[Printers] Geheime code bij iedere afdruk?

Pagina: 1
Acties:
  • 974 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022
Hallo mensen,

Kijk hier even: http://frontpage.fok.nl/nieuws/47630

Het blijkt dat bij iedere kleurafdruk van (vrijwel) iedere kleurenprinter een soort code miniscuul wordt meegeprint om "nadrukkers" op te sporen. Zo heeft de NS een bende op kunnen pakken die treinkaartjes namaakten!

Heb zojuist een kleurafdruk gemaakt met een HP OfficeJet 1150c, maar heb nog geen code kunnen ontdekken...

Heeft iemand de code al kunnen vinden en weet iemand bijvoorbeeld waar de code wordt afgedrukt?

An assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
* Osiris denkt dat het vrij onmogelijk is met zijn verrotte HP Deskjet 691C.. Die resolutie is way te klein om op 0,1 mm een code te plaatsen lijkt me :o

Overigens, komt die code 1x op de pagina op een vaste plek? Zo ja, dan kun je alsnog namaken en gewoon je NS-kaartjes uitknippen op een plek waar die code niet zit lijkt me?

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 25-10-2004 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
Ik denk dat dit alleen bij types is die in hogere resoluties afdrukken, tis namelijk tamelijk zinloos om met lage resolutie printers dingen als bankbiljetten en treinkaartjes te proberen te vervalsen, waardoor zo'n code daarop ook tamelijk zinloos is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RpR
Maverick schreef op 25 oktober 2004 @ 15:19:
Ik denk dat dit alleen bij types is die in hogere resoluties afdrukken, tis namelijk tamelijk zinloos om met lage resolutie printers dingen als bankbiljetten en treinkaartjes te proberen te vervalsen, waardoor zo'n code daarop ook tamelijk zinloos is.
Dat zou goed kunnen, heb nog geen code kunnen vinden op mijn afdrukje ;)

Is er iemand die een hoge resolutie printer heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door RpR op 25-10-2004 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk zelf dat het een broodje aap verhaal is. Op webwereld.nl worden dan wel enkele officiele figuren aangehaald, maar dan nog.

Een 600 dpi printer zet 600 puntjes per inch. Dat is een puntje per 0,04 mm. Op 0,1 mm kun je dus 2,5 puntjes kwijt. Als je dat in het vierkant doet heb je nog maar 6 bits. Spannend.
Reken zelf maar uit hoe dit schaalt naar 1200 dpi printers.

En zoals Osiris al aanhaalt: waar staat die code? Hoe vaak staat die code er op? Op een A4'tje kun je heel wat treinkaartjes kwijt. Staat die code dan op alle kaartjes of op een?
En als je dus al niet weet waar op het kaartje die code staat zul je het moeten gaan zoeken.
Een stukje inkt van 0,1 mm zoeken? Veel succes. En daar ook nog informatie uit halen? Geloof ik niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb het verhaal ook al her en der gelezen, maar ik zou graag eens wat officiële verklaringen van HP, Canon of Epson e.d. zien. Ik vindt het maar vaag en een erg hoog broodje aap gehalte hebben.

Dat iedere printer zijn eigen karakteristieken* zou hebben kan ik me voorstellen (net zoals een typemachien vroeger had), maar dat ze een code zouden printen? Nah....

* Bepaalde "spuitmondjes" die dichtzitten enzo gaan dus al niet op, want die vervang je bij sommige printers vaak. Wel kan het zo zijn dat 't papier op een bepaalde manier "verloopt" ofzo (misschien wel kreukt) of dat de "regelafstand" tussen twee geprintte stroken wat varieërt... Maar ook dat lijkt me niet uniek genoeg om a.d.h. daarvan een veroordeling los te kunnen krijgen

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 25-10-2004 15:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RpR
Ja, als je het zo bekijkt lijkt het best onmogelijk. Maar goed, het bericht komt mij wel aardig betrouwbaar over. In princiepe moet het bij de NS na te vragen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het gaat niet om een opzettelijke code, maar om de onvermijdelijke miniscule variaties in spuit-patronen. Dat is net zoals bij type-machines, waarbij kleine beschadigingen van de letters een getypte brief 100 % betrouwbaar aan een bepaald exemplaar koppelen, of lopen van vuurwapens, waar ook kleine afwijkingen een daarmee afgeschoten kogel uniek markeren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik vermoed dat de tandwieltjes van de printer een soort morsecode achterlaten..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik heb net afgelopen weekend een stuk gelezen in NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag (bijlage Wetenschap en Onderwijs), waarin een dergelijk verhaal met complete onderbouwing staat over laserprinters.

EDIT:
Iedere laserprinter laat eigen `barcode' achter op print

Rob van den Berg

Elke laserprinter laat een karakteristieke patroon achter op elke pagina die hij afdrukt. Dat maakt het mogelijk individuele laserprinters te identificeren en zo vervalsers of andere kwaadwillenden op te sporen. Daarnaast is het volgens de onderzoekers van Purdue University die verantwoordelijk zijn voor deze ontdekking, ook mogelijk om in de toekomst een onzichtbare handtekening in elk geprint document aan te brengen door de werking van de laserprinter enigszins te manipuleren. Edward Delp en zijn collega's verwachten de technologie ook uit te kunnen breiden naar inkjetprinters. Zij zullen hun methode begin november presenteren tijdens de `NIP20' een `International Conference on Digital Printing Technologies' in Salt lake City, Utah (www.imaging.org/conferences/nip20).

Gewapend met een scanner en een digitale kleurenprinter van voldoende hoge resolutie kan iedereen tegenwoordig heel acceptabele kopieën maken van papiergeld, paspoorten en andere officiële documenten. Voor het opsporen van vervalsers is het belangrijk de gebruikte apparatuur te kunnen identificeren; net zoals het in ouderwetse detectives lukte de moordenaar te ontmaskeren omdat hij zijn brieven tikte op een schrijfmachine waarvan één bepaalde letter een beetje lager op papier kwam te staan. Iets dergelijks lijkt met de precisie die een laserprinter biedt haast onmogelijk, maar die precisie is maar schijn.

In de printer bevindt zich een draaiende trommel die bedekt is met een dun laagje geladen materiaal. Door een laserbundel over deze draaiende trommel heen en weer te laten bewegen en deze snel aan en uit te zetten, wordt er selectief lading van de trommel verwijderd. Die plaatsen trekken vervolgens toner-deeltjes aan, die op een vel papier kunnen worden overgebracht, waarna de trommel weer wordt `opgeladen'. Nu draait zo'n trommel nooit volmaakt regelmatig rond, waardoor de laser net even te lang of te kort belicht en er dus te veel of juist te weinig toner op papier komt. Elk document bestaat daardoor uit horizontale banden - een soort barcode - die een afspiegeling vormen van de draaiing van de trommel. Delp heeft aangetoond dat het mogelijk is zo'n barcode met behulp van beeldanalysetechnieken `uit te lezen'.

Nog beter zou het zijn om elke printer bewust een bandenpatroon op elke pagina te laten aanbrengen, door bijvoorbeeld de intensiteit en de duur van de laserpulsen op een karakteristieke manier te laten variëren. De onderzoekers werken op dit moment samen met de Amerikaanse overheid aan de ontwikkeling van methoden om met behulp van zo'n vingerafdruk vervalsingen sneller op te sporen.
[url="http://archief.nrc.nl:/?modus=m&text=laserprinter+barcode&hit=1&set=1"]Bron[/url] (registratie verplicht).

[ Voor 88% gewijzigd door Freee!! op 25-10-2004 16:08 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:31
Mr. Liu schreef op 25 oktober 2004 @ 16:01:
Ik heb net afgelopen weekend een stuk gelezen in NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag (bijlage Wetenschap en Onderwijs), waarin een dergelijk verhaal met complete onderbouwing staat over laserprinters.

EDIT:

[...]

[url="http://archief.nrc.nl:/?modus=m&text=laserprinter+barcode&hit=1&set=1"]Bron[/url] (registratie verplicht).
Tja, hier kan ik inkomen, maar als je de drum vervangt is dat effect dus weg. Bij de meeste laserprinters zit de drum in de cartridge, zodat bij elke wisseling de eigenschappen volledig veranderen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
THEF_Pino schreef op 25 oktober 2004 @ 16:13:
[...]

Tja, hier kan ik inkomen, maar als je de drum vervangt is dat effect dus weg. Bij de meeste laserprinters zit de drum in de cartridge, zodat bij elke wisseling de eigenschappen volledig veranderen.
Juist. Ik snap dus ook heel de ophef hierover niet... En ik kan nergens een waterdicht proof vinden dat aantoont dat men op basis van deze gegevens iemand kan veroordelen, of het uberhaupt al als bewijs kan aandragen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126691

Ik heb dit verhaal eens nagetrokken bij mij op mn werk. Het is dus wel degelijk waar. Maar je moet het zoeken in de hoek van grote printers en kleuren koppiers / laser printers. Je schijnt het te kunnen zien als je een kleuren print maakt, en dan de afdruk onderbreekt. als je het vel papier er uit haald, zou je een klein patroon kunnen zien van een aantal gekleurde dots. deze dots staan voor elk model kopier of printer op een andere plaats. Als je b.v. een OC kleuren kopier hebt, dan heeft deze op een specifieke plek deze kleuren dots staan. Dat is de code waar men over spreekt. Je zou dus aan de hand van deze kleure dots bij OC kunnen opvragen welke kopier dit is en waar deze staat geinstalleerd.
Zo zou je dus valse afdrukken van geld kunne achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

THEF_Pino schreef op 25 oktober 2004 @ 16:13:
[...]
De aandrijving van die drum zit buiten de cartridge. Gegeven dat bij de meeste laserprinters er geen tandwielen en dergelijke in de cartridge zitten, denk ik dat het grootste gedeelte van die eigenschappen dus toch wel redelijk stabiel blijven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mr. Liu schreef op 25 oktober 2004 @ 16:37:
[...]

De aandrijving van die drum zit buiten de cartridge. Gegeven dat bij de meeste laserprinters er geen tandwielen en dergelijke in de cartridge zitten, denk ik dat het grootste gedeelte van die eigenschappen dus toch wel redelijk stabiel blijven.
Die verschillen moeten echt miniem zijn, wil de fabrikant nog de kwaliteit waarborgen. Dus als die aandrijving extern is (wat in de meeste gevallen zo is) en de overbrenging naar de drum met een ietsiepietsie ander tandwiel gebeurt (of je beschadigt het wat ofzo) heb je dus alsnog een andere "fingerprint" en heb je dus wel degelijk verschillen na het vervangen van een drum. Lijkt mij :Y)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:13

Orac

Ik mis je papa.

Ik denk dat er twee dingen door elkaar worden gehaald. Het nieuwsbericht gaat er over dat elke printer unieke sporen achterlaat (niet opzettelijk). Deze karakteristieken kan je dan gebruiken om te controleren of het op een bepaalde printer is geprint.

Iets anders is dat al jàren op kleurenlaserprinters een patroon wordt meegeprint over de hele pagina. Daaruit is af te leiden welke machine is gebruikt (fabrikant en serienummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Even een oud topic opvissen,
http://www.telegraaf.nl/i-mail/article27128421.ece
Printje bevat geheime code
door onze redactie
AMSTERDAM - De Amerikaanse burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation (EFF) waarschuwt voor een verborgen kleurencode op geprinte velletjes. Via de microscopisch kleine, gele puntjes is onder meer het serienummer van de printer te herleiden.

De geheime code is met het blote oog niet of nauwelijks te zien. "We zijn erachter gekomen dat de puntjes op tenminste één van de onderzochte printers aangeven wanneer en hoe laat het document is afgedrukt", aldus een medewerker van de EFF.

Techneuten van de EFF zijn er in samenwerking met enkele vrijwilligers in geslaagd om de code te kraken die door Xerox printers van het type DocuColor stiekem wordt meegedrukt. De EFF is er echter van overtuigd dat concurrerende printermakers hun afdrukjes vergelijkbare codes meegeven.

De Amerikaanse geheime dienst heeft reeds toegegeven dat de code een onderdeel is van een afspraak met fabrikanten van laser kleurenprinters, waarschijnlijk om valsemunters te kunnen ontmaskeren. De EFF waarschuwt echter dat er, althans in de VS, geen wet is die misbruik van de informatie kan voorkomen.

Op de website http://www.eff.org/privacy/printers/list.php houdt de EFF bij welke printers een geheime code achterlaten.
Er wordt wel degelijk al een tijdje bepaalde codes met printers meegeprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:03

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

zeker waar. Onze minolta print, nagenoeg onzichtbaar een patroon in geel op elke afdruk. Met een kleurfilter voor je ogen zie je het prima
Pagina: 1