[FREESCO] Freesco wensen, maar kan dit ook ?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Zit ik hier kwa topic goed ??

Ik heb alle documentatie doorgebladerd maar weinig gevonden...

het volgende is mijn wens, ik hoop dat dit met freesco kan, anders is het verloren tijd om alles op te zetten :

ik heb een ADSL lijn en een Upc verbinding

Ik heb een computer met 3 netwerkkaarten en FreeSco

Nu wil ik al 1 lijn belast is de andere lijn gaan gebruiken, en andersom.

OF

ik wil 1 lijn voor up gebruiken en 1 lijn voor down...

Vraag 2 is als ik twee providers heb heb ik ook 2 smtp adressen kan ik instellen waar hij zijn SMTP via doet ???

I reject your reality and substitute my own!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je feitelijk wilt is bekend onder het fenomeen "truncking". Oftewel: het bundelen van meedere verbindingen tot 1, evt i.c.m. een load balancer. Geen idee of dat in FreeSco kan, maar op de website van freesco zal er ongetwijfeld iemand zijn die er een module voor heeft geschreven :)

Antwoord op vraag 2: hoeveel mail wil je in 's hemelsnaam versturen dat je 2 smtp servers nodig hebt? Wat je wel zou kunnen doen is je routetabellen zo instellen dat uitgaande mail via het IP van je ADSL gaat, en de inkomende mail bij UPC vandaan gehaald wordt. Maar meer zul je niet zo snel kunnen denk ik zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat jij nu wil is zonder medewerking van je providers (en die krijg je niet) zo goed als onmogelijk in de opzet die jij voor je ziet. Je kunt wel bepaalde ip adressen via upc laten gaan, en andere via adsl, maar ik denk dat je beter het idee dat je hebt op kunt geven :)

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
het probleem is dat ik hier een netwerk heb lopen waar per dag soms wel een 300 mb aan email wordt verstuurd, daarom wil ik graag dat de uitgaande email via een andere lijn gaat, en het liefst ook alle "upload (via ftp)" acties... want als er hier wordt gemaild of geupload dan staat de downstream kompleet stil

Wat ik heb is dus ! : 1 router, 1 freesco router (nog niet geconfigd) een adsl lijn een kabel lijn, en een switch.... ongveer 5 apples en 10 xp machines

Mijn idee was misschien om twee gateways te maken 1 voor emailen en ftppen en 1tje voor internetten, is dit dan mogelijk ?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://forum.minddigger.c...ic.php?topic=5454&forum=3

ook kun je zoeken op load balancing.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
maar als ik 2 router adressen heb, kan ik niet simpel weg aangeven dat hij moet emailen via de ene en internetten via de ander?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo te horen is het dus zakelijk (en ik gok MKB, die willen toch altijd al voor een duppie op de 1e rang zitten). Jullie probleem is dus dat de capaciteit van de internet-lijn niet voldoende is voor hetgeen er mee moet gebeuren.
Je mail ontvangen en versturen zou je via een mailserver kunnen laten lopen; dan kun je dat plannen (in bijvoorbeeld de rustige uren, 's nachts ofzo). Maar dat zal men niet willen.

Mijn advies: ADSL-lijn upgraden naar een 8mbit lijn en UPC er uit, en als dat onvoldoende is: naar een snellere oplossing kijken bij een zakelijke provide. 1Gbit is best leverbaar - als je die groene mannetjes van de KPN ook maar betaalt ;)

Edit: en wtf wordt er door die paar machines via de mail verstuurd dat zo groot is? Mail is ook een kwestie van je eindgebruikers opvoeden he ;)

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 25-10-2004 14:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
The_Eagle schreef op 25 oktober 2004 @ 14:21:
Zo te horen is het dus zakelijk (en ik gok MKB, die willen toch altijd al voor een duppie op de 1e rang zitten). Jullie probleem is dus dat de capaciteit van de internet-lijn niet voldoende is voor hetgeen er mee moet gebeuren.
Je mail ontvangen en versturen zou je via een mailserver kunnen laten lopen; dan kun je dat plannen (in bijvoorbeeld de rustige uren, 's nachts ofzo). Maar dat zal men niet willen.

Mijn advies: ADSL-lijn upgraden naar een 8mbit lijn en UPC er uit, en als dat onvoldoende is: naar een snellere oplossing kijken bij een zakelijke provide. 1Gbit is best leverbaar - als je die groene mannetjes van de KPN ook maar betaalt ;)

Edit: en wtf wordt er door die paar machines via de mail verstuurd dat zo groot is? Mail is ook een kwestie van je eindgebruikers opvoeden he ;)
De lijnen liggen er dus als er een softwarematige oplossing is probeer ik die liever eerst, de email bestaat vooral uit 300dpi opmaak bestanden voor bladen, dat tikt er lekker in.. upgrade van lijnen is een optie maar een softwarematige optie lijkt me eerst een goede optie

• Sir Isaac
  • Laatst online: 21-05-2025
Dat is dus inderdaad een kwestie van het opvoeden van je gebruikers. Mail is gewoon niet bedoelt om grote bestanden te versturen. Daar zijn andere protocollen voor. (s)ftp bijvoorbeeld.

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08-2025
Kun je niet op de router de uplink knijpen op zeg 80% ? Want je probleem lijkt mij dat je je uplink te veel belast waardoor je je downlink niet meer (volledig) kunt benutten daar je ook voor downloaden een stukje uplink bandbreedte nodig hebt.

Het beste lijkt mij dat je eigenlijk je eigen mailserver host. Hier kan je vaak de te gebruiken bandbreedte (softwarematig) instellen. Dit kan bijvoorbeeld met MDeamon.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
De Adsl hangt nu achter een Vigor2200 de Kabel hangt nu los maar kan dus in de eventuele freesco router

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Sir Isaac schreef op 25 oktober 2004 @ 14:31:
Dat is dus inderdaad een kwestie van het opvoeden van je gebruikers. Mail is gewoon niet bedoelt om grote bestanden te versturen. Daar zijn andere protocollen voor. (s)ftp bijvoorbeeld.
dan heb je toch nogsteeds het bandb probleem ? en, het is meer de parijen waar het heen moet die zulke protocolen niet ondersteunen...

• StrikeByte
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoi,

Dit is misschien een beetje een jbf(jan boeren fluitjes) oplossing maar kun je niet een eigen mailserver tussen de upc verbinding en je freesco router zetten?
In dit geval moet je mail server ook weer routen.

UPC-----Mailserver-----\
ADSL------------------/ Freesco met blance load.

Verwijderd

Ik heb hier een linksys wrt54G router/accesspoint en met de firmware van www.sveasoft.com kun je daar per protocol/applicatie prioriteiten instellen (dit werkt op layer7 niveau; er wordt gekeken naar de inhoud van de tcpstream en niet alleen naar poortnummers). Overigens werkt dit alleen goed om je upstream te knijpen. Ik weet niet of FreeSCO flow control kan.

Het routen van smtp verkeer via de ene link en de rest via het andere kan met iproute2. Als je kunt inloggen op freeSCO en het ondersteunt iproute2 dan kun je het er zelf instellen.

Zie http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.html.

Ik geloof dat er een tijd geleden een artikel in de (Nederlandse) Computer Techniek stond, waar precies dit probleem werd besproken; ga eens in de bieb kijken :) (ik herinner me een foto van tux met buizenpost)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 21:20 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Volgens mij als je je gebruikers in hun mailclient allemaal als SMTP server een machine van UPC laat instellen en verder het internet verkeer en zo via ADSL laat gaan (makkelijk in te stellen met shorewall oid) dan zou het denk ik makkelijk moeten kunnen.
Met freesco zou het denk ik niet zo een twee drie lukken, maar als je een 200MHz of snellere PC hebt liggen met een harddisk van een paar giegjes kun je daar zo debian of een andere distro op knallen met shorewall.
Eventueel kun je dan zelfs vrij eenvoudig je clients de router als mailserver laten gebruiken, zo dat die het zelf overhevelt naar de mailserver van een van je providers of zelfs direct aflevert.
In shorewall kun je ook vrij eenvoudig smtp verkeer via 1 interface blocken en via de andere toelaten indien nodig.

ieeeepppppp :P

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
misschien een hele andere oplossing : in de draytek staat het menu item :Static Route Setup

kan ik hier mee aangeven dat als het ip adres aangevraagd word va de smtp van bv chello, dat hij dat via een andere gateway gaat.. en dus de belasting via de andere lijn gooit ?

Pagina: 1