Toon posts:

geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
P1 150 mhz
Er zit nu 2x 16mb EDO ram in en loopt met WIN 98se goed
Toch wil ik daar een strippie van 64mb SDram in hebben maar deze word herkent voor 16 mb
Heb gehoord dat je 2x 1 strip moet gebruiken in een ouder mobo ,dus het zou in dit geval alleen werken als ik nog een strip in zet van 64mb
Kan het zijn dat het geheugenslot niet meer herkent dan 16mb
Als je overgaat van EDO naar SDram moet je dan de voltage jumpers omzetten
Ook iets gelezen dat je iets in je BIOS moet omzetten terwijl dat normaal niet nodig is bij geheugen herkenning

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groeten Eric

Verwijderd

welke chipset heeft het mobo ?

Verwijderd

Topicstarter
HUH

Sorry ik ben nog niet zolang bezig
Waar haal ik dat gegeven vandaan

eric

Verwijderd

op het mobo zitten grote chips daar staat het op (samen met nog een hele hoop andere nummers).

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Beter is om het merk en typenummer van je moederbord hier neer te zetten, dan kunnen we nagaan welk geheugen je mag plaatsen. Sommige moederborden kunnen edo-ram en sdram niet tegelijk gebruiken of ze moeten een speciale sdram-versie hebben (heet geloof ik ook edo).

Verwijderd

Topicstarter
VX pro 586 chipset

4x simm slots
2x dimm slot

Hebben jullie hier wat aan

#Eric

Verwijderd

wat heb je eigenlijk allemaal al geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik wilde was van 32 naar 64mb
Dus een 64mb SDram strippie geinplanteerd
en de EDO eruit gehaald
Iemand vertelde dat hij wel zou worden herkend na format maar dat hielp ook niet
Verder eigenlijk niets verder ondernomen
Later ook nog jumper omgezet naar 3,3 v

ERIC

Verwijderd

als die jumper eerst op 5 volt stond en je je sd-ram er dan in hebt gehad mag je van geluk spreken als die bank niet kapot is.
Sd-ram is namelijk altijd 3,3 volt.

Verwijderd

Topicstarter
Hij detecteerd nog steeds die 16 MB
Dan neem ik aan dat hij het nog steeds doet

Eric

Verwijderd

probeer eens de BIOS in te gaan en dan
gelijk weer eruit gaan dmv SAVE SETTINGS AND EXIT.

bij de wat oudere machines moet eerst de BIOS
op de hoogte worden gebracht van de verandering

Verwijderd

het probleem kan er in zitten dat de vx-pro chipset sd-ram niet goed ondersteunt tenminste een vriend had dat eerst ook en die moest er een bios update overheen gooien
voor dat het werkte.
k zou dus zeggen neem de nieuwste bios en flash je bordje even

Verwijderd

Topicstarter
Save settings gedaan ,mocht niet baten
Wel vreemd dat bij het opstarten de ene keer wel geheugen word gedetecteerd en dan weer niet
Ik heb wel de gebruiks aanwijzing van het MOBO ,eigenlijk verder nog niet echt ingekeken wat betreft Flashen ,nog nooit gedaan
Er staat wel in Flash ROM voltage jumper

12volt flash programming
5 "" "" " "

Volgens mij moet je dan ook de website opzoeken om te flashen

Dit doe ik echt op het laatst als er echt geen opties meer zijn

Nooit eerder zo een snel forum meegemaakt

Eric

Verwijderd

Topicstarter
Even een toevoeging
Ben nog een Dummy in dit allemaal
Ik zag net i/h mobo handleiding dat edo dram en Sdram eigenlijk niet van elkaar verschillen
Ik dacht dus wat ik eruit haalde edo ram was maar die 2 van 16 hadden maar 1 uitsparing en dan in het midden
Ze kwamen dan ook uit de SIMM slots

Eric

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 31 december 2000 21:37 schreef eriic het volgende:
Even een toevoeging
Ben nog een Dummy in dit allemaal
Ik zag net i/h mobo handleiding dat edo dram en Sdram eigenlijk niet van elkaar verschillen
Ik dacht dus wat ik eruit haalde edo ram was maar die 2 van 16 hadden maar 1 uitsparing en dan in het midden
Ze kwamen dan ook uit de SIMM slots

Eric
EEHH, SIMM sloten en DIMM sloten, zijn niet alleen qua voltage's anders maar ook fysiek, je doet je RAM er ook anders in, dus misschien kan jou moederbord dat helemaal niet ondersteunen(SDRAM).

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook zo'n moederbord gehad. Wat jij wilt kan NIET, no go.. het mobo ondersteund zowel simms als dimms, maar alleen dimms van 32MB of kleiner. >32MB dimms ziet ie niet of zoals in jouw geval maar als 16MB.. helaas dus. BIOS updates die het probleem verhelpen zijn er volgens mij niet.
Zoek dus een 32MB dimmetje (PC66 werkt iig, PC100 weet ik niet zeker) of koop gewoon simms bij.

Simms en dimms werken btw gewoon samen op dat bord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik nu weet waar ik aan toe ben
BIOS is waarschijnlijk niet up te daten

Wat betreft EDO dram :er staan toch echt in het boekje 2 foto`s van 2 identieke geheugen strippen met 2 uitsparingen tussen contacten ,ook de 2 uitsparingen boven aan de zijkanten zijn aanwezig oftewel hetzelfde
Bij de een staat 32M EDO DRAM
DE ander 32M SDram

Printerman zei:
Sommige moederborden kunnen edo-ram en sdram niet tegelijk gebruiken of ze moeten een speciale sdram-versie hebben (heet geloof ik ook edo).

Iedereen bedankt

Groeten Eric

Verwijderd

ik had het zelfde mobo, en in het boekje staan edo en fp simmetjes als dimm, probeer gewoon nog ergens 64mb edo vandaan te halen, dat werkt wel dat had ik er ook in.
Pagina: 1