[CF.NET] Database gebruik

Pagina: 1
Acties:

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik ben nu al enkele dagen bezig met het zoeken naar de beste manier om een database te gebruiken op een Pocket PC.

De bedoeling is, dat ik op de PDA gegevens invoer en inlees. En dat deze weer worden gesync. met de Desktop pc. De programmeer taal die ik wil gebruiken is Visual studio.net

Er zijn verschillende manieren. Vroeger was er in Visual CE 3.0 de mogelijkheid om een acces database te gebruiken, en deze via de activeSync te kopieren naar een PDA. Deze mogelijkheid is er nog steeds, maar je kunt in Visual studio.net geen koppeling meer maken met een CDB bestand (compact dabase bestand). Er zijn is wel een bedrijf wat die mogelijkheid geeft. Maar dit Activx component moet je kopen (€ 50,-)

Dan is er tegenwoordig de mogelijkheid tot Microsoft SQL CE 2.0 hier kun je dus een SQL database aanmaken op je pda, en deze synchroniseren. Met zijn grote broertje SQL server. Hier ben ik niet mee bekend, en je moet dus een SQL server hebben. de MSDE (Microsoft SQL desktop engine) heeft de mogelijkheid volgens mij niet.

De mogelijkheid om een XML bestand te gebruiken. Het nadeel hiervan is dat het niet eenvoudig via de acitveSync kan worden gesyncroniseerd. Dit zou ik dan op moeten halen van een internet pagina, en dan kijken wat de verschillen zijn. Hierbij komt dus een hoop programmeer werk.

Heeft er iemand nog andere ideeen, en welke van bovenstaande ideeen gebruiken jullie. Het liefste gebruik ik de 1e oplossing, maar dan in Visual Studio.net Dus een acces database die zich op de desktop pc bevind en die word gesynchroniseerd met de PDA. En dat ik dit bestand dan kan inlezen in mijn applicatie. Dit is een hobby project, en ik ben eigenlijk niet van plan hier € 50 euro voor te gaan betalen voor het activex component. Dus misschien is er iemand die gratis oplossing heeft.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 09:50

pjvandesande

GC.Collect(head);

Hoeveel data moet de Pocket PC op zich nemen. Je kan een access database gebruiken en het sync proces kun je dan toch zelf schrijven.

Zeker als je praat over een hobby project lijkt mij dit persoonlijk ook leuker. Je zou ipv een access database ook inderdaad MSSQL gebruiken. Er stond hier wel ergens een stuk over in .NET magazine, ik zou alleen niet meer weten welk nummer en heb ze hier ook niet liggen om het voor je na te kijken.

Maar je zou het ook kunnen doen met XML bestanden of 1 groot bestand, maar dit alleen als je niet teveel data hebt.

• voodoo202
Ja het liefste zou ik een acces database gebruiken. Maar het component wat de records van een Acces database kan inlezen zit niet meer in Visual Studio.net

Het synchroniseren van een acces database is geen probleem omdat de Activesync dit volledig regelt, het updaten van tabellen, en het bijhouden van wijzigingen.

XML het ik geprobeerd maar dit is inderdaad niet echt snel.

De bedoeling is dat er gegevens over klanten op het scherm van de pda komen, en dat ik hier gegevens kan invullen over wat ik heb gedaan bij die klanten, en wat voor computer systeem ze hebben.

Dit moet weer worden gesync. met de desktop pc. Maar om hier nou een sql server voor te laten draaien lijkt me een beetje overdreven.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik goed lees is het gebruik van SQL Server CE gewoon toegestaan mits je geen verbinding maakt met een andere SQL Server
Microsoft SQL Server 2000 Windows® CE Edition (SQL Server CE) is distributed as a downloadable development product for mobile applications. You can deploy SQL Server CE to an unlimited number of mobile devices provided that they operate in stand-alone mode. In stand-alone mode, the device does not connect to or use the resources of any SQL Server system not present on the device.
Ik kan hiet niets anders van maken dan dat gebruik gratis is. Je kunt hier downloaden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• voodoo202
P_de_B schreef op 25 oktober 2004 @ 20:42:
Als ik goed lees is het gebruik van SQL Server CE gewoon toegestaan mits je geen verbinding maakt met een andere SQL Server

[...]

Ik kan hiet niets anders van maken dan dat gebruik gratis is. Je kunt hier downloaden.
Je bedoelt dus dat je met alleen SQL server CE voldoende hebt om bestanden onderling te synchroniseren. Ik ben hem aan het downloaden, en ga het gelijk proberen.

• P_de_B
  • Niet online
voodoo202 schreef op 25 oktober 2004 @ 20:56:
[...]

Je bedoelt dus dat je met alleen SQL server CE voldoende hebt om bestanden onderling te synchroniseren. Ik ben hem aan het downloaden, en ga het gelijk proberen.
Als je connect naar een SQL server db voor het syncen heb je wel een CAL voor die sql server nodig.

Overigens kun je hier PocketVision downloaden, hier wordt ook een sql server ce database gebruikt. Misschien heb je nog wat aan de voorbeeldcode die erin staat.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
voodoo202 schreef op 25 oktober 2004 @ 19:39:
Ja het liefste zou ik een acces database gebruiken. Maar het component wat de records van een Acces database kan inlezen zit niet meer in Visual Studio.net
Al eens naar de System.Data en System.Data.OleDb namespaces gekeken? heb je al eens gekeken welke classes er daar inzitten?

https://fgheysels.github.io/

• voodoo202
whoami schreef op 25 oktober 2004 @ 21:06:
[...]

Al eens naar de System.Data en System.Data.OleDb namespaces gekeken? heb je al eens gekeken welke classes er daar inzitten?
Ja maar die is niet beschikbaar in het Compact Framwork, daar waar je dus PDA applicaties kunt maken. Bij mij niet in ieder geval.

• voodoo202
Heeft iemand nog ideeen ? Of ervaring hiermee ?

• P_de_B
  • Niet online
voodoo202 schreef op 27 oktober 2004 @ 22:56:
Heeft iemand nog ideeen ? Of ervaring hiermee ?
Is het niet gelukt met SQL CE? Dat werkt toch goed.

• voodoo202
P_de_B schreef op 28 oktober 2004 @ 07:00:
[...]

Is het niet gelukt met SQL CE? Dat werkt toch goed.
Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar, ik ben nog wel bezig geweest om ergens een sample project te downloaden voor SQL CE maar deze kon ik niet installeren omdat ik niet de juiste SQL server had.

Verwijderd

je hebt helemaal geen sql server nodig om een sql ce database te gebruiken hoor...gewoon effe een reference aanmaken naar de dll System.Data.SqlServerCe en dan eens kijken naar de classes SqlCeEngine, SqlCeConnection, etc...

kijk ook eens naar je eigen icon *hint* ;)

• voodoo202
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 21:17:
je hebt helemaal geen sql server nodig om een sql ce database te gebruiken hoor...gewoon effe een reference aanmaken naar de dll System.Data.SqlServerCe en dan eens kijken naar de classes SqlCeEngine, SqlCeConnection, etc...

kijk ook eens naar je eigen icon *hint* ;)
Ik heb op de msnd site al een hoop gevonden maar hierover zijn voor mij alleen maar onduidelijk stukken te vinden.

Om te synchroniseren lijkt het me dat je een SQL server (welke dan ook) nodig hebt, om de gegevens weer in een database op de desktop pc te krijgen.
Pagina: 1