[OSX] Firmware update/versie

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk een verschrikkelijk instabiele G5 Dual 1.8Ghz die regelmatig ineens freezed. Dat kan zijn wanneer ik er een memory-stick in prik, maar ook gewoon als ik er uberhaupt niet achter zit.

Nu ben ik eens op de Apple-site aan het zoeken geweest en via de forums daar en ben absoluut niet de enige. Nu zag ik voor de Single Processor 1.6 een firmware update 5.1.5f2 die eigenlijk de problemen oplos die ik heb. Echter, ik heb geen single processor.

Kijk ik vervolgens naar de firmware update die er is voor een dual G5 dan zit die versie volgens de Apple site op 5.1.4 terwijl ik volgens systeemprofiel 5.1.5f0 heb.

• Processortype: PowerPC 970 (2.2)
• Aantal processors: 2
• Processorsnelheid: 1.8Ghz
• Geheugen: 2GB
• Opstart-ROM-versie: 5.1.5f0

Draai verder OS-X 10.3.5. Via de forums zie ik wel meer mensen die deze firmware versie hebben op een dual-systeem, ik heb um hier ook zo gekregen.

Kan iemand hier wat licht in de duisternis brengen, zou het eventueel zin hebben om 5.1.4 te installeren? Het is maf dat de versie die hij nu rapporteert nieuwer is dan wat je bij Apple kan downloaden. Maar als het me helpt na een wat stabielere G5, das welkom :)

Overigens freezed hij echt compleet, dat wil zeggen, muis doet het niet meer en alles hangt compleet. Seconde of 4 de powerknop is de enige uitweg.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Er zijn 2 versies PowerMac G5 Dual 1,8GHz. Uit de allereerste serie PowerMac G5 en nog een uit de laatste serie. Ik denk dat jij eentje hebt uit de laatste serie en dat daar dus de nieuwere firmware op zit. Er is bovendien nog niet zo heel erg lang geleden een firmware update geweest voor de PowerMac G5 Dual's.

Ik denk eigenlijk dat je het beste even kan kijken of hij ook van een ander systeem dezelfde fouten geeft (start bijvoorbeeld op van een externe schijf) of installeer de machine opnieuw. Als dit nog steeds dezelfde problemen geeft dan ligt het aan de hardware en niet aan de software en zou ik terug gaan naar je dealer. Er zit nog gewoon garantie op neem ik aan dus dat zou verder geen probleem zijn voor de kosten.

kleurbleur.nl

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Dat is nog wel een idee, ander schijfje gebruiken. Ik kwam er een beetje op omdat ik dit tegen kwam http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=94000 en die firmware helpt dan weer met het voorkomen van onderstaande punten die nogal op mijn problemen lijken.

• A kernel panic.
• A USB input device, such as a mouse or keyboard, becomes unresponsive.
• Bluetooth USB modules don't respond five minutes after starting up.
• Interruptions in iTunes audio playback.
• Disconnecting and reconnecting affected devices does not help.
• If you have any non-Apple memory (RAM), removing it usually stops the issue.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 14:30

waxle

Schavuit & Schobbejak

Al geprobeerd de Quartz extreme-engine uit te zetten, Oz?

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

En is er iets in je syslog/crashreporter te vinden?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
waxle schreef op 25 oktober 2004 @ 12:43:
Al geprobeerd de Quartz extreme-engine uit te zetten, Oz?
Hmmm dat ga ik even proberen. Maar kan niet echt zeggen dat ik dat een oplossing vind mocht het inderdaad schelen. Volgens http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/ is het er niet voor niets.. maar wel even de moeite van het proberen waard lijkt me.

@chem:

In system.log kom ik volgens mij niets tegen. Nu weet ik ook niet goed waar ik naar moet kijken. Maar heb geprobeerd de tijd te zoeken wanneer ie eruit is gegaan. panic.log etc hebben geen info van vandaag.

[ Voor 21% gewijzigd door OzBoz op 25-10-2004 13:03 ]

• Sage
Ik zou het eerst even proberen met andere systeem software. Uit de syslog word je meestal ook niet veel wijzer en ben je veel langer bezig. Als de mogelijkheden er zijn zou ik van een andere schijf of wat dan ook opstarten om zo te kijken of er met dat systeem ook problemen zijn.

Lijkt me ook niet fijn trouwens om zonder QE te werken. ;)

kleurbleur.nl

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

OzBoz schreef op 25 oktober 2004 @ 12:49:
[...]

Hmmm dat ga ik even proberen. Maar kan niet echt zeggen dat ik dat een oplossing vind mocht het inderdaad schelen. Volgens http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/ is het er niet voor niets.. maar wel even de moeite van het proberen waard lijkt me.
Ellende van die freezes is ook dat er namelijk feitelijk niks vastloopt. Daarom geeft de syslog ook geen foutmelding oid. Het is puur de UI die er de brui aangeeft.
Wij kregen uit San Jose deze tijdelijke fix:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Unfortunately we still do not have a solution. 
However we do have a test which the customer could perform, and which may at least prevent the machine from crashing.

Ask them to test with Quartz Extreme disabled, to see if their system continues to stop responding intermittently. 
Please explain to the customer that disabling Quartz Extreme could reduce slightly reduce display performance, 
but this is only a temporary troubleshooting step to help isolate the cause of the issue.

To disable Quartz Extreme, enter the following command in Terminal:
defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver GLCompositor '{tileHeight = 0; tileWidth = 0; }'

To re-enable Quartz Extreme, enter the following command in Terminal:
defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver GLCompositor '{tileHeight = 256; tileWidth = 256; }'

Since these are both very long commands to type in, you may want to email them to the customer so they can cut and paste them into the Terminal window.
After entering in one of the above commands, the change will take effect after restarting the computer.
The customer can check that Quartz Extreme is disabled by verifying there is no cube 
transition when switching between users with Fast Users Switching 
(assuming they normally see the cube transition when Quartz Extreme is enabled).

Please ask the customer to disable Quartz Extreme and use their system as they normally would.
To determine how long they should test, ask them what the longest time period they've
gone without any hangs occurring, then multiply that number by four. 
For example, if they've been able to use the system for 3 days in a row with between
issues, ask the to test with Quartz Extreme disabled for 12 days.

After completing the testing period or if the customer decides that the reduced 
performance is limiting their ability to use the computer productively (this is unlikely),
they should use the command above to re-enable Quartz Extreme.

HTH :)

ouwe meuk

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
waxle schreef op 25 oktober 2004 @ 13:29:
[...]

Ellende van die freezes is ook dat er namelijk feitelijk niks vastloopt. Daarom geeft de syslog ook geen foutmelding oid. Het is puur de UI die er de brui aangeeft.
Nou daar heb ik mijn twijfels over. Vanochtend was ik ondertussen muziek aan het luisteren vanaf de OzBox ;) en dat werd net een LP die oversloeg. Dus volgens mij zit ie wel daadwerkelijk echt vast. Ik kwam op de forums inderdaad al wel dingen tegen over dat het puur de GUI was. Maar dit zit volgens mij 'dieper'. Ik ben nu Hardware Test aan het doen. Ze hadden bij Apple wel compleet mogen leveren en dat wil zeggen, incl. oordoppen, holy wat een teringherrie.

• Sage
De Apple Hardware Test is opzich een aardige test waar de meeste fouten wel uitgehaald worden maar het is niet feilloos. Als het wel het probleem aangeeft dan is het ook echt stuk dat wel. ;)

kleurbleur.nl

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Sage schreef op 25 oktober 2004 @ 13:56:
De Apple Hardware Test is opzich een aardige test waar de meeste fouten wel uitgehaald worden maar het is niet feilloos. Als het wel het probleem aangeeft dan is het ook echt stuk dat wel. ;)
Dat is dan mooi, want dat heeft ie gedaan. Al vertrouw ik het loeder niet. Hij geeft een fout op een DIMMetje, en ach, dat kan maar zo. Maar ik heb het vermoeden dat hij dan ook maar meteen stopt en niet de overige Dimmetjes test. (zitten er 6 in).

Ga dit in elk geval even doorgeven aan onze leverancier.

• Sage
Het zijn wel de typische symptomen van defect geheugen inderdaad. Gewoon een nieuwe er in rammen en klaar. :)

kleurbleur.nl

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Sage schreef op 25 oktober 2004 @ 16:25:
Het zijn wel de typische symptomen van defect geheugen inderdaad. Gewoon een nieuwe er in rammen en klaar. :)
Heb er nu twee uitgetrokken, van de plekken J13 en J14. Liggen nu bij de post. Ben erg benieuwd hoe het de komende dagen gaat.

Verwijderd

OzBoz ;) als dat idd het probleem is moet je je reactie in dat andere topic ff terug trekken he dat G5 onstabiel zijn enzow ;) want dan lag het deze keer aan de hardware :P :+

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan natuurlijk het DIMM'etje wat ie als defect aangeeft eruit trekken en dan kijken of tie nog meer errors geeft :)

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 20:22:
OzBoz ;) als dat idd het probleem is moet je je reactie in dat andere topic ff terug trekken he dat G5 onstabiel zijn enzow ;) want dan lag het deze keer aan de hardware :P :+
:) Bijdehandje. Ik had er al bijgezet dat ik dat dan niet als standaard neem. Maar ik ga morgen meteen ff mijn mem stick in en uitpluggen want dat ging ongeveer 1:2 mis. Twas trouwens wel strookje uber1337 Apple geheugen wat niet tof was, ik dacht eerst dat het 1 van de 512MB strookjes was.
frim schreef op 25 oktober 2004 @ 20:29:
Je kan natuurlijk het DIMM'etje wat ie als defect aangeeft eruit trekken en dan kijken of tie nog meer errors geeft :)
Wat ik al zei ;)

[ Voor 18% gewijzigd door OzBoz op 25-10-2004 22:01 ]

• Sage
Apple geheugen kan net zo hard brak zijn als een ander merk. Komt wel iets minder vaak voor maar het kan gebeuren. Ik weet niet of er in de tussentijd bijvoorbeeld nog gewisseld is van sloten bij het inzetten van geheugen en dat het misschien daar fout kan zijn gegaan.

Ik zelf heb ook nog geheugen moeten vervangen uit mijn oude iMac omdat OSX wat geheugen selectiefer is dan OS9.

kleurbleur.nl

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Sage schreef op 25 oktober 2004 @ 22:29:
Apple geheugen kan net zo hard brak zijn als een ander merk. Komt wel iets minder vaak voor maar het kan gebeuren. Ik weet niet of er in de tussentijd bijvoorbeeld nog gewisseld is van sloten bij het inzetten van geheugen en dat het misschien daar fout kan zijn gegaan.

Ik zelf heb ook nog geheugen moeten vervangen uit mijn oude iMac omdat OSX wat geheugen selectiefer is dan OS9.
Toch vind ik het nogal typisch: de klachten die wij hadden waren eender; en dat bij 3 (3!) verschillende machines; komt er ook nog eens bij, dat 1tje het pas ging vertonen NADAT het moederbord vervangen was. Op de applefora gooiden ze het voornamelijk op slechte aansturing van de videokaart of een brakke videokaart...

ouwe meuk

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
waxle schreef op 26 oktober 2004 @ 23:22:
[...]
Toch vind ik het nogal typisch: de klachten die wij hadden waren eender; en dat bij 3 (3!) verschillende machines; komt er ook nog eens bij, dat 1tje het pas ging vertonen NADAT het moederbord vervangen was. Op de applefora gooiden ze het voornamelijk op slechte aansturing van de videokaart of een brakke videokaart...
Dat heb ik ook erg veel gelezen. Ik moet zeggen, so far so good zonder twee strips mem. Maar het is ook geen oplossing Quarz Xtreme bv te disabelen. Das zelfde als een vier-deurs auto kopen en twee deuren niet open kunnen doen. Ik krijg snel nieuw geheugen terug en denk dat ik dan nog een hardware test ga draaien.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

OzBoz schreef op 26 oktober 2004 @ 23:30:
[...]

Dat heb ik ook erg veel gelezen. Ik moet zeggen, so far so good zonder twee strips mem. Maar het is ook geen oplossing Quarz Xtreme bv te disabelen. Das zelfde als een vier-deurs auto kopen en twee deuren niet open kunnen doen. Ik krijg snel nieuw geheugen terug en denk dat ik dan nog een hardware test ga draaien.
True-ism. Heb Apple ook laten weten dat ik niet akkoord ga met deze oplossing.
Ze houden me op de hoogte, zeker omdat het probleem an sich niet op zichzelf staat.

ouwe meuk

Pagina: 1