[HDDs] OS op D:\, bootmenu op C:\ ?

Pagina: 1
Acties:

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Mijn Pc (1800+ / 512MB / A7V333) had windows XP zonder SP's op C: (Mijn 40GB WD Caviar.) en mijn downloads, games etc. op D: (Maxtor 80GB, later gekocht). Dit liep dik een jaar stabiel en ik was blij met de situatie. Ondanks alle beveiliging die ik had, Norton AV 2004, ZoneAlarm, Spybot, Pestpatrol, Ad-Aware etc... heb ik een gigantische hoeveelheid virussen opgelopen één grote bende was t. De boel "repareren" was niet onmogelijk maar zou veel tijd gaan kosten.

Ik besluit direct een "nieuw" operating system te installeren, nl. Windows XP mét SP2. Dit doe ik ditmaal op mijn Maxtor schijf want die is namelijk virusvrij en heeft tevens 8MB Cache ipv de 2MB van mijn Western Digital. Dit verloopt goed, windows loopt zonder problemen.

Maar: nu zit ik dus nog met een rommelige C schijf, de western digital. Ik wil deze formatteren en gebruiken voor ISO's en andere downloads.

Ik heb na aanleiding van mijn vorige topic die langzamerhand beter in deze catogorie (Opslagmedia & I/O Controllers) past zojuist de XP installatie gedraaid (niet vanaf CD, vanaf mijn D schijf ,de maxtor). Dit gaat goed totdat ik zeg dat ik mn C schijf wil formatteren dan krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is vanwege zogenaamde installatie files die zich op de C schijf bevinden, hier ben ik me niet van bewust. Vervolgens boot ik mn pc even zonder Western Digital en kom er achter dat dat dus NIET lukt. "Press A Key To Reboot"...

Ik ben eventjes ten einde raad.... boot sequence (of hoe dat dan ook genoemd mag worden) staat op C? ik heb geen idee....
weet je zeker dat je c schijf de WS is en niet de maxtor? (of heb je niet perongelijk windows op de WD geinstaleerd?)

probeer eens te booten zonder de maxtor schijf.
Windows XP SP2 staat op Maxtor 80Gb, D:\ dat is zeker.
Ik ga toch even booten met de WD, ben zelf ook wel benieuwd. brb

Resultaat: Geeft bootmenu weer zoals normaal, wanneer ik Windows XP SP2 kies krijg ik een melding dat ie de schijf niet kan lezen oid. (omdat die dus uitgeschakeld staat)

bootmenu komt dus vanaf WD kunnen we concluderen

Oh, en ik had ook nog de keuze om verder te gaan met de Setup, even geprobeerd en dat werkt dus(daarmee bedoel ik dat ie laad, zonder D schijf).

Op een of andere manier zet ie dus de setup files op mn C schijf, hoe te voorkomen? booten zonder C lukt niet dus dat is geen optie... En hoe zorg ik er voor dat ik wél kan booten met mn D schijf, anders ben ik nl. het haasje als ik C geformatteerd heb!!
Beetje verwarrend misschien, kijk voor wat meer duidelijkheid @ [rml][ XP] Hoe boot ik zonder floppydrive MSDOS tbv. fdisk? *[/rml]

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Instaleer gewoon van een cd met alleen de maxtor er in, dan wordt hij vanzelf herkend als c.

Specs

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Dat kan ja, maar dan ben ik wel weer een hoop van mn instellingen ed. kwijt... ik heb het nét weer een beetje op orde. kan ik dat boot menu niet verplaatsen naar mn D schijf?

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Hoe wou je die anders niet kwijtraken? het is trouwens boot sector niet boot menu.
Hoe heb je geinstaleerd je van de schijf ?.
Heb je een image gemaakt van je bestaalde windows of van de originele cd?
Zoja dan heb je toch ale virus zooi er net zo goed in zitten?
Als je nog van je oude schijf op kunt starten kun je de wizard instellingen en bestanden overzetten( of hoe dat heet, ik werk hierzow niet met een nederlande xp ) gebruiken om je instellingen op te slaan ( met de eventuele virusen )

[ Voor 43% gewijzigd door DJ_Squtshi op 25-10-2004 21:26 ]

Specs

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit moet, dit is nogal onbekend terrein voor mij, inmiddels is mn pc wel weer virusvrij maar de C schijf is gewoon een bende, onstabiel ed.
Wat ik dus wil:
- C schijf leeg
- Boot sector @ D
- en daarna eventueel C renamen naar D en D renamen naar C maar dat lijkt me niet zo een probleem en is ook niet noodzakelijk.

Ik wil dus dat C de oude taak van D overneemt, een nietsvoorstellende schijf waar ik downloads op kan dumpen

[ Voor 55% gewijzigd door DoubleJ op 25-10-2004 21:13 ]

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Zoals ik al zei kun je het makkelijkst alleen de nieuwe schijf er in doen en van de cd installeren.
Zow lang duurt het ook weer niet om alles ff opnieuw in te stellen.
Daarnaa doe je de oude shijf er bij , je stelt in je bios in dat hij alleen van de nieuwe boot( hdd 0 of het model numer van de nieuwe schijf kiezen) en formateer je de oude schijf.
Als je de nieuwe er in steekt wordt hij vanzelf C, na de instalatie en het kiezen van 1 boot schijf kun je de oude er in steken en wordt hij vanzelf d als het goed is.

[ Voor 20% gewijzigd door DJ_Squtshi op 25-10-2004 21:19 ]

Specs

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Als er geen mogelijkheden zijn die mijn wensen beter realiseren dan ga ik dat morgen zeker even doen. dat betekent niet dat ik je hulp niet waardeer!

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Hoe heb je geinstaleerd je van de schijf ?
Heb je een image gemaakt van je bestaalde windows of van de originele cd?

Specs

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
Ik heb vanaf HD geinstalleerd

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Ja dat weet ik maar daar heb je toch een image voor nodig?
Waar heb je die vandaan?
Is het een image van de xp cd of van je oude xp die je op de oude schijf hebt staan?

Specs

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 20:41

Acheron

updatepack.nl

Heel simpel, je moet even de de volgende bestanden van de root van je oude schijf overzetten naar je nieuwe schijf:

boot.ini
bootsect.dos
ntdetect.com
ntldr

Vervolgens de oude harde schijf formateren, of even uit je systeem halen. Dan met de Recoveryconsole opstarten vanaf CD - kies voor repareren. Vervolgens typ je je adminpasswoord en de volgende commando's
fixboot en fixmbr

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op 25 oktober 2004 @ 21:30:
Ja dat weet ik maar daar heb je toch een image voor nodig?
Waar heb je die vandaan?
Is het een image van de xp cd of van je oude xp die je op de oude schijf hebt staan?
maak een mapje op je schijf noem hem windowsinstall oid, "pleur" de de inhoud van de cdrom er in run de setup..... zo heb ik dat gedaan.
Heel simpel, je moet even de de volgende bestanden van de root van je oude schijf overzetten naar je nieuwe schijf:

boot.ini
bootsect.dos
ntdetect.com
ntldr

Vervolgens de oude harde schijf formateren, of even uit je systeem halen. Dan met de Recoveryconsole opstarten vanaf CD - kies voor repareren. Vervolgens typ je je adminpasswoord en de volgende commando's
fixboot en fixmbr
Nice ! thanks

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleJ op 25-10-2004 21:38 ]

Pagina: 1