Toon posts:

Netwerk werkt niet, DHCP probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb probleempje met netwerk bij een vriend van mij.

Het gaat om twee computers (Windows XP HOME SP2 als hoofdgebruiker, en Windows 2000 pro als tweede gebruiker). Deze worden verbonden met cross. Lichtjes in netwerkkaart branden, maar pingen is onmogelijk, krijg altijd timeout.

Als ik IP adressen van beide kaarten bekijk dan is het iets van 169.254.X.X
En als ik deze wil vernieuwen lukt dit niet, dan krijg ik een fout: kan geen contact maken met DHCP-server maken. Aanvraag is verlopen.
Heb al wat opzoekingswerk verricht, maar ik kan nergens iets vinden wat kan helpen.

Verwijderd

Ok, als jij de pc's cross aan elkaar hebt zitten. Welke van deze 2 pc's functioneerd dan als DHCP server? Heb je dit niet ingesteld, dan kan je ook bij beide pc's even een ip adres in kloppen, zoals 192.168.2.x.

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Dat je geen contact krijgt met de DHCP-server is logisch: die is er simpelweg niet ;)
En als die er niet is krijg je automagisch een adres in de 169.254.x.x serie, dus dat klopt.
Mogelijk is de firewall (in SP2) de schuldige aan het netwerkprobleem, omdat die de (ping)pakketjes niet doorlaat. Dus probeer het even met de firewall uit, dan kun je kijken of dat de oorzaak is.

Verwijderd

Heb je ICS uberhaupt draaien, anders draait er idd geen DHCP server :)

Verwijderd

Je moet inderdaad wel even een vast IP-adres instellen of een DHCP-server draaien.

Het eerste lijkt me prima, want ik lees nergens iets over dat je ook internet wil delen :) Over vaste IP-adressen: FAQ Network Troubleshooting en reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide :)