Cooler videokaart minimaal 50 graden, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
De laatste paar dagen/weken ben ik weer enorm veel online games gaan spelen en dan voornamelijk Call of Duty en United Offensive (add-on van CoD). Erg leuk allemaal, tot gisteren wel te verstaan. Ik zit gisteren lekker te gamen, ging ook goed, stond bovenaan in de lijst met 43 - 9, maar goed, ineens crasht CoD zomaar uit het niets. Heel vaag, ook mijn hele PC zat meteen vast. Dus ik de reset knop indrukken. Mijn PC boot normaal, zoals hij hoort te doen en ik start CoD weer (een crash kan altijd voorkomen dacht ik), na ongeveer 5 min crasht CoD weer. Dit werd me te gek, want dit gebeurde eerder ook nooit. Dus ik ging eens op inspectie uit, ik voel aan de cooler van mijn CPU, ding is lekker koel, ook mijn Power Supply is normaal qua warmte, maar toen ik met mijn vinger dichterbij mijn videokaart cooler kwam was het mis. Dat ding was loeiheet, 4 seconden mijn vinger op de cooler zorgde bijna voor een verbrande poot. Echt niet normaal meer. Ik snap er niets van, want mijn cooler op de videokaart draait gewoon normale toeren. Het crashen gebeurd ook echt alleen in games (joh?!). Als ik een thermometer tegen de cooler aanhoudt wordt deze tot zeker 50 graden (hoger kan de thermometer niet), waarschijnlijk dus zelfs meer. De GPU moet dan al helemaal inmens heet zijn.

Eigenlijk doet mijn videokaart het prima, maar die cooling is dus gewoon brak, terwijl hij goed lijkt te coolen. Eigenlijk vraag ik me gewoon af wat ik nu het beste kan doen. Nieuwe cooler erop monteren of ermee terug naar de winkel en dan maar kijken wat zij doen, ik weet in ieder geval dat zij mijn videokaart niet tot helemaal niet kunnen leveren, dus ik zit dan misschien wel een tijd zonder, en dat vind ik niks, want ik heb mijn pc ook gewoon nodig.

Mijn systeem:
  • ASUS® P4P800S-X
  • Intel® Pentium™ Prescott 2.4Ghz
  • 768 MB DDR2700
  • Western Digital® 160GB S-ATA 8MB Cache
  • Sapphire® Atlantis™ RadeOn™ 9800 Pro
  • Creative® SoundBlaster™ Audigy™ 2 Player
  • Lite-On® DVD±RW LDW811S
  • Lite-On® 52x32x52x CD-RW
  • Logitech® MX™1000 Cordless Laser Mouse
  • Logitech® MX™310 Optical Mouse (backup muis)
  • Logitech® Internet Navigator™ Keyboard Special Edition
  • Iiyama® LS902UT Vision Master 1451
  • Logitech® Extreme™ 3D Pro

[ Voor 20% gewijzigd door Godjira op 24-10-2004 10:32 ]

Profile

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

50 Graden is echt niks. Maar met de laatste OFFICIELE driver van ati, de 4.10 crashed de game. Dus gewoon ff 4.11 Beta installeren, of 4.9, wat je maar wilt, had zelf de 4.11 gekozen, en je problemen zijn.
50 Graden met stockkoeling is niks. Ik draai hier op de ATi Silencer en zit op 60 Graden in een vrij koele kamer. Dus 50 Graden is echt niks.

Had je trouwens ook op Google kunnen vinden :Y)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is het dan niet raar dat hij zijn handen bijna verbrand aan de koeler?? of is dat normaal bij een stressed 9800 pro?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
metal14 schreef op 24 oktober 2004 @ 10:56:
Is het dan niet raar dat hij zijn handen bij verbrand aan de koeler?? of is dat normaal bij een stressed 9800 pro?
Inderdaad, dat lijkt me niet echt normaal. Die 50 graden is minimaal, mijn temeratuur meter kan gewoon niet hoger dan dat. Maar als ik ongeveer 4 seconden mijn vinger op het koelblok houdt verbrand ik hem echt, doet gewoon zeer. Lijkt me niet normaal, of is dat juist wel normaal bij de RadeOn 9800 Pro met de standaard cooler erop?

Daarnaast heb ik inderdaad de 4.10 drivers geinstalleerd staan, maar hetzelfde gebeurde bij de 4.9 drivers ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Godjira op 24-10-2004 11:05 ]

Profile

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ja, dat is normaal. Klikt een beetje vreemd, maar dat had ik ook met mijn stockkoeler. Maakt niks uit. Zolang hij die temps heeft...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:57

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
tot watvoor temps mag die GPU gaan dan? want mijn 9600XT draait op 34 (GPU) en 37 (MEM) dat kan ik uitlezen met EVEREST Home Edition, misschien heeft de Radeon 9800Pro ook zo'n chip, moet je ff kijken met dat programma of die het uitleest... en wat voor vastloper was het? beeld viel weg? of bleef staan? want als het wegvalt heeft het iets met je AGP te maken...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

Inderdaad, Je hand verbranden aan zo'n kaart is niet gek, hoewel het ook niet hoeft, je zou er aan kunnen denken om het risico van een gefrituurde kaart te voorkomen wat casefans op te hangen.

Het hangen en crashen in Cod is een gevolg van de nieuwe drivers, hoewel ik het wel raar vind dat Cod nu pas crashed,terwijl je de 4.10 drivers waarschijnlijk al een tijdje geinstalleerd hebt.

http://specs.tweak.to/16495

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
HeefStan schreef op 24 oktober 2004 @ 11:25:
Inderdaad, Je hand verbranden aan zo'n kaart is niet gek, hoewel het ook niet hoeft, je zou er aan kunnen denken om het risico van een gefrituurde kaart te voorkomen wat casefans op te hangen.

Het hangen en crashen in Cod is een gevolg van de nieuwe drivers, hoewel ik het wel raar vind dat Cod nu pas crashed,terwijl je de 4.10 drivers waarschijnlijk al een tijdje geinstalleerd hebt.
Net sinds gisteren staan de 4.10 drivers erop, dus sindsdien is het probleem er inderdaad. Maar ja... ik heb heel Windows even opnieuw geinstalleerd en ook de 4.9 drivers van ATI weer, dus ik ga het zo nog eens testen en kijken wat er gebeurt.

Profile

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

Godjira schreef op 24 oktober 2004 @ 12:59:
[...]

Net sinds gisteren staan de 4.10 drivers erop, dus sindsdien is het probleem er inderdaad. Maar ja... ik heb heel Windows even opnieuw geinstalleerd en ook de 4.9 drivers van ATI weer, dus ik ga het zo nog eens testen en kijken wat er gebeurd.
pak liever de 4.11 drivers, die zijn beter (nog wel beta-fase)

http://specs.tweak.to/16495

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
HeefStan schreef op 24 oktober 2004 @ 22:31:
[...]

pak liever de 4.11 drivers, die zijn beter (nog wel beta-fase)
Tja, ik ben nooit zo'n beta fan als het op drivers aankomt, maar ik zal ze eens testen. Met de 4.9 draait alles weer goed in ieder geval, maar ik blijf het toch wel vreemd vinden dat zo'n dure kaart (toen ik hem kocht kostte hij zeker nog 300 euro) zo warm kan en mag worden, maar goed, het zij zo ;).

Profile

Pagina: 1