Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Parallelle poort interface met relais

Pagina: 1
Acties:

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Topicstarter
Ik heb de schakeling van circuits online nagebouwd, maar dan met een paar verandereingen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kingminos/schema.JPG

(ik heb de diode even zo getekend omdat ik niet 100% zeker weet dat ik hem goed heb aangesloten)
Als ik hem nu aan de printerpoort aansluit, slaat het relais gelijk dicht en ik heb geen idee waarom. Ik heb het al op 2 computers geprobeerd en ik heb het printje ook geprobeerd zonder printerpoort en dan met een 5v voeding en dan werkt het wel.
Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Grt Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 22:30
Dus met alleen 9V voedingsspanning, niet aangesloten op een PC....dan blijft ie open?

In dat geval zit het probleem dus in het stukje met de transistor. Overigens is dat dus geen diode, het ding over je relais is een diode ;)

Tenzij je printerpoort gewoon standaard al 5V afgeeft (en daarmee dus het signaal om het relais te sluiten), dat kun je even controleren door te testen of ie wel werkt zonder printerpoort, maar met gewoon een losse 5V voeding oid op de ingang.

Hoe je die transistor moet aansluiten is denk ik wel te vinden? afaik is meestal het middelste pootje de B uit je schakeling, maar het kan verschillen.

[ Voor 36% gewijzigd door Xandrios op 25-10-2004 18:54 ]

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
op Circuitsonline staat precies beschreven hoe je transistors aan moet sluiten

En de diode staat (zoals als jij hem hebt getekent) prima

[ Voor 19% gewijzigd door 68657469736d69 op 25-10-2004 18:58 ]

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Ik bedoelde ook "het ding" over de relais ;)
Als ik er gewoon een 9v voedings spanning aan hang gebeurt er niets, en als ik dan met 5 voedingsspanning de 5v van de printerpoort, als het ware, simuleer, werkt de schakeling wel gewoon, daarom snap ik het ook niet

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Xandrios
Ok, die diode zit goed om ja ;)

Als hij in dat geval goed werkt, kan ik maar een ding concluderen: De printerpoort geeft 5V af, terwijl dat niet zou moeten. Kan komen door een programma dat de poort(die pin) gebruikt, maar het kan ook zijn dat je hem per ongeluk op de verkeerde pin hebt aangesloten van de printerpoort. Dat zou ik eerst even checken, dat ie daadwerkelijk op pin 7 zit :)

En andere mogelijkheid is het feit dat er een "restspanning" op de pin van de printerpoort staat. Het verschil tussen actief en inactief zou 5V moeten zijn, maar in de praktijk kan het anders uitvallen: Bijvoorbeeld 5V actief, 2.5V inafctief.
Let dus even op dat je printje pas echt begint met schakelen als de 4-5V bereikt wordt, niet al bij 2-3V :)
(Gebeurt dat al wel bij een lage spanning: verhoog de weerstand die ervoor zit)

[edit]
Zie ook deze site over de functie van de pinnen, en eventueel voor een tekening welke pin waar op de connector zit. Ik moet zeggen dat ik Pin7 zoals op je tekening wel wat vreemd vind. 3 is Logischer? :)

[ Voor 52% gewijzigd door Xandrios op 25-10-2004 19:06 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Is de tekening met of zonder veranderingen??
Ik heb hier iets soortgelijks maar ik gebruik 10k weerstanden aan de basis.
Weet je zeker dat de poort wel laag is?

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Heb ik gedaan, ik heb hem ook al op pin 5 aangesloten, maar dat is hetzelfde probleem :S
Ik snap het echt niet meer, ik heb bi-directional printerpoort instelling, dat lijkt me toch ook goed?

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Xandrios
Ik heb nog een kleine toevoeging gedaan op mijn vorige post overigens.

Heb je een multimeter? Dan kun je meten wat er op de printerpoort staat: Of die laag is, hoog of ergens ertussen :)

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik heb zelfde schema gebruikt maar ik gebruik een BC548 probeer dat eens of mischien is je tor half dood :7

Probeer eens een 10k en een bc54(7/8) en let erop dat je diode goed staat anders krijg je een terugloopspanning.
En voor de rest hetzelfde als Xandrios zegt B)

Veel succes! 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Bloodhoundje op 25-10-2004 19:11 ]

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Mijn multimeter is kapot helaas. Dit is de een aangepast plaatje.
Ik heb ook al met een vb programmaatje alle pinnen "laag" gezet en dat werkt ook al niet.

Gideon

Ik heb dat net weer geprobeerd en nu werkt het wel, heel apart. Bedankt voor de snelle reacties :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gnuitenjong op 25-10-2004 19:12 ]

[CM] Flightcase Mod

• Xandrios
Dus je poorten waren toch hoog? Vreemd. Maargoed, opgelost dus :)

Hoe ga je hem nu aansturen? Zelf een progje schrijven, of een kant-en-klaar iets?

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Ik heb zelf niet zo veel programmeer ervaring, maar ik kan het zelf wel met basic. Mijn idee was om dus verschillende apparaten, zoals licht, automatische-gordijn-open-en-dicht-maker :P etc aan te sturen. Dit dan samen in combinatie met Dragon Natural Speaking, zodat ik het met voice commands kan doen

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Let op, in windows 2000 en XP zijn de 8 uitgangen standard hoog.

voor een goed werkend schema kan je ook op mijn site terecht, daar staan foto's uitleg en het bijbehorende schema.

www.tinus-online.nl ;)

EDIT 04 april 2010, bovenstaande info staat niet meer online, als je het wil hebben, mail maar, als het goed is heb ik het nog wel ergens liggen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tinus op 04-04-2010 12:57 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Ah, dat dacht ik al idd, want elke keer als ik de poorten laag zet, veranderen ze na een minuutje weer in hoog. Ik zal eens op je site kijken, coole domeinnaam trouwens :D

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Xandrios
Gnuitenjong schreef op 25 oktober 2004 @ 19:17:
Ik heb zelf niet zo veel programmeer ervaring, maar ik kan het zelf wel met basic. Mijn idee was om dus verschillende apparaten, zoals licht, automatische-gordijn-open-en-dicht-maker :P etc aan te sturen. Dit dan samen in combinatie met Dragon Natural Speaking, zodat ik het met voice commands kan doen

Gideon
Ah, leuk :) Houd je ons op de hoogte? ;)
snuggel schreef op 25 oktober 2004 @ 19:19:
Let op, in windows 2000 en XP zijn de 8 uitgangen standard hoog.

voor een goed werkend schema kan je ook op mijn site terecht, daar staan foto's uitleg en het bijbehorende schema.

www.snuggel.nl ;)
Lol, das iets dat je idd maar net moet weten :+
Nouja, duidelijke verklaring dus van het probleem :P

Informatieve site btw, leuke projecten :)

• Tinus

Tinus

shit happens

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Inderdaad, je auto op afstand starten, geniaal :D
Mijn idee was om een flipflop te maken zodat het apparaat dat je schakelt ook daadwerkelijk aan blijft, maar als je poorten automatisch weer hoog worden, dan gaat spontaan je licht aan, niet echt de bedoeling. Is daar nog wat aan te doen? ( ik draai dus xp)

Gideon

[CM] Flightcase Mod

• Tinus

Tinus

shit happens

met dat room control draai ik win 2K prof. en daar heb ik er geen last van, ik zal zo ff een linkje geven waar de room control software staat, dan kan je het downloaden (source in VB6) ik weet niet precies het het komt, maar ik denk dat de software danwel de DLL de poorten continue laag houd, totdat er een ander commando uit het programma komt.

• Xandrios
Je kunt ipv een normaal relais zo'n ding gebruiken die in de stand blijft staan. Die geef je dus even een stropomstootje, dan gaat ie om...tot ie weer een stroomstootje krijgt :)

't zou wel kunnen dat beide stroomstootjes op verschillende aansluitingen moeten, dan zou het je dus twee datalijnen kosten...ook niet echt efficient :+

Flipflop is dan wel handig ja...maar dan idd wel op een manier dat je poorten wel laag blijven als dat moet. Is vast wel mogelijk dmv een tweak ofzo, een of andere registry hack mischien?

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Topicstarter
Hmmm, misschien komt het bij mij dan wel omdat ik Identix heb geinstalleerd voor mn fingerprint scanner :P. Ik zal in elk geval je progje even proberen :)
Ik gebruik bij het VB progje ook een .dll omdat xp de poorten afschermt oid. IO.dll heet het geloof ik

Gideon

Dat is idd, dus even het probleem, die poort moet laag blijven

[ Voor 11% gewijzigd door Gnuitenjong op 25-10-2004 19:42 ]

[CM] Flightcase Mod

• Tinus

Tinus

shit happens

Je bedoelt zo'n bistalbiel relais ? dat kan natuurlijk ook :)

LINK naar de Room Control software.

EDIT, april 2010, link werkt niet meer, software moet ik nog wel ergens hebben. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Tinus op 04-04-2010 12:58 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:38
snuggel schreef op 25 oktober 2004 @ 19:42:
Je bedoelt zo'n bistalbiel relais ? dat kan natuurlijk ook :)

LINK naar de Room Control software.
Die link gaat zo niet werken he :P

• Tinus

Tinus

shit happens

oeps, foutje, nee, zo zal die niet werken :9

Deze link dan ?

EDIT, april 2010, link werkt niet meer, software moet ik nog wel ergens hebben. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tinus op 04-04-2010 12:59 ]

Verwijderd

Dat plaatje in de TS was nogal traag hier, maar ik neem aan dat je zoiets hebt gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

Daar hebben we in CME een heel topic over: De Parallelle poort FAQ

move > CME :)

Verwijderd

Je hebt de buitenste pinnetjes van je transistor gegarandeert verkeerd aangelsoten

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 22:07:
Je hebt de buitenste pinnetjes van je transistor gegarandeert verkeerd aangelsoten
gelukkig maakt dat met een bc547 niet zoveel uit.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Met een bd139 wel ;)
Als je een bd139 wilt gebruiken omdat die meer stroom aankan, moet je wel een darlington maken icm een bc547.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/lpt%20darlington.png

[ Voor 11% gewijzigd door bobo1on1 op 26-10-2004 18:51 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:52
Mja ik heb ook dit zelfde probleem.

Alleen ik ben van die transistor afgestapt...
Ik gebruik nu dit schema:

http://home.mjdsl.nl/~cxl/Untitled-2.gif
Dus ipv die transistor een octocoupler... ik heb em zelf nog niet aan de praat omdat ik nog ff octovouplers moet halen :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

They who buy the dip, deserves the rip.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Weet er nog iemand hoe je ervoor kan zorgen dat windows xp niet zelf commando's naar de poort gaat sturen, zodat je lichten niet automatisch aan en uit gaan?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:38
Felixje schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 10:57:
Weet er nog iemand hoe je ervoor kan zorgen dat windows xp niet zelf commando's naar de poort gaat sturen, zodat je lichten niet automatisch aan en uit gaan?
Heb je daar last van dan?
Als ik aan het booten ben gaan de uitgangen wilekeurig aan en uit. Zogou de pc klaar met booten is en ik in XP of 2000 staan alle uithangen hoog. Als ik de dan allemaal laag zet, of verschilende waardes geef blijfen ze gewoon zo hoor.
Pagina: 1