[XP-2003] Drive mapping wachtwoorden worden niet opgeslagen?

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
OS server: Windows Server 2003
OS werkstation: Windows XP SP2

Alle handelingen gebeuren vanaf het XP werkstation.

Als ik op het XP werkstation een drive mapping maak naar de standaard C$ en D$ shares op de 2003 machine, gaat dat in eerste instantie goed, maar na een reboot moet ik opnieuw het wachtwoord (username wordt wel onthouden) invoeren als ik verbinding maak met de shares via de verkenner.

De drive mappings zijn als volgt gemaakt:

• Optie 1: Verkenner > Extra > Netwerkverbinding maken > share aangeven + verbinding maken met een andere gebruikersnaam.

• Optie 2: Command prompt:
code:
1
net use x: \\server\c$ /user:username wachtwoord /persistent:yes

Beide opties werken 'live' prima, maar na een reboot moet ik dus opnieuw wachtwoorden invoeren.

Let op: ik voer dus telkens een user+pass in van een admin account op de server. Deze 2003 admin account is niet aangemaakt op de XP machine, en mijn XP useraccount ook niet op de 2003 machine. Zover ik weet moet dit gewoon werken.

Sterker nog, toen de 2003 machine vroeger nog 2000 server draaide had ik dit probleem niet. Als ik met dezelfde werkwijze naar een andere XP machine connect, heb ik ook geen problemen.

Ik krijg het idee dat dit gedrag een 2003 beveiligingsgeintje is, wat ik kan omzeilen door iets in gpedit.msc op de 2003 machine te veranderen. Ik kan deze instelling helaas niet vinden.

Overige info: guest accounts op beide machines zijn uitgeschakeld, simple file sharing op de XP machine is uitgeschakeld. Maar ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft.

Hoe zorg ik dat de wachtwoorden onthouden worden :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hangt deze XP client in het domain of niet?

Zo nee, gebruik je Ctrl_Alt_Del style logon (classic logon)? In dat geval kan je cached network credentials gebruiken..
control userpasswords2 > advanced > manage network passwords.

En dit zit niet in je server maar is een client issue, XP en 2000 ook al trouwens ;) houden alleen de credentials gecached tijdens je user logon sessie.

[ Voor 38% gewijzigd door alt-92 op 24-10-2004 23:22 . Reden: modprobe typofix.ko.gz 8)7 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mike Jarod
  • Niet online
Nee hij hangt niet in een domein, die 2003 is ook geen DC, wordt alleen gebruikt voor FTP/IIS/RDP/file server. Jep ik gebruik de classic logon.

Je bedoelt zeker 'control userpasswords2'? :P en ik maar zoeken naar een knopje advanced :+

Ik heb bij 'Advanced' een nieuwe entry gemaakt, met de volgende instellingen
• server: apollo (ip? met backslashes? of is dit gewoon een naampje?)
• gebruikersnaam: apollo\beheerder
• wachtwoord: ingevuld, maar na heropenen van dit scherm is dit leeg, geen ***

Is dat zo goed :? Dit lijkt ieg niet te werken, ik moet nog steeds de wachtwoorden invoeren na opnieuw aanmelden.

Hier overigens een draadje op EE met ongeveer hetzelfde probleem, helaas geen oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Mike Jarod op 24-10-2004 23:12 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou wel moeten werken, tenzij je FUS (Fast User Switching service) op disabled hebt staan geloof ik.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mike Jarod
  • Niet online
Jammer, FAS had ik idd uitgezet (+Terminal Services, 'hoofdservice' daarvan), maar na starten hiervan helaas geen verbetering.

Morgen weer een dag, bedankt voor de tips tot zover :)