[Video recorder]Onbekende bron ruis in beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Sinds een paar dagen hebben we last van ruis op al het beeld dat uit de primaire video recorder (Video 1) komt. Dit wil dus zeggen dat er ruis zichtbaar is op video banden die afgespeeld worden en kanalen die via de video recorder weergegeven worden. (Over de coax kabel)
Ik wilde natuurlijk eerst te weten komen of deze ruis ook opgenomen werd. Dit bleek niet het geval, gezien het beeld via een scart kabel wel goed uit de video recorder kwam. Het probleem is dan wel dat het beeld dan niet op de andere tv te zien is.
Mijn conclusie: De video recorder krijgt het beeld niet goed (met ruis) op 'kanaal 0' op de coax kabel of de tv staat niet goed op ingesteld op kanaal 0.

Ik kon de instelling van de tv niet verbeteren en daarbuiten waren er 2 tv's die dezelfde ruis vertoonden, dus leek het me toch aan de video recorder liggen.
Vervolgens bleek dat het weghalen van de ingaande coax kabel tijdens het afspelen van een video de ruis weghaalde.
Mijn conclusie: De video recorder combineert de oorspronkelijk aanwezige ruis op 'kanaal 0' op de ingaande verbinding met zijn eigen signaal.

Natuurlijk geprobeerd de kabelmodem er af te halen en splitters te verwijderen, maar daar werd de ruis niet minder van. Goed, video recorder kapot zou je zeggen. Dus de tweede video recorder in de plaats van de eerste gezet. Maar ook dan blijft de ruis.
Mijn conclusie: Beide video recorders hebben een pact gesloten mij gek te maken.

Nee, maar serieus, ik vind het erg sterk dat twee video recorders tegelijk stuk gaan op dezelfde manier. Dus, mijn vraag is. Heeft iemand (goede) ideeen over wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Hieronder een overzicht van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://upload.tweensense.com/jvocalc/situation.gif
Zwarte kabels zijn coax, blauw scart en de dvd is aangesloten via tulp op een tulp naar scart converter. Rechts komt het signaal binnen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

Is er "iets" geaard in dit plaatje? Het klinkt namelijk alsof er mogelijk een soort aardlus optreedt tussen de aarding van je kabel-aansluiting en je apparaten. Kijk eens of het helpt om - als er iets met een geaarde stekker bij zit - de aarding te saboteren?
Verder is het - om dezelfde reden - dacht ik mogelijk om je inkomende kabelsignaal optisch te ontkoppelen van het kabelnetwerk, maar google zou je moeten vertellen hoe. Het komt ook wel eens voor als brom op stereo's, misschien dat het daar ergens bij te vinden is.

Zo scherp als een voetbal!

• Silverline
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Silverline

pisanggoreng

al eens een signaalversterker geprobeerd?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

Silverline schreef op 24 oktober 2004 @ 18:42:
al eens een signaalversterker geprobeerd?
Waarom zou die het probleem verhelpen, als ook het loshalen van de kabelaansluiting al helpt? Klinkt niet als een signaalsterkte-probleem, maar als storing van/via het kabelnet zoals ik hierboven al voorstelde... :)

Zo scherp als een voetbal!

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Reptile209 schreef op 24 oktober 2004 @ 18:40:
Is er "iets" geaard in dit plaatje? Het klinkt namelijk alsof er mogelijk een soort aardlus optreedt tussen de aarding van je kabel-aansluiting en je apparaten. Kijk eens of het helpt om - als er iets met een geaarde stekker bij zit - de aarding te saboteren?
Verder is het - om dezelfde reden - dacht ik mogelijk om je inkomende kabelsignaal optisch te ontkoppelen van het kabelnetwerk, maar google zou je moeten vertellen hoe. Het komt ook wel eens voor als brom op stereo's, misschien dat het daar ergens bij te vinden is.
Wat zou je dan aarden? De buitenring van de coax? Ik zal eens zoeken op google naar optisch ontkoppelen en aardlussen.

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Ik heb even rondgezocht m.b.t. aardlussen en heb de volgende vragen:
- Zijn er meer mensen die last hebben (gehad) van een storend beeld door een aardlus? Ik zie alleen maar mensen die last hebben van een bromtoon.
- Waar zou de aarding vandaan kunnen komen? De kabelmodem?
- Waarom heb ik hier pas sinds kort last van? Er is niks veranderd aan de setup.

Verwijderd

Aardlussen kunnen ook zorgen voor beeldverstoring, ruis, brom etc. Aangezien je PC ook in het netwerk staat heb je dus 2 verschillende aardes: coax-aarde (op vcr en tv) en meterkast-aarde (op pc, lan en kabelmodem). Dat wordt nog eens een stapje erger als je ook gebruik maakt van TVout, aangezien dan direct die 2 aardes worden samengebonden achter de splitter(s).

Oplossing: een scheidingsfilter plaatsen tussen de grijze splitter en VCR1 op bovengenoemd plaatje.
Zie ook: VB Tvout Faq: Storing op mijn tv beeld, wat nu?

Check gelijk de naslaglinks die daar staan met voorbeelden voor andere problemen, oorzaken en oplossingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 16:27 ]

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Kan het zijn dat je twee dezelfde (merk) videorecorders hebt?

Wat er in ieder geval aan de hand lijkt, is dat een van de standaard televisiekanalen op de kabel te dicht bij het "0" kanaal van je videorecorder ligt. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat je kabelprovider de bezetting van je zenders heeft omgegooid, zoals Casema 2 maanden terug.

De oplossing is simpel: Pak je videorecorder en draai de achterkant naar je toe. Ergens op de achterkant zul je een ronde "holte" vinden met daarin een stelschroefje.
Dit schroefje kun je met een kleine schroevendraaier ietsje verstellen (denk aan één milimeter naar rechts) en daarmee verschuif je dus ook het videokanaal op de "band" waarop de zenders zitten (nee, geen videoband, de frequentieband za'k maar zeggen).

Als je dit hebt gedaan zoek je opnieuw het videokanaal op en als het goed is heb je dan geen "overspraak" meer van een andere zender. Indien dit wel zo is gewoon het ritueel weer herhalen totdat het is opgelost.

Veel succes in ieder geval!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• jvo

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar inmiddels is het probleem opgelost door de videorecorder naar een ander kanaal te zetten. Geen aardlussen dus.

Het ging om twee sony videorecorders. Verzetten van kanaal 32 naar kanaal 36 was in mijn geval de oplossing. Bij de eerste videorecorder was het kanaal op de voorkant in te stellen, dus mijn advies voor anderen is om gewoon de handleiding erbij te pakken alvorens de videorecorder uit het kastje te trekken.

Oh, en het topic kan hierbij denk ik wel gesloten worden.

[ Voor 37% gewijzigd door jvo op 14-11-2004 14:00 . Reden: Toevoeging ]

Pagina: 1