[SCSI] Smart Array 3200 fout tijdens booten

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RutgerLAN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik ben in bezit van een Compaq Proliant ML370. Hier zit een Smart Array 3200 raid controller in. Dit setje heb ik 2ehands gekocht.

Als ik de server opstart via de onboard SCSI controller, geen probleem. Als ik hem aan de raid controller hang krijg ik de volgende melding:

1777-slot 2 drive Array - Proliant Storage Enclosure Problem Detected
SCSI 1 : Overheating problem detected

Weet iemand wat deze melding betekend? En weet iemand er een oplossing voor?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:26
Dat er ietst te warm wordt, in je drive bay.
Dus schijven controleren of fans.

• RutgerLAN
Thnx voor je reply. Maar weet ook iemand wat het "echt" is. Ik sta nu op het punt een nieuwe raid controller te halen :'( Weet iemand nogmaals wat deze melding betekent? Google levert NIKS op :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08
RutgerLAN schreef op 23 oktober 2004 @ 08:55:
Thnx voor je reply. Maar weet ook iemand wat het "echt" is.
Dude, je verwacht een pasklaar antwoord gepresenteerd op een zilveren dienblad of zo? Zoals Dromer terecht meldt moet je eens kijken naar de warmtehuishouding in die Proliant van je i.p.v. het af te doen als een quantité négligeable; je krijgt niet voor niets een Overheating problem melding :X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• RutgerLAN
Abbadon schreef op 23 oktober 2004 @ 09:52:
[...]

Dude, je verwacht een pasklaar antwoord gepresenteerd op een zilveren dienblad of zo? Zoals Dromer terecht meldt moet je eens kijken naar de warmtehuishouding in die Proliant van je i.p.v. het af te doen als een quantité négligeable; je krijgt niet voor niets een Overheating problem melding :X
De grap is dat er niets heet is en heet kan zijn, anders was mijn probleem snel opgelost... ;) En nee, op google is niets te vinden over deze melding. En de schijven werken zonder raid controller prima :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08
Ja, maar jij zegt nu pas dat er niks te heet kan zijn, dat moeten wij dan maar zonder verdere uitleg van je aannemen? ;)

Kun je er geen diagnostic util overheen gooien? Compaq heeft wel een wat tools (zie b.v. http://h18006.www1.hp.com...omer_advisories/8601.html )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• RutgerLAN
Abbadon schreef op 23 oktober 2004 @ 09:57:
Ja, maar jij zegt nu pas dat er niks te heet kan zijn, dat moeten wij dan maar zonder verdere uitleg van je aannemen? ;)

Kun je er geen diagnostic util overheen gooien? Compaq heeft wel een wat tools (zie b.v. http://h18006.www1.hp.com...omer_advisories/8601.html )
Sorry ff vergeten 8)7 . Er komt dan nog een probleem bij, hij boot van de raid controller, en dan reboot de machine ;( Dus kan niet veel doen... :(

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:59
Spontane reboot na boot is een bekend probleem bij SmartArray-3200's in nieuwere systemen. Over het algemeen is het upgraden van de firmware van de controller de enige oplossing.

Dit probleem samen met de oplossing zijn op de site van Compaq/HP te vinden. Wellicht de oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door The Lord op 23-10-2004 10:13 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

heeft dit geen verband met dat fan-aandrijf probleem via bios ??
nieuwere bios hoort dit issue op te lossen.....

zitten alle dingen op z'n plek bij je disken?
dit kan ook gewoon een sensorprobleem zijn,
i.d.v.v niet goed dicht=koelingsprobleem=niet opstarten.
serversystemen tegenwoordig beveiligen zichzelf tegen zaken die de levensduur verkorten.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2004 12:37 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
Ik heb dit ooit ook gehad. 2e hands proliant gekocht, ding sloeg telkens op hol wegens te hete drives..

Oorzaak was net zo logisch als simpel...
Ik had de zijkant eraf omdat ik bezig was met die server. De (grote) koeler achterin zoog dus "frisse" lucht via de zijkant naar binnen en joeg het er met een noodgang uit.
Toen ik de kap er weer op had, zoog ie t niet meer via de zijkant, die dus toen dicht was, kon ie t alleen van voren aanzuigen, en ging de luchtstroom dus netjes door mn drivebay en werd ie netjes gekoeld..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Anders kun je altijd nog een system erase proberen (met je harddisks niet aangekoppelt) zodat hij de 3200 zijn setting compleet cleared, daarna inderdaad de laatste firmware erop zetten, en de disks weer aansluiten, dan moet het imho gewoon weer werken.

• RutgerLAN
Kippenijzer schreef op 23 oktober 2004 @ 13:32:
Anders kun je altijd nog een system erase proberen (met je harddisks niet aangekoppelt) zodat hij de 3200 zijn setting compleet cleared, daarna inderdaad de laatste firmware erop zetten, en de disks weer aansluiten, dan moet het imho gewoon weer werken.
Dat zal ik eens proberen, iig bedankt :)

• RutgerLAN
OK, het probleem is nog steeds niet verholpen :( . Ik heb een system erase gedaan op de SmartArray kaart, met de SCSI stekker eruit. Zonder hdd's krijg ik die melding niet, met hdd's:
SCSI port 1: Overheated Condition Detected.

Ik begin er nu sterk aan te twijfelen wat evt kappot zou kunnen zijn.

Ik heb dus de firmware geback-upt naar 4.5, gekke was dat de meest recente firmware al op de kaart stond :? Nogmaals, de schijven werken normaal op de onboard SCSI connector. Is er ook een mogelijkheid om een erase te doen met hdd's. Hij herkent nu steeds 2 logical drive's.

Ik hoop op jullie hulp. _/-\o_

Verwijderd

Uit de manual:

1777
Slot x Drive Array - ProLiant Drive Storage
System Problem Detected (followed by one or
more of the following):
SCSI Port (y): Cooling Fan Malfunction
Detected
SCSI Port (y): Overheated Condition
Detected
SCSI Port (y): Sidepanel must be Closed
to Prevent Overheating
SCSI Port (y): Redundant Power Supply
Malfunction Detected
SCSI Port (y): Wide SCSI Transfer Failed
SCSI Port (y): Interrupt
(RESUME = F1 KEY)

Check cooling fan operation by placing hand
over fan. Check internal plenum cooling fan in
tower servers or storage systems. If fan is not
operating, check for obstructions and check all
internal connectors. Replace unit side panel if
removed.

If the ProLiant Storage System power LED is
amber instead of green, this indicates a
redundant power supply failure.

Check SCSI cables. Note that Port 1 refers to the
“internal” SCSI bus, and Port 2 refers to the
“external” SCSI bus. If the message indicates to
check SCSI cables, refer to cabling information
in the Smart Array 3200 Controller Installation
Guide.

Hier te downloaden:
http://www.cc-solutions.com/technotes.html

Gebruik je steeds dezelfde kabels? En als je RAID controller meerdere aansluitingen heeft, krijg je op alle aansluitingen dan deze melding?

Maar, ik denk ook dat een disk de boosdoener is. Deze geeft een foutmelding aan de RAID controller, deze geeft dan deze melding. En je SCSI controller is iets dommer, die doet niets met deze meldingen.

• Kippenijzer

Kippenijzer

ehm, als je de inhoud van de array niet wilt behouden kan dat inderdaad, echter is het de vraag wat er precies gebeurt. 1) Als het meezit staat er *op* de disc een stukje storage enclosure informatie van een storage enclorue die problemen heeft gehad -> system erase met disks eraan (alle info erop is daarna pleite) lost het op. 2) Als het tegenzit staat en in de SMART info van de 1e disk iets wat je er niet uit krijgt wat met oververhitting te maken heeft, in dat geval vrees ik dat die disc niet meer te gebuiken is.

Dus als de data je gestolen kan worden, systeem erase *met* discs (evt. zelfs op de on-baord controller, volgens mij kan hij ook daar je discs de erase geven, maar via de 3200 weet je zeker dat hij dat doet.

• RutgerLAN
Kippenijzer schreef op 23 oktober 2004 @ 23:37:
ehm, als je de inhoud van de array niet wilt behouden kan dat inderdaad, echter is het de vraag wat er precies gebeurt. 1) Als het meezit staat er *op* de disc een stukje storage enclosure informatie van een storage enclorue die problemen heeft gehad -> system erase met disks eraan (alle info erop is daarna pleite) lost het op. 2) Als het tegenzit staat en in de SMART info van de 1e disk iets wat je er niet uit krijgt wat met oververhitting te maken heeft, in dat geval vrees ik dat die disc niet meer te gebuiken is.

Dus als de data je gestolen kan worden, systeem erase *met* discs (evt. zelfs op de on-baord controller, volgens mij kan hij ook daar je discs de erase geven, maar via de 3200 weet je zeker dat hij dat doet.
Ja er staat verder niks op. Heb de server gister tweedehands gekocht. Het zijn allemaal 10 K schijven, zou dus doodzonde zijn. Zou je me kunnen vertellen hoe ik de data kan erasen met de SmartStart CD met hdd's? Hij start iedere keer op van die cd en dan moet je de hele ratteplan doorlopen en daarna kan ik de Array configureren. Er staat verder niks van erasen...

Bvd

• RutgerLAN
Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 23:36:
Uit de manual:

1777
Slot x Drive Array - ProLiant Drive Storage
System Problem Detected (followed by one or
more of the following):
SCSI Port (y): Cooling Fan Malfunction
Detected
SCSI Port (y): Overheated Condition
Detected
to Prevent Overheating
SCSI Port (y): Redundant Power Supply
Malfunction Detected
SCSI Port (y): Wide SCSI Transfer Failed
SCSI Port (y): Interrupt
(RESUME = F1 KEY)

Check cooling fan operation by placing hand
over fan. Check internal plenum cooling fan in
tower servers or storage systems. If fan is not
operating, check for obstructions and check all
internal connectors. Replace unit side panel if
removed.

If the ProLiant Storage System power LED is
amber instead of green, this indicates a
redundant power supply failure.

Check SCSI cables. Note that Port 1 refers to the
“internal” SCSI bus, and Port 2 refers to the
“external” SCSI bus. If the message indicates to
check SCSI cables, refer to cabling information
in the Smart Array 3200 Controller Installation
Guide.

Hier te downloaden:
http://www.cc-solutions.com/technotes.html

Gebruik je steeds dezelfde kabels? En als je RAID controller meerdere aansluitingen heeft, krijg je op alle aansluitingen dan deze melding?

Maar, ik denk ook dat een disk de boosdoener is. Deze geeft een foutmelding aan de RAID controller, deze geeft dan deze melding. En je SCSI controller is iets dommer, die doet niets met deze meldingen.
Het grappige is nu wel dat ik gewoon een Array kan configureren. Het werkt dus wel, alleen nog die foutmelding. Al lijkt me het niet helemaal goed...

• RutgerLAN
OK, het volgende wat ik vandaag getest heb:

- Nieuwe kabel,
- Ik heb alle hdd's eruit gehaald, de fout blijft, dus hdd's zijn goed ;) !
- Slot verwisselt,
- En op de onboard,
- Fans gecontroleerd, werkten allen prima!

Dus de hdd's zijn goed, de fans draaien allen prima, en de kabel is goed. Ik snap er niks van :( ! Ik denk dat ik een nieuwe controller ga halen, iemand nog een 3200 in de aanbieding ? ;)

Iemand nog andere aan of op merkingen :?

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

to Prevent Overheating
De kast moet dichtzijn... controleer eens over er op wat voor manier dan ook een case-closed connector zit die onderbroken is

• RutgerLAN
Ik wordt hier letterlijk niet goed van. Heb nu een nieuwe Smart Array 3200 controller erin zitten en weer dezelfde fout!!!!! :( :( :( :(

Heb weer alle kabels doorgelopen, en niks gevonden. Wat kan er nu in hemelsnaam kappot zijn? Ik ben echt ten einde raad.

Zal morgen HP maar weer eens bellen...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Smart info op de 1e harde schijf. Sluit eens alle disks, behalve de 1e aan, en kijk wat er dan gebeurd. Gebeurd het dan nog, zit het in de raid info opgeslagen en moeten de disks eerst leeg gemaakt worden (hang ze op je interne scsi, niet op je smart, en doe een full system erase, en evt. een "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1k count=500" t/m of=/dev/sdX (hangt van aantal scsi disks af) met een knoppix cd).

[ Voor 6% gewijzigd door Kippenijzer op 25-10-2004 20:42 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Probeer eens om HD1 (Normaal ID0 of ID1) aan te sluiten op ID2 ofzo. Gewoon een wat hoger ID.
Anders gewoon HP bellen en klacht indienen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• RutgerLAN
FnF schreef op 25 oktober 2004 @ 20:58:
Probeer eens om HD1 (Normaal ID0 of ID1) aan te sluiten op ID2 ofzo. Gewoon een wat hoger ID.
Anders gewoon HP bellen en klacht indienen.
Wat gaat me dat grapje kosten? Ik heb de schijven al van ID verwisselt, ik zal zometeen de schijven gaan erasen... Iemand ervaring met de garantie's van HP? Hij valt buiten de garantie.

Verwijderd

heb je wel een smartstart-cd ?

• RutgerLAN
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 21:14:
heb je wel een smartstart-cd ?
Ja hehe ;) En wel 4.5, 5.5, 6.1 niet te verstaan! :)

• RutgerLAN
Kippenijzer schreef op 25 oktober 2004 @ 20:42:
Smart info op de 1e harde schijf. Sluit eens alle disks, behalve de 1e aan, en kijk wat er dan gebeurd. Gebeurd het dan nog, zit het in de raid info opgeslagen en moeten de disks eerst leeg gemaakt worden (hang ze op je interne scsi, niet op je smart, en doe een full system erase, en evt. een "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1k count=500" t/m of=/dev/sdX (hangt van aantal scsi disks af) met een knoppix cd).
OK, heb ik geprobeerd, maar Knoppix geeft een fout. De CD werkt trouwens wel in andere systemen. Als ie opstart van de cd geeft ie een boot error bij het maken van de hdd's in Knoppix, kan dus helemaal niks!

Iemand een andere suggestie?

Krijg trouwens de volgende melding 'Can't find Knoppix filesystem'. Heb al gegoogled, daar hadden ze het steeds over een brakke cd, dit is in mijn geval niet zo.
Pagina: 1