Ik heb een tijdje geleden een P4 systeem gebouwd, omdat ik vond dat mijn dual mp te luidruchtig was, maar dat werkt gewoon prut als je een dual gewend bent.
Nu kan ik een ander board kopen voor de MP's, eentje die in een normale, stille kast past, maar die zijn vrij prijzig. En de oude 1.2's worden vrij heet, dus een cpu upgrade zou ook niet onverstandig zijn. Dit is echter bij elkaar vergelijkbaar in prijs als een dual xeon of dual opteron. En upgrades zijn vrijwel onmogelijk.
Het dilemma is als volgt. Ik kan een pch-dl kopen met 2 2.8 xeons erop, of een k8w met 2 242 opterons. Kosten zijn vergelijkbaar. Prestaties volgens mij ook.
Pro xeon: 64b/66mhz pci sloten voor mijn scsi raid kaart.
Con xeon: oude, obsolete chipset met weinig upgrade mogelijkheden.
Pro opteron: moderne chipset, voorlopig geen problemen met upgrades
Con: geen 64b pci
Modernere xeon boards zijn oplossing voor mij, want die zijn me gewoon te duur.
Wat is nu een verstandige keuze, zowel qua performance als mogelijkheden?
Nu kan ik een ander board kopen voor de MP's, eentje die in een normale, stille kast past, maar die zijn vrij prijzig. En de oude 1.2's worden vrij heet, dus een cpu upgrade zou ook niet onverstandig zijn. Dit is echter bij elkaar vergelijkbaar in prijs als een dual xeon of dual opteron. En upgrades zijn vrijwel onmogelijk.
Het dilemma is als volgt. Ik kan een pch-dl kopen met 2 2.8 xeons erop, of een k8w met 2 242 opterons. Kosten zijn vergelijkbaar. Prestaties volgens mij ook.
Pro xeon: 64b/66mhz pci sloten voor mijn scsi raid kaart.
Con xeon: oude, obsolete chipset met weinig upgrade mogelijkheden.
Pro opteron: moderne chipset, voorlopig geen problemen met upgrades
Con: geen 64b pci
Modernere xeon boards zijn oplossing voor mij, want die zijn me gewoon te duur.
Wat is nu een verstandige keuze, zowel qua performance als mogelijkheden?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs