Toon posts:

cd's branden als gewone user met Fedora Core 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag cd's branden met Linux. Ik wil muziek cd's maken en data cd's. Ook wil ik cd's die rewritable zijn graag wissen. Echter als ik dit doe dan krijg ik een melding van cdrecord operation not permitted. Ik heb gezocht met google dat ik visudo moet gebruiken om cdrecord (en ook natuurlijk xcdroast voor de gui) als root kan starten. Nu heb ik dit gedaan en heb ik twee entries gemaakt onderaan de file:

gebruikersnaam localhost=NOPASSWD: /usr/bin/xcdroast
gebruikersnaam localhost=NOPASSWD: /usr/bin/cdrecord

Echter zonder succes :'(

Is er iets wat ik vergeten ben? Ik zit al een uur te zoeken maar tot nu toe zonder resultaat. Heeft er iemand een tip waar ik verder moet zoeken?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die "localhost" nekt je.
Die moet je vervangen door je (short)hostname.
Als je machine pc.linuxdoos.nl heet, moet je dus pc invullen.

[ Voor 40% gewijzigd door AlterEgo op 25-10-2004 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net veranderd in mijn hostname maar nog steeds krijg ik permission denied errors. Ik heb ook de /dev/cdrom1 en /dev/scd0 een chmod 777 gedaan. Toch nog iets vergeten??

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 13:16

Blaasvis

Cidora \o/

waarschijnlijk zijn je /dev/cdrom1 synlinkjes, kijk eens met ls -l en doe chmod op de device waar het naar toe wijst

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je start cdrecord/xcdroast wel met sudo?

Verwijderd

Normaal moet je schrijven naar /dev/sr0
Misschien is het dat ? Op /dev/cdrom0 mag je idd niets doen.

Als /dev/sr0 niet bestaat, misschien eens in de kernel kijken of scsi emulation meegecompiled is, in de kernel of als module.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad nog geen sudo gedaan had alleen gehoopt dat ik gewoon als gebruiker het programma kan starten. Maar goed toch effe proberen. Vind het overigens wel raar dat je dit niet kan als user. Ik neem aan dat als ik de /dev/cdrom1 (dus mijn brander in de fstab file) en de /dev/scd0 chmod 777 zet dat ik dan alles kan doen met dit programma :?

Verwijderd

Topicstarter
Met sudo xcdroast werkt het wel. Echter zal ik in mijn menu dit ook moeten veranderen als ik op het gnome voetje klik (panel). Zijn er overigens ook andere mogelijkheden? Ik heb gelezen dat de scsi bus (want ik heb een scsi brander) ook alleen kan worden aangesproken met root. Ik gebruik overigens kernel 2.6.8-1.521. Weet niet of dit belangrijk is maar ik dacht ik zal het effe vermelden :/

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 19:10:
Met sudo xcdroast werkt het wel. Echter zal ik in mijn menu dit ook moeten veranderen als ik op het gnome voetje klik (panel). Zijn er overigens ook andere mogelijkheden?
wat je ook nog zou kunnen doen is de suid bit van cdrecord te zetten zodat deze altijd als root uitgevoerd word, nadeel is dat dit dan voor elke user geld wat je met sudo niet hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik start het wel nu met sudo. Ik heb dat al eens geprobeerd de binary van cdrecord en xcdroast met setuid te veranderen zonder resultaat. Nog steeds permision denied errors. Zal het te maken hebben dat deze programma's de scsi bus aanspreken met bepaalde c functies (ben geen programeur, ergens gelezen ;)) waar de gewone gebruiker deze niet kan gebruiken. Als ie het maar doet met sudo ben ik tevreden.

Bedankt mensen :Y)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
kan je niet een alias maken?
code:
1
alias cdrecord="sudo cdrecord"

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

chris schreef op 25 oktober 2004 @ 20:48:
kan je niet een alias maken?
code:
1
alias cdrecord="sudo cdrecord"
dat zal dan alleen in een terminal werken ;)
aangezien die aliassen onderdeel zijn van je shell (bash?)

Wat wel kan (als je echt wanhopig bent en je niet de suid bit wilt zetten :? ) is een klein scriptje maken die dat doet, waarbij je de originele cdrecord renamed (let dan wel op dat je niet de commandline argumenten vergeet ;) )

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

JaQ

Als je k3b installeerd en die start je de eerste keer op als root, krijg je netjes een optie in de "fist time wizard" de alles "automagisch" voor je regelt. Als het je dus niet uitmaakt welke brandsoftware je gebruikt, is dit dus een hele leuke optie. yum install k3b dus... (krijg je wel een paar kdm libs cadeau ;))

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Die wizard krijg ik ook als ik voor 't eerst xcdroast start als root op Slackware. Zal toch niet zoveel anders zijn op Fedora, of toch?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

JaQ

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 00:13:
Die wizard krijg ik ook als ik voor 't eerst xcdroast start als root op Slackware. Zal toch niet zoveel anders zijn op Fedora, of toch?
Geen ervaring met Slackware, weet wel dat die wizard op gentoo eind vorig jaar gebroken was en ik me toe ook de tering heb lopen zoeken op het gentoo forum en nu ik, na een jaartje geen linux desktop gehad te hebben, een redhat gnome desktop met k3b opzet op eens wel een werkende wizard had. :)

Gevolg is wel dat je niet meer weet wat er "onder water" gebeurd :(

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DrFrankenstoner schreef op 26 oktober 2004 @ 00:33:
Gevolg is wel dat je niet meer weet wat er "onder water" gebeurd :(
voor mensen die een wizard (willen) gebruiken maakt dat ook helemaal niet uit. Juist Door deze wizards zouden er wel eens meer mensen kunnen overstappen omdat het dan makkelijker is in hun ogen :)
Pagina: 1