[AMD] Sempron binnen 20sec al op 94 graden?

Pagina: 1
Acties:

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 12:01

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Ik heb net een systeem in elkaar geschroeft, alles ging prima en alles volgens 'het boekje' netjes klaar gemaakt.. welnu, ik start voor het eerst op; alles gaat al héél langzaam, dus als ik op de DEL toets duw duurt het al 20 seconde alvorens ik in de bios kom. Dus daar al traag aangekomen haal ik het al niet om te kijken wat er precies aan de hand is, of dat ik iets kan instellen omdat de comp zichzelf al uitschakelt.. ff later weer eens geprobeerd en snel in de bios (voordat ie zichzelf weer uitschakelt) naar de temp gekeken.. ja hoor, CPU 96 graden.. Dit kan dus nooit goed zijn uiteraard. Als ik aan de koelblok voel dan is deze gewoon nog koud, dus dat is erg vreemd. (fan draaid ook gewoon)

Ik werk normaal altijd met Pentium, dus dit is het eerste systeempje van AMD wat ik in elkaar schroef voor common gebruik. Het installeren van de koeler op de CPU ging zonder problemen. Ik heb dan wel geen koelpasta gebruikt maar gewoon het beetje wat al voor gepaste is op het koelblok, dit kan dus het probleem ook al niet zijn. Vreemd dat de CPU al binnen 30 seconde al zo heet kan worden en dat het koelbloek gewoon koud is. Iemand een idee?

Systeem:

AMD Sempron 2400+
Asus A7N8X-X
1x Corsair Value c2,5 512mb
40 Gig maxtor (8mb)
Nec cd-rw
300watt voeding

Whole lot of stars ***

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:00
dat spul dat op je koelblok zat\zit.. is dat nieuw??

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
consolefreak schreef op 25 oktober 2004 @ 16:46:
dat spul dat op je koelblok zat\zit.. is dat nieuw??
yup, zo uit de doos!

Whole lot of stars ***

• consolefreak
  • Laatst online: 23:00
zeker van dat rode\roze koelpasta? als dat het is heb je dan zo'n stikkertje er wel vanaf gehaalt? anders werkt het helemaal niet? anders is misschien je sensor vernaggeld in de CPU?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:04
Waarschijnlijk het koelblok er verkeerd om opgezet (ja, dat kan ook).

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
consolefreak schreef op 25 oktober 2004 @ 16:48:
zeker van dat rode\roze koelpasta? als dat het is heb je dan zo'n stikkertje er wel vanaf gehaalt? anders werkt het helemaal niet? anders is misschien je sensor vernaggeld in de CPU?
Het is voorgeperse grijze pasta, zat geen stickertje of niks op.

Whole lot of stars ***

Verwijderd

Waarschijnlijk is de AMD cooler verkeerd erop geplaats, bij de AMD coolers heb je aan 1 van de zijkanten een soort deuk, denk maar aan een puzzel.. probeer ffies de cooler te draaien

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 16:50:
Waarschijnlijk is de AMD cooler verkeerd erop geplaats, bij de AMD coolers heb je aan 1 van de zijkanten een soort deuk, denk maar aan een puzzel.. probeer ffies de cooler te draaien
Ik heb gekeken in de manual; op de koeling zit aan beide kanten haakjes voor deze te monteren. Grijpertje aan de rechtkant is egaal dus deze moet je eerst eraan hangen, grijpertje aan de linker kant zit nog wat extra op zodat je deze met een platte schroevendraaier aan kunt duwen en dus kompleet monteren op de CPU. Dat egale grijpertje zit dus aan de kant van waar het 'hefboompje' op de socket begint. Dit heb ik volgens de bij geleverde tekeningen van AMD gechecked.. Dus naar mij weten goed om. Maargoed, anders maar eens andersom monteren..

als zou de koeler andersom erop zou zitten, is het dan wel zo dat de CPU al zó snel op zo'n hoge temperatuur komt daardoor??

[ Voor 60% gewijzigd door Rudios op 25-10-2004 17:17 ]

Whole lot of stars ***

Verwijderd

Bij AMD wel, want als je de cooler niet goed op plaats, ligt de cooler niet plat op de CPU, maar schuin. Als je de Cooler ff los haalt en op de bodem kijkt van de cooler, dan merk je het gauw zelf wel.

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
senx.. als ik zometeen thuis ben kijk ik even of deze zoals de plaatjes laten zien erop zit..

Whole lot of stars ***

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Idd toch de koeling verkeerd om :( Temps zijn nu 40 graden. Alleen blijft de pc nu reette traag, zal wel de proc beschadigd hebben ? :/

Whole lot of stars ***

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 14:40
Rudios schreef op 25 oktober 2004 @ 18:04:
Idd toch de koeling verkeerd om :( Temps zijn nu 40 graden. Alleen blijft de pc nu reette traag, zal wel de proc beschadigd hebben ? :/
Denk et niet, als dat zo was, zou waarschijnlijk je pc niet eens meer opstarten.
Misschien ligt de snelheid van je pc wel aan andere dingen, bijvoorbeeld:
- gefragmenteerde harde schijf
- te weinig virtueel geheugen
- te losse memory timings
etc.

• TheBorg
  • Laatst online: 17:07

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien moet die A7N8X-X een bios update hebben voor de Sempron.

Verwijderd

Dat weet ik wel zeker.... Ik heb toevallig zelfde bordje, en zag bij de laatste bios (1010) staan dat sempron ondersteunig is ingevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 18:32 ]

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 18:30:
Dat weet ik wel zeker.... Ik heb toevallig zelfde bordje, en zag bij de laatste bios (1010) staan dat sempron ondersteunig is ingevoerd.
aha, oke, dan is dat waarschijnlijk het probleem, bij deze mijn dank allemaal!!

* Rudios gaat even de bios updaten

Whole lot of stars ***

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
resultaat is minder dan dat ik verwacht had :'( Er staat met opstarten al dat het bios 1010 is en op de asus site is de nieuwste 1010. Dus hij is nog steeds zo traag :/

Het leek me héél aannemelijk in het begin dat die bios idd niet de sempron ondersteunde, maarja, toen zag ik dat het 1010 al was en toch proberen te patchen, maar dat deed ie niet omdat het dus al 1010 was.. dus probleem blijft ;(

Whole lot of stars ***

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 17:33

tweakerbee

dus..?

Verse windows installatie geprobeerd?

You can't have everything. Where would you put it?

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
tweakerbee schreef op 25 oktober 2004 @ 23:33:
Verse windows installatie geprobeerd?
zover kom ik niet eens.. tis al vanaf ie de IDE gaat zoeken rete traag, of als ik in de bios wil moet ie eerst 20 seconde denken alsvorens ik erin kom

Whole lot of stars ***

Verwijderd

offtopic:
Rudios is okeej, oleej oleej O+ _/-\o_ O-)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:04
Bios al gereset (jumpertje) ?
In Bios al eens voor fail-safe gekozen?

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Topicstarter
Kep bios nog een keer gereset en toen geflashed nu werkt alles perfect!!!

* Rudios bedankt iedereen voor zijn bijdragen.

Whole lot of stars ***

Pagina: 1