[php mail] willekeurige spaties verdwijnen uit email inhoud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor het versturen van simpele text mailtjes met php gebruik ik altijd de onderstaande code:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$tekst .= "zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1\n\n";
$tekst .= "zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2\n\n";
$tekst .= "zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3 zin 3\n\n";
$tekst .= "zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4\n\n";
$tekst .= "zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5\n\n";
//
$mailSubject = "bla subject bla";
$mailHeaders = "From: \"blabla\" <info@blabla.org>\n";
$mailHeaders .= "Content-Type: text/plain; charset=us-ascii\n";
$mailBody .= $tekst;
mail($mailTo,$mailSubject,$mailBody,$mailHeaders);

Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee gehad. Nu echter is dit het resultaat in outlook express (in yahoo gaat het wel goed):

zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1 zin 1

zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2 zin 2

zin 3 zin 3 zin 3zin3zin3zin3zin3zin3zin3zin3zin3

zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4 zin 4

zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5 zin 5

Willekeurige spaties verdwijnen uit de email inhoud (zie zin 3). Ik kan het niet verklaren en vind hierover ook geen informatie. Misschien kent iemand dit probleem ?

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ziet het er in de source van het e-mailbericht (File, Properties, Details, Source) er ook zo uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
min of meer, eerst is de zin/alinea goed dan is er opeens een lange open ruimte en daarna missen de spaties:

U ontvangt begin januari schriftelijk bericht of u bent uitgenodigd voor een kenni smakingsgesprek.Dezegesprekkenzullengehoudenwordentussen24tm29januari2005.Op1februarizaldedefinitieveselectiebekendzijn.

Dus vanaf 'kenni' wordt het een rare brei !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gebruik eens \r\n ipv \n. In het smtp-protocol is namelijk afgesproken dat een regel eindigt met zowel een \r als een \n. Misschien helpt dat (hoewel je wel mag aannemen dat php dat repareert EN het waarschijnlijk niet hieraan ligt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank je kuhlie maar dat werkt helaas niet !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:49

BierPul

2 koffie graag

Post de bron van de mail die je binnekrijgt eens (+ headers etc)

[ Voor 32% gewijzigd door BierPul op 27-10-2004 11:45 ]

Ja man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
Ten eerste zul je de headers moeten eindigen met \r\n en niet alleen \n.

Ten tweede zou ik ook eens een andere charset proberen (bijv. iso-8859-1).

Verder kijk eens naar www.php.net/mail en ook naar de mail functie zelf. E-mail kent standaards en hou je je daar niet aan dan gaat het mis ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het schijnt een known bug in outlook express te zijn:
de 'begin' bug, dit woord kan voor problemen zorgen (niet enkel als het het eerste woord is gevolgd door twee spatie)

testen:
Als ik uit de alinea waar de fout optreedt het woord begin weghaal (zie 3e post) wordt de alinea goed getoond. Ik plaats het woord begin in een andere zin en voila die alinea ontspoort helemaal.

zie ook:
http://seclists.org/lists/isn/2002/Feb/0041.html
http://www.google.nl/sear...ook+express+bug+begin&lr=

echter:
Het is echter wel zo dat als ik een zin met het woord begin stuur vanuit outlook express er geen bug optreedt terwijl dezelfde tekst vanuit php wel fouten geeft.

pffff:
IK WIL DIE UREN VAN MIJN LEVEN TERUG !!!!!!
Pagina: 1