Toon posts:

[XP-boot] Abit NF7 (geen -S) en install oorlog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met al x-aantal verschillende installs te hebben afgeleverd, zit ik nu met een heel vreemd en irritant probleem: een mainbord + HDD combinatie weigert te booten van WinXP Pro SP2...

Een Abit NF7 v2.0 (geen NF7-S) met Athlon XP-M 2600+ had al WinXP (Pro - SP2)draaiend via een 40GB HDD (snelle test voor HTPC omgeving). Dit zou vervangen worden door een 160GB Seagate Barracuda (ATA, dus niet S-ATA). De 40GB 'weggegooid' en voor een schone installatie gaande ging het booten via CD en initiele instalatie perfect (20GB+140GB partities). Na 1e deel van installatie krijg je de herstart om daarna de installatie te voltooien... helaas... alsof de HDD niet bootable is.

Verschillende dingen geprobeerd: laatste BIOS, opnieuw proberen te installeren, via Recovery met MBR + boot repair... allemaal niets... de HDD wordt wel correct herkend, maar hij vertikt het om te booten. Als ik de oude HDD van 40GB weer terug zet, met de nieuwe van 160GB als 2e, heb boot hij tevreden en heb ik volledig toegang tot de HDD van 160GB...

Wie of wie weet waar ik dit venijn bij de oren te pakken moet krijgen?

*** SOLVED ***
Het probleem lag bij BIOS. Om een een of andere reden ging de automatische detectie van HDD fout, alleen viel dat niet op omdat hij alle geometrie info correct weergaf. De installatie van Linux gaf meer info.
De BIOS selecteerde CHS als interface, terwijl dit LBA zou moeten zijn. Dus deze entry is in de BIOS van AUTO -> LBA gezet. Alles ging vanaf toen als een speer. Het blijft vaag waarom de laatste BIOS update (van oktober 2004 nog wel) hier de mist in ging. Wellicht heeft het te maken met de grootte.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 12:53 . Reden: Oplossing gevonden en deze toegevoegd ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

XP SP1, SP2 of RTM?

RTM heeft problemen met disks >138GB.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
RTM?
ff googlen hoor :)
=> Released to Manufacturing (aha...)

Ik heb mijn eigen OEM WinXP SP1 geslipstreamed met SP2. Maar wat is dan de oplossing met RTM? Met die bewuste slipstream heb ik ook al 3 PC's opgebouwd, maar toevallig allemaal 120GB.