Gewetensvraagje dp systeem

Pagina: 1
Acties:

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-07 23:12

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een P4 systeem gebouwd, omdat ik vond dat mijn dual mp te luidruchtig was, maar dat werkt gewoon prut als je een dual gewend bent.

Nu kan ik een ander board kopen voor de MP's, eentje die in een normale, stille kast past, maar die zijn vrij prijzig. En de oude 1.2's worden vrij heet, dus een cpu upgrade zou ook niet onverstandig zijn. Dit is echter bij elkaar vergelijkbaar in prijs als een dual xeon of dual opteron. En upgrades zijn vrijwel onmogelijk.

Het dilemma is als volgt. Ik kan een pch-dl kopen met 2 2.8 xeons erop, of een k8w met 2 242 opterons. Kosten zijn vergelijkbaar. Prestaties volgens mij ook.

Pro xeon: 64b/66mhz pci sloten voor mijn scsi raid kaart.
Con xeon: oude, obsolete chipset met weinig upgrade mogelijkheden.

Pro opteron: moderne chipset, voorlopig geen problemen met upgrades
Con: geen 64b pci

Modernere xeon boards zijn oplossing voor mij, want die zijn me gewoon te duur.

Wat is nu een verstandige keuze, zowel qua performance als mogelijkheden?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als ik het zo lees zit je voornamelijk met de 64bit PCI. Heb je 64bit PCI nodig? Zo nee, ga voor de Opteron, zo ja, koop de Xeon :). Of er met de performance verschillen zijn weet ik niet, er is een groot topic over Dual Xeon systemen, daar staan redelijk wat benches in. voor Opterons zal je denk ik externe reviews moeten zoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door AtleX op 25-10-2004 11:13 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14

HeepH

Dope Rapper

Volgens mij heb je er alleen last van als je een gigabet netwerkkaart, een hele dikke tv tuner (high-res) en een dikke raid-0/5 setup in je pc hebt :P

http://specs.tweak.to/16495

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
3x 15krpm Seagate in RAID5. Of je er tijdens desktop gebruik last van hebt, denk het niet?

Computer specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Wat performance betreft: twee 242 Opterons staan nagenoeg te allen tijde in de schaduw van twee Xeon's 2.8, zeker wanneer de Xeon's draaien op een i875 bord. Tel daarbij op het betere Asus bord (de Tyan heeft anders ook een oude chipset) met meerdere PCI bussen en ik zou _absoluut_ voor de Xeon's gaan :)

Hou ook even rekening met het type geheugen. Waarschijnlijk heb je al registered spul i.v.m. je huidige dual MP set-up, dit geheugen werkt wel in de Opteron/Tyan combo maar niet in de Xeon/Asus combo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik heb inderdaad 2GB reg. ecc geheugen van mijn mp's wat ik van plan was om iig tijdelijk te gebruiken om de kosten een beetje in de hand te houden. Wel jammer dat dat niet past in de intel. Goede punten Abbadon.

Dacht verder dat de opteron chipset vrij modern was?

Computer specs

• Abbadon
Hier trouwens een review waar o.a. de Opteron 242 en Xeon 2.8 tegenoverelkaar worden gezet. Waarbij de Xeon's op het kleinere broertje v.d. PCH-DL, namelijk de PC-DL draaien en de Opterons op grote broer Thunder K8W. Aangezien jij evt. voor de Tiger K8W wilt gaan kun je er in enkele gevallen zelfs nog een procentje of wat aftrekken qua Opteron performance (scheelt niet veel though, maar toch).

Maar als je al 2GB reg geheugen hebt, ik neem aan PC2100, kun je om de kosten laag te houden idd het beste voor de Opteron/Tiger gaan. Vergeet echter niet dat door het PC2100 geheugen de prestaties nóg minder zullen zijn dan in bovengenoemde review waar gebruik is gemaakt van PC3200 (en dát heeft veel meer invloed). Lastig idd.

• Abbadon
afterburn schreef op 25 oktober 2004 @ 11:30:

Dacht verder dat de opteron chipset vrij modern was?
Die bestaat al een poosje. Om je een voorbeeld te geven: de AMD-8000 ondersteund geen S-ATA terwijl de i875 met 6300ESB 'southbridge' dat wel ondersteund. De i875 heeft ook nog eens een dedicated verbinding met de Gbit NIC (CSA) en de AMD heeft dat niet. De AMD is gewoon een vrij conservatieve chipset zonder bells&whistles en in het geval v.d. Tiger zullen dus alle extra on-board devices aan die ene 32bits/33MHz PCI bus hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Abbadon op 25-10-2004 11:45 ]

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik heb ook nog 1gb normaal geheugen van mijn p4, dus dat zou in de xeons kunnen. Hoe zit het met de toekomst? Volgens mij zit dit Asus board al zo'n beetje einde verhaal, aangezien de nieuwst xeons er al niet meer op kunnen. Niet dat dat al te belangrijk is aangezien na een jaar of wat er inmiddels zo veel verandert is dat het toch al aan te raden is om ook het board te vervangen, maar toch.

Computer specs

• Abbadon
Je kunt er idd geen Nocona's in kwijt. Maar dit soort zaken zijn onvermijdelijk; je moet eigenlijk het idee loslaten dat je een mobo koopt om er over een paar jaar snellere en modernere cpu's in te proppen. Daarnaast is over zeg twee jaar PCI-E veel meer ingeburgerd en evt. nog andere zaken en zit je daar weer tegenaan te hikken.

Die 1GB van je P4 maakt het toch weer wat verleidelijker voor de Xeon's te gaan. Wat voor spul is het precies en hoeveel DIMM's? (als het tweemaal 512MB is heb je mooi twee sockets over voor een uitbreiding en als het minimaal PC2700 is heb je optimale performance)

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Het is 2x 512MB PC3200, dus dat is inderdaad mooi voor dat xeon board.

Computer specs

Verwijderd

Je zei dat je goedkoop aan die Tyan tiger kon komen, maar is een andere plank een optie, met een modernere chipset? De MSI gebaseert op de VIA chipset is best degelijk...

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Nou ja goedkoop, ik wil iig geen 400-500 euro voor een board betalen. Daarbij komt, ik wil perse ATX, want E-ATX past niet in mijn kast. MSI is op zich een leuk board, maar mijn ervaringen met MSI niet de beste.

Voor de Xeon, zou de NCCH-DL een moderner/beter alternatief zijn dan de PCH-DL? Prijs is nog redelijk voor dat board.

Computer specs

• Abbadon
Met de NCCH-DL haal je een leuk bord in huis mét een uitgebreid upgrade pad: er passen Prestonia's én Nocona's op (en ook jouw PC3200 geheugen) :) Dan zit je met € 285 nog dik onder de 400-500 Euro. Vanuit tweakersoogpunt is de NCCH-DL imo het beste Xeon bord wat je nu kunt krijgen :)

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Denk dat ik het al weet.. ;)

Computer specs

Pagina: 1