Speedstep en ac no go?

Pagina: 1
Acties:

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb een P4M op 2,6GHz en ik wil een teruggeclockte cpu zodat de fan minder vaak hoeft aan te slaan.
Als ik op de batterij werk schakelt de cpu terug naar 1,8GHz.
Aangesloten op de netspanning blijft de laptop altijd draaien op volle snelheid.
De laptop is een Fujitsu-Siemens AMILO 7830 D.
Met Speedswitch xp bereik ik ook geen resultaat.
In de bios is er niks in te stellen omtrent speedstep, evenmin in de energieinstellingen van windows.
Het is dus wel degelijk een P4M want op DC schakeld de cpu wel terug.

• peke
kick

• peke
^
^
^

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21
Ik draai hier op een P4M 1.8Ghz en speedswitchxp nu op 1.2Ghz, dus het moet zeker kunnen.
Voor zover ik weet heb ik in de bios ook geen settings hiervoor beschikbaar.

• peke
In windows staat de instelling op speedswitch xp en in speedswitch xp staat AC op battery optimized. Ook op alle andere standjes bij AC blijft de cpu freq hetzelfde.

• peke
^

Verwijderd

Draait Intel speedstep wel normaal?? Daarin kan ik bij "plugged in" ook kiezen welke performance hij heeft

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zou je het voortaan even op 1 kick willen houden? Het is niet de bedoeling constant je topic omhoog te schoppen; 1x is het maximum. :)

• peke
Ik heb nu de bios geflashed van 1.07c (fabrieksbios) naar 1.08c (laatste versie, nog uit 2003) maar helaas kan ik nog steeds niks instellen mbt speedstep in de bios.
Met speedswitch xp lukt het me ook niet (er gebeurt niets).

Het enige wat ik wil is dat mijn cpu op 1800 MHz loopt als de laptop op netspanning is aangesloten.
Bij het uittrekken van de adapter wordt de fsb teruggeklokt zodat mijn cpu op 1800 MHz loopt. Ik wil echter dat dit ook werkt op AC.
Amilo D 7830 met P4 2.6, mobo is een Uniwill 755IA5.
De search levert alleen topics op over cpu's die niet omhooggeclocked worden nadat de laptop op de netspanning wordt aangesloten.
Laatste bios voor mobo, laatste mobodrivers en winXP updates leveren niets op.
Op batterijspanning slaat de fan nooit aan (cpu blijft redelijk cool) maar op 2,6GHz slaat de fan regelmatig aan, ook tijdens het idlen, vandaar dat ik graag die cpu lager geclocked heb.

• peke
Ik heb v1.1 van dat Intel speedstep utility gedownload maar dat doet niks. Ik moet telkens na een verandering vd instellingen rebooten waarna het programma uitgeschakeld staat en je weer opniuew moet gaan instellen, rebooten, uitgeschakeld ...
Er zijn hier toch meer mensen met AMILO D (de D van desktop) laptop's?
Als het bij anderen met een AMILO D niet lukt om speedstep te gebruiken met de adapter ingepluged weet ik dat het niet kan dus post ff je ervaringen aub.
Op DC gaat de fsb van 133 terug naar 90 (90*20=1800), met de fsb op 90 draait de
fan nooit als de cpu idle is, dat is het ding 95% van de tijd dus die fanherrie kan worden voorkomen als speedstep het doet op AC.
Ik heb al alle energieschema's geprobeerd en ook Speedswitch XP én nu ook dat Intel progje, niets doet het.
Dus... heb jij een AMILO D laptop? Post dan je specs als het werkt bij jou.

Ik heb ook al tevergeefs gezogt naar het pll type zodat ik met speedfan/cpuCool of softfsb mss nog iets kan forceren.
Mobo => Uniwill 755IA5 (die laatste 5 is denk ik de revisie want ze komt bijna nergens voor op het net)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb een Lifebook E laptop gehad van FJC en daar kon ik het wel in de BIOS instellen, maar dat was een P3M. Is de P4M btw ook op 2.6GHz te krijgen? :? Weet je zeker dat het geen gewone desktop P4 is? :) Ik dacht dat de P4M-serie gestopt was omdat je nu de Pentium M hebt. Maar ik kan het mishebben.

Tesla Model Y RWD (2024)

• peke
Fujitsu Siemens Computes

Mobile

Intel(R)

Pentium(R) 4 CPU 2.66GHz

Kloksnelheid: 2.66 GHz, 512 MB
Staat letterlijk bij systeemeigenschappen.
SiSoftware Sandra

Processor
Model : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.66GHz
Snelheid : 2.67GHz
Prestatie Rating : PR2932 (geschat)
Type : Standaard
Behuizing : FC µPGA478
Gemeten Snelheid/FSB : 2660MHz / 4x 133MHz
Multiplier : 20/1x
Minimum/Maximale Multiplier : 0/1x / 20/1x
Generatie : G8
Naam : P4N (Northwood) Pentium 4C 130nm 1.6-3.4GHz 1.475-1.575V
Revisie/Stepping : 2 / 9 (9)
'Stepping Mask' : D1
Microcode : MU0F2921
'Core Voltage Rating' : 1.550V
Maximale Fysieke / Virtuele Addressering : 36-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)
Type : Ingebouwd
Revisie/Stepping : 2 / 9 (9)

Processor Cache(s)
...verwijderd...

Upgrademogelijkheden
Socket/Slot : CPU 1
Upgrade Interface : Socket 423
Ondersteunde Snelheden : 2.67GHz+

Processor Power Management
Processor Throttling Ingeschakeld : Ja
'Throttle' Bereik : 12% - 100%

Omgevings Monitor 1
Model : Maxim MAX1617A
Versie : 5.09
Moederbord Specifieke Ondersteuning : Geen

Power Rating(s)
CPU Core Power : 73W (geschat)
CPU Koelings Systeem Thermische Weerstand : 0.22°C/W (geschat)

Sensoren
Temperatuur van de CPU : 55.0°C / 131.0°F td
Het woord "mobile" komt niet voor bij Sisoft Sandra, echter wel in de systeemeigenschappen van windows wat makkellijk gemanipuleerd kan zijn door Fujitsu - Siemens, het F-S logo staat er immers ook bij geplakt.
SS zegt wel dat "Throttling" ingeschakeld is, daar merk ik dus niks van. :( (Of ze hebben het over de oververhittingsbeveiliging.)
/e/
Everest zegt dat ik geen "Enhanced Speedstep Technology" heb.
Dus het moederbord klokt de fsb terug naar 90 als de netspanning wegvalt, maw "echte" Speedstep is het niet.
Nou vraag ik me af of ik die fsb zelf niet kan instellen met een progje zoals CpuCool. Het enige wat ik nodig heb is het type PLL.
Weet iemand welke PLL er op de Uniwill 755IA zit?
Als ik het ding opendoe verlies ik uiteraard de garantie.
En de bios bevat slechts een drietal instelbare opties, parallele poort adres, boot priority en dat is het buiten de gangbare zaken zoals power management (geen SS), password,...

[ Voor 17% gewijzigd door peke op 23-11-2004 22:07 ]

Pagina: 1