XanderH schreef op 24 oktober 2004 @ 12:02:
[...]
Volgens mij zijn hier eerder discussies over geweest, dan vooral bij cd-spelers. Conclusie was dat dit niet helemaal klopte geloof ik, als je je speler digitaal aansluit worden de DAC's niet gebruikt.... maar behalve de DAC's zitten er nog meer onderdelen in een cd/dvd-speler die invloed kunnen hebben op de geluidskwaliteit. Het loopwerk, de clock (

) en nog wat andere dingen zouden ook invloed hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit. Hoe verklaar je anders dat er verschil zit tussen de geluidskwaliteit bij het afspelen van een cd op een digitaal aangesloten cd-speler en een digitaal aangesloten dvd-speler?
Let wel, ik prop hier ff wat argumenten die ik de laatste tijd in AV voorbij heb zien komen bij elkaar, ik verwoord hier niet mijn eigen mening

je moet cd spelers met PCM audio niet verwarren met een DVD met daarop een AC3 of een DTS signaal. Dat eerste is een audio signaal,
zonder foutcorrectie waarbij een beter of een slechter loopwerk duidelijk van invloed kan zijn op de kwaliteit, alsmede de foutcorrectiechips van de cdspeler.
Bij AC3 en DTS signaal heb je het over een DVD. ALs je een DVD in je speler stopt, zul je zien dat het hier om een
data signaal gaat (VOB bestanden, met foutcorrectie), dat van de dvd afgelezen wordt en
zonder bewerking naar de digitale uitgang getransporteerd wordt. Pas als het in een processor komt (in de versterker) en als
audio (zonder data correctie) verder loopt (zowel digitaal als analoog) is het signaal weer 'kwetsbaar'.
Neem anders dit vergelijk: ALs je een audio CD ript met je gare cd-rom speler (slecht loopwerk), dan heb je een grote kans dat de kwaliteit van de audio minder wordt (door jitter bijvoorbeeld, maar ook doordat de leesfouten in de cd gewoon slecht gecorrigeerd worden, omdat een speler dit zelf moet doen). Als je een DVD ript. dan rip je een
data signaal van je schijf af. Dat is hetzelfde als bestanden kopieren. Daar heb je dus nooit dat de data een beetje beschadigt. als je bestanden van een cd af kopieert krijg je ook 100% dezelfde bestanden terug. Dat komt omdat bij data opslag er een procent of 15 foutcorrectiebits zijn. (vergelijk maar, 74 minuten audio = 750MB, toch past er netto maar 650MB data op zo'n cd'tje, de laatste 100MB is voor data correctie die er met audio cd's niet is).
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een bestand digitaal kopieerde op een PC, waarbij het bestand 100% hetzelfde bleef en waarbij het AC3 of DTS signaal slechter ging klinken. Hooguit dat een bestand corrupt raakt, maar dan spreek je niet van "iets minder mooi klinken", maar van extreem ranzig tikkend en hakkerig geluid (wat 30 euro spelers niet doen als ze heel zijn

).
[
Voor 3% gewijzigd door
JvS op 24-10-2004 12:27
]