Toon posts:

tv out instellingen voor interlace of progressice scan ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb mijn pc aangesloten via tv out op m'n TV. Ik heb een Nvidia geforce FX 5200 videokaart. Alles werkt eigenlijk prima, films lopen zeer vloeiend op de tv. Alleen toch 1 probleempje. Tijdens het kijken van films valt mij vaak op dat wanneer het beeld beweegt, er kleine streepjes te zien zijn. Als ik me niet vergis heeft dit met interlace of deinterlace te maken. Het stoort me eigenlijk wel een beetje en ik vroeg me af of er een soort van filter is die dit kan weghalen. Verder heb ik een breedbeeld tv die op 100 Hz loopt.
Graag reacties... |:(

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Heb je hier al gekeken?

De grote tv-out FAQ

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar mijn probleem staat er nooit bij... :'(

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 23:03

Wildfire

Joy to the world!

Films? Wat voor films - DVD? AVI?

Indien DVD, dan zou je DVD afspeelprogramma automatisch het beeld goed uitvoeren en geen interlacing tonen. En bij AVI's kun je bv. FFDShow als afspeelfilter installeren en één van de beschikbare deïnterlacers selecteren.

Maar in principe is een goede AVI door de maker al gedeïnterlaced.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Volgens mij doet dit probleem zich meestal voor bij NTSC (Amerikaanse, Regio 1) films aangezien die een andere refreshrate hebben dan PAL films (23.59 Hz t.o.v. 24 Hz bij PAL meen ik....).

Maarja, daar is je probleem niet mee opgelost natuurlijk en zoals Wildfire zegt zou dat Interlacen met AVI (DivX) films al bij het encoden tegen moeten zijn gegaan.....

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

PAKMAN79 schreef op 25 oktober 2004 @ 11:33:
Volgens mij doet dit probleem zich meestal voor bij NTSC (Amerikaanse, Regio 1) films aangezien die een andere refreshrate hebben dan PAL films (23.59 Hz t.o.v. 24 Hz bij PAL meen ik....).
23.976 Zul je bedoelen (of NTSC Film, da's 29.97 hz). PAL is 25 hz.

Maar een verschil in refresh zorgt niet voor interlacing, enkel voor hakkelend beeld indien je TV de betreffende refresh niet aankan.
Maarja, daar is je probleem niet mee opgelost natuurlijk en zoals Wildfire zegt zou dat Interlacen met AVI (DivX) films al bij het encoden tegen moeten zijn gegaan.....
Inderdaad. Ik encode zelf ook regelmatig interlaced content en bij het encoden pas ik dan een deinterlace-filter toe... anders moet je bij het afspelen zelf gaan deïnterlacen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om gewoon avi films, ik heb het probleem bij zowel 25fps als 23,976fps. Maar FFDShow beschikt dus over een deinterlace filter ? Ik kan het evt proberen...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 18:48:
Het gaat hier om gewoon avi films, ik heb het probleem bij zowel 25fps als 23,976fps. Maar FFDShow beschikt dus over een deinterlace filter ? Ik kan het evt proberen...
Als jouw probleem echt een interlacing-probleem is, zou één van de diverse deinterlace-filters van FFDShow moeten werken. Maar het is wel raar, ik download erg veel films en ik kom eigenlijk nooit interlaced AVI's tegen (alleen bij pr0n AVItjes enzo wil het wel eens gebeuren, maar bij normale films enzo nog nooit meegemaakt).

Verwijderd

Topicstarter
Nou de film bestanden zijn verder prima, alleen op de tv zie je dat bij bewegende beelden hele kleine streepjes te zien zijn. Op de monitor zie je dat dus niet...
Dus het ligt zeker niet aan de bestanden, dat dat even duidelijk mag zijn :)
Wildfire schreef op 26 oktober 2004 @ 19:28:
[...]

Als jouw probleem echt een interlacing-probleem is, zou één van de diverse deinterlace-filters van FFDShow moeten werken. Maar het is wel raar, ik download erg veel films en ik kom eigenlijk nooit interlaced AVI's tegen (alleen bij pr0n AVItjes enzo wil het wel eens gebeuren, maar bij normale films enzo nog nooit meegemaakt).

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 00:37:
Nou de film bestanden zijn verder prima, alleen op de tv zie je dat bij bewegende beelden hele kleine streepjes te zien zijn. Op de monitor zie je dat dus niet...
Dus het ligt zeker niet aan de bestanden, dat dat even duidelijk mag zijn :)

[...]
Vreemd... als je bronbestanden niet interlaced zijn, zou het op TV gewoon normaal beeld moeten opleveren.

Heb je met TVTool al eens de diverse beschikbare opties voor je TV output nagelopen?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, als je geen progressive TV hebt, dan krijg je interlaced lijntjes. Daarnaast is TV out op een tv-out kaart ook altijd interlaced.

Als je progressive wil moet je vga/dvi/component gebruiken.

EDIT: wat je nog wel kan proberen is de flicker filter. Als het goed is kan je die ergens bij je tv-out opties vinden. Persoonlijk zet ik de flickerfilter altijd uit, want het beeld wordt daardoor een stuk waziger. Maar als je 'm aanzet heb je misschien minderlast van de lijntjes.

[ Voor 44% gewijzigd door Slogra op 29-10-2004 11:39 ]

Pagina: 1