Toon posts:

IDE-kabel van 6 meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zijn er ook hele lange IDE-kabels verkrijgbaar van een metertje of 6? :P Ik hou graag van stilte en wil nu mijn harde schijven (2x 160GB maxtor) nu in de berging leggen zodat ik ze niet meer hoor :) En zijn er ook verlengkabels voor de voeding van dezelfde lengte? (dat is eventueel wel zelf te maken, maar IDE niet lijkt me.)

Groet,

JanWillem

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik denk niet dat ze er zijn, Volgens mij overleefd je data die afstand niet.
wat je zou kunnen proberen is een rol flatcable kopen en wat connectors een zelf wat gaan knutselen

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ehm ,dit gaat een béétje veel signaalverlies opleveren, om nog maar te zwijgen van interferentie. Nee een kabel van 6M gaat niet lukken.
Maximale wat nog enigzins werkt zijn dacht ik 90cm kabels, dat zijn ook meteen de langste die verkrijgbaar zijn in winkels.

🖥️ | 🚗

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

6 meter? Lijkt me dat je dan problemen met de timing gaat krijgen. Kan je niet beter een oude PC in je berging zetten en alles via het netwerk benaderen? Of je schijven inpakken zodat je ze niet hoort?
Ik lees dat 18 feet de maximale lengte is, dus zo'n 5.4 meter. Zou dus net kunnen :) Maar geen idee waar je ze kan halen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja ik geef je geen garantie dat het gaat werken maar ga eens langs de lokale elektronica toko en koop 6 meter bandkabel en 2 connectoren, knip de kabel en post het hier :Y)

Maar ik geef je weinig kans. Het dataverlies over 6 meter is erg veel vrees ik.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. klinkt wel logisch :p Kben neit zo handig, dus ik ben bang dat zelf knutselen geen optie is. Zou jammer zijn als 90cm het langste is wat er is. Bestaat er tussenstukjes waarmee ik enkele kabels aan elkaar kan maken? Al is het maar 2,5-3 meter, dan ben ik al een heel stuk geholpen.

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/7000_7999/7400/7420/7424/742499_RB_00_FB.EPS.jpg

Voor ongeveer 1 euro @ conrad

2 van die dingen op een printplaatje en je hebt een koppelstukje :)

edit:

en als je een beetje creatief bent zie je hier ook een koppelstuk in :)

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/7000_7999/7400/7420/7425/742562_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door 68657469736d69 op 24-10-2004 00:26 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maak een NAS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@sadar: Hmm.. ziet er wel leuk uit. Kan ik die dingen makkelijk op een printplaatje maken?

@Backslash: Wat is een NAS? :9

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:03

Nakebod

Nope.

Network .. Storage geloof ik.
Maar, zijn het bootschijf + data schijf? Of beide data?
USB kan an sich, met standaard verleng kabel, 5 meter verlengd worden, daarboven werkt het vaak niet, zonder repeater.
Dus je zou een externe behuizing kunnen aanschaffen via usb, of misschien zelfs firewire, weet alleen niet hoever die kan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Topicstarter
Het is 1 boot schijf en 1 data schijf. Kheb al een externe behuizing van conceptronic, maar dar is toch niet echt helemaal wat ik zoek. Ondanks dat het USB 2.0 is, heb ik toch t gevoel dat het veel trager gaat dan via IDE.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

nadeel van usb is dat het in vergelijking met ide ontzettend traag gaat.
Jij wil je os niet op een usb schijf heben staan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mja.
Je wil ook geen 6 meter IDE kabel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 24 oktober 2004 @ 00:45:
mja.
Je wil ook geen 6 meter IDE kabel.
Naja als het met 3 meter ook kan, wil ik dat graag proberen. Heb nog nooit iemand gezien die dit geprobeerd heeft, dus ik wil niet bij voorbaat al zeggen dat het niet kan.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:03

Nakebod

Nope.

idd, liever 5 meter usb met "tragere" hdd, dan 6 meter ide.
Mijn gevoel zegt dat usb dan toch sneller is ;-) (Ofwel, ALS ide het al doet, zal je denk ik veel trage shizzle hebben.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Microkid schreef op 24 oktober 2004 @ 00:17:
Ik lees dat 18 feet de maximale lengte is, dus zo'n 5.4 meter. Zou dus net kunnen :) Maar geen idee waar je ze kan halen.
Dat is niet 18' maar 18" ofwel, 45cm (volgens de officiele specs). 90cm is ook verkrijgbaar, 100cm heb ik ook ooit ergens gezien, maar langer dan dat zul je ze standaard niet vinden.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb ooit een keer een website gezien van iemand die een ENORM lange ide kabel had gemaakt van cat5 kabels. Was een enorm rotwerk, maar het werkte prima op ata 33 snelheid ZONDER data corruptie :) Ik kan helaas de website niet meer terugvinden :(

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ATA33 is dan ook minder gevoelig als je een 80aderige flatcable pakt, dan zou je nog tot de meter zonder problemen kunnen rekken.
Ga je ATA66 of hoger, dan wordt het veel minder tolerant en kun je je maar beter aan de specs houden als je op je data gesteld bent.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat het maar tot 90cm gaat. Zouden er een soort signaalversterkers bestaan?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 zou toch echt kijken naar een Network Attached Storage oplossing dan
en een stille bootdisk voor je sys nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 24-10-2004 01:35 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 01:26:
Jammer dat het maar tot 90cm gaat. Zouden er een soort signaalversterkers bestaan?
Dan hou je nog steeds de latency(vertraging) en de interferentie. Een hele lange IDE kabel werkt gewoon niet.
De optie van BackSlash lijkt me het meest praktisch.

[ Voor 9% gewijzigd door MadMarky op 24-10-2004 01:36 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

wat je ook kan doen is de hele computer in de berging zetten . dan heb je alleen verlengkabels nodig voor muis toetsenboard en monitor.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

SCSI of NAS

SCSI kan lange afstanden (tot max 25m, meestal 6m) overbruggen. Dat wordt gebruikt SCSI-harddisk-bakken aan een server te koppelen (in een 2u server kunnen misschien 10 SCSI-schijven in, de rest stop je in SCSI-bakken).

NAS, je kan een Linux-servertje bouwen met Samba, daarmee kan je de harddisk sharen. In Windows kan je een vaste netwerkverbinding met die share maken, zodat het als bv F: schijf gebruikt kan worden. Gigabitkaartjes (degelijke kaartjes aub) in het servertje & desktop steken en een crosscable er tussen.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 01:48:
wat je ook kan doen is de hele computer in de berging zetten . dan heb je alleen verlengkabels nodig voor muis toetsenboard en monitor.
De beste opmerking in dit topic. :)

Heb ik ook gedaan. PC verstopt ergens in een donker hoekje en de kabels voor keyboard, vga, muis verlengd met 5 meter.

Werkt als een tiet. Nadeel is soms dat het wat lopen vereist om een cd erin te doen, maar daar heb je dan weer Daemon Tools voor.
rapture schreef op 24 oktober 2004 @ 01:49:
SCSI of NAS

SCSI kan lange afstanden (tot max 25m, meestal 6m) overbruggen. Dat wordt gebruikt SCSI-harddisk-bakken aan een server te koppelen (in een 2u server kunnen misschien 10 SCSI-schijven in, de rest stop je in SCSI-bakken).

NAS, je kan een Linux-servertje bouwen met Samba, daarmee kan je de harddisk sharen. In Windows kan je een vaste netwerkverbinding met die share maken, zodat het als bv F: schijf gebruikt kan worden. Gigabitkaartjes (degelijke kaartjes aub) in het servertje & desktop steken en een crosscable er tussen.
Een simpele Windows installatie voldoet ook prima hoor. Wanneer je ergens een bak met schijven neer gooit is het een NAS, ongeacht of er nou Windows of een NIX variant op staat.

:)

[ Voor 44% gewijzigd door max op 24-10-2004 02:07 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Topicstarter
Hm tja.. ik zocht een simpele oplossing dmv lange kabels. Ik wil niet van alles om gaan bouwen / extra kopen. Ik denk dat ik het maar zo laat, want mijn hdd's zijn al redelijk stil (2x maxtor 160gb) en inpakken zal niet gaan lukken vanwege de hitte.
De pc ergens anders plaatsen heb ik al eens overwogen, maar ik gebruik mijn dvdrom en dvdbrander nogal vaak dus dat is ook niet echt een optie :>

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Goedkoop? Tja, dat kan ik niet voor je beoordelen. Maar ik heb het zo gedaan:

Computer in de meterkast
USB-dock met 5 mtr kabel
Vga kabel van 5 meter

Het USB2.0-dock CN-022 van Sitecom bevat:
1 ps/2 toetsenbordaansluiting
1 ps/2 muisaansluiting
1 parallelle poort
1 seriele poort
3 USB2.0 poorten
Dit geeft alle aansluitingen op mijn bureau die ik nodig heb. Brander heb ik in een USB-uitvoering op mijn bureau. Mijn "Girotel-modem" staat ook op mijn bureau (seriele poort) omdat ik het modem uit wil hebben als ik het niet gebruik (ivm eventuele dialers). Ook de printer (parallel) en scanner (USB) staan vlak naast me.

Werkt prima (iig. onder WinXP), is muisstil en heeft geen gevolgen voor de performance. :)

Oh ja, ik heb het USB-dock tweedehands voor weinig gevonden op "vraag-en-aanbod". :P

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. kwil mn dvdrom en dvdrw wel liever op mn IDE sloten houden. Kheb toch t gevoel dat t via USB trager werkt.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 18:55

AirX

Tweak Guru

iedereen zegt nu wat hij of zij denkt wat er gaat gebeuren... maar waarom probeer je het niet gewoon uit? Gebruik CAT5 kabels ofzo, kost je niet veel. Alleen door uit te proberen kom je er achter of het net wel of net niet wil.

Verwijderd

ik denk ook dat gewoon een el cheapo pc'tje het beste is.
gewoon rondvragen of iemand nog een ouwe bak heeft staan die niet meer nodig is.
er zijn zat mensen met een bak die nog voldoet om fileserver te zijn.
Pagina: 1