PTR-records en het draaien van een mailserver op ADSL?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds kort heb ik een eigen domeinnaam waarvan ik de DNS instellingen zelf kan beheren. Nu zit er bij dat pakket welliswaar een catch-all mailadres en forwards inbegrepen, maar ik wil toch een eigen mailserver gaan draaien.

Nu verwacht ik voor het ontvangen van mail weinig problemen. Maar ik heb begrepen dat voor het versturen van mail je eigenlijk een PTR-record voor je ip-adres nodig hebt dat overeenkomt met het from/reply-adres in je mailtjes. Dit in verband met het feit dat meer en meer mailserver anders je mail weigeren ivm spam.

Nou heb ik een ADSL-abbo bij Demon, waardoor je als reverse DNS altijd iets krijgt in te trant van hostnaam.demon.nl. Loop ik nu het risico dat mijn mail wordt geweigerd als ik als from/reply-adres mijndomein.nl gebruik ipv hostnaam.demon.nl? En zo ja, is er iets tegen te doen? Bijvoorbeeld een vriendelijk verzoek aan Demon om mijn ip-adres te laten resolven naar mijndomein.nl?

BVD

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

El Cid schreef op 23 oktober 2004 @ 16:49:
is er iets tegen te doen? Bijvoorbeeld een vriendelijk verzoek aan Demon om mijn ip-adres te laten resolven naar mijndomein.nl?
Dat zou inderdaad perfect werken, maar volgens mij doen ze daar bij Demon niet meer aan (kan me vergissen hoor...).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:25

PowerSp00n

There is no spoon

Nu verwacht ik voor het ontvangen van mail weinig problemen. Maar ik heb begrepen dat voor het versturen van mail je eigenlijk een PTR-record voor je ip-adres nodig hebt dat overeenkomt met het from/reply-adres in je mailtjes. Dit in verband met het feit dat meer en meer mailserver anders je mail weigeren ivm spam.
Is dit wel echt zo? Er zijn volgensmij zooooo veel hosts die met een andere reverse rond lopen dan waar de mail vandaan komt? Ik kan me ook vergissen hoor.. maar volgensmij vraag je er dan om om geen mail meer te ontvangen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PowerSp00n schreef op 23 oktober 2004 @ 17:08:
Is dit wel echt zo? Er zijn volgensmij zooooo veel hosts die met een andere reverse rond lopen dan waar de mail vandaan komt? Ik kan me ook vergissen hoor.. maar volgensmij vraag je er dan om om geen mail meer te ontvangen.
Het gebeurt steeds meer omdat jan en alleman tegenwoordig DSL kan krijgen en vervolgens een PC neerpleurt waar een brak geconfigde service op wordt gezet of als spambot fungeert door allerlei malware

Het is niet voor niks dat sommige providers poort 25 blocken voor hun aansluitingen..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

. . . ik heb begrepen dat voor het versturen van mail je eigenlijk een PTR-record voor je ip-adres nodig hebt dat overeenkomt met het from/reply-adres in je mailtjes. Dit in verband met het feit dat meer en meer mailserver anders je mail weigeren ivm spam . . .
Dat heb je verkeerd begrepen. Er wordt door sommige mailers gecontroleerd of het IP-adres waarvandaan je zendt, te resolven is naar één van de MX-records voor het mail domain wat je pretendeert te vertegenwoordigen. Dus als jij er voor zorgt dat "hostname.demon.nl" in het MX-record van je domain staat, zit je goed.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Lees wat Brahiewahiewa zegt, hij heeft gelijk. Zou anders toch knap lastig worden voor de meeste bedijven als je voor ieder domein een apart ip-adres moet gaan gebruiken :)

Het is wel zo dat het niet hebben van een te resolven reverse door sommige servers als spam wordt gezien.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op 23 oktober 2004 @ 20:46:
[...]
Dat heb je verkeerd begrepen. Er wordt door sommige mailers gecontroleerd of het IP-adres waarvandaan je zendt, te resolven is naar één van de MX-records voor het mail domain wat je pretendeert te vertegenwoordigen. Dus als jij er voor zorgt dat "hostname.demon.nl" in het MX-record van je domain staat, zit je goed.
Thanks, dit is wat ik wilde weten.
Pagina: 1