Toon posts:

PNG komt niet overeen met hetzelfde #waarde op de webpagina

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

als ik een image opsla als PNG (8 of 24) en ik gebruik dezelfde #waarde op de webpagina als achtergrond dan komt dat niet overeen. Als ik alleen met websave kleuren werk dan heb ik nogal weinig keuze. En dan valt het ook nog eens op dat
het in Monzilla Firefox wel klopt maar in Microsoft IE niet |:(

Ik maak gebruik van Photoshop. Selecteer Adaptive of Perceptual met 32 colors.

Probeer het maar eens met de kleur #4A5B4A

Wat doe ik fout en/of hoe kan dit wel!

Greetz,

West

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wellicht handig om een voorbeeld pagina in elkaar te schroeven. Wie zegt dat het niet aan je videokaart ligt :? ;)

[edit]
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #reageren
• Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 62% gewijzigd door BtM909 op 25-10-2004 12:20 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:07

Pelle

🚴‍♂️

Inderdaad, bouw jij eens een voorbeeldpagina :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:11

crisp

Devver

Pixelated

.png opslaan zonder alpha-channel

en het is algemeen bekent dat IE slechte PNG-support heeft... Als je persé IE wilt ondersteunen zou ik gewoon gif gebruiken

[ Voor 75% gewijzigd door crisp op 25-10-2004 12:35 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
zie http://62.58.207.64/massink en let op de rode en groene kleur, niet op de uitlijning :D zie het verschil tussen firefox en ie!!!!!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 12:31 ]

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In firefox zie ik ook 3 verschillende kleuren hoor:

#525F52, #475447 en #4A5B4B

Verwijderd

Topicstarter
sorry ben er ook mee aan het klooien... het gaat om het Massink logo en het groene veld eronder. Het groen naast en onder het logo is #4A5B4A en het grote groeneveld is backgroundcolor #4A5B4A Er zit ook verschil tussen. Je ziet precies wat PNG is en wat JPG en wat de Background color is. Terwijl het allemaal #4A5B4A zou moeten zijn

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
en toen werd het stil?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

heb je dat alpha-channel er al uitgegooid?

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ja die gebruik ik niet :( ik denk dat ik maar op gif overga, had even het idee dat PNG de opvolger was!

Verwijderd

Euh, het is de schuld van Microsoft dat Internet Explorer PNG helemaal verkeerd weergeeft, niet van PNG..

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

The Sad Story of PNG Gamma “Correction”. Op die site staat ook een manier om de gamma informatie (waar het probleem door ontstaat) in de PNG te verwijderen, dan werkt het in de meeste browsers goed.

www.madwizard.org

• Matthiasje
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik bekijk de pagina met Firefox 0.9.3 en IE 5.0. In beide browsers zijn de kleuren verschillend. Heb niet getest welke verschillen er optraden.

Enkel in Firefox zie ik een lijn zo breed als de content boven het vak met het adres onderin. Deze lijn lijkt gevuld met random pixels (vooral zwart). Als ik reload, zijn ze telkens anders. Iemand hetzelfde probleem? Dit is echt lelijk namelijk.

P.S. Niet gecheckt of dit een bekende bug van Firefox/Gecko is.

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op 25 oktober 2004 @ 13:21:
The Sad Story of PNG Gamma “Correction”. Op die site staat ook een manier om de gamma informatie (waar het probleem door ontstaat) in de PNG te verwijderen, dan werkt het in de meeste browsers goed.
Thanks... ziet er na uit alsof er idd een oplossing word gegeven... ik check het ff uit

Verwijderd

Topicstarter
ken er niks mee... iemand een andere uitleg wat ik hieraan kan doen?

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
toch is die link de uitleg van de oorzaak van je probleem...

Je png afelding wordt door je browser weergegeven in een andere colorspace dan de CSS kleuren

ohjah - als je de executable van pngcrush zoekt om de alpha channels kleurcorrectie te verwijderen... kan makkelijk op een hele dir (pas natuurlijk de paden aan) op de volgende manier in windows
code:
1
2
C:\Program Files>pngcrush-1.5.10-win32.exe -v -rem gAMA -rem cHRM -rem iCCP -rem
 sRGB -reduce -d D:\images\result D:\images\source\*.png

Heb het net even geprobeerd op een site waar ik hetzelfde probleem had en het werkt voor MSIE in ieder geval ..versie 6, winXP (ieder geval is natuurlijk een overstatement)

[ Voor 19% gewijzigd door mullah op 25-10-2004 22:41 . Reden: oeps, alpha channels hadden er niets mee te maken ]

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Misschien komt deze site nog van pas:
http://homepage.ntlworld.com/bobosola/pnghowto.htm

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
hier in firefox 1.0 PR zijn de kleuren perfect.. in IE6.0 klopt er geen ... van.
Ik zou, zoals gezegt, ook overstappen naar GIF ;)

• mullah
Dit is een heel ander probleem dat opgelost wordt, namelijk dat msie de transparantie niet goed doet.

De topicstarter lijkt het probleem te hebben dat bij geen transparantie bepaalde kleuren nog steeds verkeerd worden weergegeven...

Het is trouwens wel een nuttige link :)

Verwijderd

Topicstarter
geez schreef op 25 oktober 2004 @ 21:58:
hier in firefox 1.0 PR zijn de kleuren perfect.. in IE6.0 klopt er geen ... van.
Ik zou, zoals gezegt, ook overstappen naar GIF ;)
Al zou ik wel met Alpha willen werken dan maakt GIF er nog lang niet zo perfecte image van als PNG zoals dat kan.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

PNG is een schitterend formaat om bijvoorbeeld een plaatje dat wegfade aan de randen op elke achtergrond goed te laten lijken. Maar omdat onze antieke IE browser dat niet ondersteund zul je met GIF moeten werken en die voor elke achtergrond op maat moeten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil bij deze Mullah bedanken...

pngcrush-1.5.10-win32.exe -v -rem gAMA -rem cHRM -rem iCCP -rem sRGB -reduce -d
werkt perfect... color correctie size rezise en de kwaliteit blijft gewaarborgd.... dit zou
photoshop als plugin of extensie moeten hebben:D

Thanks Mullah!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 10:13:
Ik wil bij deze Mullah bedanken...

pngcrush-1.5.10-win32.exe -v -rem gAMA -rem cHRM -rem iCCP -rem sRGB -reduce -d
werkt perfect... color correctie size rezise en de kwaliteit blijft gewaarborgd.... dit zou
photoshop als plugin of extensie moeten hebben:D

Thanks Mullah!
Nee, dit is symptoombestrijding, het zou geen plugin moeten worden bij Photoshop. Er moet gewoon een update komen voor IE.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 26 oktober 2004 @ 10:15:
[...]

Nee, dit is symptoombestrijding, het zou geen plugin moeten worden bij Photoshop. Er moet gewoon een update komen voor IE.
Ja ok dat is de oplossing :D maar dan nog is het handig voor de oudere versies van IE. Vanaf welke IE versie word PNG ondersteund? IK heb het ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 10:21:
[...]

Ja ok dat is de oplossing :D maar dan nog is het handig voor de oudere versies van IE. Vanaf welke IE versie word PNG ondersteund? IK heb het ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden!
Het word nog niet eens ondersteund, althans niet volledig :)

Verwijderd

Topicstarter
Word het PNG formaat dus afgeraden om gebruikt te worden op webpagina's?
Is dat de conclusie van dit topic? Zou wel jammer zijn want ik ben zeer
te spreken over PNG mogelijkheden en de kwaliteit!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 10:26 ]

• André

André

Analytics dude

Naar mijn idee wel, omdat het overgrote deel van de gebruikers nog IE gebruikt is het verstandiger de combi JPG/GIF te gebruiken en PNG te laten voor wat het is. In sommige gevallen waar geen Alpha kanaal gebruikt word is de PNG kleiner dan een GIF of JPG, dan kun je PNG gebruiken. Maar het mooiste van de hele PNG namelijk het Alpha kanaal word niet ondersteund en dat sucks.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 26 oktober 2004 @ 10:30:
Naar mijn idee wel, omdat het overgrote deel van de gebruikers nog IE gebruikt is het verstandiger de combi JPG/GIF te gebruiken en PNG te laten voor wat het is. In sommige gevallen waar geen Alpha kanaal gebruikt word is de PNG kleiner dan een GIF of JPG, dan kun je PNG gebruiken. Maar het mooiste van de hele PNG namelijk het Alpha kanaal word niet ondersteund en dat sucks.
Ik had ergens gelezen dat er patent op GIF zat of komt, hoe zit het daarmee?

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 10:32:
[...]

Ik had ergens gelezen dat er patent op GIF zat of komt, hoe zit het daarmee?
Een patent betekent dat je hun compressiemethode niet mag kopieren, daarom mag je hem nog wel gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
OK thanks André, madwizard en mullah... I've learned many things!:D top!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 10:38 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Het patent op LZW-compressie (wat dus in GIF zit) is wereldwijd inmiddels verlopen ;)

Intentionally left blank

• mullah
PNG is voor websites zeker als je meer dan 256 kleuren in je afbeeldingen wilt hebben ideaal.
Je kunt alleen het alpha channel nog niet gebruiken in MSIE zonder trucjes, dus mooie transparante kleurverloopjes werken nog niet.

Ennuh West: graag gedaan, ben er zelf oo kweer wat wijzer van geworden.

• mullah
André schreef op 26 oktober 2004 @ 10:15:
[...]

Ik vindt dat Photoshop toch echt een eenvoudigere optie mag krijgen waarmee je bepaalde channels en dingen als kleurinformatie kunt controleren.. En dat is niet zozeer symptoombestrijding, dat je af en toe images zonder kleurcorrectie wilt is voor geavanceerd fotosoepen toch echt wel nuttig.

En misschien moet er een PNG patch voor MSIE komen, een update laat namelijk nog wel een paar jaar op zich wachten.
Pagina: 1