Toon posts:

[Standaard PC] Hoe koel te krijgen? (2600+ 80'C)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Van de week kwam hier een klant binnenlopen met een pc die niet wilde opstarten. Kom ik er mee aan het nakijken, is de CPU temp 80 graden celsius !

Het gaat hier om een niet-overgeklokte AMD2600 met een koeler die een kloon is van de Spire FalconRock 2 koeler.

Als ik een gewone kamerventilator op volle kracht erop zet hangt de temp zo rond de 70 graden.

De enige mogelijkheid voor deze kast om te koelen is een 80 mm fan icm een 95 mm fan. Deze opties heb ik ook geprobeerd, dit helpt niet.

De PC is anderhalf jaar oud, garantie zit er niet meer op dus de processor terugsturen behoort niet tot de opties.

Terugklokken zou kunnen, maar lijkt me niet dat dat de bedoeling kan zijn.

De kast verbouwen: liever niet. Ik zou deze pc graag koel krijgen met standaard luchtkoeling aangezien de klant er geen sjoege van heeft.

Iemand suggesties of gewoon een nieuwe proc erin drukken ?

PS: Het gaat hier niet om het overklokgedeelte van DOC, alleen om de C ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2004 19:11 ]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-02 09:10
Volgens mij heb je nog altijd 2 jaar garantie op elektronische waren ?
Heb je al geprobeerd koeler eraf te halen en de CPU schoon te maken, waarna je nieuwe koelpasta er op gooit?
Wordt de heatsink ook echt zo warm? Heb je het vermoeden dat de temperatuur wel klopt?
Zo nee, dan is het waarschijnlijk een foutje in het bios, probeer een nieuwer bios erin te flashen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nieuwe koelpasta onder, Arctic cooling silicone. Dat verversen is zo standaard dat ik het niet eens noemde ;)

Op het koelblok kun je een ei bakken, of als dat niet wil iig je vingers branden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2004 19:18 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik zou eerst eens de CPU koeler opnieuw monteren en nieuwe themal paste erop doen. Ook zou ik even kijken of de temp die het mobo aangeeft wel klopt :)

edit:
ik ben weer eens te traag :P

Probeer eens een nieuwe koeler op de CPU te zetten, misschien is de oude wel gewoon brak ofzo.

[ Voor 34% gewijzigd door StarLite op 23-10-2004 19:21 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-02 09:10
Wat staat er bij de vcore ingesteld in het bios? Kloppen de snelheden wel?
Ach ja, anders probeer je eerst een andere CPU.

offtopic:
StarLite, kom je overal 5 minuten te laat ? :P

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Wellicht een QDI bord. Ik heb er al diversen ingebouwd, en ze hadden stuk voor stuk probelemen met koeling met de standaard koeler. De koelblokken worden zelfs gloeiendheet, en lopen bij het minste of geringste vast. BIOS flashen hielp niet, evenals een andere CPU/Koeler. De temp liep in de bios al snel op tot boven de 70C in een open kast. Voltage verminderen oid had ook geen nut. Evenals het aanbrengen van stevige koelers van mezelf op een simpele duron 1400 gaf nog problemen. Een combo die op andere bordjes nie boven de 40C uit kwam met gesloten kast.

Het enige wat werkte was het retourneren van de moederborden en bijbetalen voor betere (iets duurdere) merkborden. We hebben inmiddels nooit meer problemen gehad met oververhitte procesors. Inmiddels komen ze amper boven de 50C uit in gesloten kast. Op een bordje na uit een systeem die ingeruild werdt. Weer een QDI bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Vcore 1,60 volt, tenminste dit zegt de bios. Als ik de P4 aansluiting nameet (ja die zit ook op dit AMD bordje, dan geeft deze 12v af.

Het ziet eruit als een MSI-bordje (MS-6777 ver :1) en na een google is het dat ook. Het bord bevat een Nforce2 chipset. Een search op GoT levert alleen wat op over geheugen, wat een gevalletje read the manual is.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2004 19:45 ]

Verwijderd

Als je een simpele coolermaster cooler haalt van 12 euro zullen je koelingsproblemen al voorbij zijn. Dus even een paar euro uitgeven en je bent klaar.

Verwijderd

Topicstarter
@boven mij:

Ik heb legio systemen met een falconrock cooler verkocht die allemaal 40-50 graden zijn, deze wordt 80. Zou het dan echt het koelblok zijn ?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je koelblok gloeiend heet wordt kan dat het probleem toch niet zijn :?
Lijkt me dan juist dat deze de warmte prima opneemt.

Dan hou je de hittebron of de fan over als oorzaak. Misschien toch een brakke instelling van de cpu waardoor deze loeiheet wordt? Misschien eens een ander mobo proberen icm dezelfde koeler en cpu.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de fan prima is, is dus gewoon de proc brak. Ik zal deze ff in een ander systeem proberen.

Verwijderd

Meet de Vcore eens na (direct bij de FET's of socket) ipv op de bios te vertrouwen. Voor hetzelfde geldt zegt je bios 1.60 terwijl er >= 2V op staat. :X

Verwijderd

Is het dan niet makkelijker om gewoon de VCore omlaag te gooien? FF per instelling omlaag gooien en testen.

Wat ook wel wil helpen is er even een flinke voeding aan te hangen (of een nieuwe). Een slechte (te zwakke) voeding wil ook wel eens voor een oververhitte CPU zorgen. Vraag me niet waarom.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 20:17:
Meet de Vcore eens na (direct bij de FET's of socket) ipv op de bios te vertrouwen. Voor hetzelfde geldt zegt je bios 1.60 terwijl er >= 2V op staat. :X
Zo goed zit ik er niet in, sorry.

Hoe gaat dat precies in z'n werk ?

Verwijderd

Zou gewoon Prime95 installeren en dan de de laagste VCore gaan zoeken. Wanneer die gevonden is, 2 stappen verhogen en dan nogmaals naar de temps kijken.
Pagina: 1