2x SUN Storedge A1000 voor prive gebruik. Wat te doen.

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 10:54
Ik ben in de positie gekomen waarbij ik 2 nieuwe Sun StorEdge A1000 machines kan gebruiken voor mij eigen leuke home severtje.

Mijn storedge's bestaan ieder uit de volgende onderdelen:
12x 18GB 10k rpm UltraSCSI Hot Swappable disks.
2x Hot Swappable 300 watt power suply's
1x controller board met 2 UltraSCSI interfaces. (denk dus de hardware raid controller)
1x I960 CPU
1x 16MB mem uitbreiding
Battery backup voor 72 uur, (maar ze hangen hoe dan ook aan een dikke UPS)

specs volgens SUN

Hij kan de volgende raid modes aan, RAID 0, 1, 1+0, 3, 5
Ik heb begrepen dat je er een stuk of 9 aan elkaar kunt hangen als een grote array.

Ik heb hierbij een Sun E450 met ook nog 12 van de zelfde disks staan, maar deze machine wil ik liever niet gebruiken als controller voor m'n to-be SAN. (1200 watt nominal input is me te veel)
Ik heb ook nog een UltraSparc 5 met 128MB en een 280mhz UltraSparc II cpu, kan deze hem eventueel managen?

Aan u de vraag:

Hoe het beste in te richten?
Welke software om de partitites mee te managen?
Welke raid modes?
(als er een array uit kan zou dat mooi zijn (ivm stroom gebruik)

Ik ben een redelijke SCSI noob, en dus is alle hulp welkom.
Ik wil er de home shares (docs,music,film) van ons huis op zetten, eventueel mogen me webservers vanuit telecity er hun backups op ditches, en gaat de E450 er eens per week eens lekker mee zitten stoeien om van alle door de webservers ingestuurde stats te verwerken.

Meer hoefen ze niet te doen, maar het zou toch tof zijn als ze het op een lan ook goed doen (en dan een lekkere hoge troughput kunnen geven)

openkat.nl al gezien?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08
Je moet eerst de juiste SCSI interface hebben in je bak waar je deze A1000's aan hangt, namelijk differential (om precies te zijn High Voltage Differential, HVD), dus geen SE of LVD.

Welke RAID mode je wilt gebruiken is helemaal afhankelijk van je eisen. Zie ook: RAID FAQ Daar worden de desbetreffende RAID opties uitgelegd incl. voor- en nadelen.

En je kunt meerdere A1000's idd doorlussen (max 10 stuks maar performancewise kun je drie het beste als bovengrens nemen). Let wel dat je op de laatste een terminator zet en denk om de SCSI ID's (kun je achterop instellen d.m.v. een switch).

Qua software heb je sowieso de RAID Manager software nodig (welke je op de host installeert) om de RAID arrays te kunnen creeëren (raidutil commando). Daar kun je dan na een reboot gewoon met newfs/mkfs een filesystem op aanmaken (na evt. format en juiste slices aanmaken natuurlijk) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Abbadon op 23-10-2004 09:41 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• killercow
ah oke,

ik heb 2 van dat soort kaarten, dus dat moet goed komen, (eentje die extra in de E450 zat, en een HP netraid 3S kaart oid.
Mijn raid kaart (die netraid) kan ook op de kaart zelf een channel terminaten, kan ik hierdoor de terminator aan de laatste storedge achterwege laten?

(weinig response trouwens) ik had gehoopt op mensen met creatieve ideen, wat er mee gedaan zou kunnen worden.

openkat.nl al gezien?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 11:46
killercow schreef op 24 oktober 2004 @ 12:49:
(weinig response trouwens) ik had gehoopt op mensen met creatieve ideen, wat er mee gedaan zou kunnen worden.
Komt waarschijnlijk om dat je nu vrij ingewikkelde (en vooral dure) apparatuur in wilt zetten in een thuis situatie waar 99% van de tweakers die hier rondlopen een extra hdd en een dvd brander voor kopen ;).

Ik bedoel, als je alleen die schijven verkoopt heb je al genoeg geld om 4x 250gb hdds te kopen (of wellicht nog meer), als je die in je pc hangt in een leuke raid config heb je meer opslag, wellicht alleen niet zo geil als een sun systeempje ;).

• Abbadon
killercow schreef op 24 oktober 2004 @ 12:49:

Hoe bedoel je creatief? Hoe je het ook wendt of keert, disken zijn voor opslag, wij gaan geen creatieve dingen verzinnen over wát je er op moet slaan :o

Maar om toch creatief te zijn, regel een tweede E450 of US5 en bouw een HA Cluster of zo met die twee A1000's, heb je al je pr0n (of whatever) te allen tijde beschikbaar 8)7

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-03 19:58

HeepH

Dope Rapper

je hebt dus 24 (!!1!!1!) 10k scsi schijven ? hang ze aan een grote raid-0, zet een wereldrecord dataverplaatsing, en verkoop het? Het klink misschien een beetje lullig/bijdehand,maar ik zou inderdaad zoals Icey als zegt alles verkopen, en er een paar ''gewone'' schijven voor halen....

Of ga voor webserver spelen voor heel de buurt, dat moet zo'n station toch wel aankunnen...?

[ Voor 19% gewijzigd door HeepH op 24-10-2004 15:32 ]

http://specs.tweak.to/16495

• killercow
Abbadon schreef op 24 oktober 2004 @ 15:19:
[...]

Hoe bedoel je creatief? Hoe je het ook wendt of keert, disken zijn voor opslag, wij gaan geen creatieve dingen verzinnen over wát je er op moet slaan :o

Maar om toch creatief te zijn, regel een tweede E450 of US5 en bouw een HA Cluster of zo met die twee A1000's, heb je al je pr0n (of whatever) te allen tijde beschikbaar 8)7
Ik heb een 2e E450, maar ik heb helaas geen kaas gegeten van clustering.
(ik heb er ook een 10kva ups bij) dus mits alles goed geconfigged is heb je dan idd wel een enorm stabiel HA cluster. (lijkt me sterk dat zoiets van nog uit kan vallen.

Anyway, een paar dikke benchmarks zetten en dan de boel op Ebay verpatsen voor een dual opteron oid lijkt me ook geen slecht plan.
HeefStan schreef op 24 oktober 2004 @ 15:31:
je hebt dus 24 (!!1!!1!) 10k scsi schijven ? hang ze aan een grote raid-0, zet een wereldrecord dataverplaatsing, en verkoop het? Het klink misschien een beetje lullig/bijdehand,maar ik zou inderdaad zoals Icey als zegt alles verkopen, en er een paar ''gewone'' schijven voor halen....

Of ga voor webserver spelen voor heel de buurt, dat moet zo'n station toch wel aankunnen...?
Mkake that 36 10k disks, (in de eerste E450 zitten er ook nog 12, alleen die E450's vreten met echt te veel stroom.

[ Voor 28% gewijzigd door killercow op 24-10-2004 23:45 ]

openkat.nl al gezien?

• PcDealer
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Data Center Input power: 4500 W
Data Center Heat output: 15,400 BTUs/hour
Ik zou hem voor de winter houden, scheelt stookkosten ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
36 10K disks ?
Als je dat verkoopt haal je volgens mij 2 Tera aan IDE/SATA storage met een degelijke raid kaart binnen ...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
Desolation Angel schreef op 25 oktober 2004 @ 00:02:
36 10K disks ?
Als je dat verkoopt haal je volgens mij 2 Tera aan IDE/SATA storage met een degelijke raid kaart binnen ...
Zeg 30 eur per stuk, 36 schijfjes, 1260 eur....

Voor dat bedrag kun je aardig wat IDE disks kopen, eventueel met een goeie raidkaart erbij..

36x18 gig = 648 gig..

koop 5 250Gb disks en gooi die in raid5, heb je 1 Tb ruimte, voor dezelfde prijs, en een stuk energiezuiniger....

• Abbadon
killercow schreef op 24 oktober 2004 @ 23:44:

Anyway, een paar dikke benchmarks zetten en dan de boel op Ebay verpatsen voor een dual opteron oid lijkt me ook geen slecht plan.
Verwacht geen hoge score's want de disken werken namelijk in de A1000 in SE modus, ik geloof zelfs max 20MB/s. En de Differential interface doet max een povere 40MB/s :X Dus verkijk je niet op de performance (bottom-line is dat de 12 disken enorm worden afgeknepen qua STR).

Dit plus het stroomverbruik en ik denk dat je er idd erg verstandig aan doet het zaakje te verpatsen :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Wat moet je als thuisgebruiker met een Sun E450 en twee A1000's doen? Vet pimpen en even goed op de energierekening kijken of die niet van de buren is (zie Essent reclame). Dit kost namelijk pieken.
Zelf zou ik het dumpen en iets meer werkbaarders scoren. Anders... tja, wat kun je er mee? Niks meer als wat je met een simpele PC kunt, behalve vet pimpen natuurlijk 8)

En ik kan het weten. Ik heb een Sparcstation 1000 en een SSA 1000 thuis staan. Het lust graag wat kWh'tjes, is veel te luidruchtig (stond in de garage, commentaar van buurvrouw: wat is dat toch voor lawaai in je garage?) en is verder lekker traag.

Signatures zijn voor boomers.

• killercow
Okey, 20mb per seconde is toch wel heeeeeel erg laag :(

(mischien iets voor mysql dan..)
De energierekening maakt me nu al een beetje bang :P
dan blijven er dus 2 opties over:
A verpatsen
B in telecity ditchen voor mysql servers enzo. (of zijn de latecy's ook vet slecht.)
Maasluip schreef op 25 oktober 2004 @ 09:23:
Wat moet je als thuisgebruiker met een Sun E450 en twee A1000's doen? Vet pimpen en even goed op de energierekening kijken of die niet van de buren is (zie Essent reclame).
Ik had ze dan ook mee naar campzone :P
daar kost de stroom niks :)

[ Voor 40% gewijzigd door killercow op 26-10-2004 09:53 ]

openkat.nl al gezien?

• Concrete
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

En als je ondanks bovenstaande adviezen eerst iets wilt leren over SCSI: zie de enige echte SCSI FAQ. _/-\o_

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• maratropa
  • Niet online
Dude, verkopen die hap en bij BITMICRO een solidstate schijf kopen ofzo. Is sneller, past in 1 pc en kost lang niet zo veel stroom. Ik zit nog steeds te wachten tot iemand hier zo gek is om zo'n bitmicro schijf te kopen :) Ik heb ze wel eens gemaild voor prijzen en de "kleintjes" zijn niet zo heel duur meer :)

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 26-10-2004 18:30 ]

specs

• killercow
gladiool schreef op 26 oktober 2004 @ 18:29:
Dude, verkopen die hap en bij BITMICRO een solidstate schijf kopen ofzo. Is sneller, past in 1 pc en kost lang niet zo veel stroom. Ik zit nog steeds te wachten tot iemand hier zo gek is om zo'n bitmicro schijf te kopen :) Ik heb ze wel eens gemaild voor prijzen en de "kleintjes" zijn niet zo heel duur meer :)
En wat zou volgens jullie een goede prijs zijn?
Ik heb ze al eens eerder aangeboden (tijden terug), maar dat leverde niets op, jullie scsi freaks weten wat dit waard kan zijn toch?

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1