Toon posts:

1 x 256 MB sneller dan 2 x 128 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik beter 1 reepje van 256 kopen of 2 van 128? Of maakt dit niks uit qua snelheid? Ik zie namelijk in de pricewatch dat een reepje 256 MB infineon relatief duurder is dan 2 reepjes 128 van hetzelfde merk...iemand die mij advies kan geven?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Maakt zo goed als niks uit... Ik zou voor 2x 128 gaan.

edit:
Omdat het toch goedkoper is en ik gok dat je 4 slots hebt en niet van plan bent om je hele leven alleen maar geheugen uit te breiden

Verwijderd

Haal gewoon 1 x 256 mb goed spul. Dan hou je slots over om te upgraden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou gewoon het goedkoopste doen, dus 2 x 128.. alvast vooruitdenken voor upgrades in de toekomst heeft toch geen zin.. koop je het vandaag is het morgen alweer verouderd.. (als je begrjpt wat ik bedoel :?:P)

Verwijderd

Waar ik shop is 1 x 256 een heel stuk goedkoper dan 2 x 128. Scheelt een PCB = produktiekosten.

• seppie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

tja, het risico van 1x256 is dat als het dimmetje kapot is dat als hij stuk gaat (gebeurd niet vaak op zich) je een hele nieuwe dure moet kopen dan als er eentje van 128 mb stuk gaat..

Don't You stare there, Operate!

Verwijderd

Topicstarter
Helpdsk> mag ik vragen waar je dan shopped?

Verwijderd

Gewoon 1 x 256 mb kopen als je geld genoeg hebt. (hehhe beter voor het milieu 1 reepje)
Maarja wat is het verschil????
honderd gulden of een paar tientjes??

Verwijderd

Wat voor chipset heeft je MoBo eigenlijk? Over het algemeen doen BX borden nogal moeilijk met 256MB modules. Gewoon 2x128MB, altijd goed!

Sc}:O}:Ot

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asus cusl2-c mobo. Ik denk dan dat ik toch maar voor 2 reepjes 128 MB ga. Thanks voor de tips allemaal!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
gewoon 2x 128 als je nog slots vrij hebt
tegen de tijd dat je meer ram wil koop je toch wel weer iets nieuws en wat eerder ook al gezegd is als er eentje kapot gaat is dat in het ene geval 256 meg dus ook poen geld voor 256 meg nodig om nieuwe te kopen
en als er een van 128 kapoet gaat dan heb je nog iets

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

ik zou voor 1 x 256mb gaan want dan hebbie gewoon nog meer ruimte over om later uit te breiden en zo'n verschil tussen de kosten zal ook wel niet zijn.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

2x128 is in theorie iets sneller (twee DIMMs kunnen meer pages open houden dan 1 DIMM -> grotere kans op page hit), hoewel ik denk dat je er niet veel van zult merken.

Over een jaar of wanneer je anders van plan bent om je moederplank up te graden moet er waarschijnlijk toch DDR (of Rambus) in huis gehaald worden, dus dan maakt 't ook niet meer uit of je nu 1 of 2 DIMM slots bezet houdt.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Dilemma, kwam ik ook voor te staan, heb uiteindleijk gekozen voor 256, kan ikmakkelijker uitbreiden, maar het is wel zo, als het geheugen gar is, mijn PC niet meer kan draaien, want dan is in 2 keer al mijn geheugen pleite :(

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Op zondag 31 december 2000 19:04 schreef Silvershadow het volgende:
Helpdsk> mag ik vragen waar je dan shopped?
www.crucial.com, uk division.

Verwijderd

je kunt op dit moment twee verschillende 128Mb reepjes kopen. Je hebt ze met 1 bank van 8*128Mbit chippies en met 2 banken van 8*64Mbit. Een chipset kan deze 2 banken onafhankelijk van elkaar aanspreken en zodoende een klein snelheidsverschil halen (zoals femme zei, het openlaten van de verschillende pages)

Snelheids winst haal je echter alleen als je als je bios 'page-interleaving' ondersteund/aanschakeld. Met interleaving worden (volgens mij weet het niet helemaal zeker) pages opgezet naar meerdere banken, dus de kans op een 'page-hit' wordt groter. (met een aanvraag in een openstaande page hoeft er niet een nieuw adres naar de dimm gestuurd te worden, zie RAS/CAS verhaal).

Met interleaving haal je theoretisch best wel resultaat, bij sandra 2001 zie je benchmark resultaten hiervan (met een korreltje zout, de cpu under test is ook sneller).

Een 256Mb reepje is gewoon 2*128MB 1 banks reepjes bij elkaar gedrukt.
DUS: kijk uit naar 2 reepjes 128MB met 2 banken + je bespaart veel geld tov 256Mb!

• BruT@LysT
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ahha, dat is dus net wat ik ook heb 2x 128 double side met 4way interleaving in bios. Ik vroeg me ook altijd al af waar die scores van 660mb/s vandaan kwamen in Sisoft sandra :)

Verwijderd

Er staat nergens wat voor type RAM je hebt. Als je Rambus nodig hebt, kun je beter 1*256 MB kopen, omdat anders de latency toeneemt
(alhoewel ik niet precies weet in hoeverre dit de totale performance beïnvloed).

Verwijderd

Maakt geen reet uit hoor, neem gewoon de goedkopere..

• Milmoor
  • Laatst online: 13:24

Milmoor

Footsteps and pictures.

Niet elke 256Mb dimm werkt in elk moederbord. Vraag wel de garantie dat het werkt als je daar voor kiest.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Kwa snelheid makt het niks uit maar 2 * 128 mb ram heeft mijn voorkeur omdat sommige chipsets op moederborden 256mb simmetjes niet ondersteunen en en stel dat er ie stuk gaat toch een dure van 256 moet kopen

Abit ka7 athlon 700 mhz 256 MB (2*128 MB corsair 2-2-2) , asus v6600 geforce ibm 20,5 7200 rpm, vortex 2
Pagina: 1