Zachte brom op speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 10:49

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Ik hoor een zachte ietwat onregelmatige brom op de speakers. Ik ga digitaal uit naar een losse Denon DAC, dan naar een Arcam versterker die mijn Kef speakers van signaal voorziet. Als ik de digitale kabel losmaak van de computer is het brommende geluid weg. Maar het maakt niet uit of ik dan de DAC aan heb staan of niet. Een andere kabel maakt niet uit net zoals het selecteren van een andere input.

Ja ik heb ook een computer.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Aardlus :O

Search enzo... of FAQ lezen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:38
oftewel, alles op geaarde stopcontacten...

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Exirion schreef op 23 oktober 2004 @ 12:33:
Aardlus :O

Search enzo... of FAQ lezen.
Heb Faq gelezen en ik heb het over een zachte onregelmatige brom, niet een duidelijke gelijkmatige. Eerst lezen en denken voordat je roept.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op 23 oktober 2004 @ 12:35:
oftewel, alles op geaarde stopcontacten...
En alles zit al op geaarde stopconacten, maar het is geen aardlus, ik weet hoe dat klinkt, ben ervaringsdeskundig.

• JvS
  • Laatst online: 21:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

en wat als je de antennekabels uit je radio trekt? (of ook je antennekabel uit je TV als die ook op de stereo zit aangesloten).

Dit is overigens gewoon een aardlus, duidelijk. Niet elke aardlus geeft op elke set hetzelfde weer, soms zorgt het voor ruis, soms voor een keiharde 50Hz brom. En ook geaarde stopcontacten zorgen niet voor dat dit nooit problemen oplevert. Ten eerste heeft audio apparatuur over het algemeen geen geaard stekkers en ten tweede heb je ook nog je CAI (antenne) signaal waar weer een andere aarde op kan zitten.

[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 23-10-2004 12:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
JvS schreef op 23 oktober 2004 @ 12:46:
en wat als je de antennekabels uit je radio trekt? (of ook je antennekabel uit je TV als die ook op de stereo zit aangesloten).
Zit verder niets op de stereo aangesloten dan de DAC (en de speakers natuurlijk).

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
JvS schreef op 23 oktober 2004 @ 12:46:

Dit is overigens gewoon een aardlus, duidelijk. Niet elke aardlus geeft op elke set hetzelfde weer, soms zorgt het voor ruis, soms voor een keiharde 50Hz brom. En ook geaarde stopcontacten zorgen niet voor dat dit nooit problemen oplevert. Ten eerste heeft audio apparatuur over het algemeen geen geaard stekkers en ten tweede heb je ook nog je CAI (antenne) signaal waar weer een andere aarde op kan zitten.
Mijn versterker is wel geaard, en het geluid lijkt uit 2 geluiden te bestaan, een soort pieptoon en een soort gebrom.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ben er net achter dat het wel verdacht tegelijk opgaat met mijn harde schijf, het geluid dan dus. Misschien hierdoor nieuwe inzichten?

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 14:01
Start, instellingen, configuratiescherm, geluiden en audio-apparaten. tabblad volume, volume, geavanceerd. Opties, eigenschappen, onder volume-regeling alles aanvinken, klik op OK. Klik nu bij alles wat je ziet op dempen, behalve bij Wave, SW-synthesizer, 3D-diepte en volumeregeling (duh). Opties, afsluiten.

Kijk (luister) is of je nu nog ruis hebt, het werkt iig bij mij.

@henk: Ja, wilde het er eigenlijk nog (voor als je windows hebt) bijzetten, maar heb dat toch niet gedaan, omdat ik te lui ben en omdat toch 98% van de mensen windows heeft. Ik ben trouwens geen linux hater mocht je dat nu denken, ik heb zelf o.a. Fedora Core 2.

[ Voor 30% gewijzigd door PhoenixT op 26-10-2004 20:22 ]

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Verwijderd

Cold_Phoenix schreef op 26 oktober 2004 @ 20:10:
Start, instellingen, configuratiescherm, geluiden en audio-apparaten. tabblad volume, volume, geavanceerd. Opties, eigenschappen, onder volume-regeling alles aanvinken, klik op OK. Klik nu bij alles wat je ziet op dempen, behalve bij Wave, SW-synthesizer, 3D-diepte en volumeregeling (duh). Opties, afsluiten.
Eigenlijk grenzeloos arogant om gewoon zonder meer vanuit te gaan dat de hele wereld windows draait. Niet eens vragen ofzo, nee gewoon aannemen dat alles windows is. :X

Verwijderd

Gebruik je inderdaad een digitale SPDIF uitgang van je geluidskaart?
Storing van je HD is dan namelijk vrijwel onmogelijk.

Eventueel kun je een aardlus vermijden door simpelweg optisch SPDIF ipv coax aansluiting te gebruiken.

Verwijderd

zit alles op dezelfde groep?

lopen er andere kabels langs?

heb je niet toevallig mic in aanstaan?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 26 oktober 2004 @ 20:18:
[...]

Eigenlijk grenzeloos arogant om gewoon zonder meer vanuit te gaan dat de hele wereld windows draait. Niet eens vragen ofzo, nee gewoon aannemen dat alles windows is. :X
het is gewoon behulpzaam bedoeld en aangezien zelfs op tweakers.net zo'n 90% wel windows gebruikt, is het ook vrij logisch om daar gewoon vanuit te gaan
(zie poll)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op 26 oktober 2004 @ 20:23:
[...]

het is gewoon behulpzaam bedoeld en aangezien zelfs op tweakers.net zo'n 90% wel windows gebruikt, is het ook vrij logisch om daar gewoon vanuit te gaan
(zie poll)
Misschien moeten we ook eerst een poll doen om te onderzoeken of er misschien naar verhouding wel meer windows gebruikers een poll invullen :+ Eerlijk gezegt hecht ik aan deze polsl weinig waarde (zie ook mening slashdot poll, waar totale onzin gevraagd wordt, wel altijd erg amusant). Maar goed, je hebt wel gelijk, het is zeker behulpzaam bedoeld! Maar ik ga er nooit van uit dat iemand windows draait (ook omdat ik dat zelf in 90% van de gevallen niet doe)! Daarnaast weet je anders nog niet welke versie er gebruikt wordt, en de menutjes zijn niet overal hetzelfde!

Klakkeloos aannemen dat iemand maar windows gebruikt is dus onzin, ook al doet mischien 90% van de mensen dat wel! Dat is al net zo belachelijk als een CD slecht mixen omdat 90% van de mensen een bragger set heeft waar het ook een beetje op moet klinken!

Maar goed, ik zal maar ff ontopic blijven:

Heb je misschien de mogelijkheid om een optische aansluiting te proberen, dan heb je een galvanische scheiding en geen last van troep die van de PC komt. Ik denk niet dat het een aardlus is. het is gewoon ruis die door je systeem gegerereed wordt. De geluidskaart filtert dit niet eruit.

Heb je geen optische mogelijkheid, dan kun je mischien de coax verbinding toch nog galvanisch scheiden. Ik weet niet niet zeker, maar volgens mij kan dat met een 1:1 trafo (pin me er niet op vast!)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 26-10-2004 20:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Heb al geprobeerd alles "uit" te vinken. Hielp iets toen ik aux als digitale input uit zette, maar niet veel, de rest maakte niets uit. En het zit op de zelfde groep, het hoort ook allemaal buj de pc en ik heb daar niet 2 groepen beschikbaar. Ook kabels die in de buurt waren verder weg hielp niets. En ik gebruik coax uit, met onboard geluid heb ik niet optisch out tot mijn beschikking. En de microfoon staat altijd al uit bij mij.

En ik gebruik windows (en daar schaam ik mij niet voor :) ), dus dat klopte gewoon en was dus niet arrogant.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CyberJoe schreef op 26 oktober 2004 @ 20:54:
Heb al geprobeerd alles "uit" te vinken. Hielp iets toen ik aux als digitale input uit zette, maar niet veel, de rest maakte niets uit. En het zit op de zelfde groep, het hoort ook allemaal buj de pc en ik heb daar niet 2 groepen beschikbaar. Ook kabels die in de buurt waren verder weg hielp niets. En ik gebruik coax uit, met onboard geluid heb ik niet optisch out tot mijn beschikking. En de microfoon staat altijd al uit bij mij.

En ik gebruik windows (en daar schaam ik mij niet voor :) ), dus dat klopte gewoon en was dus niet arrogant.
Je hebt een fucking onboard geluidskaart en een externe DAC :X. Tip: koop een echte kaart, want dat signaal uit je onboard kaart zal vast geen 44.1 Khz uitsturen, en resamplen naar 48 Khz. De resample algortmes op die onboard dingen zijn om te huilen. Aan je dure DAC heb je dan weinig :'( (of offence BTW!)

Een goede kaart hoeft niet duur te zijn, en je bent waarschijnlijk ook van je probleem af.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 26-10-2004 21:01 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
deepspace schreef op 26 oktober 2004 @ 20:52:
[...]

Klakkeloos aannemen dat iemand maar windows gebruikt is dus onzin, ook al doet mischien 90% van de mensen dat wel! Dat is al net zo belachelijk als een CD slecht mixen omdat 90% van de mensen een bragger set heeft waar het ook een beetje op moet klinken!
Met dat mixen gebeurt dus wel he, ik weet dat er studios zijn die bij bepaalde tienermuziek baggerboxjes gebruiken om de equalizer setting aan te passen voor de bagger tienerkamersetjes.
Maar goed, ik zal maar ff ontopic blijven:

Heb je misschien de mogelijkheid om een optische aansluiting te proberen, dan heb je een galvanische scheiding en geen last van troep die van de PC komt. Ik denk niet dat het een aardlus is. het is gewoon ruis die door je systeem gegerereed wordt. De geluidskaart filtert dit niet eruit.

Heb je geen optische mogelijkheid, dan kun je mischien de coax verbinding toch nog galvanisch scheiden. Ik weet niet niet zeker, maar volgens mij kan dat met een 1:1 trafo (pin me er niet op vast!)
Moet voor optisch mijn soundblaster live weer inbouwen, maar dat liep toen niet lekker. Ik weet ook dat er omzettertjes zijn van coax naar optisch, maar probeer eerst de geluidskaart wel weer.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

als je dus alles geaard hebt creëer je juist aardlussen.
Zorg ervoor dat als je je versterker aan je pc hangt dat je stereo niet geaard is.

Je roept heel hard dat het geen aardlus is.
maar het is een kleine moeite om je versterker even niet te aarden :)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
deepspace schreef op 26 oktober 2004 @ 20:58:
[...]

Je hebt een onboard geluidskaart en een externe DAC :X. Tip: koop een echte kaart, want dat signaal uit je onboard kaart zal vast geen 44.1 Khz uitsturen, en resamplen naar 48 Khz. De resample algortmes op die onboard dingen zijn om te huilen. Aan je dure DAC heb je dan weinig :'( (of offence BTW!)

Een goede kaart hoeft niet duur te zijn, en je bent waarschijnlijk ook van je probleem af.
Dus volgens jou is daar (veel) winst te behalen. En is mijn SB Live 4.0 dan goed genoeg of heb je betere ideeen. Maakt het nog uit dat het soundstorm is wat ik onboard heb :? ?

[ Voor 6% gewijzigd door CyberJoe op 26-10-2004 21:06 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
job schreef op 26 oktober 2004 @ 21:02:
als je dus alles geaard hebt creëer je juist aardlussen.
Zorg ervoor dat als je je versterker aan je pc hangt dat je stereo niet geaard is.

Je roept heel hard dat het geen aardlus is.
maar het is een kleine moeite om je versterker even niet te aarden :)
Ik vind het verhaal van de soring in het signaal aannemenlijker, maar klopt het is een kleine moeite en zal het proberen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CyberJoe schreef op 26 oktober 2004 @ 20:59:
Met dat mixen gebeurt dus wel he, ik weet dat er studios zijn die bij bepaalde tienermuziek baggerboxjes gebruiken om de equalizer setting aan te passen voor de bagger tienerkamersetjes.
Helaas is tegenwoordig bijna alles bagger ;) Gelukkig zijn er ook wel zat uitzonderingen.
Moet voor optisch mijn soundblaster live weer inbouwen, maar dat liep toen niet lekker. Ik weet ook dat er omzettertjes zijn van coax naar optisch, maar probeer eerst de geluidskaart wel weer.
De live kan volgens mij ook geen native 44.1 Khz, maar goed, je kunt eerst ff testen met een optische verbinding (ik weet echter zeker dat het probleem dan weg is).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

deepspace schreef op 26 oktober 2004 @ 21:06:
(ik weet echter zeker dat het probleem dan weg is).
Ik blijf er stiekum ook bij :Y). Eigenwijze betweters zijn we he? ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op 26 oktober 2004 @ 21:07:
[...]

Ik blijf er stiekum ook bij :Y). Eigenwijze betweters zijn we he? ;)
Idd :+ . Koop gewoon een non-Creative kaart (M-audio, of Terratec Aureon 5.1/7.1), en je hebt pracht geluid, zowel digitaal als analoog :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

CyberJoe schreef op 26 oktober 2004 @ 21:04:
Ik vind het verhaal van de soring in het signaal aannemenlijker, maar klopt het is een kleine moeite en zal het proberen.
Misschien is het de oorzaak, maar misschien ook niet :)
Kwestie van puntsgewijs alles uitsluiten.
Gewoon rustig uitproberen. neem er de tijd voor.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

job schreef op 26 oktober 2004 @ 21:11:
[...]

Misschien is het de oorzaak, maar misschien ook niet :)
Kwestie van puntsgewijs alles uitsluiten.
Gewoon rustig uitproberen. neem er de tijd voor.
Ik snap niet dat mensen altijd meteen alles op de aarde gooien. Je wil niet weten hoeveel overspraak er kan ontstaan op een mammaplank met al die smalle lijntjes die langs elkaar lopen. Voor digitaal is dat nog niet zo erg, maar als die die zelfde troep via een mooie coax kabel naar een apparaat brengt waar ook analoge audio signalen verwerkt worden, wordt je niet zo vrolijk.

Wordt de brom ook anders als je bv schijfactiviteit ofzo hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 26-10-2004 21:16 ]

Verwijderd

Voor de galvanische scheiding:
Een electronica tweaker knutselt natuurlijk even een transformatortje in elkaar wat in de SPDIF coax kan worden opgenomen...

Om een ander misverstand weg te nemen:
Veel kaarten kunnen inderdaad geen 44.1kHz uitsturen, maar resamplen alles on-board. Dit kan inderdaad kwaliteitsverlies opleveren (vooral bij hoge tonen) echter dit kan nooit de oorzaak zijn van de brom!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 22:17
Je hebt wel je mic gemute he? Daarvan had ik laatst ruis :X

offtopic:
Ikzelf gebruik onboard geluid van een Asus KM400 mobo, hoe lonend is het om een geluidskaart te kopen, en wat is dan een goed idee? Qua geluid doe ik met name muziek luisteren, mp3, ogg, op een Spirit Absolute 2 setje aan een Marantz versterker.

[ Voor 73% gewijzigd door Jesse op 27-10-2004 09:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 09:15:
Om een ander misverstand weg te nemen:
Veel kaarten kunnen inderdaad geen 44.1kHz uitsturen, maar resamplen alles on-board. Dit kan inderdaad kwaliteitsverlies opleveren (vooral bij hoge tonen) echter dit kan nooit de oorzaak zijn van de brom!
Is daar ooit een misverstand over geweest dan :?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Mute je microfoon eens in de windows mixer?

hmm, apart.. Ik zocht op "mic" maar vond niet de op een na vorig post? :? naja, nou heb je hem dubbel :P

[ Voor 56% gewijzigd door Pakjebakmeel op 27-10-2004 10:30 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
deepspace schreef op 26 oktober 2004 @ 21:15:
[...]
Wordt de brom ook anders als je bv schijfactiviteit ofzo hebt?
Zoals ik al zei gaat het geluid verdacht gelijk op met harde schijf activiteit, dus ja.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CyberJoe schreef op 27 oktober 2004 @ 13:27:
[...]

Zoals ik al zei gaat het geluid verdacht gelijk op met harde schijf activiteit, dus ja.
Dan is het dus duidelijk :) Het is geen aardeprobleem, maar overspraak! Koop gewoon een goede kaart om van je mooie DAC optimaal gebruik te maken. Om heel zeker te zijn dat de brom weg is, sluit deze optisch aan (wat door sommigen echter weer als minder audiofiel wordt gezien ;) ).

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 13:31:
[...]

Dan is het dus duidelijk :) Het is geen aardeprobleem, maar overspraak! Koop gewoon een goede kaart om van je mooie DAC optimaal gebruik te maken. Om heel zeker te zijn dat de brom weg is, sluit deze optisch aan (wat door sommigen echter weer als minder audiofiel wordt gezien ;) ).
Ook muisgebruik hoor ik door mijn speakers. Is wel een beetje maf. Jij raadde M-Audio en terratec aan. Ik heb wat rondgeneusd, maar zag geen revieuws staan wat digital out betrof (op 1 na dan nforce vs audigy2). Heb je tips, welk merk en waarom. En zit er dan echt verschil in t.o.v. mijn blaster live 4.0 platinum.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CyberJoe schreef op 27 oktober 2004 @ 14:16:
[...]

Ook muisgebruik hoor ik door mijn speakers. Is wel een beetje maf. Jij raadde M-Audio en terratec aan. Ik heb wat rondgeneusd, maar zag geen revieuws staan wat digital out betrof (op 1 na dan nforce vs audigy2). Heb je tips, welk merk en waarom. En zit er dan echt verschil in t.o.v. mijn blaster live 4.0 platinum.
Over digitale uitgangen vind je eigenlijk niet echt wat. aangezien daar meestal weinig mis mee is ;) Het zijn de chips en de resampling die sommige chips toepassen die de problemen geven... Vrijwel alle creative kaarten sinds de Live resampelen alles naar 48 Khz, en vaak ook nog erg slecht. AC'97 is al helemaal een ramp. Je moet dus een kaart nemen die in ieder geval gewoon 44.1 Khz uit zijn SPDIF kan sturen, zonder eraan te sleutelen. De M-Audio en Terratec kaarten hebben naast 44.1 Khz support ook nog prima analoge kwaliteiten. Er zijn wel meer kaarten die ook 44.1 Khz goed ondersteunen hoor, maar het is wel ff zoeken. Helaas wordt het vaak niet echt vermeld in de specs.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 14:39:
[...]

Over digitale uitgangen vind je eigenlijk niet echt wat. aangezien daar meestal weinig mis mee is ;) Het zijn de chips en de resampling die sommige chips toepassen die de problemen geven... Vrijwel alle creative kaarten sinds de Live resampelen alles naar 48 Khz, en vaak ook nog erg slecht. AC'97 is al helemaal een ramp. Je moet dus een kaart nemen die in ieder geval gewoon 44.1 Khz uit zijn SPDIF kan sturen, zonder eraan te sleutelen. De M-Audio en Terratec kaarten hebben naast 44.1 Khz support ook nog prima analoge kwaliteiten. Er zijn wel meer kaarten die ook 44.1 Khz goed ondersteunen hoor, maar het is wel ff zoeken. Helaas wordt het vaak niet echt vermeld in de specs.
Zit er nog verschil in de modellen van terratec bijvoorbeeld. Of die andere natuurlijk. En ik hoef alleen stereo dus 236.1 kanalen :) boeit mij dus totaal niet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

CyberJoe schreef op 27 oktober 2004 @ 17:37:
Zit er nog verschil in de modellen van terratec bijvoorbeeld. Of die andere natuurlijk. En ik hoef alleen stereo dus 236.1 kanalen :) boeit mij dus totaal niet.
Kijk naar de aureon modellen (niet de fun!). Surround krijg je tegenwoordig altijd, daar moet je maar mee leven. Tussen de 5.1 en 7.1 zit verder weinig verschil. Ik heb zelf de 7.1 en gebruik alleen de SPDIF ;)

Maar de M-audio kaarten met de zelfde eny24HT chip zijn ook prima :)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Zag ook nog audiotrak/ESI. Zag er wel heftig uit. En bij mij in de buurt zie je hebben ze haast geen Terratec en m-audio heeft niet wat ik zoek. Mij spreekt de ESI Waveterminal 192l best aan. Als ik dan wil opnemen gebeurt het ook in een goede kwaliteit. (doe ook aan geluidsbewerking, vandaar).

Pagina: 1