Toon posts:

Electronische inkt schermen. Wanneer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht al enige jaren op displays die op basis van electronische inkt werken. Volgens de toenmalige verwachtingen (was in 2000 meen ik) zou er een produkt in 2004 komen. Deze datum is later nog enkele malen herhaalt; september 2004 werd vaak genoemt.

Het is nu echter bijna november 2004 en nog steeds zijn ze nergens te bekennen.

Wie weet meer?

Verwijderd

Topicstarter
Update

Ik weet nu waarom deze schermen er nog niet zien: Er is gewoon totaal geen belangstelling voor. Het lijkt mij zo ideaal, van een scherm lezen dat net zo rustig is als papier, maar blijkbaar ben ik echt een van de weinigen die dit kan waarderen.

Verwijderd

[ulist]
• Trage updatetijd ==> ongeschikt voor PC gebruik
• Nog steeds zwart/wit en grijstinten, geen kleur
• Alhoewel het scherm zelf misschien goedkoop te produceren is, is de hardware eronder en erachter (e-book reader) nog steeds vrij prijzig. En hoewel de productiekosten goedkoop zijn moet er nog steeds research terugbetaald worden, daar betaald de klant voor.
• Nog steeds vrij forse apparaten.
• Er wordt groffe winst gemaakt op de verkoop van boeken, denk je écht dat een uitgeverij zomaar zal meewerken aan iets dergelijks? Straks kunnen mensen het wel érg makkelijk kopiëren, en loopt hij inkomsten mis, is gebeurt bij de muziek... Ik denk zodoende dus niet dat de markt érg mee werkt bij e-paper.

• Wel érg rustig en energiezuinig, das een pro.
• Plaatje blijft, ook als er geen spanning meer op het scherm staat.

[/ulist]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 20:17:
[ulist]
• Trage updatetijd ==> ongeschikt voor PC gebruik
• Nog steeds zwart/wit en grijstinten, geen kleur
[/ulist]
Klopt. Voor standaard PC gebruik dus niet geschikt, maar voor documenten lezen lijkt het me wel geweldig. Jij verwoord echter wel precies wat heel veel mensen schijnen te denken. Zoals gezegd ben ik er zelf heel enthousiast over, maar veel andere dus niet echt.
[ulist]
• Alhoewel het scherm zelf misschien goedkoop te produceren is, is de hardware eronder en erachter (e-book reader) nog steeds vrij prijzig. En hoewel de productiekosten goedkoop zijn moet er nog steeds research terugbetaald worden, daar betaald de klant voor.
• Nog steeds vrij forse apparaten.
[/ulist]
De Sony Librie zag er toch niet zo onwijs lomp uit, maar op deze kun je niet echt documenten lezen vanwege een fout in de software implementatie :(
[ulist]
• Er wordt groffe winst gemaakt op de verkoop van boeken, denk je écht dat een uitgeverij zomaar zal meewerken aan iets dergelijks? Straks kunnen mensen het wel érg makkelijk kopiëren, en loopt hij inkomsten mis, is gebeurt bij de muziek... Ik denk zodoende dus niet dat de markt érg mee werkt bij e-paper.
[/ulist]
Dat is toch een beetje een buma/stemra denkwijze. Op elke blaadje gewoon papier zet je toch geen copyrighted materiaal? Op elk CRT of LCD scherm staat toch ook geen afbeelding van copyrighted materiaal?

Voor mijn werk moet ik vaak stapels documenten doorlezen zoals raporten, designs etc. Dat doe ik nu vaak op mijn laptop, maar dat leest toch niet echt super.

Verwijderd

Wat ik bedoel is dat we nog lange niet bij de star-trek like padd zijn. Als TI student zal ik het om heel eerlijk te zijn een gewélding ding vinden, het scheelt heel erg in de boeken sjouwen, en idd: een laptop is, hoe je het ook wend of keert, niet praktisch daarvoor. Een PDA meer, maar daar zet je geen 500 pagina's dik boek over JAVA, ISO of databases in. Komt nog bij dat die op den duur leeg zijn, en te "technologisch" zijn.

Aan de andere kant zie ik wél dat ik voor een zo'n boek zo'n 70 euro heb betaald, wat érg fors is. Kopiëren van medestudenten, of downloaden was makkelijker geweest, en hoe je het ook draait: als zo'n elektronisch papier lezertje (duur apparaat, lijkt me dus logisch) uitgerust wordt met een slot voor een of ander medium (waar het boek op staat), kun je dat medium ZOWIEZO kopiëren. Ook al kiezen ze voor een exotisch soort medium, GBA games kun je ook downloaden en op een lege/flashbare cartridge zetten immers.

En laten we wel zijn: een heel boek van 500 pagina's kopiëren is iets te veel van het goede, maar er wordt erg streng op gecontroleerd, een tijd terug krijg TPG Admi mail bijvoorbeeld een rekening van de auteursrechten organisaties, gebaseert op het aantal kopiëer apparaten wat ze hebben, simpelweg omdat ze MOGELIJK dingen hadden gekopiëerd. (natuurlijk is er geprotesteerd). Zó ontzettend angstig zijn die auteursrechten sektes, of hoe je het ook wilt noemen. Ik weet dus haast wel zéker dat ze niet blij zullen zijn met dit soort ontwikkelingen, en het zodoende dus flink tegen zullen zitten.

Wat nodig is is een soort van E-paper PDA met een A5 (of íetsje groter) formaat scherm. De resolutie dient iets in de trend van 300DPI te zijn, zodat ook afbeeldingen háárscherp erop staan. De enige knop erop moet de aan/uit knop zijn, en onderaan een soort van touchpad achtige strook, desnoods met nog een knop ernaast. Deze voor de bediening: met vinger van rechts naar links gaan over die strook bladert een pagina vooruit. Andersom: bladzijde terug. Wat lijntjes aanbrengen op touchstrook voor favorieten, en nummeren, zodat er vlakjes ontstaan op die strook. Vinger een tijdje op een vlak houden zet de huidige pagina onder die favoriet (vergelijk het met RTS game CTRL+1 om een groep units te groeperen), en eventjes tappen op dat vlakje roept die pagina instant op. Ook natuurlijk een "terug naar waar je was" vlakje. Zodat je simpel kan bladeren tussen 2 pagina's. Terwijl je bijvoorbeeld bezig bent met de opgave op pagina 82, even terug bladeren naar pagina 80 om de source nog éven te bekijken, en dan de opgave weer tevoorschijn halen.

Het apparaat dient qua aanschaf kosten rond de €50 te zitten, niet te duur, maar goedkoop zat om het geen jatgoed te maken, en de drempel laag te houden. Ieder kind dient er een te hebben (desnoods via subsidie), die de school mee moet gaan. Soort van mini-disc formaat of iets dergelijks (desnoods iets modulairs, voor een soort van draadloze communicatie), om een boek op te slaan. Zolang het maar goedkope, duurzame schijfjes zijn. Boeken qua aanschaf ongeveer de helft van wat ze nu kosten.

Batterijen: iets STANDAARDS. Zoiets in de trend van 2x AA batterijen, genoeg voor 6 maanden gebruik op school.

Dat lijkt me ideaal, maar dat zal helaas niet mogelijk zijn.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Het lijkt me sterk dat er zoveel research gestoken word in een product waar toch niets van verkocht word. Ik bedoel: de producten zijn er nu, maar we hebben zelfs niet een eerste proefgolf e-paper gezien in de winkels. De meeste producten worden toch wel eerst massaal de winkels in gesleept voordat ze floppen ;)

@cabal: wat mij vooral belangrijk lijkt is de achtergrond. Een echt van nature witte achtergrond met écht zwarte tekst zou zó verschrikkelijk veel schelen t.o.v. het lichtgevende wit van bijvoorbeeld CRT en TFT schermen...

[ Voor 27% gewijzigd door NaliXL op 25-10-2004 22:45 ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Topicstarter
Cherub schreef op 25 oktober 2004 @ 22:42:
Het lijkt me sterk dat er zoveel research gestoken word in een product waar toch niets van verkocht word. Ik bedoel: de producten zijn er nu, maar we hebben zelfs niet een eerste proefgolf e-paper gezien in de winkels.
Nja, de producten zijn er niet echt. Er is alleen dat allereerste product van Sony, maar het probleem daarmee is, is dat die eerst gehacked moet worden en dat is zover ik weet nog steeds niet gelukt. Mischien dat Sony er zelf ook wel bezig is, maar dat het gewoon erg moeilijk is.

Verwijderd

Twee maanden geleden een demo gezien met de eerste producten van Philips en Sony, ook de flexibele variant. Indrukwekkend toch. Maar het is het vinden van een markt en die zit niet in de hoek van de huidige pc gebruikers. Men verwacht pas in 2005 er iets op de consumentenmarkt mee te gaan doen.
Voor de leeservaring is het wel een absolute verademing. Leest zeer rustig. Ik zal nog een zoeken naar de links over die demo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 17:55:
Twee maanden geleden een demo gezien met de eerste producten van Philips en Sony, ook de flexibele variant. Indrukwekkend toch. Maar het is het vinden van een markt en die zit niet in de hoek van de huidige pc gebruikers. Men verwacht pas in 2005 er iets op de consumentenmarkt mee te gaan doen.
Voor de leeservaring is het wel een absolute verademing. Leest zeer rustig. Ik zal nog een zoeken naar de links over die demo.
Tjsa, als ze nu gewoon eens iets te koop aanbieden (desnoods in kleine oplage) dan kan er tenminste een eerste peiling van de reacties gedaan worden.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 02:20
Ik heb geen nieuw topic gevonden, dus dan maar hier, is er toevallig al meer nieuws?
ben namelijk ook zeer geinterseerd in dit stukje techniek :D
en zeker naar de verdere ontwikkelingen van kleuren papier

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nooit meer wat over gehoord. Waarschijnlijk was het toch een grote vapor ware iets. :( Ik denk niet dat iemand, behalve jij en ik, hier nog echt in geinteresseerd is.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

KICK

http://www.nu.nl/news/652...aagbare_boekenspeler.html

Wel grappig om te zien hoe lang het duurt voordat het in europa uitkomt.. bijna 2 jaar geleden had ik dit ding al in Tokyo gezien..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Topicstarter
ToolkiT schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:18:
KICK

http://www.nu.nl/news/652...aagbare_boekenspeler.html

Wel grappig om te zien hoe lang het duurt voordat het in europa uitkomt.. bijna 2 jaar geleden had ik dit ding al in Tokyo gezien..
Wilde hem zelf ook net kicken. Er is nu eindelijk dus een bruikbare versie. De librie was alleen een soort demo model, daar kon je niet echt wat mee.

Deze kan dus gewoon PDF aan, en wat meer zouden we willen. 300,- is veel geld, maar heb ik er zelf wel voor over. Nu alleen nog maar afwachten wanneer die hier komt, of tenminste echt ergens besteld (geimporteerd kan worden).

Verwijderd

Topicstarter
kickje

Het lijkt er nu toch echt van gekomen te zijn, en wonder boven wonder, men is er zowaar positief over. Vandaag heeft dit topic de meeste posts op de FP:

nieuws: Eerste toepassing elektronisch papier verkrijgbaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 21:34:
kickje

Het lijkt er nu toch echt van gekomen te zijn, en wonder boven wonder, men is er zowaar positief over. Vandaag heeft dit topic de meeste posts op de FP:

nieuws: Eerste toepassing elektronisch papier verkrijgbaar
Open een nieuw topic en maak er dan wat moois van. Meestal gaan oude koeien dicht. Wel interessant overigens :)
Pagina: 1