Canon Speedlite 420EX vs. Sigma EF-500 DG Super

Pagina: 1
Acties:
  • 837 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09
Ik hoop dat er hier mensen rondlopen die veel verstand hebben van flitsers :)

Ik twijfel nog tussen deze 2 flitsers. Ze zijn ongeveer net zo duur.
Ik ga 'm in eerste instantie gebruiken voor productfoto's, portretten en macro-fotografie.

Ik heb de voordelen die ik zie op een rijtje gezet.

Canon
+ Betere compatibiliteit met 20D (is dat wel zo?)
+ kleiner, lichter en steviger (mooi meegenomen)

Sigma
+ Meer mogelijkheden (vrijwel gelijk aan 550EX)
+ Groter bereik (hoeveel het precies scheelt kan ik niet vinden)

Heb 4 vragen hierover.

1. Heb ik de extra mogelijkheden die de EF-500 biedt echt nodig heb voor wat ik er mee ga doen?

2. Is de 420EX volledig compatible met E-TTL II en waarin uit zich dat?

3. Wat kan bijv. wel met de combinatie 20D+420EX wat met de 20D+EF-500 niet kan?

4. Is bij het maken van macro foto's met flits handmatige instelling noodzakelijk of levert de automaat van de 420EX ook goede resultaten?

Ik hoop dat iemand me ff kan helpen hiermee :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 25-10-2004 16:42 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een heel belangrijk verschil tussen de Sigma en de Canon: het E-TTL flitsen. De Sigma benadert de E-TTL meting, maar het is geen E-TTL meting. Hierdoor zijn de resultaten van de Canon in principe beter! Wanneer merk je dit het beste? Bij portretten op korte afstand! Aangezien je veel op korte afstand wilt gaan doen, is de Canon waarschijnlijk iets beter.

Maar.....
Als de Sigma ongeveer gelijk is aan de Canon 550 kun je hier handmatig instellingen op veranderen. Met de 420 moet je dat altijd via de body doen. Het is maar wat je zelf handig vind. Een 420 op een 300D bijv vind ik een vervelende combinatie omdat je dan niet kunt compenseren voor de flits (bijv 1 stop minder). Op een 20D maakt dat echter niet uit!

De Canon 420 heeft trouwens geen E-TTL II lichtmeting. Een flitser in dit segment wordt verwacht rond de PMA. De 580 is op dit moment de enige E-TTL II flitser, alleen is ie nog niet leverbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 19:03:
De Canon 420 heeft trouwens geen E-TTL II lichtmeting. Een flitser in dit segment wordt verwacht rond de PMA. De 580 is op dit moment de enige E-TTL II flitser, alleen is ie nog niet leverbaar!
Euhm, E-TTL zit in de body (TTL is niet voor niets de afkorting voor Through The Lens). De flitser wordt door die E-TTL II iets anders (beter) aangestuurd door de body, de flitser kan namelijk niet zozeer uit zichzelf denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees: ondersteunt. Het is een geavanceerde afstandsmeting die rekening houdt met reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Nu online
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 19:47:
Lees: ondersteunt. Het is een geavanceerde afstandsmeting die rekening houdt met reflecties.
Euhm, ja leuk maar de flitser staat los van het ondersteunen van E-TTL II. Dat ligt namelijk bij de body, niet bij de flitser. Een body met E-TTL II en een 420EX maakt (in principe) betere flitsfoto's dan een body met E-TTL I en een 420EX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Nog meer tips/aanbevelingen/oplossingen/antwoorden etc? :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit eigenlijk met knal dezelfde vraag, alleen heb ik een 300D en geen 20D.

Hoe zit dat nu met die stops als je een 420ex op een 300D zet? Helemaal niet aan te passen ?
En hoe zit het met de degelijkheid van de sigma ? Ik hoor hier niet zo'n positieve dingen over.

Als er iemand trouwens een winkel kan aanraden waar je die dingen goedkoop kan krijgen...
Hier in Hasselt (België) kost de 420ex 299€ in de mediamarkt, toch wel overdreven veel vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53

Jaymz

Keep on moving !

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 12:55:
Ik zit eigenlijk met knal dezelfde vraag, alleen heb ik een 300D en geen 20D.

Hoe zit dat nu met die stops als je een 420ex op een 300D zet? Helemaal niet aan te passen ?
Nope, voor mij toendertijd de reden om meteen maar voor de 550 EX te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
Waarom kijk je ook niet even naar een Metz flitser? Die zitten in hetzelfde segment en zijn niet specifiek voor één merk & type camera.

Overigens kun je ook zonder TTL hele mooie foto's. Vroeger kon het immers ook ;)

Je kunt ook een veel goedkopere tweedehands (pers)rapportage flitser kopen (Ongeveer 60 EUR) en met een goede SCA-adaptor TTL flitsen of op de ingebouwde automaat natuurlijk. Scheelt nogal wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 12:55:

Als er iemand trouwens een winkel kan aanraden waar je die dingen goedkoop kan krijgen...
Hier in Hasselt (België) kost de 420ex 299€ in de mediamarkt, toch wel overdreven veel vind ik.
Ik heb mijn 550EX (op de 300D) gekocht bij een winkel in Den Ham, Overijssel, NL, ik zal de naam niet noemen, weet niet of dat hier wel zo gewenst is.
Ze zijn niet zo duur daar, maar als je uit België moet komen......

Ik heb direct voor de 550 gekozen vanwege het hogere richtgetal. Ik kom weleens in situaties waar je een groote ruimte moet verlichten. tis wel een duur kreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Nu online
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 21:22:
[...]

Ik heb mijn 550EX (op de 300D) gekocht bij een winkel in Den Ham, Overijssel, NL, ik zal de naam niet noemen, weet niet of dat hier wel zo gewenst is.
Waarom is dat niet gewenst? Onzin ;)
Die winkel heet Konijnenberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das een heel eind rijden ja, maar vermits ik met een easewagen rij... 8)
Spaart mij toch minstens 150€ uit op zo'n 550 tegenover wat ik hier (in belgie) kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Bestaat er in België niet zoiets als post-ingooimeneren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet em zeker volgend weekend hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 21:56
Moody, waar in de buurt zit je?
Anders mag je wel even met mijn flits spelen.

(klinkt als een kinderlokker...)
Pagina: 1