Toon posts:

MS-Access & MS-Access Runtime op één terminalserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegeven de volgende situatie;
Op een Windows 2000 Terminal Server (W2kTS) is MS-Access 2000 Runtime (AC2kR) geïnstalleerd.
Alle gebruikers van de W2kTS kunnen gebruik maken van AC2kR, hiervoor zijn geen licenties nodig.

Nu willen enkele gebruikers gebruik maken van de volledige versie van MS-Access 2000 (AC2k) op dezelfde W2kTS.
Om dit mogelijk te maken wordt AC2k op de W2kTS geïinstalleerd naast de bestaande AC2kR.
Bijkomend gevolg is dat SC2kR zich nu als een volwaardige MS-Access gedraagt en niet meer als Runtime.
Dit is ook het geval als eerst AC2k geïnstalleerd wordt en daarnaa AC2kR.

Conclusie:
AC2k en AC2kR kunnen samen op één W2kTS geïnstalleerd worden,
echter AC2kR gedraaft zich alleen als Runtime als AC2k niet geïnstalleerd is.

Dit is niet het gewenste effect;
AC2k en AC2kR op één W2kTS installeren, om zodoende AC2kR aan te bieden aan alle gebruikers en AC2k aan gauthoriseerde gebruikers om hierbij alleen licenties nodig te hebben voor de AC2k gebruikers.

Het is mogelijk om MS-Access de Runtime omgeving te laten simuleren d.m.v. de /runtime switch.

De vragen zijn:
-Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wat waren de conclusies
-Als een normale AC2k installatie default start in Runtime simulatie wordt dit dan gezien als een Runtime licentie of als een volwaardige licentie.
-Is het mogelijk om AC2k en AC2kR op één W2kTS te installeren met behoud van de Runtime eigenschappen.
-Indien dit niet kan, is het dan wel mogelijk met een recentere versie van Access en Runtime (Access en Runtime versies moeten gelijk zijn).

Voor het geval dat:
Ja, ik heb reeds op het net gezocht, maar over dit onderwerp kan ik bar weinig vinden. Hetgene wat ik kan vinden gaat alleen over of runtime of access niet over beide wat mijn intentie is.

Alvast bedankt voor het meedenken,
William Looman

Verwijderd

Ik heb gedraaid met een gecombineerde Access "Full" en Access "Runtime" op Terminal Server + Citrix. Het kan technisch op zich wel (in aparte directories installeren), maar de applicaties die wij gebruikten legden bij het doen van (grote) queries de Terminal server plat.

MS-Access dat verantwoordelijk was voor de uitvoering van de queries trok gewoon honderd procent CPU time. Dit omdat eerst alle data overgehaald werdt en vervolgens lokaal op de Terminal server de query erop losgelaten werdt. Wellicht is hier door de ontwikkelaar(s) iets aan te doen, maar bij ons dus niet helaas. Van alles geprobeerd, maar de manier van queries behandelen door MS-Access was geen succes in deze situatie.
(ook hadden wij veel last van allerlei locking problemen en corrupte databases, ook na toepassing van een Microsoft patch. Het uitzetten van opportunistic locking hielp ook niet)

Wanneer de applicaties weer op de traditionele manier werden ingezet (op aparte clients) waren alle problemen verholpen.

Nu kun je het CPU gebruik met specifieke tools wel beteugelen, maar dan wordt de query doorlooptijd weer onacceptabel lang zodat je nog niet hebt bereikt wat je wilde.

Kortom, ik zou niet gaan voor MS-Access op Terminal Server (+Citrix) machine. Maar misschien hebben anderen hier een andere visie op. Ik houd me aanbevolen, want er zijn toch vrij veel bedrijven die Access spul hebben draaien.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 09:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje;
Bleef bij jou de "RunTime" zijn eigenschappen behouden (geen mogelijkheid om een database te modificeren). Namelijk als ik ze beide installeer (ieder in een aparte dir) gaat de "Runtime" zich als een "Full" MS-Access gedragen.

Je ziet en bemerkt geen verschil tussen de "Full" en "Runtime",
BV: je start de "Runtime" en de "Full" ze gedragen zich beide als de "Full" als je dan bij beide naar "Help, About Microsoft Access" kijkt zijn de build nummers niet gelijk;
"Full" = Microsoft Access 2000 (9.0.6926 Sp-3)
"RunTime" = Microsoft Access 2000 (9.0.3821 SR1)

Dit is een effect wat ik niet wil, ik installeer namelijk de "Runtime" vanwege de beperkte mogelijkheden, waardoor bestaande databases niet gemodificeerd kunnen worden en om licenties te besparen.

Het genoemde performence probleem is voor mij geen beperking (voldoende servers capaciteit aanwezig).

Alvast bedankt voor je reactie

Verwijderd

Hee, dat is vreemd! Ondanks dat je ze wel met volledige commandline en bijhorende parameters opstart?

Full: %programfiles%\Office\MSACCESS.EXE <parameters>
RT: %programfiles%\RunTime\MSACCESS.EXE <parameters>

Ik zou het anders ook zo even niet weten. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat mijn Access Full + Access Runtime ervaringen gebaseerd zijn op Access 97. De eerder genoemde aandachtspunten blijven echter wel gehandhaafd. Omdat je echter meerdere servers hebt verzacht dit de pijn enigzins.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja als ik de parameter "/RUNTIME" gebruik gedragen ze zich beide als runtime.
Full: %programfiles%\Office\MSACCESS.EXE /RUNTIME
RT: %programfiles%\RunTime\MSACCESS.EXE /RUNTIME

Gebruik ik de "/RUNTIME" parameter niet gedragen ze zich beide als Full.
Full: %programfiles%\Office\MSACCESS.EXE
RT: %programfiles%\RunTime\MSACCESS.EXE

Maar nu komt de hamvraag (heb deze ook al bij MS gedropt maar nog geen reactie);
Als ik Full en RT heb geïnstalleerd (ze zich dus beide als Full gedragen),
en daarna start ik de RT met de "/RUNTIME" parameter staat dat dan gelijk aan een Runtime licentie of een Full licentie in Runtime simulatie?

Met andere woorden wat let mij om niet alleen MS-Access te installeren en deze voor de grote groep met "/RUNTIME" parameter te starten, en de developers zonder een parameter.

Om zo voor de gebruikers die Runtime nodig hebben geen licentie kosten te hebben.
En voor de developers een licentie aan te schaffen.