oslik blyat! Oslik!

• Acolyte
dion_b schreef op 27 oktober 2004 @ 23:16:
Laten we dit niet tot een 'welk mobo moet ik nemen?' topic verwateren :o

Acolyte, heb je definitief die PCB revisie opgezocht :? Zo nee, doe dat eens, tot we dat weten is de rest speculatie.
Je hebt ook wel gelijk hoor maar dit is gewoon een voortvloeiing van de discussie en de daarop volgende vragen/avonturen. Lijkt me een beetje zinloos om voor iedere vertakking een aparte thread te openen :).

Anyway, nee ik heb nog niet gekeken, zal 'm morgen ook niet worden (pas vrij laat @ home) miss vrijdag.
Maar ik acht de kans zeer klein dat ik toch nog een goede PCB heb aangezien alle bewijzen tegenspreken ;).

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28
Ik vraag me af wat er uit gekomen is?
Ik heb namelijk een soort gelijk probleem.
Ook met de intel chipset 810.
Volgens de intel site zou mijn moederbord Celeron 700 Mhz/66Mhz frontbus moeten kunnen draaien (ik heb Celeron 400 Mhz/66 Mhz) maar dat doet die dus niet :-(
Ik hoop dus wijzer te worden van jou ervaringen.
Op http://support.intel.com/...op/CA810/sb/CS-012832.htm kun je zien welke processoren ondersteund worden door deze 810.
Pagina: 1