Wat ik bedoel is dat we nog lange niet bij de star-trek like padd zijn. Als TI student zal ik het om heel eerlijk te zijn een gewélding ding vinden, het scheelt heel erg in de boeken sjouwen, en idd: een laptop is, hoe je het ook wend of keert, niet praktisch daarvoor. Een PDA meer, maar daar zet je geen 500 pagina's dik boek over JAVA, ISO of databases in. Komt nog bij dat die op den duur leeg zijn, en te "technologisch" zijn.
Aan de andere kant zie ik wél dat ik voor een zo'n boek zo'n 70 euro heb betaald, wat érg fors is. Kopiëren van medestudenten, of downloaden was makkelijker geweest, en hoe je het ook draait: als zo'n elektronisch papier lezertje (duur apparaat, lijkt me dus logisch) uitgerust wordt met een slot voor een of ander medium (waar het boek op staat), kun je dat medium ZOWIEZO kopiëren. Ook al kiezen ze voor een exotisch soort medium, GBA games kun je ook downloaden en op een lege/flashbare cartridge zetten immers.
En laten we wel zijn: een heel boek van 500 pagina's kopiëren is iets te veel van het goede, maar er wordt erg streng op gecontroleerd, een tijd terug krijg TPG Admi mail bijvoorbeeld een rekening van de auteursrechten organisaties, gebaseert op het aantal kopiëer apparaten wat ze hebben, simpelweg omdat ze MOGELIJK dingen hadden gekopiëerd. (natuurlijk is er geprotesteerd). Zó ontzettend angstig zijn die auteursrechten sektes, of hoe je het ook wilt noemen. Ik weet dus haast wel zéker dat ze niet blij zullen zijn met dit soort ontwikkelingen, en het zodoende dus flink tegen zullen zitten.
Wat nodig is is een soort van E-paper PDA met een A5 (of íetsje groter) formaat scherm. De resolutie dient iets in de trend van 300DPI te zijn, zodat ook afbeeldingen háárscherp erop staan. De enige knop erop moet de aan/uit knop zijn, en onderaan een soort van touchpad achtige strook, desnoods met nog een knop ernaast. Deze voor de bediening: met vinger van rechts naar links gaan over die strook bladert een pagina vooruit. Andersom: bladzijde terug. Wat lijntjes aanbrengen op touchstrook voor favorieten, en nummeren, zodat er vlakjes ontstaan op die strook. Vinger een tijdje op een vlak houden zet de huidige pagina onder die favoriet (vergelijk het met RTS game CTRL+1 om een groep units te groeperen), en eventjes tappen op dat vlakje roept die pagina instant op. Ook natuurlijk een "terug naar waar je was" vlakje. Zodat je simpel kan bladeren tussen 2 pagina's. Terwijl je bijvoorbeeld bezig bent met de opgave op pagina 82, even terug bladeren naar pagina 80 om de source nog éven te bekijken, en dan de opgave weer tevoorschijn halen.
Het apparaat dient qua aanschaf kosten rond de €50 te zitten, niet te duur, maar goedkoop zat om het geen jatgoed te maken, en de drempel laag te houden. Ieder kind dient er een te hebben (desnoods via subsidie), die de school mee moet gaan. Soort van mini-disc formaat of iets dergelijks (desnoods iets modulairs, voor een soort van draadloze communicatie), om een boek op te slaan. Zolang het maar goedkope, duurzame schijfjes zijn. Boeken qua aanschaf ongeveer de helft van wat ze nu kosten.
Batterijen: iets STANDAARDS. Zoiets in de trend van 2x AA batterijen, genoeg voor 6 maanden gebruik op school.
Dat lijkt me ideaal, maar dat zal helaas niet mogelijk zijn.