Toon posts:

Asus k8v-x en Cool n Quiet

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er nog iemand ervaring met bovenstaande 2 ?

Ik heb al de laatste drivers van zowel cool n quiet als de amd cpu driver. Ik heb bios 1005beta, en jawel, ook de windows energie instellingen zijn correct.

De 'cool' functie werkt, mn processor klokt mooi terug naar 1000 op rustige momenten, maar de 'quiet' werkt niet: mn cpu koeler blijft continu even hard draaien.

Ik heb gezocht naar een QFan functie in het bios maar die blijkt niet te bestaan?? en bij de specs op de asus site wordt er ook gezwegen ivm QFan. Wel staat er dat het bord cool n quiet support. Wat is dan het nut van cool n quiet te ondersteunen als ze QFan uit het bios halen?

Heeft iemand dit aan de praat gekregen? Aangezien QFan softwarematig is waarschijnlijk, zou het mogelijk zijn het bios van een k8v op een k8v-x te flashen zonder problemen ?

specs:
amd 64 3000+
k8v-x
corsair 2x256mb ddr pc3200
zalman zm300b
sapphire 9800 pro
maxtor d.max 9 120

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:05
Cool 'n' Quiet is slechts de naam voor het automatisch terugklokken van de A64.
Doordat je processor zichzelf terugklokt wordt hij minder heeft en hoeft hij minder gekoeld te worden, wat te regelen valt met Q-Fan Control. Dat is níet softwarematig, maar is in de meeste BIOS'en in te schakelen. :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

CnQ zou, mits er een gecertificeerde fan + mobo gebruikt wordt, ook de fan speed terug moeten schakelen, als je de boxed koeler gebruikt, zal dat moeten werken.

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Het is een functie van de processor maar moet wel even aangestuurd worden door software. daar heb je de AMD Athlon 64 driver voor nodig (zoek op www.tweakers.net/meuktracker )

Het verandert dus je multiplier (bijv van 200x10 naar 200x5) als de processor toch niks te doen heeft, en weer terug.

Wat betreft die fanspeeds kun je ook Speedfan downloaden. Daar zeg je hoe warm je je processor wilt hebben, en als hij daarboven komt, gaan fans harder draaien, daaronder gaan ze zachter/uit.
edit. weet je trouwens zeker dat je processorkoeler niet zachter gaat draaien? Want die dingen zijn redelijk stil trouwens. Waarschijnlijk zelfs stiller dan je voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door jeroen-v op 23-10-2004 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
- ik gebruik de laatste amd cpu driver

- met softwarematig bedoelde ik dat het bios, niet software in windows. QFan is dus bios afankelijk

- Speedfan heb ik geprobeerd maar werkt niet

- Ben er zeker van dat de fan altijd even hard blijft draaien; rond de 32xx toeren

Verwijderd

Topicstarter
- en ik heb dus echt geen QFan optie in het bios, niet met versie 1005 en niet met de 3 versies ervoor.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22
De K8V-X ondersteunt wel CnQ maar heeft geen Q-fan/Smart-fan. Je zal dan een proggie als Speedfan moeten gebruiken om je fan langzamer te laten lopen of een Zalman 7000 cooler kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 22:47:
- ik gebruik de laatste amd cpu driver

- met softwarematig bedoelde ik dat het bios, niet software in windows. QFan is dus bios afankelijk

- Speedfan heb ik geprobeerd maar werkt niet

- Ben er zeker van dat de fan altijd even hard blijft draaien; rond de 32xx toeren
Speedfan werkt niet ?
volgens mij werk jij niet, je moet in speedfan ff de moeite nemen om de goede waardes in te stellen en de goeie vakjes aan te vinken, snap je de instellingen niet, grijp dan ff naar de speedfan Help file en lees deze eerst compleet door wat betreft het instellingen gedeelte, deze is zeer duidelijk geschreven

As simple as that ... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 00:45:
[...]

As simple as that ... :)
Toch niet.

Heb daarstraks de laatste versie afgehaald. De helpfile nogmaals (!) gelezen en alle instellingen nagekeken. Hij leest de temperaturen wel goed af, maar veranderen lukt niet. Ook niet door manueel alle snelheden in te stellen.

Verwijderd

ik heb een vraag over dit moederbord de Asus K8V-x ik heb namelijk de K8V Se deluxe gekocht en daar moest je bepaald geheugen bij kopen is dit probleem verholpen met deze versie?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/offtopic + oud topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.