[versterker] Sony STR-DB925 DD5.1 dynamiek|volume probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 15:14
Beste tweakers,

ik verveelde me wat vandaag en ging wat ac3 bestanden downloaden (maakte niet uit wat, gewoon van die standaard demo's van dolby labs ed)
Tot mijn verbazing hielt de versterker telkens in zodra er het geluid wat harder ging of de dynamiek groter werd. Het geluid wat eruit komt is wel scherp en correct, alleen de volume is geknepen om het zo maar uit te leggen.

Nu was ik dit wel gewent met crashes/explosies op DVD's (beveiliging/slecht geencodeerd dacht ik altijd), maar met muziek vind ik dit echt niet kunnen. Gelijk een DVD van jurasic park erbij gepakt om naar DTS te luisteren, even snel die piano intro opgezocht en hierbij houd de versterker dus niet in. Dynamiek is groter en het geluid ook harder zonder dat de versterker maar even inhoud.

Ik vraag me nu toch echt af waar het aan kan liggen, ik kan me nauwelijks voorstellen dat al die explosies en andere diverse tracks zeer slecht zijn opgenomen/geencodeerd zijn (lekker promo materiaal dan. Tot op heden is dan alleen die helicopter van Dolby Labs goed geencodeerd dan, hierbij hoor ik geen dimmend geluid oid)

Wat heb ik al gedaan?
- Gegoogled (niet zoveel interessants, meer occasions en ab problemen ed)
- Search gebruikt (meer verhalen over kwalitatief sony en een aansluitingsprobleem)
- Manual erop nageslagen, Range en Size van achterspeakers veranderd en weer terug gezet en nog een keer de hele setup doorgevlogen
- Vergeleken met andere surround sound technieken (DTS,Dolby Prologic (TMF enzo))
- Andere DVD speler (zelfs even m'n pc'tje heen en weer gesleept voor jan joker 8)7 )

Ik denk dat ik er nu meer bij stilsta omdat het muziek demo's zijn en bij films er meer gepraat word en af en toe wat herrie veroorzaakt word dat van korte duur is.

SPECS:
Sony STR-DB925 (2x Elac 100 Watt 8 Ohm, 1x Canton 100 Watt 8 Ohm, 1 infinity sub eigen voeding, 2x Mission 25-75 Watt 8Ohm)
Xbox (XBMC en standaard DVD speler software) via direct throughput (SPDIF optisch)
Raite Alphaville 713 (ook optisch throughput ... hoop dat ik het type goed schrijf)

Net nog een andere ac3 geprobeerd, Oxygene 4 van Jeanne Michel, dan na een kleine 40 seconde begint het zodra die synthesizers surround gaan.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Er is wel eens iemand geweest met een vergelijkbaar probleem. Die heeft het ook helemaal uitgezocht. Ik meen me te herrineren dat het probleem bij hem lag in de afspeelsoftware die uit zichzelf compressie aanzette.
Hoe zit het met jouw x-box, heb je die digitaal aan je receiver hangen? Zo ja dan zou de x-box niks moeten kunnen doen qua dynamiek (gaat niet met een ac3 signaal, dan moet je het eerst decoden).

Verwijderd

Sommige DD receivers hebben de functie om voor `s nachts af te spelen de dynamiek te verminderen. Misschien dat deze functie aanstaat dus ik zou even in de handleiding van je versterker kijken waar je deze functie kan vinden en of die aanstaat.

• LinuX-TUX
OK, bedankt tot dusver, ik ga even in de handleiding erop naslaan. (wel vreemd dat DTS gewoon even hard blijft)

Digitaal throughput, zonder kijken doorsturend. Heb heel xboxmediacenter ondersteboven gezet, zag geen functies naar voren komen die tegelijkertijd met digitaal uit aan gezet konden worden.

Verwijderd

Zonder twijfel heb je ergens een vorm van Dynamic Range Compression aanstaan, hoeft daarom niet zo te heten want het noemt bij elk merk wel anders. (Night mode, Dialogue enhancer, ...)
En de reden dat het met DTS geen effect heeft is omdat het gewoon niet werkt op DTS signalen, enkel op Dolby Digital.
Kijk de instellingen van je receiver toch maar eens na.

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 21:09:
Zonder twijfel heb je ergens een vorm van Dynamic Range Compression aanstaan, hoeft daarom niet zo te heten want het noemt bij elk merk wel anders. (Night mode, Dialogue enhancer, ...)
En de reden dat het met DTS geen effect heeft is omdat het gewoon niet werkt op DTS signalen, enkel op Dolby Digital.
Kijk de instellingen van je receiver toch maar eens na.
Bij nadere inspectie, er brand idd iets van "D. Range" in het oranje, miniscuul, maar het brand. Ga morgenochtend verder met het doorbladeren van de manual, kwam het nu niet 123 tegen.

Bedankt iig voor alle hulp tot dusver

edit:
Bedankt allemaal, eindelijk gevonden!!! Heb er heel wat voor moeten ploegen door alle menu's heen, maar het was idd D.Range ( stond op MAX :( )

Handleiding is heel vaag, maar het zit er idd tussen :D

[ Voor 15% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-10-2004 13:58 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
LinuX-TUX schreef op 24 oktober 2004 @ 02:19:
[...]

Bij nadere inspectie, er brand idd iets van "D. Range" in het oranje, miniscuul, maar het brand. Ga morgenochtend verder met het doorbladeren van de manual, kwam het nu niet 123 tegen.

Bedankt iig voor alle hulp tot dusver
Heb ook een Sony, een STR-DB790 QS. Je dynamische compressie staat gewoon aan. Heeftie van mij ook. Onderdrukt pieken in geluid als je geen overlast wilt maken. That's it.

[ Voor 3% gewijzigd door Jappo112 op 24-10-2004 02:26 ]

Pagina: 1