Geen geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik heb dus geen geaard stopcontact en da's best klote: je krijgt soms schokjes van de kast als je er tegenaan komt en dr zit heel vaak een bromgeluid in m'n speakers
Wat ken ik hier tegen doen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

neem een geaard stopkontakt

anders een draad tussen je peecee en een radiator van de verwarming zetten

dit is geen geintje

Al het goede komt van HEINEKEN

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39
Ik had ook geen geaard stopcontact, toen hebben we zelf een aardraad van een andere groep afgehaald, nieuw geaard stopcontakkie halen, je draad erop en je heb een net geaard stopcontact. Ik had hulp van me broer, die wist er wel wat van..
Dus als je een coonectie heb die het kan, dan is dat de beste oplossing.

Verwijderd

Op zondag 31 december 2000 17:33 schreef jodry het volgende:
...
anders een draad tussen je peecee en een radiator van de verwarming zetten
...
Ik heb ook geen geaard stopcontact, maar waar maak je die draad dan vast aan de pc? Is daar nog een speciale plek voor of gewoon ergens aan de kast?

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 13:44

joost_e

Aktief!

gewoon ergens aan de kast..

als het maar wel een kaal plekkie is, niet op de verf :)

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Heb ik hier ook, op mijn eigen kamer een ijzerdraadje naar de kast, en op een andere plek waar wel een geaard stopcontact is voor de zekerheid een extra kabel van de radiator naar de aarde van dat stopcontact.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb thuis alles geaard op de TV kabel. Niet zo moeilijk: je moet alleen ff uitkijken welke kabels je eerst aansluit, anders krijg je flinke stoten. Alles zit hier in een BNC/coax netwerkje, en dat wordt dan dus geaard via 1 aansluiting...

• DOCACE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11-2025

DOCACE

Whut's up

Op de afscherming van de TV kabel, pas maar op dat er niks misgaat met je pc's, als er stroom op de pc kast komt te staan dan
1: slaat de aardlek waarschijnlijk niet uit (en je zou net de kast maar vasthebben).
2: TV kan kapot gaan (zal bij mij niet de eerste keer zijn).

maar het is een idee (alleen niet zo'n goeie)

DOC.

DOC.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kijk anders naar de stekker van de PC, soms zit daar een gat in (een brede/ronde stekker), daar kan je soms je kabel inproppen. Kijk wel uit wat je doet, want als je een ander gat per abuis ervoor aanziet dan verminderen we de tweaker-populatie.

Verwijderd

als je dat doet dan ben je jezelf aan het overklokkuh.

• LoekD
  • Laatst online: 09-08 16:24
wat is dat toch met die zgn. aardes bij jullie.. ?
als iets geen zin heeft dan is het wel je kast aan de 'aarde' te hangen.. da's alleen maar een extra storings bron. En voor hoge frequenties is een draad van een meter al een oneindig hoge weerstand...
lees eens een emc boek zou ik zeggen.
Tegen brommen in je geluid helpt het zeker niet.

loading...

Verwijderd

Die brom in je speakers kan ook veroorzaakt worden doordat je je pc aan je stereoinstallatie hebt hangen. je stereo hang dan waarschijnlijk aan de kabel, zo creeer je een aardlus tussen je pc en het spanningsnet. Als je je pc van de stereo afhaalt zal je brom verdwijnen. Zodra je je pc of stereo op een andere groep zet zal het minder worden.

Verwijderd

LoekD heeft duidelijk geen idee waarom het belangrijk is om goede aarde te hebben. Om een lekkere 56k of ISDN verbinding te hebben zonder problemen terwijl er ook een verbinding is met de kabel, moet je de hele zooi aarden.

Vooral de kabel is een probleem wat die is over het algemeen niet goed geaard (die is voor het laastst geaard toen hij bij je kabelmaatschappij de grond in ging) en daar heb je een fiter voor nodig (bij de betere electronicazaak). Misschien dat zo'n kwalitietskabelsplitter ook werkt (daar zou best ook eens een filter in kunnen zitten), maar dat moet ik proberen.

De (50 Hz) brom die je kan horen als de zaak niet goed gedaan is, is het gevolg van een aardeverschil tussen bv. de kabel en de stopcontact-randaarde. Dan loopt er vrolijk een stroompje van de kabel naar je video, door naar je versterker, dan naar je geluidskaart (snap je al waar de brom van komt ?), en via je computer naar de randaarde.

Modem/ISDN probelemen krijg je dus als je je computer wel hebt aangesloten op de kabel maar niet gefiltert hebt of niet hebt aangesloten op een geaard stopcontact : de PTT aard hun kabels namelijk wel goed en anders gaat die 50Hz dus over de telefoonlijn.

Vandaar.

Conclusie : Eigenlijk hoef je de boel niet te aarden, maar je moet wel de kabel-TV-kabel wel filteren (in de betere tv-doostjes gebeurt dat wel maar aannemers houden van bezuinigen).

• LoekD
  • Laatst online: 09-08 16:24
Op maandag 01 januari 2001 17:31 schreef OverFlow het volgende:
LoekD heeft duidelijk geen idee waarom het belangrijk is om goede aarde te hebben.
[.....]
Conclusie : Eigenlijk hoef je de boel niet te aarden,[...]
hehehe |:(

loading...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

En dan weet ik nog wel een hele vreemde reden om te aarden.

VEILIGHEID

Ik lees hier dus van mensen die een schok krijgen als ze hun PC aansluit...waar zou dat toch vandaan komen? |:(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Blijkbaar hebben jullie geen van allen veel kaas gegeten van elektronica. Aarden gebeurt om twee redenen:
1. Veiligheid. Als je het niet doet en er gebeurt iets met je pc dan kun je jezelf erg goed tweaken en wel naar de hemel (is toch de ultieme tweak, niet waar).
2. Storing tegengaan. De hele energievoorziening en elektromagnetische afscherming van je pc is ontworpen op aarden. Fabrikanten doen dat niet voor niets, zoals wettelijke bepalingen, en je wil toch wel je mobiele telefoon of radio of tv kunnen gebruiken zonder storingen.
Daarnaast is het noodzakelijk te aarden zodra je met netwerken aan de gang gaat, omdat de apparatuur hier op afgestemd is (zeker bij coax is het verplicht te aarden).
M.a.w. aarden is niet aleen goed voor de gezondheid van je pc, maar ook voor je eigen gezondheid.

Verwijderd

De aarde draad maak je vast aan de achterkant v d kast, op kasten zitten aan de achterkant wat naar binnen een paar schroeven waarmee de voeding is vastgemaakt, zo'n schroefje draai je een beetje los en je stopt het draadje eronder! logies tog?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ja je kan inderdaad een aardklem gebruiken die je dan op een verwarmingsbuis zet.
maar pas op want vaak zit over verwarmingsbuizen een laklaag die niet geleidt ook zijn moderne verwarmingsbuizen vaak niet meer van ijzer maar van kunststof

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Moet je maar vbo elektrotechniek hebben gedaan dan kan je tenminste al die shit zelf aanleggen 8-)

Een draad naar de verwarming kan, maar je kan beter 1 geaarde wandcontactdoos maken bij je pc, een verlang kabel van een geaarde wandcontactdoos uit een andere kamer ofzo.

En ik zou het zeker doen, want ik heb zelf al een voeding gesloopt omdat ie niet geaard was.....

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

bij mij in het hele huis is geen geaard stopcontact te vinde omdat het huis gewoon te oud is en ik moet zeggen ik heb nergens last van

Verwijderd

dan heb je geluk

Verwijderd

probleem met grounding loop had ik ook ..
2 moelijkheden : of je onaard je PC , of je koopt zo'n filtertje .. toch het laatste maar gedaan :)

en jij zei -dacht ik, kan het nu ff niet nalezen- dat jij en je pc niet geaard had, en toch brom hoorde ... kan dit :?

Verwijderd

Op maandag 01 januari 2001 20:18 schreef Ortep het volgende:
En dan weet ik nog wel een hele vreemde reden om te aarden.

VEILIGHEID

Ik lees hier dus van mensen die een schok krijgen als ze hun PC aansluit...waar zou dat toch vandaan komen? |:(
Ja, das een goeie >:)

Ik ben 2 weken geleden nog geBBQt, kwam er achter dat m'n computer het televisie signaal stoort. En hield ff de televisie kabel vast die ik met aluminumfolie had bedekt en een buis in m'n kast. Beide onderarmen tot en met m'n ellebogen prikte en de spieren trokken samen... :7

Verwijderd

en denk eens aan alle spanning die achterblijft in je monitor waar moet die heenvloeien als je geen randaarde hebt...

die zoekt lekker de zwakste onderdelen uit in je pc!

• EdKoF
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04-2025

EdKoF

Geschud, niet geroerd

Of het nou wel of niet kan, mag of weetikveel, maar net even een draadje van de radiator naar de kast gelegd, en kan nu voor het eerst mijn luidsprekers helemaal open draaien zonder dat de buren gek worden van de brom ;)

Daarbij moet ik wel opmerken dat ik internet via de kabel heb, en ook nog eens een gewone tv-kabel in mijn tv-kaart (zie postings hierboven over invloed van tv-kabels).

Thx voor de tips! *D

<HTML <BR>

Pagina: 1