Toon posts:

Verschil MPEG2 vs MPEG4

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 1994 is de ontwikkeling van MPEG2 vrijgegeven en terug te vinden in diverse commerciele toepassingen zoals de DVD standaard.
Nu vroeg ik me af of divX techniek ofwel MPEG4 op dezelfde techniek gebaseerd is als MPEG2. De compressievideofactor van MPEG4 is in mijn optiek namelijk factor 4 groter dan MPEG2. MPEG2 videocompressie is gebaseerd op het doorgeven van 1 orgineel frame (plaatje) met de daaropvolgende verschillen. De verschillen zijn met minder data door te geven als een compleet nieuw frame. Lijkt mij de beste compressietechniek die er op dit moment te vinden is, of toch niet... >:)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Er zijn nog heel wat extra (voornamelijk post-processing) methodes om de beeldkwaliteit t.o.v. MPEG2 te verbeteren.

Ik zou zeggen; tik het eens in in Google, moet genoeg over te vinden zijn..

Download my music on SoundCloud

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Beetje vreemde TS, is inderdaad gewoon een zoekvraag :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik er -in technische zin- niets over vinden. ik vermoed dat er kennis te over is binnen dit forum. Vandaar mijn vraag. Presentaties en technische info die ik via google heb gevonden zijn vaak beknopt of zelfs onjuist!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Mpeg-4 is gebaseerd op het idee van mpeg-2: niet elk beeld (frame/beeldje) apart gecomprimeerd opslaan, maar slechts veranderingen t.o.v. een beeld dat als basis wordt gebruikt. De manier waarop de verschillen tussen de diverse beeldjes worden geanalyseerd is bij mpeg-4 verder ontwikkeld/uitgebreid.

B.v. XviD is 'open-source', misschien is dat een goede ingang om nadere technische details te achterhalen.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een van de belangrijke verschillen tussen MPEG2 en MPEG4 is dat de laatste op een intelligentere manier omgaat met de verschillen tussen beelden.

MPEG4 (her)kent --en dit tik ik uit het hoofd, dus ik kan hier vergissingen maken-- het verschil tussen bewegende objecten en achtergrond, dus kan veranderingen in achtergrond appart bijhouden (wat er in beeld scrolt en uit beeld scrolt) naast beweging van dingen op de voorgrond.

MPEG4 werkt dus niet alleen in termen van verandering, maar ook in termen van verplaatsing van beeldelementen uit voorgaande frames, terwijl MPEG2 gewoon alleen het (lossy gecomprimeerde) verschil tussen frame en laatste keyframe opslaat.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 00:43:
Helaas kan ik er -in technische zin- niets over vinden. ik vermoed dat er kennis te over is binnen dit forum. Vandaar mijn vraag. Presentaties en technische info die ik via google heb gevonden zijn vaak beknopt of zelfs onjuist!
Toch beter zoeken volgende keer:
Mpeg-4 standard
Mpeg-4 video encoding
Mpeg4 (@computer.org)
Mpeg 4 overview @ ExtremeTech.com
Bedenk wel dat de mpeg 4 standaard veel meer is dan alleen een video compressie codec. Het is ook een zeer veelzijdig multimedia container/ transport layer format.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

JumpStart schreef op 24 oktober 2004 @ 13:16:
MPEG4 werkt dus niet alleen in termen van verandering, maar ook in termen van verplaatsing van beeldelementen uit voorgaande frames, terwijl MPEG2 gewoon alleen het (lossy gecomprimeerde) verschil tussen frame en laatste keyframe opslaat.
MPEG2 werkt ook met verplaatsingen, en kan deze twee richtingen op coderen. Met verschillen wordt er niet of nouwelijks gewerkt. MPEG4 heeft echter gewoon wat meer mogelijkheden en kan het daardoor een stuk efficienter doen.

Helaas weet ik meer over MPEG2 dan over MPEG4 om precieze details te geven..

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 24-10-2004 13:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

De "oude" mpeg standaard werkt ook al met I, P, en B frames (I is "totaal frame, P is frame gebaseerd op een voorafgaand frame, en B is een frame gebaseerd op frame uit de toekomst en een voorafgaand frame).
Deze techniek wordt ook voor mpeg2 en mpeg4 gebruikt. Het verschil zit hem meer op "hoe" je een frame in stukjes gaat knippen, hoe je dat opslaat, en hoe je overeenkomsten tussen de frames onderling (als 2 frames overeenkomsten hebben, kan je gewoon dus die data overnemen, dit kan veel schelen) gaat terugvinden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1