Schijven in Raid Array Formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Hoi, ik krijg direct een server. Daarin zit een raid controller en 3 harde schijven. Probleem is dat de eigenaar er alle data af wil hebben voordat ik dat ding krijg. Ik weet echter nog niet veel van raid (ik ben wel van plan me erin te verdiepen).

Maar nu wil ik dus weten: Hoe kan ik alle data er vanaf krijgen zonder dat ik iets vern**k op het systeem?

Ik weet ook niet welk level van Raid ingesteld staat, hoe kan ik dat zien?
En als laatste, als ik alles geformatteerd heb: kan ik van raid-level veranderen, zodat ik alles naar mijn smaak in kan delen? zo ja hoe?

Maar liefst zou ik antwoord krijgen op mijn eerste vraag....

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Volgens mij kun je die schijf / schijven gewoon formateren, en later je array opnieuw aanmaken... Ligt aan 'raid level', als je mirror hebt (raid 1 dus) zul je gewono de schijf kunnen formateren, zijn ze allebei leeg.

Ook denk ik dat er vast wat makkelijkers is.. mischien een optie in de raid bios o.i.d waar je gewon een array kunt mollen en later weer aan kunt maken?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt haast wel iets wat ik vandaag heb verzonden, p3 1000Mhz met 512Mb ram en 3xSCSI van 40Gb, maar oke. (Als die het is, data is er volgens mij al af :P )

Een raidarray kan je gewoon formateren op de normale manier.
Als je opstart met een Win98se floppy, zal hij ze al moeten herkennen, anders kan je altijd, mits het een merkserver is, eventjes kijken op hun site, waar daar staat dit soort informatie meestal heel redelijk uitgelegt.

In Windows is hij gewoon precies hetzelfde in te delen als een gewone ATA schijf, dus met fdisk verschillende partities maken e.d.

Kan wel zijn dat je bijvoorbeeld bij windows 2000 of Windows 2003, maybe nog extra drivers moet instaleren voordat Windows de RAIDarray herkent

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 25-10-2004 18:19 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
ok, dus ik kan opstarten met de opstartdiskette, maar dan? ik weet niet welk level het is, dat kan 0,1,3,4,5 etc zijn. Ok als het mirrorring is dan kan ik gewoon formatteren en dan zijn ze beide leeg. Maar stel dat het raid 5 is ofzo? Kan ik dan gewoon in DOS 'format c:', 'format d:' en 'format e:' intypen of zo?

Als het kan zou de uitleg iets duidelijker kunnen?

En oh ja, @wakeboarder, ik kan niks vinden in de RAID faq over dit onderwerpje.

[ Voor 15% gewijzigd door Double J op 25-10-2004 18:24 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Double J schreef op 25 oktober 2004 @ 18:23:
ok, dus ik kan opstarten met de opstartdiskette, maar dan? ik weet niet welk level het is, dat kan 0,1,3,4,5 etc zijn. Ok als het mirrorring is dan kan ik gewoon formatteren en dan zijn ze beide leeg. Maar stel dat het raid 5 is ofzo? Kan ik dan gewoon in DOS 'format c:', 'format d:' en 'format e:' intypen of zo?

Als het kan zou de uitleg iets duidelijker kunnen?

En oh ja, @wakeboarder, ik kan niks vinden in de RAID faq over dit onderwerpje.
Een RAID wordt -ongeacht het aantal schijven of de configuratie- door het OS (ook Windows) gezien als één harde schijf, die eventueel nog gepartitioneerd kan worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05
3 disken lijkt mij btw op Raid 5.
Maar als je van die dos flop niks snapt kun je ook altijd ff partition magic proberen. Of zelfs in windows setup (*vanaf win2k) dan remove je gewoon alle partities. En maak je daarna gewoon een nieuwe aan.

Op die manier kun je 100% zeker niet je raid array verzieken
Pagina: 1