• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43
(jarig!)
het begon allemaal zo:
ik kwam een paar weken geleden uit school naar huis gelopen, en zag de buurvrouw haar stofdoek uitkoppen buiten de deur.

toen ging ik denken waar dat stof vandaan kwam en wat ermee gebeurde.

allereerst moeten we weten wat stof is:
stof1 (het ~)
1 zeer kleine droge deeltjes in de lucht of als afzetting op voorwerpen
2 zeer fijn droog zand op de wegen
3 poeder

als wij gaan zagen, maken we stof.
als wij met stenen in de weer gaan, maken we stof
stof ontstaat overal en is overal. door wind en water verspreid het zich over heel de wereld.

conclusie: overal is een proces gaande van "vast" --> stof

ik kan alleen nergens een proces vinden en/of bedenken dat van stof --> vast gaat.

wij kunnen van het stof dat vrijkwam bij het zagen, geen nieuwe plank maken.

als er geen proces van stof --> vast is, dan zal over *,*x10^** jaren er geen aarde meer zijn, maar slecht alleen maar stof..?

toch?

Verwijderd

Verklaar jij dan eens hoe er fossielen ontstaan. Bij mijn weten komt dat voornamelijk doordat lagen zand en modder en andere aardlagen worden bedekt door nog meer lagen. Op een gegeven moment ontstaat er een hoge druk door de massa van bovenliggende lagen, en zal alles langzaam worden samengedrukt tot een harde compacte massa, die we "steen" noemen.

Verwijderd

andersom gebeurt ook wel. hoe denk je dat bijv. diamanten ontstaan? doordat er allerlei koolstofgruis op elkaar geperst wordt.

of hoe denk je dat een hemellichaam ontstaat? doordat gassen en stofdeeltjes elkaar aantrekken.

etc...

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Opperhoof schreef op 23 oktober 2004 @ 15:18:

stof ontstaat overal en is overal. door wind en water verspreid het zich over heel de wereld.

ik kan alleen nergens een proces vinden en/of bedenken dat van stof --> vast gaat.
Vorming van vast materiaal gebeurt natuurlijk wel. Onder druk worden materialen samengeperst tot gesteente. Kijk naar zandsteen, steenkool enz.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

We doen in W&L niet aan tags, dus die heb ik uit de titel verwijderd.

Er zijn wel degelijk processen waar zich uit stof dingen vormen, zoals bij de vorming van planetenstelsels.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stof, stofdoeken en stofzuigerzakken zijn in weze dode mensen. Je huid is een dood oppervlak op een levend orgaan, eentje die constant vernieuwd en slijt. Dat slijten gebeurt altijd en overal, net zoals je nagels bijt en haren kwijtraakt. Zo zal stof voornamelijk blijven ontstaan en bij de mensen blijven.
Het is dus ook organisch materiaal, prima eetbaar door kleine insecten en microorganismen, dus op den duur zal al dat stof ook weer opgenomen worden in de voedselketen ... en zo wordt stof langzaam weer omgezet in grotere beestjes of verbrand tot CO2 wat in planten weer wordt opgenomen enz.....
De natuur heeft het wel goed voor elkaar.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
stof in huis bestaat niet uit zaagsel en steen gruis..

stof in huis bestaat uit huidschilvers (ecteinascidin) en stront van huiststofmijt/meid/meit/mijd

trouwens:
deeltjes houd (zaagsel) verrot gewoon hoor, dat blijft geen 'stof' ofzo

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
het begon allemaal zo:
ik kwam een paar weken geleden uit school naar huis gelopen, en zag de buurvrouw haar stofdoek uitkoppen buiten de deur.

toen ging ik denken waar dat stof vandaan kwam en wat ermee gebeurde.

allereerst moeten we weten wat stof is:
stof1 (het ~)
1 zeer kleine droge deeltjes in de lucht of als afzetting op voorwerpen
2 zeer fijn droog zand op de wegen
3 poeder

als er geen proces van stof --> vast is, dan zal over *,*x10^** jaren er geen aarde meer zijn, maar slecht alleen maar stof..?

toch?
Ten eerste is de aarde van binnen vloeibaar door grote temperaturen, dus dat zal voorlopig geen stof worden ;)

Ten tweede zal het stofmaak proces heel langzaam gaan. De aarde zal eerder mee gaan in de supernova die de zon maakt/houdt, dan dat ze verstoft ;)

Stof word door de wind meej genomen, uiteindelijk zal het voort blijven waaien tot het iets vochtigs raakt, een rivier of zee. Daar zal het met ut water mee stomen en uitendelijk op de bodem neerslaan. Deze bodem verplaatst continue, want de schollen/continenen zijn voordurend in bewegen. Op de ene plek groeit de aardkorst, en op de andere plek verdwijnt deze weer in de gloeiende magma. en daar, zal stof uiteindelijk weer opgenomen worden in vloeibaar gesteente om uitgespuwd te worden in een vulkaan oid.

Stof kan ook op de aarde vallen, en daar vemengd worden emt gewone aarde.

Organisch stof, zoals van een plank die gefreest of gezaagd word, dat rot natuurlijk weg ;)

De wereld verstoft zeer zeker wel, want ik denk dat een flinke stofstorm (in woestijnen) meer stof bevat dan de hele mensheid ooit geproduceerd heeft :P
Door uitdroging, ontbossing, en veeteelt breiden de woestijnen uit, met als gevolg meer stof.
Confusion schreef op 23 oktober 2004 @ 15:49:
We doen in W&L niet aan tags, dus die heb ik uit de titel verwijderd.

Er zijn wel degelijk processen waar zich uit stof dingen vormen, zoals bij de vorming van planetenstelsels.
Ik denk dat het tever gaat om te zeggen dat de stof mijn pas geslepen stenen beeldje 50 lichtjaar verder op meedoen aan de vorming van een planeet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-10-2004 20:14 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[...]
De aarde bestaat al 4,5 miljard jaar, hoe verklaar je dan dat we nog niet bedolven zijn in een metersdikke stoflaag?
Jawel, het wordt vloeibaar hout genoemd en is een combinatie van hars en zaagsel, hiermee kun je gaten in planken netjes wegwerken, hup een eerste voorbeeld hoe je stof kunt wegkrijgen ;)
toch?
Nee, de Aarde, de natuur en ook het gesteente is een kringloop systeem.Denk aan de plaattectoniek, de grote platen waar de continenten op rusten botsen op elkaar waabij de een onder de ander schuift waarbij het gesteente (+ alle stoftroep) smelt en verdwijnt in een kolkende magmazee in het binnenste van de Aarde.Op de plaats waar de platen juist van elkaar af bewegen wordt nieuw land gevormd uit die magma.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op 23 oktober 2004 @ 18:05:
Stof, stofdoeken en stofzuigerzakken zijn in weze dode mensen.
Lacht zich kapot :D
Niet dat je redenering verkeerd is of zo, maar ik heb een huis- tuin- en keuken stof nooit echt in die opzicht bekeken. Ok ok, een deel van de stoffen in huis bestaat uit (menselijk) organisch materiaal, maar dat wil niet zeggen dat er miljarden dode mensen op mijn huisvloer begraven liggen?

toch?
Voorbeeld:
Keukenzout is vast en makkelijk in poedervorm te veranderen.
De poedervormige 'fase' van keukenzout los je op in water. Die oplossing laat je opdrogen. Resultaat: Keukenzout in vaste vorm. Dus van poeder (stof dus) --> vast
Dit proces is geen chemische reactie (namelijk er ontstaan/verdwijnen geen producten).

Of is dit misschien wat jij bedoelt:
Zonder een (chemische) proces is het niet mogelijk om van een poedervormige stof weer terug naar de vaste vorm te gaan. Zo zal je zaagsel eerst moeten ontleden in elementen (waterstof, koolstof enz.) om daar vervolgens weer vast hout van te maken.
(dat dit niet klopt, is wel duidelijk)

Trouwens, op moleculair niveau is er geen verschil tussen stof(poedervormig) en de vaste vorm daarvan. Want zowel de poeder en de vaste stof bevinden zich in de vaste fase (er zijn 3 fases: vast-vloeibaar-gas). Het enige verschil is dat een poeder (stofdeeltje) uit veel minder moleculegroepen bestaat. (Zelfs het kleinste stofdeeltje zichtbaar met het blote oog bestaat uit miljoenen atomen).

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Spaanplaat
LDF
MDF
HDF

Kortom: je conclusie klopt niet, maar dat had je hierboven al gelezen in subtielere bewoordingen.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12-2025

dawuss

gadgeteer

Disciplus-Simplex schreef op 24 oktober 2004 @ 02:14:
[...]

Spaanplaat
LDF
MDF
HDF

Kortom: je conclusie klopt niet, maar dat had je hierboven al gelezen in subtielere bewoordingen.
Misschien wat simplistischer, maar je kunt het natuulijk ook als compost gebruiken :)
Verder zitten er wat gaten in je redenering. Stof komt uiteindelijk wel degelijk weer terug in een vaste vorm. Er wordt bijvoorbeeld ook zand meegesleurd naar onder de aardkost in troggen, dus er zijn ook nog gewoon "harde" bergen. De wereld is niet 1 grote zandbak.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43
(jarig!)
mm, ok, ik dank jullie hartelijk voor de opheldering, want tot gister zag ik het toch heel anders.

Verwijderd

Desondanks dat de vragensteller zich al geholpen voelt toch even een aantal kleine foutjes corrigeren die ik gelezen heb.

-De zon zal nooit supernova gaan zelf niet nova, daarvoor bevat de zon niet genoeg materie.
-Stof waar planetenstelsels uitgevormd worden en stof hier staan niet in relatie tot elkaar. Stof op aarde bestaat uit deeltjes van zo'n plusminus .1 tot .01 mm daarentegen bestaan stofdeeltjes in de ruimte uit lange smerige ijskorrels, graphiet korrels, kleine kern dikke ijslaag korrels, polycyclische aromatische hydrocarbons ofwel PAH's en silicaat deeltjes van zo'n 20 micrometer(is al heel groot(PAH's)) tot zo'n nanometer. De factor is gemiddeld duizend en de samenstelling is geheel anders.

Ruimte stof valt met bakken tegelijk op de aarde wat weer niet zo erg is want het compenseert weer een beetje het verlies van aard atmosfeer dat plaatsvind.

Om het bovenstaande samen te vatten:

-Stof is voedsel(het werd boven zo ongeveer al gezegd maar ja dit is wel zo kort en krachtig.)

Geinig weetje:

-In een mensenleven adem je gemiddeld tien molekulen Ceasar in, dus niet alleen slof je erin rond je hapt nogal wat stukjes lijk op in je leven :9 en laten we het maar niet hebben over uit hoeveel dooien je bent opgebouwd. :X
Pagina: 1