[XFree] Vreemd probleem met refreshrates

Pagina: 1
Acties:

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Op mijn workstation draai ik op dit moment nog steeds een zeer oude kernel (2.4.20). De reden hiervoor is dat ik altijd tegen hetzelfde probleem opliep waar ik nu wederom tegenaan loop nu ik wil upgraden naar 2.6.9.

Onder 2.4.20 doet mijn xinerama set (links: 1024x768, recht: 1600x1200) het zonder problemen op mijn matrox G550. Echter, op het moment dat ik nu een andere kernel compileer en wil draaien doet alles tot X het zonder problemen, zodra ik X opstart wordt het linker beeldscherm niet scherp: beetje wobbly.

Als ik op mijn monitor controleer, dan heeft hij een andere horizontale+verticale refreshrate dan dat ik heb als ik hem onder 2.4.20 opstart. (precieze waarden heb ik nu niet bij de hand, maar ik zal ze later of morgen nog wel posten). Als ik nu ga kijken naar de logbestanden van X in beide situatie en hier een diff van maak, dan vallen er eigenlijk twee puntjes op die verschillend zijn:
• APM zit niet in de nieuwe kernel, wel in de oude
• Iets over I2C monitor info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
449c449
< (II) MGA(0): I2C Monitor info: 0x83f9660
---
> (II) MGA(0): I2C Monitor info: 0x84aa938
713c713
< (II) MGA(1): I2C Monitor info: 0x8719328
---
> (II) MGA(1): I2C Monitor info: 0x8719cd8

De nieuwe kernel heb ik wat betreft de matrox dingen alles hetzelfde staan in de .config.

Ik wil onderhand echt heel graag over naar een nieuwere kernel voor mijn desktop, 2.4.20 wordt echt wat oud op dit moment, maar het werkt niet makkelijk achter een monitor waar je na ongeveer 10 seconden kijken al hoofdpijn van krijgt :)

Heeft iemand dit probleem al een keer eerder gezien of weet iemand welke dingen ik nog meer zou kunnen proberen, ik zou zelf namelijk niet echt weten wat ik hier nu nog mee kan aangezien ik verder overal alles hetzelfde heb staan.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Het klinkt wel erg vreemd dat je X na een kernel update anders werkt, kun je anders even je x config posten en eventueel de logfile, aangezien het er nu op lijkt dat iets je vertical en horizontale refresh lijkt aan te passen (ervan uit gaande dat je deze iig goed hebt staan in je x config)
Het lijkt me toch eerder een configuratie probleem met X dan dat het aan de kernel ligt (ervan uitgaande dat je voor beide kernels een gelijke config gebruikt)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• hammerhead
  • Nu online
Kan op dit moment even niet meer bij mijn workstation (zit midden in verhuizing :) ). Zal morgen even mijn X config posten. Maar ik gebruik bij beide kernels exact dezelfde config voor X, dus daar zou het echt niet aan moeten kunnen liggen dacht ik zo (tenzij ik iets gigantisch over het hoofd zie...) Maar morgen ochtend zal ik mijn X config online zetten

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• blouweKip
Als ik op mijn monitor controleer, dan heeft hij een andere horizontale+verticale refreshrate dan dat ik heb als ik hem onder 2.4.20 opstart.
dit was eigenlijk de reden dat ik aannam dat het een x-config probleem is aangezien dat niets van doen heeft met de kernel
Misschien ligt het aan de matrox drivers (als deze er al zijn voor de g550)?

[ Voor 6% gewijzigd door blouweKip op 24-10-2004 20:28 ]

• hammerhead
  • Nu online
als het overigens een x-config probleem zou zijn, waarom zijn de logbestanden van de twee x-sessies onder de twee verschillende kernels dan nagenoeg identiek? Er zijn overigens al wel drivers voor de matrox, het enige wat ik misschien nog zou kunnen proberen zijn de matrox drivers van de site van matrox ipv die bij de kernel, alhoewel deze dacht ik gelijk zijn behalve dat de drivers van de website ondersteuning bieden voor mga_hal ofzo (was voor iets van merged mode)

--Eddie Rickenbacker

• blouweKip
Mja, als de refresh van die 2e monitor anders is bij die nieuwe kernel dan zal het daar misschien zijdelings mee te maken hebben maar dan zal het probleem toch primair bij de x config of videodriver moeten liggen (zeker als je kernel config gelijk is)

• hammerhead
  • Nu online
zal morgen in ieder geval even de logs online zetten plus mijn config. Misschien dat er dan ineens iemand de fout ziet :)

--Eddie Rickenbacker

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Ik heb dezelfde kaart, geen enkel probleem, met welke kernel dan ook.

Zelf zet ik mn xinerama config altijd op met mgapdesk. Hiervoor heb je wel mga_hal nodig die in de driver zit die je bij matrox kan downloaden, de normale mga_drv.so kan je gewoon van Xorg/XFree86 blijven gebruiken. Je hoeft in principe alleen de mga_hal files uit de matrox driver te kopieren naar je XOrg/XFree86 modules path.

Ik heb het idee dat het een en ander ook beter werkt als ik mga_hal installeer op mijn systeem. Het is een aanvulling op de normale XFree86 driver en bevat alle non-free dingen zoals Macrovision voor je TV-out, etc.

• hammerhead
  • Nu online
Hmmm... Mijn bak is op dit moment niet bereikbaar (Klote dyn ip adressen ook :() Zal de tip van _jgc_ even gebruiken en vanavond als ik thuis ben even de mga_hal files erbij zetten. Als het dan nog niet werkt zorg ik dat ik vanavond de logbestanden wel kan kopieren :)

--Eddie Rickenbacker

• hammerhead
  • Nu online
_JGC_ BEDANKT!!! :)
Heb de mga_hal drivers erbij gezet en het probleem is opgelost. Waardoor het nu precies wordt veroorzaakt weet ik niet, maar belangrijkste is dat het werkt :)

Ik heb ditzelfde probleem gehad in het verleden met nieuwere 2.4.x kernels en toen heb ik de mga_hal drivers ook een keer geprobeerd, maar toen heeft het niet gewerkt, nu wel !! :)

* hammerhead weer helemaal blij, eindelijk 2.6.9 op workstation :)

--Eddie Rickenbacker

Pagina: 1