Toon posts:

[Illusttrator 8] Kleur gescheiden printen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vectorontwerp gemaakt in 3 kleuren. Nu wil ik deze kleurgescheiden printen op een transparant vel (voor de drukker), maar hoe?
De search en Google gebruikt maar geen resultaat

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
draai een PDF en laat de drukker lekker zelf z'n films draaien. Je weet namelijk niet hoe hij ze precies wil over het algemeen.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 14:30

waxle

Schavuit & Schobbejak

Een kleurgescheiden uitdraai hoeft bij mijn weten niet op transparant materiaal, het is slechts ter controle of je rasters goed zijn, of je de goeie kleuren hebt en of je geen afbeeldingen in een verkeerde of extra kleur hebt staan. Het nut van een eigen kleurgescheiden uitdraai: het scheelt de drukker werk en extra uren, mocht je een enorme fuckup hebben bewerkstelligd.

Daarnaast is een kleurgescheiden uitdraai (in ill 8 zeker) alleen mogelijk met een Postscript-printer. Meestal zijn dat laserprinters, een enkele dure Bubblejet of HP-plotter daargelaten. Verder is het mogelijk (mits je beschikt over Adobe Acrobat) om een kleurgescheiden uitdraai in PDF te doen, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit gebruik van gemaakt.

Films uitdraaien is een hele andere discipline en ik betwijfel of meneer Nienhuis een Linotype in de schuur heeft staan.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

waxle schreef op 24 oktober 2004 @ 23:45:
Een kleurgescheiden uitdraai hoeft bij mijn weten niet op transparant materiaal, het is slechts ter controle of je rasters goed zijn, of je de goeie kleuren hebt en of je geen afbeeldingen in een verkeerde of extra kleur hebt staan.
Ik denk dat de TS zijn eigen films wil draaien. Maar dat gaat sowieso niet werken of je moet inderdaad een belichter (AGFA heeft ze ook) in de schuur hebben staan.

Buiten dat, het is altijd goed om van een eigen ontwerp zoals Wax zegt voor je eigen controle een kleurgescheiden afdruk te maken. Zie je meteen prima of je de juiste dingen op overdruk hebt staan en of je een beetje aan de nodige extra overdruk hebt gedacht om kieren in het uiteindelijke drukwerk te voorkomen (zeker bij strakke illustrator dingen wel erg van belang, drukkers drukken nooit 100% 'pas').

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn