[VGA] Sapphire Radeon 9800pro Artifacts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-12-2018
Wie 0 Wie kan me hieruit helpen,

heb net 2 dagen mijn radeon 9800pro, na het installen van het beestje merkte ik dat hij nogal warm werdt.

Dus heb ik een Zalman ZM80D-HP gehaald, na het nodige klussen zat hij er uiteindelijk op( heel voorzichtig alles gedaan volgens boekje ) mijn core(R360) schoongemaakt, nieuwe pasta erop en koelvinnen op de (samsung) geheugen.

maar nu... Na het terugzetten in mijn pc kreeg ik bij het opstarten alleenmaar Artifacts te zien ( allemaal streepjes door mijn windows startup ( kaart is trouwens nog niet overgeklokt.)

ik snel pc uitgezet, heel tweakers afgezocht, en had een paar topics gevonden over de SHIM.

Vervolgens heb ik die er ook afgehaald. Weer nieuwe pasta erop, en terug de pc in.

Na het opnieuw opstarten heb ik nogsteeds die Artifacts.....

wat is er gebeurt...??? wie kan me hiermee helpen.

SPECS:

P4 2.53.
512
4xHD's
2xDVD
550W voeding.

de koelblok die op de core zit wordt neit al te warm als de pc opstart dus denkt neit dat het aan de koeling ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelblok moet juist WEL warm worden. en die artifacts zijn in ieder geval niet goed he.

Succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
mja.. ok. niet warm bedoel ik niet dat ik de hele dag me hand erop kan houden..

hij wordt wel warm genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het monteren van de ZM80 hoef je de shim niet te verwijderen. Hoe heb je je oude cooler verwijderd? Niks beschadigd? Artifacts bij het opstarten van de PC wijst op een defect van de kaart. Met een verwijderde shim is de kans op garantie wel erg klein geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Ik heb ook die Zalman koeler. Twee weken geleden heb ik het ding op mijn kaart gezet maar ik heb nog geen tijd gehad om de kaart terug in te bouwen en te testen.
Ik heb de makkellijkste oplossing gekozen, nl een heuse kwak goedkope koelpasta (van die witte die bij Thermalright blokken zit) erop gegooid, opengewreven en de koelblok erop gedaan. De koelprut komt lichtjes vantussen het blok en de spacer, maw heel de core en de package hangen vol koelprut, de afstand tussen koelblok en core package zijn volledig opgevuld met koelpasta.
Dat kan geen kwaad aangezien het hier toch gaat om een passieve koeloplossing. De enige manier om de afstand tussen de core te overbruggen is door veel koelpasta aan te brengen ofwel door de spacer te verwijderen zodat het koelblok contact kan maken met de core.
De oplossing met veel koelpasta is de beste omdat je de core op die manier niet kan beschadigen. Oplossing 2, de spacer verwijderen, zou slechts een winst van 3 a 4 graden opleveren in het beste geval. Doordat de volledige package van de core volzit met koelpasta wordt de warmte hiervan ook doorgegeven aan het koelblok.

Waarschijnlijk is het voor jouw kaart al gedaan, je hebt mogelijk een dun laagje koelpasta aangebracht zoals dat hoort bij een cpu. Wat je vergeten bent is dat er zo'n halve millimeter afstand is tussen de core en het koelblok doordat de spacer hoger ligt dan de core. Als deze afstand niet overbrugt wordt door koelpasta dan is dat hetzelfde effect alsof je er geen koelblok op hebt zitten.
De core wordt op die manier al binnen de 2 seconden oververhit en er treedt permanente schade op.
Doordat je artifacts hebt van bij de opstart nadat je de koeler opnieuw hebt gemonteerd zonder spacer kan je er van uitgaan dat de core een temperatuur heeft bereikt welke er voor zorgde dat je core permanent beschadigd is. Dit merk jij in de vorm van artifacten op je scherm. Er zal zeker wel contact geweest zijn tussen de core met beetje koelpasta en de heatsink, anders zou je kaart nu niks meer doen.

Die Zalman heatpipe koelers zijn erg mooi en koelen ook goed maar de installatie is verschrikkellijk, eigenlijk niet te doen voor de doorsnee consument.
Ikzelf heb er zo'n drie uur aan gespendeerd, hoofdzakelijk omdat er overal koelpasta tussenmoet en als je dan alles vastschroeft komt de overtollige koelpasta eruit en moet je dat dan maar netjes zien af te kuisen. Dat is prima gelukt mbv een tiental wattenstaafjes (van die om je oren mee uit te kuisen).

Je zou nog eens een ultieme poging kunnen ondernemen door je kaart een dagje in de diepvries te leggen. Wel in een antistatisch zakje uiteraard.
Na dat dagje diepvries laat je de kaart nog een dag liggen op je bureau ofzo (leg ze dan best bovenop de antistatische verpakking). 95% kans dat dit geen enkel effect heeft maar het is toch de moeite waard gezien zo een kaart nog altijd 200 euro kost.

Troost je, ik heb ooit mijn radeon ddr gesloopt (mijn eerst mod project).
Al doende leer je. :)
Koop het best metteen een X800 kaart want de 9800pro is nu wel erg verouderd. (Voor mij nog perfect, mijn laatste game was Doom 3, uitgespeeld op 2 weken, alweer een dikke maand geleden. Sindsdien heb ik niet meer gegamed)
De 2005 generatie spellen gaan het denk ik niet meer zo goed doen op een 9800pro, tenzij je echt gaat snijden in de details, resolutie,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig gekocht bij universecomputers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
corpseflayer : bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik had denk ik idd teweinig paste ertussen ( had geprobeert om zo netjes mogeljik te doen zodat er niet teveel opkwam ) wat betreft gamen, mja.. 400 euro heb ik er niet voor over aangezien ik alleenmaar cs speel, valt het nog wel mee... ik denk idd dat er iets is mis gegaan toen ik de oude koeler eraf haalde, hoewel ik het uiterst voorzichtig deed.

Ik heb hem niet bij univer.. gehaald. Ik ga alsnog mijn best doen om hem om te ruilen....

Alvast bedankt voor julie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
heb de kaart kunnen omruilen ( bij alternate :D )
vanavond poging nr 2. :P

ff voor alle duidelijkheid, wie kan me uitlegge hoeveel koelingspasta er in moet ( bij de ZM80D-HP, netzoveel als bij cpu ( dun laagje ) of gewoon helemaal vol gooien, en hoe strak je de bouten bij de core-koeling moet aandraaien....

Is het nog van belang om de SHIM eraf te halen of niet?

bedankt voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
:X
Man wat heb je geluk.
Maak nu niet terug dezelfde fout door te weinig koelpasta te gebruiken.
Doe er véél op, beter te véél dan te weinig, dat heb je zelf al ondervonden toch? ;)
Neem een stukje plastik folie (voor in de magnetron bvb) windt dat rond je vinger en smeer dan met je afgeschermde vinger de koelpasta op de core, gewoon maken dat je de core "inwrijft" met pasta, doe hetzelfde met de koelblok aan de onderzijde. Daarna doe je een heuse kwak prut op de core totdat je ziet dat de deze berg prut hoger ligt dan de spacer.
Blok erop zetten en klaar is Kees. (afgezien van de rest vd montage dan) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
Super, ik ga het proberen.

ik laat die SHIM wel zitten ( hoewel het niet moeilijk was hem te verwijderen ) kan hij een mooie randje maken voor mijn pasta zwembad :D.

is er nog een makkelijke manier om de standart koeler er af te halen?, denk dat ik daar iets fout heb gedaan de eerste keer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

GEEN pastazwembad (ja ik weet het,is overdreven)

als je geleidende pasta gebruikt kan je nog iets slopen (en das iets anders als glij-pasta :X )

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
Gooi er aub zoals HeefStan al zegt niet teveel koelpaste op. Je zult niet de eerste zijn die mankementen heeft omdat er pasta op de elektronica rondom de core zat maar ik denk dat je dat zelf ook al wel in andere topics hebt gezien/gehoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Gody op 28-10-2004 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

programist schreef op 25 oktober 2004 @ 20:51:
Super, ik ga het proberen.

ik laat die SHIM wel zitten ( hoewel het niet moeilijk was hem te verwijderen ) kan hij een mooie randje maken voor mijn pasta zwembad :D.

is er nog een makkelijke manier om de standart koeler er af te halen?, denk dat ik daar iets fout heb gedaan de eerste keer....
Gebruik dan iig geen AS5 oid :X anders kun je weer terug....

offtopic:
Ben dus niet de enige Darkthrone gek hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 21:47:
[...]

Gebruik dan iig geen AS5 oid :X anders kun je weer terug....

offtopic:
Ben dus niet de enige Darkthrone gek hier...
Mijn icon!

En pastazwembad op de elektronica is inderdaad niet goed, echter is de core package niet voorzien van bloot geleidend materiaal dus voorzie ik geen problemen.
Het enige wat er op de core package zitten zijn kleine blokjes (condensatoren of weerstandjes maakt niet uit) met daarbovenop een beschermlaag.
Doe maar WEL een pastabad, gewoon zorgen dat je geen halve tube gebruikt maar toch zeker ervoor zorgen dat de pastalaag hoger ligt dan de spacer.
Het enige waar je problemen mee kan krijgen is dat de pootjes van de gpu package besmeurd zijn met pasta, idem voor geheugenchips trouwens, dat heb je alleen met een halve tube pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

programist schreef op 25 oktober 2004 @ 17:02:
heb de kaart kunnen omruilen ( bij alternate :D )
vanavond poging nr 2. :P
Hoe heb je dat zo snel gedaan, Ik heb namelijk hetzelfde probleem maar nog wel en shim. en wil graag ook een nieuwe.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
zodra je zelf de koeler eraf haalt verlies je je garantie. nieuwe halen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
GreenFury schreef op 26 oktober 2004 @ 09:07:
[...]

Hoe heb je dat zo snel gedaan, Ik heb namelijk hetzelfde probleem maar nog wel en shim. en wil graag ook een nieuwe.
Ik had het zaterdag gesloopt, :*(

maandag ochtend om 9 uur de trein gepakt vanuit almere, 2 uur heen...
2.5 UUR !!!! bij de service bali gezeten en daarna gewoon gezegt, " ik deed hem aan en kreeg strepen te zien" dus kreeg ik meteen een nieuwe.
Lang leven OV :D

Nu heb ik wel de coolskins op geheugen geplakt, maar nog neit de kooler zelf.
Als ik het red doe ik het vanavond nog wel.

corpseflayer:

pastazwembad was idd beetje overdreven :) bedoelde gewoon wat meer prut dan dat laagje op cpu..

trouwens nog iemand iedeen over wel of geen SHIM?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Bij mij is het een pastazwembad en dat zal me geen probs opleveren. (Ik kan pas testen na de examens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien lees ik er overheen en is het al gevraagd, maar ben je er wel 100% van dat de artifacts door de core kwamen en niet door bijv. overhit geheugen door bijvoorbeeld verkeerd geplaatste koelblokken???

Zoals ik een thermal adhesive van Zalman gebruikte en me 9700 sloopte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ennnnn... Ik heb ook een nieuwe :) Alleen krijg ik de oude pinnetjes er niet uit :( iemand nog tips :) (btw met samsung geheugen)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
dat zou ook wel kunnen, maar ik denk eerder dat het kwam om dat ik de oude cooler er verkeerd eraf heb gehaald, ( volgens mij raakte ik de printplaat met de tang....

de cooler stond er wel strak op dus denk niet dat het daar aan lag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dit zelf ook gehad, en zo zie je maar weer .. dat spul kan hartstikke fragiel zijn. Ga je niet voorzichtig om met je core / geheugen dan gaat het zo stuk.

En al ben je wel voorzichtig, dan alsnog kan het fout gaan .. zonder dat je het iei. door hebt.
twiekert schreef op 26 oktober 2004 @ 19:40:
zodra je zelf de koeler eraf haalt verlies je je garantie. nieuwe halen dus!
1 druppel nasa lijm keert dit proces weer om })

Ik zou trouwens niet de SHIM van je kaart afhalen, is naar mijn mening te riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• programist
die SHIM is neit zo moeilijk, post hier nog wel wat foto's hoe je die eraf moet halen, de standart cooler.. das pas een probleem. Hij zit zo strak vast dat het bijna onmogelijk is om hem er voorzichtig af te halen.

Die shim kan je gewoon met een scherp mesje zo eraf halen. :Y)
Pagina: 1