Toon posts:

Wat is een terminal en wat kan ik er mee!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een of andere vage monitor waar in de zijkant een netwerk kabel in moet en in de achterkant nog een kabel(ter grote van een printer kabel.
Hij zei dat het een terminal was maar wist er verder ook niks van af.
Heb ik hier wat aan???

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Op terminal kun je programma's gebruiken die op de Mainframe uitgevoerd worden.
Het is eigenlijk puur invoer en uitvoer.

Mainframe: Windows NT 4.0 Terminal Edition (in Win2K ingebouwd) AS/400 (toch?) bijvoorbeeld.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Klopt. AS/400 werken wij ook mee, onze afdeling Data (voor orderinvoer) hebben drie terminals staan, waar je dus alleen maar op in kunt voeren.
Wij hebben op Verkoop P-III's staan, waarop onder NT dat AS/400-systeem in drie venstertjes draait.
Best wel frustie; zit je met een rap 100mbit-lijntje aan de Novell-server, en met een gammel Twinaxlijntje aan die AS/400-server.
Kaj.

• Marc H
  • Laatst online: 21:53

Marc H

- - Is wakker - -

Niet dus. :)

Geen NT dus

Een terminal kan je dus alleen gebruiken op een mainframe en AS/400 (en dat soort mini's). Er draait dus helemaal geen software op, alleen een simpel protocol (meestal kan een terminal verschillende protocollen aan) dat de data van/naar het mainframe regelt.

Op de "netwerkaansluiting" wordt trouwens het toetsenbord aangesloten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Wat je er aan hebt?

Niet zo veel tenzij je een mainframe over hebt.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

... een terminal kun je ook heel leuk aan een linux (of ander *nix doos) hangen... en met de juiste software ook aan een NT of w9x bak

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Onno
  • Niet online
Een terminal kan je dus alleen gebruiken op een mainframe en AS/400 (en dat soort mini's).
Mwahh... ik zou nou niet meteen elke Unix server een mainframe noemen. :)
Er draait dus helemaal geen software op, alleen een simpel protocol (meestal kan een terminal verschillende protocollen aan) dat de data van/naar het mainframe regelt.
Tuurlijk draait er wel software op een terminal. En die wordt meestal tijdens het opstarten met BOOTP en TFTP van de server gedownload en vervolgens gestart. Meestal zal het om een X-server (o.i.d.) gaan, maar dat hoeft niet. Je zou bijvoorbeeld ook best dnetc crunchers kunnen laten draaien op die dingen.

• Neelix
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 11:03
Een terminal kan wel degelijk aan een Linux machine...Heb het zelf gebruikt hier, maar het gaat niet direct. Je moet een verloop stekkertje hebben om hem op die PC aan te sluiten.
Ik zou het alleen niet aanraden om als vervanging van je monitor te gebruiken, omdat een terminal pas werkt als de computer helemaal geboot is.
Je kan dus de BIOS en opstart scherm niet zien...
Verder weet ik niet helemaal precies hoe het werkt met de installatie van die dingen, maar dacht dat het niet super moeilijk was met Linux..

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

• Onno
  • Niet online
maar het gaat niet direct. Je moet een verloop stekkertje hebben om hem op die PC aan te sluiten.
Het ligt er helemaal aan wat voor terminal je hebt. Er zijn zat terminals die gewoon een netwerkaansluiting (UTP/BNC/AUI) hebben.

• Marc H
  • Laatst online: 21:53

Marc H

- - Is wakker - -

Terminals heb je in veel soorten, van de echte "domme buizen" tot uitgeklede pc's. Zoals Animal hem beschrijft is het dus een "domme buis".

PcDealer: een thin client is wat anders als die terminal die Animal-X beschrijft:
Microsoft:
Extending the scalable Windows family--serving companies that want to deploy a "thin client" solution to deliver 32-bit Windows to a wide range of legacy desktop hardware devices.

Terminal Server Client --The client software that presents, or displays, the familiar 32-bit Windows User Interface on a range of desktop hardware:

* New Windows-based Terminal devices(embedded).

* Personal computers running Windows 95, Windows 98, and Windows NT Workstation 3.51, 4.0, or Windows 2000 Professional.

* Personal computers running Windows for Workgroups (Windows 3.11).
Onno:
De meeste unix servers waar je zo'n ding op aan kan sluiten, vallen bij mij onder mini's. Ten tweede beschrijf jij een grafische terminal, maar dat is niet wat Animal beschrijft.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Nou ben blij dat er ook AS/400 gebruikers zijn hiero....begon mij een beetje buitengesloten te voelen :)

Trouwens ik ben een developer op een AS/400
meestal met EDI bezig en we gebruiken geen terminals meer op de zaak gewoon pc's met AS/400 client software.

• Onno
  • Niet online
Ten tweede beschrijf jij een grafische terminal, maar dat is niet wat Animal beschrijft.
Och ja... is ook zo. Er bestaan ook nog terminals die niet grafisch zijn... :)
Pagina: 1