Toon posts:

Wat is een snelle (zakformaat) digitale kamera?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stukje uitleg:

Ik heb een Canon Powershot S40 gekocht een paar jaar terug. Ik heb allerlei reviews gelezen en voor mij woog "beeldkwaliteit" erg zwaar.

Een inderdaad: als het onderwerp stil staat en er is voldoende licht, dan zijn de beelden van prima kwaliteit.

Het probleem is echter dat ik meestal te laat ben!

Ik zet het ding aan: het duurt 3 a 4 seconden voordat het ding bedrijfsklaar is.
Scherpstellen kost 1 a 2 seconden.

Totaal: als het mee zit 4 seconden; als het tegen zit 6 seconden.

Dan is de snelbewegende vogel, auto, sportfoto (vul maar in) allang uit beeld verdwenen.

OK ik zou een digitale spiegelreflex kunnen kopen. Er zijn inmiddels modellen die "instant-on" hebben en binnen een halve seconde kunnen scherpstellen en ik ga er in de toekomst zeker een kopen (met full frame ccd :P).

Maar eerst wil ik een snelle digitale zak-kamera, met goede beeldkwaliteit en 4-5 Mpixel.

Wat zijn mijn opties?

Verwijderd

Minolta Dimage G 530
Canon Ixus 40
Casio Exilim Z40

Misschien snel, wacht op bevestiging:
Sony DSC-P100
Nikon Coolpix 4200/5200

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Minolta en Casio check, maar de Ixussen staan er toch niet om bekend snel te zijn in zowel opstarten als autofocus?

De high end consumenten Sony's hebben inderdaad een rappe autofocus, maar een gemiddelde opstarttijd.

http://www.imaging-resource.com - Dave test hier bij "picky details" altijd dit soort snelheden.

Alors.

Verwijderd

De nieuwe Ixus 30 en 40 zijn snel. De oudere idd niet.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm mijn Ixus 430 valt in de 'gemiddelde' categorie qua snelheid :) . Onderdelen waarop hij eruit springt tov andere compacte digi's is de continuous shooting en autofocus, beide onderdelen verrassend vlot in allerhande (lastige) omstandigheden. Ik heb er nog geen stopwatch bij gehouden, maar hij 'voelt' gewoon sneller dan bv een Optio S4, een Exilim Z40 of een kleine DiMage Xi.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik ben erg te spreken over mijn Casio Exilim Z-40, alleen bij flitsen duurt het me allemaal wat te lang.

Verwijderd

ik heb nu een olympus c-740, en de plaatjes die hij schiet zijn echt prachtig te noemen, het is een supercamera. Enige probleem is dat ie te groot is om toevallig bij je te hebben, en ik zoek dus een ultra-compact modelletje voor erbij. het heeft geen haast en het budget is voor de cam zelf ongeveer 300 euro max (liever wat minder).
Ik dacht aan de konica minolta G modellen (oa. vanwege de metalen behuizing en dat er 2 soorten kaartjes in kunnen), maar: ik las gister weer dat de shutterlag in de average-zone zat. Ik weet niet hoe dat met nieuwere modellen zit (dit ging over de g400), maar het is wel iets dat ik erg belangrijk vindt, na mn canon a200 en a60.

Dus: wie heeft er nog meer tips (en hoe zit t met die nieuwere G modellen?)

Verwijderd

De KM Dimage G 530 is de nieuwste telg, vandaar dat ik em aanhaalde. Hij start op in no-time en heeft verder ook een zeer snelle werking. Misschien even ergens uitproberen?

Verwijderd

heb jij 'm?
ik wil vooral een snelle total Lag: vanuit de aan-stand de knop helemaal indrukken en hoe lang het dan duurt incl. focussen.
De oudere G's (g400 geloof ik) hadden het probleem dat de buffer erg sloom was, is dat nu weg? en: accu of aa's?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zie ook het topic over de G600 zoals eerder gezegt de G400 is echt snel

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 08:19:

Ik dacht aan de konica minolta G modellen (oa. vanwege de metalen behuizing en dat er 2 soorten kaartjes in kunnen), maar: ik las gister weer dat de shutterlag in de average-zone zat. Ik weet niet hoe dat met nieuwere modellen zit (dit ging over de g400), maar het is wel iets dat ik erg belangrijk vindt, na mn canon a200 en a60.

Dus: wie heeft er nog meer tips (en hoe zit t met die nieuwere G modellen?)
De shutterlag van de G400 zit in schemer en donker inderdaad in de average range. Maarrrr zodra het lichter is dan xx lux, springen de passieve AF sensoren mee in de dans en haal je inderdaad de geclaimde 0.2-0.4 seconden.

Steve's Digicams (een site die ik hekel vanwege de enorm oppervlakkige reviews) zit te bokken over de low-light AF issues van de G400. Ik moet even zeggen dat dat complete onzin is. Wat *niet* onzin is, is dat de G400 bij lichte schemer al met het AF waarschuwingslampje gaat knipperen, dat ie geen focus lock kan vinden. Maar als je toch je foto doordrukt, en later bekijkt ziet alles er scherp uit.

Dit is ook Dave overkomen bij http://www.imaging-resource.com . Zie de uitgebreide analyse en foto's. Dave maakt tenminste van alles standen ook een foto en test ze grondig uit, en hij zegt dat de camera vaker denkt dat ie geen lock heeft terwijl dat wel zo is. Zelfde ervaar ik.

En verder, is de buffer van de G400 traag? Dat viel wel mee toch? 3 foto's met 2.8 fps schieten, dan even 7 seconden wachten. Of nonstop foto's met 1 fps schieten en niet wachten. Of met single shutter om de 2 seconden een plaatje. Misschien is dat laatste wat traag? Ik heb hem eigenlijk altijd op supercontinuous staan. Wil ik dan een foto, druk ik de shutter kort in en laat hem los na de eerste foto. Wil ik bijvoorbeeld zonder flits snel op 1/30 wat stabiele foto's kunnen maken, hou ik de knop in, heb ik achteraf 3 foto's om uit te kiezen (waarvan er vaak 1tje goed gelukt is). Zonder omschakelen, werkt prima.

Maar nogmaals, op Imaging Resource staan deze cijfers ook allemaal uitgetest. In tegenstelling tot Steve's Digicams. }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 27-10-2004 10:55 ]

Alors.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:01

Sabbi

je denkt aan mij.

De Fujifilm Finepix F710 schijnt extreem snel te zijn volgens de DP. opstarten binnen de seconde, en ook snelle focus. Die cybershot p100 schijnt ook snel te zijn, maar dat weet ik alleen over de focus, opstarten staat er niet bij.

edit: ik zag dat je een s40 had. De S60 (ik heb!) start nu in 2 secs op en focust in onder 1 sec. Verder is de bak goed verbeterd, ondermeer die klote joystick die nu weg is. Moeite waard om te tjekken, vooral wegens alle botte functies en mogelijkheden die de S powershots bieden.

[ Voor 39% gewijzigd door Sabbi op 27-10-2004 12:44 ]

Verwijderd

Canon A95.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Dimage G-serie is inderdaad erg snel.. ik heb een tijdje met een G400 gewerkt en die was echt behoorlijk snel, zeker in vergelijking met mijn Digital Ixus.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nee, dat is het antwoord op: ik zoek een camera die gebruikt wordt door alle Tweakers omdat die de mainstream adviezen van alle andere Tweakers opvolgt om derhalve later ook dezelfde advies te kunnen geven. ;)

A95 is geen zakformaat. Da's net iets dikker, langer en zwaarder dan zakformaat. Snel is ie ook niet, opstarten duurt al gauw een seconde of 3. Weg zebra.

Alors.

Verwijderd

bij mij in de stad blijven de zebra's altijd braaf liggen. 't is dat ze zo slecht gecamoufleerd zijn, maar anders zag je ze niet!

t klopt wel trouwens: iedereen die vraagt welke cam ie moet kopen wordt door 400 mensen geadviseerd een canon Axx te halen. en zo enorm goed zijn die ook weer niet, vooral qua shutterlag e.d.

Verwijderd

Ik heb een pentax Optio S4.

Klein, 4Mp, en in ongeveer 3 secs gebruiks klaar.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/optios4.html

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 08:11 ]

Verwijderd

en hoe vind je de shutterlag? das veel belangrijker dan aan-1st shot tijd

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:01
Ricoh Caplio R1, mét 28mm groothoek!

Verwijderd

ja, wat wil je daarme zeggen? de ricoh cams die ik heb vastgehouden waren relatief traag en maakten verschrikkelijk lelijke foto's (trust-niveau)
misschien is dat inmiddels verbeterd, maar ik blijf huiverig voor zulke kleine merken

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:01
Dan heb je de verkeerde vastgehouden, Ricoh maakt de snelste compactcams die er zijn ;)
Kwaliteit is wel ok hoor.

Verwijderd

ah, is denk ik 2j geleden. was zon raar model, heel erg breed, alsof je een worstebroodje vasthoudt. En die was idd erg traag.
maar: mooi dat zu hun leven gebeterd hebben!

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Als ik er aan toekom wil ik deze week een aantal ultra compacte point and shoot camera's gaan testen bij de lokale fotoshop (ik hoop dat hij meewerkt).

Waar ik op ga testen is snelheid op het gebied van shutterlag. Ik wil geen poin-shoot-wait and missed camera.

Onder shutterlag versta ik de tijd tussen het, in een keer, indrukken van de ontspanknop en het moment van de opname bij eenduidig onderwerp in het midden van de zoeker.
Ik ga dus niet schieten op en vitrinekast vol met spullen maar op een duidelijk onderwerp.

Ook wil ik de foto's uit de hand maken bij daglicht-binnen omstandigheden (liefst geen flits of af-hulplicht).

Als het mogelijk is zet ik de autofocus ook een keer op centrum gericht de rest op auto.

Ik besef dat het moeilijk wordt om objetief de tijd vast te leggen of je moet een stopwatch fotograferen maar dan nog.

Het zal een relatief beeld opleveren maar genoeg voor mij om te beslissen welke camera ik koop.

De beoordeling wil ik doen door 10x15 prints te maken of (en liever) door de digitale bestanden te vergelijken, neem een laptop mee om ze op te kunnen slaan.
Scherpte en belichting zijn criteria.

De camera's die ik wil testen zijn:
-Sony T3
-canon ixus 40
-Pentax optio s4i / s5i
-Casio EXilim EX-Z55

Iemand nog suggesties?

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Grom schreef op 31 oktober 2004 @ 18:02:
Als ik er aan toekom wil ik deze week een aantal ultra compacte point and shoot camera's gaan testen bij de lokale fotoshop (ik hoop dat hij meewerkt).

De camera's die ik wil testen zijn:
-Sony T3
-canon ixus 40
-Pentax optio s4i / s5i
-Casio EXilim EX-Z55
Laat ons dan iig even weten, wat je bevindingen zijn.

Mijn besluit staat iig al vast, ik ga binnenkort een Ixus 40 kopen. Ik vind het belangrijk dat hij er mooit uit ziet, bovendien heeft de Ixus 40 een 2inch lcd scherm. Hij heeft ook een verbeterde processor , hierdoor hoef je niet meer te wachten als je op je scherm door je fotos aan het bladeren bent.

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk helemaal niet naar andere merken heb gekeken. En heb geen flauw idee wat de concurrentie doet, wat ik wel weet ik dat ik de Ixus 40 heel mooi vindt, en als ik dan eens toestellen van andere merken zie dan vind ik die meestal niet mooi.

Het nadeel van de Ixus is volgens mij dat je niet zoveel dingen kunt instellen en dat de zoom een beetje matig is. Die nadelen worden ruimschoots rechtgezet door zijn uiterlijk vind ik.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ja, van dat soort mensen heeft de Ixus en Canon in zijn algemeenheid wel vaker last van. :)

Alors.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je voor een goede fotokwaliteit gaat koop je het beste een Ixus 430 zolang die nog verkocht wordt. Maar als de snelheid belangrijker is kun je kiezen voor de Ixus 40 die een kleinere CCD heeft en een nieuw type lens met nog wat kinderziekten.

Maar wat de snelheid betreft. Een camera met de afmetingen van een Ixus kun je altijd bij je dragen voor een onverwacht moment. Maar een mooie SLR met bijbehorende lenzen heb je niet altijd meteen bij de hand of zal thuis liggen, dus in dat geval ben je met een kleine camera altijd sneller.

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 22:41
Ik ben zeer te spreken over de Sony DSC-W1

Resolutie max. 2592 x 1944
Beeldpunten 5 megapixel
Lens 38 - 114 mm
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 6 x
Gevoeligheid 100, 200, 400
Scherpstelling automatisch, handmatig
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 2,5 inch
Geluid opnemen Ja
Video opnemen Ja
Beelden per seconde (FPS) 30
Geheugen (standaard) 32 MB
Opslagmedium MemoryStick, MemoryStick PRO
Interface USB, video-out
Gewicht 189 gram
Afmetingen (H x B x D) 60 x 91 x 33 mm

Kleur(en) zwart of zilver
Introductie model 2004
Website http://www.sony.nl

Hij schiet snel en mooie fotos en bevat redelijk wat functies.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik kan nu wat gerichter zoeken in de fotografiewinkels. Ik laat nog wel weten wat mijn keuze uiteindelijk geworden is.
Pagina: 1