Toon posts:

Budget voor de ruimtevaart moet afgeschaft worden.

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ik heb morgen een schoolexamen debat over de stelling:
budget voor de ruimtevaart moet afgeschaft worden.

ik zit bij de partij tegen deze stelling en moet een opbouwbeurt van 4 minuten in elkaar knutselen nu heb ik al enorm veel informatie verzameld maar toch zou ik graag wat hulp gebruiken.

argumenten:

-veiligheid van de aarde ivm meteorieten.
-economische positie van nederland (waarom????)
-veel dingen zijn ontstaan uit de ruimtevaart zoals de magnetron enz.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Euw,een huiswerkvraag.

Ik geef je een hint mee, focus voornamelijk op het kennisvergaar & implemteergebeuren (enorme hightech). Niet op de leuke dingen als meteoriet busten maar op de mogelijkheden die weersatelieten bv geven. Door alles in kaart te brengen kan een boer straks op z'n scherm zien of 'ie water moet geven, moet uitrijden whatever. De kracht van het in kaart brengen vanaf de dampkring alsmede alle overige communicatie is momenteel een zegen voor de vooruitgang (kennis dus).

En Nederland is zo'n kennisland

[ Voor 24% gewijzigd door Delerium op 25-10-2004 18:03 ]

Verwijderd

Er vliegen grote blokken diamant door de ruimte en misschien ligt er op Mars wel olie. De vraag is alleen of dat de economie bevorderd of diamant plotseling waardeloos maakt als je zo'n brok binnenhaalt.
In ieder geval is GPS, sataliettelefonie (voor het leger) en televisie over astrasatelieten al een aardig puntje.
Bovendien is een onderzoeksstation op de maan vast ook heel nuttig om daar vanuit sneller en beter bepaalde dingen in gewichtloosheid in de ruimte te kunnen onderzoeken dan hier op aarde. (groeien wortels nu naar beneden door de zwaartekracht of door andere dingen...)

Overigens hoeft straks de boer niet eens meer te kijken of hij water moet geven, als het betrouwbaar genoeg wordt, weet de apparatuur van de boer zelf wel wanneer er iets moet gebeuren en kan de boer mooi naar de boerendisco.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 18:19 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 18:18:
Er vliegen grote blokken diamant door de ruimte en misschien ligt er op Mars wel olie. De vraag is alleen of dat de economie bevorderd of diamant plotseling waardeloos maakt als je zo'n brok binnenhaalt.
Mwoah, de vraag is of dat voldoende is om miljarden in ruimtevaart te stoppen. Dat we olie van Mars gaan halen lijkt me wel héél ver weg om nu al in een debat te gebruiken. Zelfde geldt voor diamantvissen in de ruimte.
In ieder geval is GPS, sataliettelefonie (voor het leger) en televisie over astrasatelieten al een aardig puntje.
Bovendien is een onderzoeksstation op de maan vast ook heel nuttig om daar vanuit sneller en beter bepaalde dingen in gewichtloosheid in de ruimte te kunnen onderzoeken dan hier op aarde. (groeien wortels nu naar beneden door de zwaartekracht of door andere dingen...)
Dat soort dingen zijn inderdaad heel interessant, en werken beter in een debat.
Overigens hoeft straks de boer niet eens meer te kijken of hij water moet geven, als het betrouwbaar genoeg wordt, weet de apparatuur van de boer zelf wel wanneer er iets moet gebeuren
Zoiets kan je ook goed gebruiken als tegenargument. De voorstanders zullen ongetwijfeld komen met stellingen als 'er is hongersnood op de wereld, en wij geven miljarden uit om een robot op mars te krijgen 8)7 '

Als jij laat zien dat door moderne technieken die uit de ruimtevaart komen die hongersnood ook verminderd wordt, heb je een direct-hit. Die sprinkhanenplaag, kon die niet met satellieten gevolgd worden? Droogte en dergelijke zeker weten al.
en kan de boer mooi naar de boerendisco.
B)

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 25-10-2004 18:24 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Het argument van spin-offs vind ik zwak als het vergeleken wordt met de hoeveelheid resources die je erin stopt.

Verwijderd

Topicstarter
jah bedankt voor de tip. ik ben het er wel mee eens en probeerook zoveel mogelijk met dingen te komen die dankzei de ruimtevaart zijn onstaan zoals het gebruik van zonnepanelen en medicijnen voor bepaalde ziektes. enz

wat heeft economisch voor zin. ik bedoel nederland is lid van de ESA. hoe ligt de stelling politiek en economisch gezien?

ik dacht zelf dat als nederland stopt met die subsidie dat nederland in een soort van gat valt waar ze moeilijk of niet uit komt, omdat het onderzoek internationaal is. of blaat ik nu maar wat uit me nek :?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

W&L is er niet voor huiswerkvragen, tenzij ze van enig niveau zijn en de topicstart uitgebreider is dan dit.

[ Voor 52% gewijzigd door Confusion op 25-10-2004 19:15 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.