SBS 2003 server

Pagina: 1
Acties:

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:03
Wij zijn voor Microsoft Small Business Server 2003 op zoek naar een stabiele snelle server. De server gaat SBS 2003 basic draaien en zal dienen als domain controller, fileserver, vpn server (2-3 pers) en exchangeserver voor ongeveer 15 personen. Belangrijk zijn uptime (8x5) en data behoud. We hebben ongeveer 10 GB aan data op het moment, maar dit groeit uiteraard. De server moet 3-5 jaar mee kunnen.

In eerste instantie dachten wij aan een Xeon 2,4 ghz (uitbreidbaar naar dual) met 3*160 gb 7200rpm SATA harde schijven in raid 5 met 1GB geheugen. Onze leverancier raadt echter SCSI aan, misschien ook omdat ze SATA niet op tijd kunnen leveren. Op dit moment draait het geheel nog onder Linux en ik heb geen goed idee wat nu eigenlijk de echte vereisten zijn. Nu vroeg ik mij dus af wat jullie ervaringen hiermee waren. Concreet zou ik dus graag willen horen:
- 1GB geheugen genoeg of meer?
- Single Xeon 2,4 goed genoeg?
- SCSI of SATA?

Ter informatie over de hd's: qua hd capaciteit denk ik dat we een normale kantoor omgeving zijn. Er wordt wel veel van mail gebruik gemaakt maar dat is bij SBS Exchange toch gemaxed op 15gb als ik het goed gelezen heb. (ja zijn wel oplossingen voor).

Verwijderd

De limiet is 16GB inderdaad, maar ik mag aannemen dat je daar met 15 mailboxes nog niet echt aan komt.

Qua geheugen en CPU denk ik dat je voorlopig wel uit de voeten kunt, maar misschien is het verstandig er nu al 2GB in te zetten met het oog op de toekomst.

En voor wat betret SCSI of SATA; kijk voor de gein eens naar wat eerder gevoerde discussies daarover in de search. Daar is al ontzettend veel over geschreven :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Opzich is de configuratie genoeg voor jouw servertaken, maar zoals JSS al zegt, een gelijk extra geheugen komt altijd ten goede.

Verder lijkt het mij, "persoonlijk" beter als je SCSI gebruikt, aangezien die HD's naar mijn weten en ervaringen veeeeel langer meegaan en betrouwbaarder zijn.
(Dit zal wel weer afgekraakt worden, maar dat is mijn ervaring met SATA of ATA,)

Hotswap SCSI array is ook altijd handig om te hebben.
En die Xeon is meer als genoeg op dit moment,

Heb je er al eens overgedacht om gewoon te kijken bij Hp/Compaq of een mooie DELLserver, heb je ook nog garantie en servicedesk.

Verwijderd

Dan maak je toch PST bestanden aan die je koppelt in de Outlook client? Aan data zit vast geen grens ;)

Ik denk dat je aardig in de richting zit qua machine voor de komende 5 jaar uitgaande van maar 15 mensen. Ik denk niet dat deze server daar echt warm van wordt. Misschien dat je kan overwegen om er wat meer geheugen in de stoppen. Maar daar kan je proef ondervindelijk uitkomen.

Ik verwacht niet dat de server het erg warm zal krijgen....

Verwijderd

Een en ander is ook afhankelijk van je budget ,wat betreft scsi of s-ata.
Maar zoals je zelf al aangaf dat de server een tijdje mee moet gaan en betrouwbaarheid en veiligheid prioriteiten zijn ,zou ik gaan voor scsi, kost wat meer en je hebt ook wat.
Geheugen zou ik uitbreiden naar 2 gb, kost niet zoveel en geeft alleen maar voordeel.
Ik zou gaan voor 2 kleine schijven in mirror voor os en 3 schijven of meer een raid5 config met eventueel 1 hotspare schijf , maar je zal dan ook een raidcontroller nodig hebben om minimaal 6 schijven aan te hangen. xeon is niet perse noodzakelijk maar wel geschikt voor jouw config . ik denk dat p4 prescott ook zal voldoen. maar dit soort keuzes zijn afhankelijk van je budget.
Al hoewel de wd raptors wd 740gd serial ata op zich al aardig in de buurt komt als scsi schijf zou je deze schijven ook kunnen gebruiken in een server voor 24-7 gebruik.
voordeel t.ov scsi zijn goedkoper
nadeel opslagcapaciteit op dit moment max 74gb

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 18:36 ]

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik zou kijken naar een HP ProLiant ML350T04 bundel. Je krijgt dan een server die prima de komende 3-5 jaar meegaat. Iig krijg je een SCSI RAID5 set, Tapedrive, Xeon CPU (Met optie voor dual) en 1GB geheugen. Voor de support kan je diverse contracten aflsuiten 8x5x5 of 24x7x7 met 6uur reponce, etc, etc.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Karel2001 schreef op 25 oktober 2004 @ 18:43:
Ik zou kijken naar een HP ProLiant ML350T04 bundel. Je krijgt dan een server die prima de komende 3-5 jaar meegaat. Iig krijg je een SCSI RAID5 set, Tapedrive, Xeon CPU (Met optie voor dual) en 1GB geheugen. Voor de support kan je diverse contracten aflsuiten 8x5x5 of 24x7x7 met 6uur reponce, etc, etc.
Ik zou het ook in zulk soort oplossingen gaan zoeken. Geen klonen en al helemaal geen IDE-schijven.

• Vuurvlieg
Bedankt voor de reacties!

qua budget zat de eerste offerte rond de 3300 eur ex btw.. dit was dus met 3*160gb sata hotswap, maar nu bleek dat ze deze niet op tijd (morgen) kunnen leveren en daar komen ze dan vandaag mee |:( (vantevoren beloofd dat het op tijd geleverd kon worden)

morgen kunnen ze alleen scsi leveren :S Nu ben ik dus aan het inventariseren wat we nodig denken te hebben, maar ik heb dus 0 ervaring met SBS (ga het ook niet zelf installeren, alleen de beslissing over hardware nemen)

met 3*36 gb hot swap raid 5 scsi zouden we waarschijnlijk voorlopig wel genoeg hd ruimte hebben, zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie cijfers hebben over data groei (per medewerker misschien?)? Qua snelheid kan het zeker, ik zit dus voornamelijk met het kostenplaatje en de data groei

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
morgen leveren :? das wel kort dag, je hebt alle gebruikte applicaties al geinventariseerd :? en ook al getest op dat het gaat werken met je nieuwe server (sommige bedrijven gebruiken nog van die Btrieve rommel wat eerst moet worden omgezet naar pervasiveSQL om te werken op 2003)

naja je hoeft het niet zelf te installeren, dus ik zou goed op de installatieuren letten!

A wise man's life is based around fuck you

• Vuurvlieg
Server is anderhalve week geleden besteld, met deadline voor levering morgen, donderdag/vrijdag zeggen ze ja er zijn wat problemen maar die lossen we op.. vandaag is het sorry het lukt toch niet.. maar misschien kunnen we wat anders leveren :? dat is het verhaal vandaar zo'n haastklus.. baal ik wel wat van zeg maar..

Wat applicaties betreft komt er vrijwel niks op te draaien wat niet SBS 2003 is, dus dat scheelt.. btrieve, pervasive sql, geen idee waar je het over hebt.. we hebben de basic versie van SBS 2003 dus excl. microsoft sql server... als je dat bedoeld :)

• Zwelgje
naja, mijn ervaringen zijn iig

-Xeon 2.4ghz is genoeg (meer als, tis een fileserver die hebben geen behoefte aan een snelle cpu
-1gb ram is acceptabel (exchange slurp ram, en werkt beter met meer)
-scsi disken, sowieso een must, ik doe in principe (en uit principe) nooit iets met ide disken in een bedrijfserver, scsi is gewoon snel en betrouwbaar en is gemaakt voor echt multitasking werk.

sbs basic heeft overigens MSDE aan boord (kleine broertje van SQL server) dit omdat er sharepoint portal service opzit

wat heb je eigenlijk aan backup :? of heb je daar nog niet aan gedacht :?

ik zou zelf gaan voor een dds4 of dds5 drive (dds4=20gb native en 40gb compressed, dds5 doet 36gb native en 72gb compressed)

BackupExec 9.1 for SBS2003 is dan het aan te raden pakket

• Vuurvlieg
We hebben een HP DLT 20/40 scsi tapestreamer, die we in een andere (linux) server hebben hangen, deze kan als tape (offline) backup gaan fungeren, ik vraag me alleen af of het misschien verstandig is deze in de SBS 2003 server te hangen ipv in de huidige server. So far hoor ik iig 1gb is wel genoeg (en makkelijk uit te breiden evt).. processor is overkill en hd's moeten scsi.... zullen ze blij mee zijn bij de leverancier, dat kunnen ze nog op tijd leveren :)

• Zwelgje
als je exchange ook wilt backuppen (en dat wil je :P ) dan is het aan te raden dat apparaat in je sbs doos te stoppen,

of je moet met ntbackup een dump maken van je exchange store en deze op je linux doos laten backuppen, maar das omslachtig, je kan dan beter vanaf sbs2003 backuppen

linux doos blijft dus bestaan :?

• Vuurvlieg
linux doos wordt (blijft) linux ontwikkel server.. dus die blijft..

hmm ik dacht dat er ook door SBS 2003 een backup utility werd meegeleverd.. ik verwachtte die te kunnen gebruiken of gaat dat niet werken?

[ Voor 52% gewijzigd door Vuurvlieg op 25-10-2004 21:34 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Je kan nu gewoon 1GB ram nemen en later er nog eentje bij steken mocht je budget nog geen 2GB toestaan. Dat is een eenvoudige uitbreiding zonder alteveel downtime. SCSI kan ik ook uit ervaring (helaas ook ervaring met IDE ;) ) als het aangewezen systeem voor harddisks in servers noemen.

• stfn345
  • Laatst online: 20:20
djluc schreef op 25 oktober 2004 @ 21:34:
Je kan nu gewoon 1GB ram nemen en later er nog eentje bij steken mocht je budget nog geen 2GB toestaan. Dat is een eenvoudige uitbreiding zonder alteveel downtime. SCSI kan ik ook uit ervaring (helaas ook ervaring met IDE ;) ) als het aangewezen systeem voor harddisks in servers noemen.
Let wel op dat de bovengenoemde 4e generatie server alleen een single dimm in slot 1 kan hebben, wanneer je er mem bij steekt moet dat identiek zijn aan de eerste dimm zodat de server kan gaan interleaven.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 18:17:
Dan maak je toch PST bestanden aan die je koppelt in de Outlook client? Aan data zit vast geen grens ;)

Ik denk dat je aardig in de richting zit qua machine voor de komende 5 jaar uitgaande van maar 15 mensen. Ik denk niet dat deze server daar echt warm van wordt. Misschien dat je kan overwegen om er wat meer geheugen in de stoppen. Maar daar kan je proef ondervindelijk uitkomen.

Ik verwacht niet dat de server het erg warm zal krijgen....
Even ter info. PST files hebben een limiet van 2 GB, daarna zijn ze corrupt dus ik hoop niet dat je deze oplossing ergens serieus toepast.

Even ontopic.

Ik heb heel wat van dit soort configuraties uit geleverd en standaard stop ik er 2 GB in omdat Exchange 2003 erg leuk geheugen snoept. Ik heb redelijk wat servers (SBS 2003) draaien die rustig 1500 MB aan geheugen gebruiken en daar heel erg gelukkig mee zijn (geen geheugen lekken of zo iets).

Mijn oplossing is eigenlijk altijd wel een HP Proliant ML 350, 2 GB , 3 x 36 of 3 x 72 GB RAID 5 eventueel een HOT-SPARE (ALTIJD SCSI) en 1 proc. Dit gaat makkelijk 3 tot 5 jaar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Acmosa op 26-10-2004 10:38 ]

But then again, I could be wrong..

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

de limiet van PST files is afhankelijk van de versie outlook.
Outlook 2003 kan omgaan met PST's groter dan 2GB.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Pinky schreef op 26 oktober 2004 @ 10:32:
[...]

Mijn oplossing is eigenlijk altijd wel een HP Proliant ML 350, 2 GB , 3 x 36 of 3 x 72 GB RAID 5 eventueel een HOT-SPARE (ALTIJD SCSI) en 1 proc. Dit gaat makkelijk 3 tot 5 jaar mee.
Grappig, ML350 is meestal ook mijn keus bij SBS servers.
1 of 2 gb ram (ligt eraan wat er mee gebeurt) en idd 3 (liefst 4) scsi schijven in een raid 5 met een hot spare. welke raid controler zet je er altijd in eigenlijk?

heb nu 1 klant die wilde dat de servers bij een relatie van hun vandaan kwamen, echter liggen die al 2 weken achter met leveren, en morgen komt nu eindelijk de server binnen! (hoop ik)

Join the club

Pagina: 1